Hei te hopealusikka suussa syntyneet, tai jotka aina mainostatte, kuinka pienistäkin tuloista voi säästää jne...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja purkaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ymmärrä miten raha voi olla noin tiukalla, kyllähän Suomessa saa huonotuloiset aika hyvät tuet. Ollaan miehen kans molemmat opiskelijoita ja kyllä meil riittää rahat terveelliseen ruokaan, vessapaperiin ja kosmetiikkaan! Ja kuten monet varmaan tietää on se opintotuki vaan 470 e/henkilö.

Mutta me ei edes kuvitella että voisimme asua omistusasunnossa, jos rahat noin tiukalla niin asunto myyntiin ja vuokralle! Miks ihmiset ostaa heti oman ja ison lainan eikä odota että rahatilanne sen sallii? Me hankitaan oma kun molemmat vakituisessa työssä.

Mitä ihmiset käsittää pieni tuloisuudella?

itse opiskelin joku 4-5 vuotta ja elin opintotuella ja asumislisällä noin 400e/kk ja tein hieman töitä siinä sivussa eli kk sain 500e josta maksoin vuokran noin 250e ja lopuilla elin, ruokaa riitti aina, vaatteita ostin tosi harvoin mutta niihinkin riitti rahaa, ylläpidimme mieheni kanssa autoakin, hänellä siis suurinpiirtein samat tulot ja käteen jäi vuokran jälkeen joku runsas 200e. Koskaa rahat ei ollut totaalisen loppu, joimme harvoin ja silloinkin kotona suurimman osan ennen baariin lähtöä, tupakkaa emme käytä.

Ainakun luen näitä juttuja et meillä vähän rahaa ja loppu kuuksi pari euroa jne. mietin että onko jollakin tosiaan tilanne että tienää paljon huonommin kuin opiskelija vai onko kyse vaan siitä että toisilla ei ole rahankäyttötaitoa???

Täällä yksi, joka on köyhästä kodista, mutta nykyään on kultalusikoitakin. Tuloja on, samoin asuntolainaa. Myös säästöjä jonkin verran ja on niitä hoitovapaiden aikana jouduttu käyttämäänkin. Silti sairastuminen tai työttömyys tekisi arjesta aikamoista selviytymistä. Konstejahan on; talon ja auton voi myydä, lainat jättää lyhentämättä ja siirtyä lidl asiakkaaksi. Mutta yhtäkaikki arki muuttuisi ja alku olisi hankalaa. Ehkä jopa tekisi mieli kirjoittaa muutama rivi kaksplussalle, josta sitten saisi hyviä huomioita siitä, miten on elämänsä elänyt väärin. Pientä ymmärrystä äidit...

Alkuperäinen kirjoittaja exOpiskelija:
Ainakun luen näitä juttuja et meillä vähän rahaa ja loppu kuuksi pari euroa jne. mietin että onko jollakin tosiaan tilanne että tienää paljon huonommin kuin opiskelija vai onko kyse vaan siitä että toisilla ei ole rahankäyttötaitoa???

Rahankäyttö on taitolaji. Kaikki ei sitä osaa ollenkaan. Opiskelijaa köyhemmin kukaan tuskin elää, menot vaan on voinu kasvaa opiskelija ajoista ja siksi voi tuntuakin köyhemmältä.

mulla riitti rahat jopa vaatteisiin vaikka olin opiskeleva yh, joka sai minimielarit kunnalta..Laskut maksoin ajallaan, ja aina jotain ruokaa kyllä kaapissa oli.

Jotenkin suuresti ihmettelen, miten joku ei toimeentulotuella pärjää? Sain sitäkin vielä vähän noiden opintotukien+ lainan päälle, ja maksusitoumus tuli kyllä lääkkeisiin jos niitä tarvitsi, samoin sähkölaskuun, lääkärimaksuihin(kunnallisella puolella) ym.

Olen asunut lapsuuden melkoisessa köyhyydessä ja puutteessa (tyyliin mulla oli ehkä parit käyttöhousut joka iässä, lapsillani nykyään monta kymmentä ) joten siksi ne pienetkin tulot ovat minulle olleet aina suuren tuntuisia. Joten väitän, että kyllä se peruseläminen ja siihen rahojen riittäminen on pitkälti omista valinnoista kiinni.

Ja ap kirjoitti, että miehellä jää normaalisti käteen 2000e, mutta se ei ole hänen mielestään hyvä tulo, vaan ok tulot??? Siinäpä se "ongelma" jo selvisikin :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja exOpiskelija:
Mitä ihmiset käsittää pieni tuloisuudella?

itse opiskelin joku 4-5 vuotta ja elin opintotuella ja asumislisällä noin 400e/kk ja tein hieman töitä siinä sivussa eli kk sain 500e josta maksoin vuokran noin 250e ja lopuilla elin, ruokaa riitti aina, vaatteita ostin tosi harvoin mutta niihinkin riitti rahaa, ylläpidimme mieheni kanssa autoakin, hänellä siis suurinpiirtein samat tulot ja käteen jäi vuokran jälkeen joku runsas 200e. Koskaa rahat ei ollut totaalisen loppu, joimme harvoin ja silloinkin kotona suurimman osan ennen baariin lähtöä, tupakkaa emme käytä.

