Hei mitä te terveellisen ravinnon puolestapuhujat syötätte perheellenne? Entä miten sujuu juhlapyhät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Olipa vaikeeta keksiä otsikkoa :D. Tuli tuosta hese-ketjusta mieleen että mitä ihan konkreettisesti syötte/syötätte lapsille aamiaisella, lounaalla, välipalaksi, päivälliseksi ja iltapalaksi?

Joo, ymmärrän tietysti että einekset on pannassa, mutta entä mitä muuta? Jogurtit, murot, vaalea leipä (ja joidenkin mielestä leipä ylipäätään) jne. on pahasta. Rasvaton maito on huonoa, samoin margariinit epäterveellisiä.

Noista kaikista edellä mainituista siis tiedän, mutta ihan oikeasti haluaisin tietää vähän tarkemmin että mitä teidän päivän ravinnot on? Enkä todellakaan siis väittele, olen ihan samaa mieltä, mutta jotenkin sitä vaan loppuu mielikuvitus ja aina tulee lisää ruokia joita ei missään nimessä saisi syödä.

Ja toinen kysymys: tuossa samaisessa ketjussa joku taivasteli miten lapsia lahjotaan herkuilla ja miten kaikki juhlapäivät juhlistetaan ruoalla jne. Tämä on meilläkin ongelma. Meillä esikoisen mielestä parasta joulussa on lahjat ja herkut, vapussa munkit, synttäreillä lahjat ja herkut, juhannuksessa grilliruoka, pääsiäisessä suklaamunat... no, ymmärsitte varmaan. Meillä on myös tapana viikonloppuisin syödä jotain herkkuruokaa ja perjantaisin on karkkipäivä. Eli toisin sanoen minä itse ainakin kuulun juurikin tähän sakkiin joka hemmottelee lapsiaan herkuilla ja opettaa odottamaan niitä.

Miten voisi korvata näitä? Ja miten sitten juhlistaa erilaisia päiviä (siis just vaput, juhannukset jne. jne. ) jollakin muulla kuin ruoalla/herkuilla?

heh, me syödään normaalisti terveellisesti, paljon kasviksia ja vihanneksia, lihaa/kalaa.
Leipääkin syödään jos siltä tuntuu, tummana.
Ollaan sovittu, että juhlat on erikseen, silloin syödään joko niitä perinteisiä tai sitä normiruokaa, meillä ei stressata ruuasta :)

osu silmään toi sun jugurtti kommentti, miks ihmeessä tavallista jugua ei sais syödä, vai tarkotitko maustettuja ?
Niin ja aamu/iltapalalla saa lapset usein mysliä, ollaan katottu merkki jossa vähiten sokereita jne

Meillä syödään arkena terveellisesti, mutta kyllä juhlapäivinä saa herkutella.

Esim. nyt aamupalalla luomutäysjyväpuuroa, luomusoijamaitoa, rasvaista luomujugurttia, luomuvadelmia ja luomupähkinöitä. Ja vappuna sitten munkkeja ja simaa niin että maha repeää :)

heh, me syödään normaalisti terveellisesti, paljon kasviksia ja vihanneksia, lihaa/kalaa.
Leipääkin syödään jos siltä tuntuu, tummana.
Ollaan sovittu, että juhlat on erikseen, silloin syödään joko niitä perinteisiä tai sitä normiruokaa, meillä ei stressata ruuasta :)

osu silmään toi sun jugurtti kommentti, miks ihmeessä tavallista jugua ei sais syödä, vai tarkotitko maustettuja ?
Niin ja aamu/iltapalalla saa lapset usein mysliä, ollaan katottu merkki jossa vähiten sokereita jne

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Esim. nyt aamupalalla luomutäysjyväpuuroa, luomusoijamaitoa, rasvaista luomujugurttia, luomuvadelmia ja luomupähkinöitä. Ja vappuna sitten munkkeja ja simaa niin että maha repeää :)

Miksi opettaa lapset syömään rasvaisia ja sokerisia juttuja?

en taas ymmärrä sitä, että miksi juhlapyhiä ei saisi juhlistaa ruoalla? Kulinarismi on hieno asia. Turha tappaa sitä perheen tavoista. Kyllä ruoasta saa nauttia. Ei joka päivä ole kuitenkaan juhlapäivä.

Mitä sitten, jos vapussa parasta on munkit ja sima, ja juhannuksessa grilliruoka. Ei kukaan niihin kuole. Ja jos kesällä tulee grillailtua paljon, niin niitä terveellisiä grillivaihtoehtojahan löytyy: kana, kala, kasvikset... :)

mun pojan eskarissa on yksi sellainen lapsi, joka tuo synttäreillä omenalohkoja ja rusinoita.. musta omena on "arkista herkkua". ja rusinat pilaa hampaat siinä missä toffeekin. en näe mitään pahaa siinä että herkutellaa kohtuudella silloin tällöin, kun normaali ruokavalio on suht koht jees. mutta en kai vastannu sun kysymykseen. :D

Aamulla usein leipä + jugurttia (luonnonjugu) + lasi tuoremehua.

