Hei kaikki. Testatkaahan oma DNA, hinnat ovat todella edullisia vielä tänään. Löydät uusia sukulaisia, ja varmistat sukulaisuutesi. Kirkonkirjoihin ei

  • Viestiketjun aloittaja Koukuttunut
  • Ensimmäinen viesti
Koukuttunut
aina voi luottaa.

Testit on vielä tänään todella HALPOJA, alle 50€. Kyse siis ns. serkkutestistä, eli autosomaalitestistä.

DNA tulee molempien vanhempien puolelta, suomalaiset käyttävät paljon labroja FTDNA ja MyHeritage..

Ladatkaa tulokset saatuamme DNA-testinne raakadata MyTryeAncestry -sivustolle, saatte tietää onko teillä vaikkapa viikinkisukulaisia. Tai mitä muita mielenkiintoisia. Minulla on monta osumaa jopa kromosomitasolla viikkareihin. Kaikilla suomalaisilla testatuille taitaa olla osumia heihin, hyvin on geenejä levitetty ;)
 
vierailija
Kaikkeen ne ihmiset rahansa laittaa ja samalla luovuttavat oman DNA:n tiedot jollekin ulkopuoliselle taholle.
Mainitut luotettavat labrat eivät myy niitä eteenpäin. Suomalaiset genetiikan huippuosaajat ovat testanneet itsensä näissä mainituissa, mitään väärinkäytöksiä ei ole tullut ilmi.

He ovat myös tiiviissä yhteistyössä ulkolaisten kollegojensa kanssa, joten ihmiset, alkää uskoko tähän asiasta täydellisen tietämättömään epäilijään #2

ap
 
koukuttunut
Ensinnäkin miksi mytrueancestry on kirjoitettu väärin? Toiseksi, mikä on ap:n motivaatio markkinoida jotain sivustoa noin innokkaasti?
Heh, kylläpä kiinnitit pikkuasiaan huomion. Nehän ovat enemmän kuin yleisiä palstalla! Tabletilla tulee minullekin toisinaan virheitä.

Nikkini paljastaa intoni aiheeseen. On äärimmäisen mielenkiintoista nähdä mihin muinaisiin kansoihin/etnisiin ryhmiin löytyy sukulaisuuksia, ja varsinkin mihin yksilöihin on jonkinlaisia sukulaisuuksia, tai lähempiäkin jopa kromosomitasolla. On myös mielenkiintoista nähdä muiden suomalaisten ja naapurikansojen osumia. Nyt en ole moneen viikkoon päivittänyt tietoja, joka viikko tulee uusia muinaisia näytteitä vertailtavaksi. Täytyykin uudelleenladata vkl aikana.

Hyvä on sinunkin tiedostaa, https://mytrueancestry.com/en ei tiedä kenen raakadata on lähetetty sinne, nimiä ei kysellä. Epäluuloinen voi tehdä uuden s-postiosoitteen ihan sitä varten.

Ihan ilmaiseksikin saa sieltä tietoa osumistaan, mutta luonnollisesti se maksaa jos haluaa enemmän tietoa. Vuosimaksuja ei ole, kuten esim. sukututkimusfirmoilla on.

Minulla ei ole tietoja omistajista, sveitsiläinen firma on kyseessä ja täytyy onnitella nerokkaasta liikeideasta, jäseniä on kaikkialta maailmassa.
 
Mä olen tykännyt MyHeritagen versiosta (nyt 45 euroa) ja on sillä löytynyt jo ihan uusia sukulaisia isän puolelta joista en aiemmin tiennyt mitään.

Jännää!
On kyllä! Minä testasin molemmissa mainituissa ja on löytynyt isän ja äidin puolelta tuntemattomia pikkuserkkuja, pikkuserkun lapsi jne. Lähiomaiset se kertoo erehtymättä, "hän on sinun serkkusi, lapsesi, sisaruksesi" Kauemmista tulee arviot

Muutamat olen tavannutkin, ja ollaan yhteyksissäkin.

Molemmat kitit oon ladannut sinne MTA:lle ja samoja osumiahan sieltä tulee jonkin verran. Lataa sinäkin ihmeessä, ne tulokset vasta jänniä onkin :)
 
r0s
On kyllä! Minä testasin molemmissa mainituissa ja on löytynyt isän ja äidin puolelta tuntemattomia pikkuserkkuja, pikkuserkun lapsi jne. Lähiomaiset se kertoo erehtymättä, "hän on sinun serkkusi, lapsesi, sisaruksesi" Kauemmista tulee arviot

Muutamat olen tavannutkin, ja ollaan yhteyksissäkin.

