Hei onko jonkun nuori ollut EF-kielimatkalla? Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja as if
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

as if

Aktiivinen jäsen
23.08.2007
18 068
4
38
Meille tuli mainos ja esikoinen innostui kovasti. Täyttää joulukuussa 14v ja siis ensi kesänä lähtisi. USA kiinnostaisi häntä eniten (Boston tai NY). Onko jonkun nuori tai joku itse ollut ko. matkoilla?
Mua harmittaa kun en itse aikoinani lähtenyt vaikka mahdollisuutta tarjottiin ja kannustan kyllä lasta jos uskallusta hänellä riittää =)

[QUOTE="eee";24325710]Muakin harmittaa kun aikoinaan ei äiti päästänyt, kaverit kyllä oli ja ei hitto siel oli kuulemma hyviä bileitä!![/QUOTE]

Munt ois päästetty mutta olin niin nössö etten lähtenyt, sama juttu vaihtarivuoden kanssa :D

Mää olen itse ollut Maltalla noin kymmenen vuotta sitten. Reissu sinäällään oli ihan mukava, mutta EF ei järjestäjänä tehnyt vaikutusta. Majoitus oli paikallisessa "perheessä". Minä ja kaverini nukuimme kuuden muun tytön kanssa samassa autotallissa. Samasta porukasta myös ryöstettiin yhdet nuoret ja pahoiltiin eräät toiset. Alkoholin käyttöä katsottiin ohjaajien toimesta sormien läpi.

Olen silti sitä mieltä, että kyllä fiksu nuori voi kielikurssille lähteä. Kaverin kanssa varmasti turvallisempaa. Käytte selkeästi läpi säännöt niin eiköhän se siitä. Harkitsisin ennemmin jotain toista järjestäjää, esim. Lions-klubilla on jotain pienimuotoista vastaavaa toimintaa. Myös mahdollisen tulevan lukion kautta voisi onnistua halvemmalla ja paremmalla ohjauksella jonkinlainen parin viikon vaihto-oppilasjuttu.

Mää olen itse ollut Maltalla noin kymmenen vuotta sitten. Reissu sinäällään oli ihan mukava, mutta EF ei järjestäjänä tehnyt vaikutusta. Majoitus oli paikallisessa "perheessä". Minä ja kaverini nukuimme kuuden muun tytön kanssa samassa autotallissa. Samasta porukasta myös ryöstettiin yhdet nuoret ja pahoiltiin eräät toiset. Alkoholin käyttöä katsottiin ohjaajien toimesta sormien läpi.
Olen silti sitä mieltä, että kyllä fiksu nuori voi kielikurssille lähteä. Kaverin kanssa varmasti turvallisempaa. Käytte selkeästi läpi säännöt niin eiköhän se siitä. Harkitsisin ennemmin jotain toista järjestäjää, esim. Lions-klubilla on jotain pienimuotoista vastaavaa toimintaa. Myös mahdollisen tulevan lukion kautta voisi onnistua halvemmalla ja paremmalla ohjauksella jonkinlainen parin viikon vaihto-oppilasjuttu.

:O Oho :(
Pitääpä katsella noita muitakin järjestäjiä.
En oikein tiedä mahtaako tuolla ketään sellaista kaveria olla joka olisi lähdössä mutta voihan sitäkin kysellä.

Mä oon ollut 9kk:n EF:n kielikurssilla ja ei ole EF:stä mitään pahaa sanottavaa. En sitten tiedä kuinka erilainen tollainen parin viikon kurssi on. Meillä oli kyllä koulu aika rentoa ja aina ei hirveenä opiskeltu, mikä oli tosi kivaa kun siellä vietti niin kauan aikaa, mutta vähän mietin niitä, jotka oli vaan kuukauden, että ehtikö ne oppia mitään kun opiskelu ei niin tehokasta ollut. Paljon on tietysti myös itsestä kiinni.