Ruuaksi esim. kanaa, riisiä, kasviksia (kaikki uuniin kerralla, helppoa ja hyvää ), keittoja, jauhelihakastike (tomaattipohja, usein linssejä seassa)... Ihan tavallisia ruokia.

Ruuanlaitossa käytetään myös voita, mutta enemmän öljyjä. Margariinia ei.

Missä tässä oli sokeria?

Mä en henkilökohtaisesti pelkää rasvaa. Meilä syödään voita, rasvaista maitoa ja kunnon kermaa. Käsiteltyä rasvaa vältän viimeiseen asti.

no en nyt tiedä eletäänkö ja syödäänkö me mitenkään "oikeaoppisesti", mutta minä ainakin ajattelen siten, että sydään sitä mistä tulee hyvä olo.
Eli jos on esim juhlapyhät tiedossa, niin ei se mitenkään muuta meidän ostoslistaa. Ei me raahata sieltä kaupasta kaikkia epäterveellisiä herkkuja vaan siks kun on vappu tms. Vaan ostetaan ihan normaalit eväät ja meidän normaaleihin eväisiin kuuluu melkein joka päivä joku jälkiruoka ruuan jälkeen. Aika usein joku näistä: jäätelöä/ pirtelöä/suklaata/rahkaa/vanukasta jne. Siis Iltaruuan jälkeen on jälkiruoka, mutta muuten ei sitten illalla tai muuten mussutella mitään epäterveellistä. Eikä jokapäivä muutenkaan ole sitä jälkkäriä.
Ja ruoka on ihan normaalia kotiruokaa johon käytän täysjyvätuotteita, kasviksia, kalaa, lihaa, kevytmaitoa,kermaa jne. Eineksiä ja vaaleata lepiää en osta koska ne eivät ole hyviä. Välipaloiksi syödään hedelmiä, leipää, marjoja jne.
Näillä eväillä pysyy kyläisenä, ei turvota, paino ei nouse eikä makean nälkä yllätä jatkuvasti.

Missä tässä oli sokeria?

Mä en henkilökohtaisesti pelkää rasvaa. Meilä syödään voita, rasvaista maitoa ja kunnon kermaa. Käsiteltyä rasvaa vältän viimeiseen asti.

Ai tarkoititko että vappuna syödään munkkeja? Voi luoja, pitäisikö lapsilta kieltää kaikki herkuttelu :O

Alkuperäinen kirjoittaja as:
Kukaan ei siiis vastaa?
Kyllä tuolla hese ketjussa jaksetaan haukkua, mut tänne ei löydy tarinaa...

No niinpä, harmillista :(.

Mun mielestä olis muutenkin huomattavasti parempi jos valistusta tehtäis mieluummin neuvomalla ja auttamalla kuin että aina vaan syyllistettäisiin ja haukuttaisiin.

Mä itse näen heti punaista jos joku, ihan asiaakin sisältävä, aloitus tehdään syyllistävään sävyyn. Teilataan huonoiksi vanhemmiksi ja mikä törkeintä: väitetään ettei vanhempi rakasta omaa lastaan :o

Missä tässä oli sokeria?

Ai tarkoititko että vappuna syödään munkkeja? Voi luoja, pitäisikö lapsilta kieltää kaikki herkuttelu :O

Kyllä tarkoitin. Toisessa ketjussa ihmeteltiin miksi lapsille annetaan hesen ruokaan niin ajattelin vaan, että eikö simat, munkit jne sellaiset munkit mene samaan kastiin.

Kyllä tarkoitin. Toisessa ketjussa ihmeteltiin miksi lapsille annetaan hesen ruokaan niin ajattelin vaan, että eikö simat, munkit jne sellaiset munkit mene samaan kastiin.

Menisivät siinä tapauksessa että hesessä syötäisiin kerran vuodessa jonkin asian kunniaksi. Mutta kun siellä syöminen on jatkuvaa, vappu on kerran vuodessa.

Menisivät siinä tapauksessa että hesessä syötäisiin kerran vuodessa jonkin asian kunniaksi. Mutta kun siellä syöminen on jatkuvaa, vappu on kerran vuodessa.

Kyllähän siellä oli puhe siitä, että miksi antaa hesen ruokaa ollenkaan, miksi totuttaa siihen? Minä kysyn nyt miksi totuttaa simaan ja munkkeihin?

