Hei pääseekö nykyäänkin vielä lääkikseen pelkästään lähihoitaja pohjalta?

  • Viestiketjun aloittaja "abba"
  • Ensimmäinen viesti
Suomessa voi _KAIKKIIN_ korkeakouluihin hakea ammattikoulututkinnolla. Ei tarvitse olla ylioppilas. Oli kyseessä sitten ammattikorkeakoulu tai yliopisto, niin kolmivuotinen ammattikoulututkinto riittää.

Opiskelen itse lääkäriksi. Mun vuosikurssillani on kaksi, jotka eivät ole ylioppilaita. Toinen on lähihoitaja ja toisen koulutusta en muista, mutta oli joku musiikkiin liittyvä.

Ei me lääkisläiset sen viisaampia olla :). On ihan imartelevaa toki, kun yleensä lääkisläisiä ja valmiita lääkäreitä pidetään jotenkin huippuälykkäinä. Ihan tavallinen lukiotyttö minäkin olen ollut, joka vain jaksoi hinkata pääsykoekirjaa edestakaisin. Kyse on ehkä enemmän motivaatiosta ja halusta, kuin älykkyydestä. En tarkoita, että lääkis tyhmille olisi. Normaaliäly riittää.

Mun tradenomiksi opiskeleva pikkusisko on oikeasti paljon älykkäämpi, kuin minä. Lisäksi siskolla on ihan selvästi laajempi yleissivistys. Samaten yliopistossa viestintää lukenut paras ystäväni on oikeasti monessa asiassa fiksumpi, kuin minä. Vaikka humanisti onkin :).
 
Buahahaa...
Arvostan ylioppilastutkintoa kyllä, mutten ammatillista koulutusta halveksimalla.

Eikä se, ettei mene lukioon, kerro mistään älynlahjojen puutteesta. Joskus jopa päinvastoin.

Ihan täysin ilman lukemista ja opiskelua minäkin lukion kävin, ja ihan hyvin arvosanoin vieläpä.
Niin minäkin :) Päättötodistuksen arvosana oli siellä ysin paikkeilla, kirjoituksista yleisarvosana L. L eli lukematta läpi lukion :rolleyes: no, ei minusta lääkikseen olisi ollut kun en ole mikään fysiikan ihme,mutta totta on että se lukio ei mitenkään autuaaksi tee eikä ole mikään tae älykkyydestä, ei edes ahkeruudesta tai opiskelutaidoista.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";26734618]no joo, mutta kyllä lukioon tarvitaan huomattavasti enemmän älynlahjoja kuin amikseen!![/QUOTE]

Istuu ja kuuntelee, amiksessa pitää osata tehdä myös käsillä jotakin.
 
"Vieras Vierailija"
Jos sen lukion käy lääkikseen suunnaten niin toki se tarjoaa paremman pohjan pääsykokeisiin valmistautumiseen kuin lähihoitaksi opiskelu joka ei oikeastaan anna mitään valmiuksia tuohon. Jos siis lääkikseen haluaa niin toki kannattaa peruskoulun jälkeen valita se lukio (ja todella opiskella siellä).

Kuitenkin ne pääsykokeet on samat kaikilla ja se lähihoitajapohjalta oleva on sitten saanut tehdä melkoisen työn päästäkseen noista läpi. Eli tosissaan on samalla tasolla kuin lukion kautta tulleet.
Samaa mieltä olen. Lääkiksen pääsykokeet perustuvat nykyään lukion kemian, fysiikan ja biologian oppimääriin, eikä erillistä pääsykoekirjaa ymmärtääkseni enää ole (korjatkaa, jos olen väärässä!). Ammatillisen koulutuksen pohjalta saa siis tehdä paljon hommia.

Ap, jos haluat lääkikseen ja tarvitset valmentautumista pääsykokeisiin, eri kansanopistoilla tms. on lääkikseen valmentautumisopintoja.
 
"vieras"
Suomessa voi _KAIKKIIN_ korkeakouluihin hakea ammattikoulututkinnolla. Ei tarvitse olla ylioppilas. Oli kyseessä sitten ammattikorkeakoulu tai yliopisto, niin kolmivuotinen ammattikoulututkinto riittää.

Opiskelen itse lääkäriksi. Mun vuosikurssillani on kaksi, jotka eivät ole ylioppilaita. Toinen on lähihoitaja ja toisen koulutusta en muista, mutta oli joku musiikkiin liittyvä.

Ei me lääkisläiset sen viisaampia olla :). On ihan imartelevaa toki, kun yleensä lääkisläisiä ja valmiita lääkäreitä pidetään jotenkin huippuälykkäinä. Ihan tavallinen lukiotyttö minäkin olen ollut, joka vain jaksoi hinkata pääsykoekirjaa edestakaisin. Kyse on ehkä enemmän motivaatiosta ja halusta, kuin älykkyydestä. En tarkoita, että lääkis tyhmille olisi. Normaaliäly riittää.

Mun tradenomiksi opiskeleva pikkusisko on oikeasti paljon älykkäämpi, kuin minä. Lisäksi siskolla on ihan selvästi laajempi yleissivistys. Samaten yliopistossa viestintää lukenut paras ystäväni on oikeasti monessa asiassa fiksumpi, kuin minä. Vaikka humanisti onkin :).
Onko teillä kaikki oppikirjat suomenkielisiä? Jos kieliopihnnot ovat jääneet peruskoulun tasoon, niin ainakin DI opinnoissa on vaikeuskia.
 
"vieras"
[QUOTE="abba";26734001]Miten ne pääsykoe asiat menee? oisko jotain hyvää nettisivua nmistä lukea?[/QUOTE]

Mitä sitä turhaan montaa vuotta lääkiksessä tuhlaamaan kun lääkärin töitä pääsee tekemään ihan vaan tilaamalla Venäjältä tutkintotodistuksen.
 
vierailija
vierailija
Samaa mieltä olen. Lääkiksen pääsykokeet perustuvat nykyään lukion kemian, fysiikan ja biologian oppimääriin, eikä erillistä pääsykoekirjaa ymmärtääkseni enää ole (korjatkaa, jos olen väärässä!). Ammatillisen koulutuksen pohjalta saa siis tehdä paljon hommia.

Ap, jos haluat lääkikseen ja tarvitset valmentautumista pääsykokeisiin, eri kansanopistoilla tms. on lääkikseen valmentautumisopintoja.
WAU😱
 

Yhteistyössä