Mullakin opiskelevia tuttuja. Eräs naimisissa oleva lapseton opiskelijapariskunta (eivät käyneet töissäkään tuossa kohdin) pystyivät peräti tekemään sijoituksia valuuttamarkkinoilla.

En ole mikään yletön Sarasvuo-fani, mutta entiseltä työnantajalta mieleen jäi se, että köyhänä pysyy, ken köyhänä elää. Eli ensi sijaisia rahanmenokohteita tulis olla niiden keinojen, joilla köyhyydestä noustaan. Myöskin palkkatöissä käyvien täytyy pitää mielessä, ettei palkka juokse loputtomiin, joskus on liian vanha tai sairas tehdäkseen töitä. Siksi tulee olla jotain, joka tuottaa rahaa, vaikka sinä et enää tee mitään.

Itsekin opiskelevana yh:na, jolla jäi sellanen vajaa 500 euroa kahden lapsen kanssa vuokran maksamisen jälkeen, aloin pistää 20 euroa sivuun kuukausittain taidelainaamon kautta. Joskus on voinut sijoittaa enemmän, joskus vähemmän. Nyt, kahta vuotta myöhemmin, mun potti on jo useamman tonnin luokkaa. Joo, ei muutamalla donalla varsinkaan taideinvestoinneissa tulla upporikkaaksi, mutta se on se alku kuitenkin.

Ei elämässä pärjääminen ole vaikeaa. Peruskoulu, siitä amikseen ja amiksesta töihin, eikä tarvi persaukisena elellä. Jokaisen terveen ihmisen luulisi kykenevän tuohon.

Jees, taas näitä muka-köyhiä. Laskuille voisit pyytää maksuaikaa ja lainalle lyhennysvapaan kuukauden vaikka huomenna, mutta ennemmin vaan valitat... :(

Ja tässä ihan ilmainen vinkki omalta opiskeluajaltani: Rahapäivänä kannattaa hamstrata halpakaupasta kaikkea seuraavan kuun aikana tarvittavaa välttämätöntä: hammastahnaa, shampoota, wc-paperia, kuivamuonaa. Sitten laitetaan syrjään sen verran, mitä laskuihin tarvitaan. Loppu raha jaetaan kuun neljälle viikolle. Viikossa käytetään vain tuo viikkokohtainen rahamäärä. Ja tadaa, köyhänäkin pärjää ihan kivasti!

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Ja tässä ihan ilmainen vinkki omalta opiskeluajaltani: Rahapäivänä kannattaa hamstrata halpakaupasta kaikkea seuraavan kuun aikana tarvittavaa välttämätöntä: hammastahnaa, shampoota, wc-paperia, kuivamuonaa. Sitten laitetaan syrjään sen verran, mitä laskuihin tarvitaan. Loppu raha jaetaan kuun neljälle viikolle. Viikossa käytetään vain tuo viikkokohtainen rahamäärä. Ja tadaa, köyhänäkin pärjää ihan kivasti!

JUURI NÄIN!

Tosin itse ekana maksoin laskut, kävin jättiostokset kaupasta seuraavaks, ja sit laskin kullekkin viikolle jäävän budjetin. toisaalta elarit, lapsilisät ja opintotuet tulee eri päivinä, eli n. viikon-parin välein jostain tuli rahaa tipoittain.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ei elämässä pärjääminen ole vaikeaa. Peruskoulu, siitä amikseen ja amiksesta töihin, eikä tarvi persaukisena elellä. Jokaisen terveen ihmisen luulisi kykenevän tuohon.

Noh, olisi aika hankala elää Suomessa, jos meillä korkein koulutus olisi toinen aste. Aivan samoin olisi vaikeaa olla, jos kaikki olisivat akateemisia. Varmasti putkimies tarvitsee lääkäriä siinä missä lakimies tarvitsee autonasentajaa tai parturin lapset englannin opettajaa ja fyysikko suurtalouskokkia.

Köyhyys....suhteellinen käsite. Suomessa ei kukaan joudu näkemään nälkää tai edes säännöstelemään sitä hammastahnaa, jos ei elä selkeästi yli varojensa, ts. ohjaa rahaa epäolennaiseen, tai jos ei omaa elämänhallinnallisia ongelmia.
Jotkut vaan tykkää olla mukamas-niin-köyhiä, vaikka tulot ovat suuremmat kuin monella muulla. Mutta kun pitää olla se omistusasunto, jne.

Kyllä, olen elänyt todella pienillä tuloilla. Ilman, että piti pölliä vessapaperia huoltoaseman vessasta.

Me ostimme asunnon niin, että olisimme pärjänneet lainanhoidosta ja asumisesta, vaikka toinen olisi ollut työtönkin. Emme siis laskeneet sen varaan, että olemme ikuisesti töissä ja/tai terveitä.