Toki lisäyksenä että en syytä mitenkään noista tapahtumista EF:ää. Alkoholia myytiin ruokakaupoissa, joten ostaminen ja syrjäisessä puistossa juominen onnistuu helposti. Meitä oli noin kaksikymmentä yhtä ohjaajaa kohti. Kummatkin noista tapahtumista sattui öiseen aikaan humalassa. EF:llä oli jonkinlaiset suositukset kotiintuloajoista, mutta eihän tuon ikäiset sellaisia tajunneet noudattaa kun kukaan ei valvonu.

Poikasi kuulostaa huomattavasti vastuullisemmalta, kun kerran yksin aikoo uskaltaa lähteä :) Tai tuskin silloin mielessä on mikään rellestys suomalaisten kanssa.

No millaista oli? Kerro kaikki :D

No tuota, elikkä olin siinä ryhmässä, missä oltiin pelkästään suomalaisten kanssa. kun vaihtoehtona on myös kansainvälinen ryhmä. Suomalaisessa ryhmässähän on se pointtina, ettei tarvitse yksin majoittua isäntäperheeseen vaan saa jonkun toisen sinne myös. kuinkas ollakkaan, kun päästiin perille, ja tehtiin jakoja kuka mihinkin perheeseen, mä jouduin YKSIN siihen isäntäperheeseen. ja kyllä heti ekana iltana itku pääsi, kun oon muutenkin huono enkun kielessä ja kova jännittämään ja olinkin varautunu siihen, et saan jonkun tueks sinne ja yksin jouduinkin.. ja sattupa vielä niinkin, että siinä lähistöllä ei ollut ketään muita ryhmässäni olleita, joten koulumatkat ja matkat kaupunkiin jouduin tekemään aina yksin. se oli iltasin välillä pelottavaakin tulla bussilla yksin pysäkille ja siitä oli pieni kävelymatka isäntäperheeseen. kyllä välillä juoksin sen matkan ja lujaa!

Sitten.. Esitteissähän toitotetaan siitä, että jos ottaa aktiviteetteja ja muita reissuja jo etukäteen, niin ei tarvitse niistä paikanpäällä enää maksaa, vaan ottaa sen käyttörahan mukaan, tämäkin kusi melko pahasti.. vaikka oli aktiviteetit ennakkoon ottanu ja niistä jo maksanu, kyllä meitä sitten vielä paikan päällä rahastettiin. esim. elokuvateatteriin oltiin maksettu jo etukäteen liput, mutta paikan päällä meidän piti vielä maksaa 3D-laseista.. kyl siihen tuhraantu 50-60 puntaa kaikkineen tollasiin "ylimääräsiin maksuihin"

Opetus siellä oli hyvää, siitä ei valittamista. Asianmukaista ja opastettiin hyvin. Paikalla oli suomalaisia opettajia sekä myöskin kansainvälisiä opettajia.

Muuten reissu oli kokonaisuudessa hieno. Meillä oli vielä 3 päivän Pariisi-reissu lopussa. Itsestäni 3 viikkoa tuntui pitkältä ajalta, ja itsekkin olin jo melkeen täysi-ikäinen tuolla ollessani, mutta kyllä vaan koti-ikävä tuli, pakko myöntää. Huonosti kulki informaatio tuolla paikanpäällä. aina kaikki kuultiin muiden oppilaiden kautta, liiderit vähän itsekkin hukassa asioista. Mutta ihmeessä kannattaa lasta ajatella kurssille, jos itseään innostaa! (: siitä kannattaa vaan pitää kiinni, että jos otatte suomalaisryhmän, että siellä todellakin majoitutaan muitten kanssa, ei yksin, (yksinasumisenkin saa tietysti lisämaksusta) koska välillä oli hankalaa isäntäperheessä kommunikointi, koska on huono kielessä ja niillä erilainen aksentti.

tulipa pitkä vuodatus, huh (: kysykää ihmees jos haluatte tietää jotain erikoista, vastaan ihan mielelläni.

-Niina

Mä oon ollut kaks kertaa EFn mukana. Ensin brightonissa ja nyt olin maltalla. Kaikki sujui tosi hyvin ja ainakin alkoholin suhteen säännöt oli tiukat. Ei tippaakaan saa siis ottaa.
Isäntäperheet oli ainakin kaikilla mun kurssilla olleilla ihan kivoja. Toki kulttuurit on erilaisia kuin täällä mutta kai se pitää ymmärtää kun sinne lähtee.
Ihan älyttömän hyvä kokemus oli molemmat reissut. ja ihan älyttömästi sain uusia kavereita. Menkää eeäffällä vaan.