Molemmat kitit oon ladannut sinne MTA:lle ja samoja osumiahan sieltä tulee jonkin verran. Lataa sinäkin ihmeessä, ne tulokset vasta jänniä onkin

Latailin joskus aiemmin. Kilpineitoja ja se joku heppu siellä brittein rannikolla luolassa ja muita mitä en nyt muista, löytyi. Ja suurin yhteneväisyys oli skyytteihin. Joskus kun sinnepäin maailmaa vielä pääsisi matkaamaan!
 
Latailin joskus aiemmin. Kilpineitoja ja se joku heppu siellä brittein rannikolla luolassa ja muita mitä en nyt muista, löytyi. Ja suurin yhteneväisyys oli skyytteihin. Joskus kun sinnepäin maailmaa vielä pääsisi matkaamaan!
Latauksen voi tehdä aina uudestaan.

Monilla suomalaisilla on sukulaisuuksia noihin, minullakin. Nuo on niitä suuria kuuluisuuksia, Birka shield maiden (korkea-arvoinen viikinkisoturi, jota luultiin mieheksi ennen DNA -tutkimuksia. Haudassa hevonenkin ja aseita), Cheddar man varmaan se toinen sinullakin.

Uusia mielenkiintoisia minulla on
Merovingian Noble
NS12b (605 AD

Svyatoslavich Prince of Novgorod Rurik Dynasty :)
 
lukekaa myös tarkkaan testin ehdot, eli sen mitä kaikkea annatte luvan tehdä testituloksillanne/näytteillänne. kaikki pilkut ja pisteetkin.
Ei kannata tilata tuntemattomista pajoista, vaan suurista ja tunnetuista. Ne eivät myy/jaa testejä mihinkään. Osassa on mukana suomalaisia geenitutkimuksen huippuja, kuten FTDNA.

Gedmatch on firma jonne voi ladata ilmaiseksi DNA -autosomaalidatansa, sieltä voi saada osumia sukulaisiin, jotka ovat tehneet testinsä joissain muissa.

Siellä laitetaan ruksi, että saako vai ei US Police verrata tulostasi tarvittaessa rikoksen selvittelyssä. Annoin ilman muuta luvan, on meinaan puhtaat jauhot pussissa :cool:

Antaisitko sinä luvan? :sneaky:
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Ei kannata tilata tuntemattomista pajoista, vaan suurista ja tunnetuista. Ne eivät myy/jaa testejä mihinkään. Osassa on mukana suomalaisia geenitutkimuksen huippuja, kuten FTDNA.

Gedmatch on firma jonne voi ladata ilmaiseksi DNA -autosomaalidatansa, sieltä voi saada osumia sukulaisiin, jotka ovat tehneet testinsä joissain muissa.

Siellä laitetaan ruksi, että saako vai ei US Police verrata tulostasi tarvittaessa rikoksen selvittelyssä. Annoin ilman muuta luvan, on meinaan puhtaat jauhot pussissa

Antaisitko sinä luvan?
us policen en antaisi missään nimessä selvittää minusta yhtään mitään, koko usan byrokraattinen laitos on pahasti korruptoitunut ja minä edustan siellä väärää poliittista kantaa: olen liberaali, kannatan ihmisoikeuksia, täydellistä demokratiaa, tasa-arvoa ja täydellistä asekieltoa sekä rahojen korvamerkitsemistä rauhan rakentamsieen sotavarustelun sijaan. Edelleen kyllä sanon, että jokaisen olisi syytä lukea tarkkaan mihin saatuja tietoja ja näytteitä käytetään.
 
us policen en antaisi missään nimessä selvittää minusta yhtään mitään, koko usan byrokraattinen laitos on pahasti korruptoitunut ja minä edustan siellä väärää poliittista kantaa: olen liberaali, kannatan ihmisoikeuksia, täydellistä demokratiaa, tasa-arvoa ja täydellistä asekieltoa sekä rahojen korvamerkitsemistä rauhan rakentamsieen sotavarustelun sijaan. Edelleen kyllä sanon, että jokaisen olisi syytä lukea tarkkaan mihin saatuja tietoja ja näytteitä käytetään.
Trust me, I know what I´m doing :cool:

Siis eihän sun mitkään kannat ja arvot selviä sun DNA:sta

Jos niillä on näyte rikollisesta, nehän vaan skannaa sen tiedot ja vertaa tietopankin kymmeniin tuhansiin näytteisiin.

Ajattelen asian niin että jos vaikka mun isoisä olis käynyt teoriassa vaikka merimiehenä jenkkilässä, saattanut alulle monet jälkeläiset kapakan takahuoneessa vuosien saatossa. Joku näiden lapsenlapsenlapsista olisi sarjaraiskaaja tai -murhaaja tänään.

