Hei puutarhaihmiset, mielipiteitä!

Nyt olis aika alkaa istuttamaan puutarhaan kukkia ja muita. Kasvimaat, marjapensaat ja puut on jo, voi keskittyä tähän "turhaan" pihan koristeluun :)

Ajattelin laittaa saniaisia, viiruhelpeä, sormustinkukkia jne. tontin laidoille, tehdä sellaisen vanhan ajan puutarhan, runsaan ja rehevän. Toisaalta voisi tehdä moderneja istutuksia, suoraviivaisia ja selkeitä.

Kumpi on parempi, valtoimenaan rönsyilevä vai muotoiltu / selkeä?
 
[QUOTE="vieras";26422594]Riippuu huvittaako sinua joka kesä niistä huolehtia vai onko parempi että pärjäisivät lähes omillaan?[/QUOTE]

Noissa ruukkukukissa ja kasvimaassa on niin kauheasti nyppimistä, että mieluummin saisivat kasvaa ihan itsekseen ja omassa rauhassa..ilmeisesti olisi vanhan ajan puutarhan paikka?
 
"vieras"
Noissa ruukkukukissa ja kasvimaassa on niin kauheasti nyppimistä, että mieluummin saisivat kasvaa ihan itsekseen ja omassa rauhassa..ilmeisesti olisi vanhan ajan puutarhan paikka?
Kyllä, hyvät maanpeittokasvit ettei tarvi rikkaruohoja nyppiä, pionia ja muuta upeeta ja se on siinä vielä 10 vuodenkin päästä. Itse olen tehnyt etupiahlle ikivihreät, eli on talvellakin kivan näkönen eli kartiokuusia, pallotuijia, jotain vihreetä lehtä joka ei tipu talvellakaan, en tiedä kukan nimeä kun oli jo täällä valmiina ja sitten sellasia maata pitkin meneviä tuijan tyylisiä kasveja, helppoa ja hyvän näköstä.
 
Foortti harmaana
Sormustinkukka on tietty myrkyllinen, jos paljon lapsia aikoo tehdä ;)

Mä tykkään saniaisesta kanssa kovasti, ja kuunliljoista.
Orvokkia, siperianunikkoa, idänunikkoa jne.
Punatähkää.
Saksankurjenmiekkoja.

Perennoja, jotka saa vaan levitä.
Meillä on koko toi talon eteläpuoli kukkapenkkiä, eli noin hmm 20 x 3m,
se on lähes pelkkää perennaa + sitä sun tätä ylläolevista.
 
Joo, kuunliljoja meinasin kanssa laittaa. Ja jos saisin kasvamaan, laittaisin tuonne takaosaan sitä isoa ruokoa (vai ruohoa) joka aina ojissa kasvaa, sellaista mikä kasvattaa sen ruskean pampun syksyllä.

Sormustinkukka on tosiaan myrkyllinen, mut tästä on jo alettu lapsen kanssa puhumaan ettei kukkiin saa koskea. Jo ennen kuin oon ne ees kylvänyt :D
 
Sateenkaaren väärässä päässä
Viiruhelpi leviää sitten ihan kammottavan paljon.

On ihan omasta itsestä kiinni, että kumpi on tyyli on kiva. Tuollainen sanoisin englantilainen cottage -puutarha on hieno, kun se on tehty oikein. Huoliteltu nurmikko ja sitten se "villi" kukkamaa. Siinä kannattaa muistaa, että on paremman näköistä, kun on useampi taimi samaa plaatua. Muuten tulee herkästi liian sekavaa. Kannattaa valita värimaailmakin jottei kukkien värit riitele keskenään.

Omia suosikeitani ovat kärhöt, pionit, jaloritarinkannukset, ukonhatut, päivänliljat, kurjenpolvet, katkerot, liljat, valeunikot, sormustinkukat, karpaattien- ja kurjenkellot jne. Ei taida olla montaa kukkaa mistä en pitäisi. :D
 
Ai niin, kärhöjäkin pitää laittaa :D Ajattelin tehdä paljun ympärille ristikon ja siihen sit kärhöjä kasvamaan. Tulisi sellainen ihana vihreä soppi, sais lillua sen siimeksessä. Miksi kukat ja kasvit ei voi kasvaa 2 yössä lopulliseen mittaansa, menee varmaan 5 vuotta ennenkuin tää vastaa mun visiota edes vähän..
 
Juuh
Noi sun kasvivalinnat ei mun mielestä oikein sovi samaan paikkaan. Samainen, sormustinkukka ja osmankäämi??
Sanainen on kiva jos on varjoisa, tuore maaperä. Sinne sopii myös kuunliljat ja reunoihin vaikka taponlehteä, varjoyrttiä, isommaksi kasviksi alppiruusua, tuijia. Pensaaksi pallohortensiaa. Kukkivaksi jaloangervoa. Noi viihtyy happamassa maassa, eli metsanraja on niille hyvä paikka.
Sormustinkukka sopisi mun mielestä aurinkoisen paikan rehevään perennatarhaan, pionia, tarhakurjenpolvea, iiristä, poimulehteä ym.
 

Yhteistyössä