Itse olin 5 vuotta sitten Torquayssa, Englannissa kielikurssilla kansainvälisessä ryhmässä. Reissu oli ihan mukava mutta tuo kansainvälisyys ei kyllä toteutunut. Lähdin juuri ennen juhannusta ja kaikki kurssilaiset oli Suomesta, Ruotsista tai Italiasta. Omassa opetusryhmässäni taisi olla 15 henkilöä, joista 10 suomalaisia. Tästä syystä reissulla tulikin puhuttua enemmän suomea kuin englantia.

Sinällään matka oli kyllä kiva. Sain paljon uusia ystäviä, joista osaan olen vieläkin yhteydessä. Ehdottomasti kannattaa lähteä ilman kavereita tai jos kaveri lähtee mukaan niin sen kanssa eri isäntäperheisiin. Omalla kurssilla oli muutama kaveriporukka, joka liikkui koko reissun samassa vanhassa porukassa millä oli reissuun lähtenytkin.

Bileet olivat kivoja, samoin retkikohteet. Jotkut hengasivat paikallisten kanssa ja vetivät alkoholia mutta sen he olisivat varmasti tehneet Suomessakin. Paikallisiin olisi ollut kivaa tutustua mutta toisaalta ihan hyvä, että elimme aika suojattua elämää. Meillä oli esim oma bilepaikka, jonne ei päässyt ilman EF:n korttia. Samoin monelle illalle oli järjestetty tekemistä, joista oli välillä pakko jäädä pois mikäli tahtoi vaikkapa shoppailla.

Kielen oppimiseen on varmasti parempiakin tapoja mutta kielikurssi on kiva tapa viettää kesää :)

• Tykkää
Reactions: NipaNeutroni
Tytär 11-v tuli juuri maanantai-iltana EF:n kielimatkalta Rookesburystä ja menee ensi kesänä Isle of Wightiin, eli olemme todella todella tyytyväisiä. Tosin näillä nuoremmilla on tiukempi valvonta ja tänä kesänä majoittuivat sisäoppilaitoksessa ja ohjelmaa oli aamusta iltaan, joten mitään ongelmia ei todellakaan päässyt tulemaan. Ensi vuonna isäntäperheessä, vähän arveluttaa mutta koska hän haluaa ratsastamaan niin se on mahdollista vain isäntäperheessä majoittuvilla. Onneksi on nokkela ja sanavalmis tyttö, huolehtii itsestään kyllä joten eiköhän se siitä. Mutta siis, voin suositella!

mä olin kesällä 2010 kolme viikkoa Brightonissa, Englannissa EF:än kautta (:

Mä olin edellisenä kesänä neljä viikkoa sts:n kautta.

Itse en lastani laskisi, mekin ryypättiin siellä ja muistan kun kerrankin hoipersin yksin aamuyöstä kotiin siellä, mitä vaan olisi voinut käydä.. ja kun puhuimme siellä suomea niin eipä se hyöty niin suuri ollut.