Meillä juhlistetaan juhlapäiviä kyllä erityisella ruoalla ja herkuilla. Se mun mielestä kuuluu asiaan. Kuitenkin juhlaherkkumme ei välttämättä ole aina niitä itsestään selvimpiä- esim mies tuossa pyysi juuri että hän haluisi taas synttäreilleen sushia. Tykätään laittaa erilaisempia juhlaherkkuja siis, kokataan muutenkin ehkä vähän eksoottisempaa ruokaa kuin keskimäärin.

Tykkään leipoa, mutta sitäkin teen nykyään harvoin. Mun mielestä ei ole siinäkään mitään pahaa että lapset saa välillä kotona tehtyjä leivonnaisia. En käytä leivonnassa mitään kevyt tuotteita tosin!

Arkipäivien ruokailumme koostuu ihan vain kotona tehdystä perusruoasta. Marinoin kaikki lihat itse, käytämme "harkiten" perunoita, riisiä, makaronia (itse en käytä ollenkaan, lapsille ja miehelle jonkin verran). Ruoka voi koostua esim jostain lihakastikkeesta, uunissa haudutetusta kalasta tms, ja sen lisäksi kasviswokista ja runsaasta salaatista.
Salaatteihin käytän hyviä juustoja ja pähkinöitä kaikenlaisten vihannesten kera. En osta yhtään valmistuotteita. Syömme jugurtteja ja maitotuotteita, mutta en osta niitä valmiiksi maustettuna.

Päivän ruuat voi olla esim mulle:

aamulla rahkasta, kourallisesta leseitä ja pakastemarjoista tehosekoittimessa pyöräytettyä "smoothieta"

Päivällä kalaa/kanaa/possua, wokkivihanneksia ja iso salaatti

Välipalaksi pieni lautasellinen vihanneksia, ehkä pari palasta hyvää leikkelettä ja raejuustoa

Illallinen-pinaatti parsakaali keitto yhden tai kahden keitetyn munan kanssa

Lapset saavat silloin tällöin karkkia, karkkipäivää ei ole, joten voivat saada ruoan päälle esim 3 hyvää hedelmäkarkkia (syynään aina pussit että ne on tehty esim mehuista, eikä ole mitään lisäaine pommeja) tai vaikka jäätelön! Limsaa meillä ei juoda muutakuin erityisinä päivinä, tavallisena juomana on vesi ja maito.

Mulla ei siis ole mikään maailman tiukin linja, enkä sellaista haluakaan. Tosin tapani syödä ja tehdä ruokaa on lapsuudenkodistani opittua; vanhempani ovat ERITTÄIN terveystietoisia, vielä paljon enemmän kuin minä!

Juhlapyhät vain kerran vuodessa, terveellinen "elämäntapa" kin sallii ne erikoisherkut, joita vain tuona kyseisenä juhlana tapana maistella. :)
Perusteet ovatkin ihan tavallisessa arjessa.

Sokeri+hiilarit=sokeri+lisä,-täyte,-ja säilöntä-aineet pannassa.
Alkuperäinen puhdas, käsittelemätön ruoka-aines parasta.
Näitä mm. luomutuotteet, lähellä tuotettu ruoka, metsän antimet ja erikseen mainittava VOI, KERMA, LIHAT, KALAT, KANANMUNA SEKÄ Hyvän proteiinipitoisuuden,rasvapitoisuuden,vitamiini/hibenainepitoisuuden ja vähän hiilarin sisältämät kasvikset, siemenet, pähkinät jne.

Miksi myrkyttää luonto ja itsemme kemiallisilla ja keinotekoisilla aineilla?

Runsas hiilareiden käyttö johtaa enenpitkää diabeteksen syntyyn, koska elimistölläkin on rajansa käsitellä liian runsasta sokereiden tulvaa, jota hiilarit on.

Mulla tökki tietokone ja tökkii vissiin vieläkin. Olihan tänne sitten tullut vaikka mitä vastauksia, pitää alkaa lukemaan :). Tuli siis tuo mun toka kommentti vähän jälkijunassa :D

Missä tässä oli sokeria?

No ilmeisesti pitää, jos koskaan ei saisi Heselläkään käydä :D

Me syömme tavallissta kotiruokaa. Niin aikuisten lion lapsienkin lautanen rakennetaan ns lautasmallin mukaan. Eli paljon kasviksia ja vihanneksia. Pasta tai riisi aina mahdollisimman runsaskuituista. Leipä joko ruisleipää tai vaaleata täysjyväleipää. Syömme paljon kalaa.

En käytä mitään eineksiä enkä puolivalmiita vaan valmistan kaiken ruoan raaka-aineista, mielellään luomu sellaisista.

Välipalalla lapset saavat usein jugurttia - eli luonnonjugurttia johon lisätään kesällä ja syksyllä säilöttyjä marjoja.

Toisaalta en ole tiukkapipoinen tämän suhteen. Joskus esim reissun päällä on nopeaa ja helppoa napata hampurilaiset. Meillä sitä vaan sattuu pari kertaa vuodessa...

Yhteistyössä