Hei apua, aloitin cipralex lääkkeen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Apuja

Vieras
Eli eilen otin ensimmäisen pillerrin, 5mg. Pari tuntia lääkkeen ottamisesta, tuli sellainen pakokauhuinen olo. Keskittymiskyky katosi täysin, olin hermostunut, ja tuntui että paniikki iskee just. Meinas ihan tulla hysteerinen olo. Sit otin puolikkaan rauhoittavan, kun sain niitäkin lääkäriltä. Tunti meni ennenkuin rauhoittavan vaikutus alkoi,..tuli sellainen unelias ja hidas olo, mutta rauhallinen. Vähän sellainen tunne että olis "aineissa". Sit iltaa kohti olo muuttui tosi hyväksi :)
No, tänään aamulla otin taas cipralexin.. Ja pari tuntia meni, ja taas on olo ihan kamala! Sumuinen ja epätodellinen, ihan sellainen poissoleva. En pysty keskittymään mihinkään, tuntuu että saan ihan kamalan paniikin kohta. (koko ajan tulee kirjoitusvirheitäkin kun en pysty keskittymään tähän kirjoittamiseen).niska on ihan jännityksessä, ja puren hullunaan hampaita yhteen. Ylös noustessa sumenee ja sit tuntuu että nyt pimahdan.
Yritin laittaa pyykkiä koneeseen, mut siitäkään ei meinannut tulla mitään.. En ollut siinä hetkessä "läsnä" ollenkaan. Piti oikein sanoa itselleen mielessä että nyt otat pyykinpesuainetta, ja kaadat sitä sinne lokeroon, ym. En voi oikeaastaan tehdä muuta kuin maata sohvalla.Pelottaa että tää on jotain alkaavaa psykoosia :(
Pitääkö taas ottaa rauhoittavaa,eikö niihin jää ihan koukkuun jos joka päivä
pitää ottaa:(

Mulla on joskus vuosia sitten ollu käytössä cipramil, mutta ei mulla silloin tullu tällaista sekavaa ja paniikkista oloa.
Tää cipralex määrättiin masennukseen ja yleiseen ahdistuneisuushäiriöön.

Onks muilla tullut näin rajuja aloitusoireita cipralexista?

No kyllä mäkin mietin että sopiiko tää lääke nyt mulle?!
Toisaalta pelottaa et jos mulla onkin joku aivokasvain, kun silmissäkin niin hurjasti outoja näköhäiriöitä...

Alussa voi tosiaan Cipralex aiheuttaa tuollasta, mutta pitäisi kyllä parissa viikossa olon tasaantua, kun elimistö tottuu. Cipralex on lääkkeenä hyvin siedetty useimpien keskuudessa ja turvallinen lääke.

Ihmettelen miten tämän tyylisiä ketjuja on täällä päivittäin!!
Eikö lääkärit muka selitä näistä lääkkeistä tärkeää tietoa potilaille? Mielialalääkkeiden ensi vaikutukset voivat olla todella epämiellyttäviä tai outoja. Mutta ne alkuoireet loppuvat n. kahdessa viikossa mikäli lääke sopii potilaalle. Ja lääkärille voi soittaa jos olo on niin kamala ettei kestä oireita, niin hän neuvoo mitä pitää tehdä. Monesti täällä porukka poraa, ettei lääkkeet auta, kun on syönyt jo kaksi päivää tms. kun lääkäri on varmasti selittänyt että vaikutus alkaa vasta 2-4 viikon päästä, kun serotoniinia alkaa aivoihin kerääntyä enemmän.

Kyllä mulle lääkäri sanoi että lääke ei ala heti auttamaan, ja sanoi myös että alussa saattaa tulla päänsärkyä ja pahoivointia.
Ja tuollaiset oireet oliskin helppo sietää, mutta tää pelko/paniikki/hysteria olo on aika kaameeta :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihmettelen miten tämän tyylisiä ketjuja on täällä päivittäin!!
Eikö lääkärit muka selitä näistä lääkkeistä tärkeää tietoa potilaille? Mielialalääkkeiden ensi vaikutukset voivat olla todella epämiellyttäviä tai outoja. Mutta ne alkuoireet loppuvat n. kahdessa viikossa mikäli lääke sopii potilaalle. Ja lääkärille voi soittaa jos olo on niin kamala ettei kestä oireita, niin hän neuvoo mitä pitää tehdä. Monesti täällä porukka poraa, ettei lääkkeet auta, kun on syönyt jo kaksi päivää tms. kun lääkäri on varmasti selittänyt että vaikutus alkaa vasta 2-4 viikon päästä, kun serotoniinia alkaa aivoihin kerääntyä enemmän.

Itseasiassa hyvin vähän sieltä tietoutta tulee
Kyllä joutuu itse pohtimaan, että nyt tuli tällänen sivuoire, onko tää normaalia jne..
Eipä sinne lääkärille vaan niin helppo aina ole soittaa

Näissäkin asioissa on se vertaistuki hyvin tärkeää

Yhteistyössä