Mä kyllä suosittelen EFää sen etisenä oppilaana. Olin Australiassa 4 viikkoa ja se oli kyllä yks parhaimmista kokemuksista..olin isäntäperheessä ja oli aivan mahtava perhe jossa 3 muuta eri maalaista oppilasta. Otin international -kurssin ja sain siitä plajon irti, koska tutustuin monen maalaisiin ihmisiin. Oon edellen (siitä on nyt 5 vuotta) yhteydessä mun isäntäperheeseen ja talossa olleisiin kavereihin. Oon jopa viettänyt kolmena kesänä pariu viikkoa ranskalaisten kavereideni kanssa, oon päässyt niiden luokse ranskaan ja ne on tulleet suomeen.. :) eli siitä kurssista jäi elinikänen vaikutus :) ja isäntäperheen kanssa puhutaan viikottain vielä facebookissa :)
Tykkäsin niin paljon että menin sit lukion jälkeen kun olin 18, Aucklandiin Uuteen Seelantiin kuudeksi kuukaudeksi välivuotta viettämään. Se oli sellanen yli 16-v /aikuisten kielikurssi eli oli paljon itsenäisempää...ja aivan mahtavaa kyllä!! opetukseen olin tyytyväinen , suoritin jopa cambridge advanced english kielitutkintokurssin, joka auttoi mua pääsemään opiskelemaan ulkomaille. Siellä sit vasta tutuistuinkin ihmisiin JOKA puolelta maailmaa...nyt siis löytyy kavereita sekä eteläamerikasta, joka puolelta eurooppa ja aasiasta...:) tuon ef:n vuoden jälken oon ollut sitten tapaamassa kavereitani sieltä chilessä ja olin just mm. prahassa. Ef tuntuu tietävän mitä tekee ja koulut on hyviä ja järjestelyt toimii. Varsinkin kansainvälisyys kursseilla on plussaa !!
Eli on se kyllä kokemus jota ei tule unohtamaan koskaan!! voisin lähteä vaiikka heti uudestaan!! (jos olisi vaan rahaa :D )

Minun lapseni on ollut kahteen otteeseen kahden viikon kielimatkalla Englannissa. Majoittuminen oli Chelsean alueella isäntäperheessä.
Se mistä pitää varoittaa etukäteen niin on ruokakulttuurin erilaisuus, sillä me suomalaiset olemme tottuneet saamaan lounaaksi ihan kunnon lämpöisen ruuan. Toisin on tuolla briteissä...on leivänpalaa ja sitten pieni sipsipussi. Päivällinen oli sitten kunnollinen ruoka, mutta ainakin näillä kahdella reissulla niin lapsemme kävi ostamassa jotain muuta ruokaa tosin lähinnä jostain pikaruokapaikoista.
Muutoin kaikki kokemukset joista kuulimme niin ovat olleet pelkkää positiivistä; uusia kavereita joiden ansiosta kielitaito on käytössä kokoajan kun kirjoittelevat toisilleen, isäntäperheet ovat olleet mukavia, ohjaajat olivat mukavia. No tosiaan mahtuuhan tähän yksi negakin, sillä paikallinen bussiyritys unohti suomesta tulleet kaksi oppilasta lentokentälle ja siellä he suomenkielisen oppaan kanssa odottivat uutta kuljetusta kolmisen tuntia, mutta eivät siis olleet yksin.
Matkanjärjestänä meillä oli STS eikä siis EF, mutta en usko noiden järjestäjien välillä olevan ihan järisyttäviä eroja.

Olin EF Kielimatkalla Brightonissa kaksi viikkoa. Se oli mahtava kokemus! Voin suositella EF:ää ja jos haluaa oppia englantia kunnolla kannattaa lähteä Englantiin. Siellä ei ole samanlaista biletyskulttuuria kuin Maltalla. Ja olen samaa mieltä aikaisemmin kirjoittaneiden kanssa liidereistä. Meidän liiderit olivat mahtavia!

Itse olen ollut 15vuotiaana Jenkeissä yhden kesän just EF:n matkalla.
Oli ihana kokemus :) vaikka olihan New York ja San Francisco aika isoja ja pikkusen pelottaviakin paikkoja silloin .
Muistan että New Yorkin hotellissa oli hotellihuoneen ovessa 4lukkoa :( ja takaisin tullessa kun yövyttiin yliopiston campuksella niin ei saanut illalla liikkua yksin ja varsinkaan siuhkuihin ei kuulemma saanut mennä yksin. Oli jännä ja kiva seikkailu, osa porukasta tuli poliisiautolla takaisin campukselle kun olivat eksyneet isossa kaupungissa :)
Ehkä en omaa 14v päästäisi tai riippuu ihan siitä olisiko esim. tuttu kaveri mukana.

Kannattaa ehkä tutustua muihinkin järjestäjiin kuin EF:ään. Osa kielimatkojen järjestäjistähän maksaa isäntäperheille isäntänä toimimisesta, osa taas ei. Kukin voi sitten itse miettiä, miten se vaikuttaa asiaan...............................