Ja se jäisi kiinni mun antaman luvan perusteella. Sehän olis vallan mahtavaa, eiks jeh?
 
vierailija
Trust me, I know what I´m doing

Siis eihän sun mitkään kannat ja arvot selviä sun DNA:sta

Jos niillä on näyte rikollisesta, nehän vaan skannaa sen tiedot ja vertaa tietopankin kymmeniin tuhansiin näytteisiin.

Ajattelen asian niin että jos vaikka mun isoisä olis käynyt teoriassa vaikka merimiehenä jenkkilässä, saattanut alulle monet jälkeläiset kapakan takahuoneessa vuosien saatossa. Joku näiden lapsenlapsenlapsista olisi sarjaraiskaaja tai -murhaaja tänään.

Ja se jäisi kiinni mun antaman luvan perusteella. Sehän olis vallan mahtavaa, eiks jeh?
Et selvästikään ymmärtänyt mitä kirjoitin.

Niitä tietoja käytetään muutenkin, ei siis pelkkää dna:ta. Siellä jossain on myös klausuuli, että sopimuksen ehtoja voidaan muuttaa sinulle kertomatta. Olen kaksoiskansalainen, joten tiedän kyllä mistä puhun ja miten toinen kotimaani toimii ja olen seurannut dna-testikeskustelua täältä käsin. Täällä eletään kaksinaismoralismissa, viranomaisiin ei kannata luottaa eikä tietojaan antaa mihinkään.

rikolliset voivat jäädä ilman minun dn:tanikin, sillä sukulaiseni ovat antaneet dna:taan m,onen firman käyttöön. Heidänantamastaan dna:sta voi päätellä minunkin sukulaiseni.
 
Et selvästikään ymmärtänyt mitä kirjoitin.

Niitä tietoja käytetään muutenkin, ei siis pelkkää dna:ta. Siellä jossain on myös klausuuli, että sopimuksen ehtoja voidaan muuttaa sinulle kertomatta. Olen kaksoiskansalainen, joten tiedän kyllä mistä puhun ja miten toinen kotimaani toimii ja olen seurannut dna-testikeskustelua täältä käsin. Täällä eletään kaksinaismoralismissa, viranomaisiin ei kannata luottaa eikä tietojaan antaa mihinkään.

rikolliset voivat jäädä ilman minun dn:tanikin, sillä sukulaiseni ovat antaneet dna:taan m,onen firman käyttöön. Heidänantamastaan dna:sta voi päätellä minunkin sukulaiseni.
No et sinäkään kaikkea ymmärtänyt.

Ei siellä ilmaisessa GEDmatchissa, ole mitään muuta tietoa minusta kuin nimi ja se näyte.
Niissä testilabroissa on sentään kotiosoitekin. Mutta edelleenkin nukun yöni rauhallisesti, kuten kotimaiset DNA -huippuammattilaisetkin ;)

Ja sehän on hienoa kun siellä teillä on jo jäänyt moni pahis kiinni, vaikka joku kaukaisempi sukulainen on tehnyt testin.
 
vierailija
No et sinäkään kaikkea ymmärtänyt.

Ei siellä ilmaisessa GEDmatchissa, ole mitään muuta tietoa minusta kuin nimi ja se näyte.
Niissä testilabroissa on sentään kotiosoitekin. Mutta edelleenkin nukun yöni rauhallisesti, kuten kotimaiset DNA -huippuammattilaisetkin

Ja sehän on hienoa kun siellä teillä on jo jäänyt moni pahis kiinni, vaikka joku kaukaisempi sukulainen on tehnyt testin.
ymmärsin oikein hyvin ja ymmärrän innostuksesi sukutukimukseen, vaikka itse en samaa intoa koekaan. minulla on laaja ymmärrys siitä, että me kaikki ihmiset maailmassa olemme toistemme sukulaisia.

niitä rikollisia on jäänyt kiinni monessa maassa, ei se pelkästään usalaisia koske. ja onhan se hienoa, mutta
kun niitäkin tutkimustuloksia voi väärentää, jos poliisi niin tahtoo. mikä tahansa uusi teknologia on hyvää vain siihen asti kunnes joku alkaa käyttää niitä vääriin tarkoitusperiin ja dna-tapauksissa niin on jo tehty monessa paikkaa.

sen nimen ja dna-näytteen perusteella sinut identifioidaan, tietosi talletaan ja jonain päivänä tietosi myydään, vaikkapa vakuutusyhtiölle. Se on erityisen helppoa, kun firmat ovat usassa usan lakien alaisena. Tai kelle vain, kuka maksaa eniten. Tällä on hyvin laajat seuraukset ja asiasta on käyty laajaakin keskustelua eri tieteenalojen edustajien toimesta - muuten myös suomessa.

