hyvä että olet saanut hieman mietittyä asioita.
Kyllä ne sielä osastolla tietää ton ajatusmallin, että väsynyt tai masentunut ihminen tekee "hiljaista itsemurhaa" syömättömyydellä. Kyllä ne tietää, kun minäkin jo tiedän tuollaisen asian. Jos joskus jaksat nii lue välillä koko ketju uusiks., voi olla että täällä sulle kerrotut asiat aukee välillä ihan eri tavalla riippuen missä toipumisen vaiheessa olet.
Tärkeintä on, että itse ymmärrät tuon mitä sillä syömättömyydellä aiheutat. Suosittelen, ett ota vaikka ja tulosta tuo kirjoituksesi ja näytä se jossain niistä keskusteluista. Tuo kuullosti nyt niin suoralta puheelta suoraa sydämestä.
Mutta älä vielä yhtää kiirehdi sen toipumisen kanssa
Ei se tapahdu hetkessä. Ei masennuksesta, tai väsymyksestä tai mistään parane muutamassa viikossa, eikä kyse ole mistään "ryhdistäytymisestä". Pää tarvii aikaa toipua, siihen auttaa lääkkeet, lepo, keskustelu, mieluisat asiat, ja fyysisesti terve keho. Sulle tuola aikaisemminkin joku sano, että pää tarvii ravintoa, että pystyis parantumaan
Eli sää olet siinä masennuksen kehässä. Masennus sua alunperin väsyttää, reagoit siihen syömättömyydellä, olet entistä väsyneempi, syöt entistä vähempi...ja lopulta aliravitsemustila kuihduttaa kaikki sun iloiset tunteet, pitää sut väsyneenä ja voimattomana. Aliravitsemustila ja masennus -et sinä itse.
Pään sisäiset sairaudet on niin katalia,, kun ihminen uskoo "omiksi ajatuksikseen" niitä sairauden aiheuttamia tuntemuksia. En osaa taas selittää mitä tarkoitan.. mutta oletko muka aina ollut väsynyt, millainen olit vaikka 10vuotta sitten? Mistä asioista iloitsit, mistä sait voimaa? Jos 10vuotta sitten joku olisi kertonut ajattelevansa noin mitä itse nyt kerroit tekeväs tolla syömättömyydellä, olisitko kauhistunut? Tekee hyvää jos pystyy yhtään ymmärtää että nämä synkät ajatukset johtuu jostain sairaudesta, jota voidaan hoitaa: en tunne näin sillon kun olen terve oma itseni.
Se toipumisen tie on pitkä
siksihän alunperinkin puhuttiin parista kuukaudesta. Lepää, ota rennosti! Anna itsellesi armoa ja anna kehon ja mielen hissuksiin toipua