En oikein käsitä sitä, jos ihmiset ottavat asunto- yms. lainaa sillä oletuksella, että molemmilla säilyy työt ikuisesti. Minusta pitää varautua pärjäämään välttämättömistä asunto- ja muista menoista myös siinä tapauksessa, että toisen tulot tippuvat kokonaan pelistä pois syystä tai toisesta - joskus harvoinhan voi käydä niinkin, että kumpikin jää työttömäksi tai sairastuu.

Itse siis olemme suosineet inhorealistista otetta elämään eli olemme varautuneet myös erittäin pahan päivän varalle.

Joo sossustahan tota apua saa, josko tilanne oikeasti tuollainen on. Ja se sossunraha on kyllä enemmän kuin tarpeeksi. Itse elän alle toimeentulotukirajojen ja silti pistän liki 300 euroa kuussa säästöön... Mä oonkin superpihi :D

Me asutaan edelleen vuokralla ihan siitä syystä, ettei olisi varaa maksaa sitä omaa asuntoa - eikä varsinkaan ottaa sellaista lainaa, joka kaatuu toise työttömyyteen. Siihen nyt ainakin pitää varautua, että korot nousee tai työttömyys iskee :/

Monihan on joutunut myymään asuntonsa työttömyyden/ sairauden/ eron, yms. edessä - parempi kai sekin, että olisi ennemmin sitä ruokaa + katto pään päällä, vaikka olisikin vuokraluukku :snotty:

*muoks* ja pienituloisena eläminen on ollut tuttua: 3 vuotta opiskeltiin miehen kanssa + oli 2 pientä lasta, sen jälkeen työttömyyttä, pätkätöitä, yms..aina saatiin hammastahnaa ja ruokaa, eipä juuri muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo sossustahan tota apua saa, josko tilanne oikeasti tuollainen on. Ja se sossunraha on kyllä enemmän kuin tarpeeksi. Itse elän alle toimeentulotukirajojen ja silti pistän liki 300 euroa kuussa säästöön... Mä oonkin superpihi :D

Jos mun pitäisi mun tuloista säästää vielä 300 euroa niin ei tulisi mitään. Kun ei jää edes tuon vertaa kuussa rahaa ruokaan. :o

Olen elänyt pari vuotta noin 200 eurolla kuussa. Minulle siis jäi vuokran jälkeen 200 euroa rahaa josta maksoin kaiken sähköstä hammastahnaan. Yhtenäkään kuuna ei tehnyt edes tiukkaa ja minulla oli jopa varaa matkustaa joka toinen kuukausi junalla 800 kilometriä vanhempieni luokse ja tilata aikakauslehtiä. Se on ihan niistä omista valinnoista ja ennen kaikkea asenteesta kiinni miten pärjää.

By the way miten sinulla on kouluikäinen lapsi jota pitää kuitenkin koko ajan hoitaa kotona niin ettet voi mennä opiskelemaan?

kaks lasta, alle kouluikäsii, mä äippälomalla opiskeluista ja mies työtön. vuokra 600e kuussa , muut laskut kuussa : puhelimet n.40 yhteensä, sähkö 38e kk, autovakuutus 65e kk, opintolainojenlyhennys 100e kk , joustoluotto 60e kk , vapaaehtonen eläke 50 kk, ... ja loput ruokaan ja muuhun hihhulointiin. ei valiteta, hyvin menee ja kyl tää tästä.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:

Jos mun pitäisi mun tuloista säästää vielä 300 euroa niin ei tulisi mitään. Kun ei jää edes tuon vertaa kuussa rahaa ruokaan. :o

Mä oon kahden lapsen yksinhuoltaja. Sossun mukaan mulle pitäisi jäädä joku reilu 900 asumismenojen jne jälkeen, mulle jää reilu 800 vuokran jälkeen. Siitä menee n.100 euroa laskuihin (sähkö ja vesi kuuluu vuokraan) eli laskuja on netti, vakuutukset ja puhelinlasku. Ruokaan n.300 euroa ja 100 euroa sit menee muihin kuluihin. 300 euroa menee säästöön :)

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:

Mä oon kahden lapsen yksinhuoltaja. Sossun mukaan mulle pitäisi jäädä joku reilu 900 asumismenojen jne jälkeen, mulle jää reilu 800 vuokran jälkeen. Siitä menee n.100 euroa laskuihin (sähkö ja vesi kuuluu vuokraan) eli laskuja on netti, vakuutukset ja puhelinlasku. Ruokaan n.300 euroa ja 100 euroa sit menee muihin kuluihin. 300 euroa menee säästöön :)

Ei onnistuisi multa mitenkään. Mulla ei sähkö sisälly vuokraan ja maksan lainanlyhennystä jota sossu ei tietenkään huomioi menoiksi. Ei yksinkertaisesti jää säästöön mitään, ei ainakaan satoja euroja. Kun ei ole edes ruokaan niin paljoa.

Yhteistyössä