Tämän hetken suositus on se, että anna näytteesi, jos haluat, mutta sitä ennen perehdy todella tarkasti sopimusehtoihin, sillä olet myymässä itsestäsi kaikkea itseesi koodattua tietoa eikä kukaan tiedä mitä sillä tiedolla tulevaisuudessa tehdään, eikä kukaan lupaa, että tietojasi ei käytetä väärin tai ilman sinun lupaasi, etkä sinä voi koskaan olla varma etteikö niin ole tehty.

Toisenkinlaista tekniikkaa olisi, mutta se ei kiinnosta, koska sitä kautta ei voisi saada ihmisten kaikista yksityisimpiä tietoja myytäväksi asti - dna:ta.
 
Res. Ltn
.... kannatan ihmisoikeuksia, täydellistä demokratiaa, tasa-arvoa ja täydellistä asekieltoa sekä rahojen korvamerkitsemistä rauhan rakentamsieen sotavarustelun sijaan.
Jahass. Siinä meillä varsinainen taivaanrannan maalari, taidat tarkoittaa ettei suurvaltiolla olisi puolustusvoimiakaan?

Muuten ihan ok. Mutta voisit aloittaa vähentämällä yksityisten ihmisten asevarustelua.
Mitä John ja Mary tekevät rynnäkkökivääreillä kotonaan???
 
ymmärsin oikein hyvin ja ymmärrän innostuksesi sukutukimukseen, vaikka itse en samaa intoa koekaan. minulla on laaja ymmärrys siitä, että me kaikki ihmiset maailmassa olemme toistemme sukulaisia.
Minulla taitaa olla vielä laajempi ymmärrys, vintillä rapisteleva hiirikin on nisäkkäänä meidän molempien sukulainen :D

Esim.
1. Ihmisellä ja hiirellä 99% samat geenit, ihmisellä ja simpanssille ehkä 99.9% samat.
2.Ihmisellä ja simpanssilla mm. identtinen hemoglobiini (samat aminohappoketjut proteiinissa)
3.Ihmisellä ja hiirellä 80% DNA:sta samanlaista, ihmisellä ja simpanssilla 98.6% DNA:sta samanlaista.

Huomaan ettei kiinnosta, ja siksi löit lekkeriksi. Ensinnäkin ihmiset etsivät suhteellisen läheltä, useimmiten esim isäänsä tai isovanhempiaan, yllättävän monella he ovat tuntemattomia. Samoin sisaruksia tai serkkuja. Joku vauvana adoptoitu ei ehkä tiedä ketään biologista sukulaistaan.

Varsinkin Pohjois-Amerikassa on hyvin paljon suomalaisia geeniperimältään, hekin kaipaavat tietoa taustoista täällä. Ja ovat hyvin ylpeitä juuristaan, vaikkeivat aina edes tiedä mitä kautta.

Kirkonkirjat valehtelevat joskus, siksi testin tilaavalle tehdään selväksi, että voi tulla rankkojakin yllätyksiä. Isä ei olekaan isä, vaikka molemmat luulivat niin jne

Olen täysin varma, että ne vakuutukset jotka minulla ovat, eivät takuulla tule milläänlailla muuttumaan testieni perusteella.

BTW, teilläpäin kyllä riittää näitä salaliittoteorioita... :cautious:
 
vierailija
Huomaan ettei kiinnosta, ja siksi löit lekkeriksi.
En ole lyönyt mitään lekkeriksi. Kunhan kirjoitin, että noiden testien mukana tulevan suostumuslomakkeen kanssa pitää olla tarkkana. Jostain kummallisesta syystä sinä otit sen henkilökohtaisesti.



BTW, teilläpäin kyllä riittää näitä salaliittoteorioita...
Onko jossain paikkaa, jossa salaliittoteorioita ei olisi. Mutta sitä en ymmärrä missä kuvittelit nähneesi salaliittoteorioita minun viestissäni. Taas ajattelen, että olet ottanut jotain liian henkilökohtaisesti ja sen vuoksi nyt koko ajan luet minun tekstejäni väärin.
 
vierailija
us policen en antaisi missään nimessä selvittää minusta yhtään mitään, koko usan byrokraattinen laitos on pahasti korruptoitunut ja minä edustan siellä väärää poliittista kantaa: olen liberaali, kannatan ihmisoikeuksia, täydellistä demokratiaa, tasa-arvoa ja täydellistä asekieltoa sekä rahojen korvamerkitsemistä rauhan rakentamsieen sotavarustelun sijaan. Edelleen kyllä sanon, että jokaisen olisi syytä lukea tarkkaan mihin saatuja tietoja ja näytteitä käytetään.
Liberaali kannattaa kylläkin vapaita aseoikeuksia.

/OT
 

Yhteistyössä