hävettääköhän näiden miehiä kuinka paljon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;23061732:
Nyt ei kuitenkaan olla matkalla Vietnamin viidakkoon reilusti miesylivoimaista vihollista vastaan vaan panssaroidulla ja raskaasti aseistetulla sota-aluksella suojaamaan rahtikuljetuksia kumivenein ja hernepyssyin varustautuneita somaleita vastaan.

Poikkeustilanne on aina poikkeustilanne. Ei si riipu siitä ollaanko "voitolla vai ei". Jos psyyke on pettääkseen niin se pettää siitä huolimatta mikä on pistetilanne. Tuntuu jopa että alakynnessä olevat kestävät hetken aikaa psyykkisesti painetta paremmin kuin turvallisissa oloissa sotivat (eihän tälläistä termiä edes ole).

On toi vaimo nyt pikkasen ylireagoinut ja veikkaan et sen mies toivoo ja rukoilee et kukaan ei koskaan saa selville et sen vaimo on asiasta valittanut. Todennäköisesti siinä on käynyt näin:

Vaimo on yrittänyt saada mieheen yhteyttä, ei ole onnistunut siinä. Miehen on pitänyt soittaa, ei ole soittanut sitten kun vihdoin on saatu puhelinyhteys auki:

Vaimo tivaa: Miksi et olet soitellut vaikka lupasit?! Mä oon ollut huolissani täällä! Sä lupasit soittaa usein!!
Mies: No yhteydet on vähän tökkinyt, ja on tässä ollut vähän näitä hommiakin hoidettavana.
*muutaman sekunnin hiljaisuus*
Vaimoo tivaa: Sä kuulostat ihan oudolta, mikä sua vaivaa?! Sä et oo yhtään niin puhelias kun yleensä etkä sä lepertele, etkä kysele meidän kuulumisia. Mikä sulla oikein on?!
Mies: No on tässä vähän väsymystä kun ei olla oikein saat kunnolla nukuttua. Mutta hei, nyt täytyy lopettaa, tuli homma. Terkkuja lapsille, rakastan sua, moi!

Vaimo vetää tästä johtopäätöksen et mies on murtumisen partaalla, valtavan stressin ja paineen alla ja hermoromahduksen ensioireet jo selvästi havaittavissa. Alkaa sitten soittelemaan lehdistölle, esikuntaan ja vaikka presidentille koska hänen miestä kidutetaan ja se on epäreilua ja kukaan ei ymmärrä hänen huolta ja ikävää!

Todellakin sama tilanne kun Neith jo mainitsi. Joo, sä voit olla huolissaan jos mies ei vastaa kun on kavereiden kanssa ryyppäämässä, mutta soitatko sä sitten samantien kaikki miehen kaverit läpi, soitat ja valitat miehen vanhemmille kun ovat kasvattaneet niin huonosti poikansa ettei se edes vastaa puhelimeen ja vielä kaiken varalta soitat sairaaloihin ja poliiseille ja tiedotat heille tilanteesta. Ylireagointia.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;23061678:
Mistä olet tällaisen käsityksen saanut?

No jostainhan nuo naiset ovat saaneet tiedon siitä, että miehet eivät esim. saa nukuttua tarpeeksi... vai meinaatko että ihan omasta päästä tämän keksivät?

Jos kotijoukoilla ei ole oikeaa hätää, niin miksi on niin tärkeää saada yhteys kokoaika sinne? Luulen, että nyt miehet joutuu stressaan eukoista. Ylimääräinen psyykkinen stressi,minusta tuo ei palvele ketään, vähiten sitä miestä laivalla. Näytetään eukot, että kyllä meistä sota-ajan sisua löytyy, mitä oli meijän mummoilla ;)

No jostainhan nuo naiset ovat saaneet tiedon siitä, että miehet eivät esim. saa nukuttua tarpeeksi... vai meinaatko että ihan omasta päästä tämän keksivät?

voi hyvänen aika.. ne on sotalaivalla, sotilasoperaatiossa.. ei nille kukaan varmaan ole luvannut 10 tunnin yöunia ja aamiaista sänkyyn.. ja joo, varmaan ovat jutelleet kotiväkensä kanssa, mutta ilmeisesti eivät nyt sitten voi läyrytä tunti tolkulla ja se vaimoketta harmittaa.. :headwall:

No tuskin kuitenkaan. Jos valittamista on niin sen pitää mennä virallista tietä, ei vaimojen kautta. Ei Puolustusvoimat ketään kiduta kuitenkaan.
Älä nyt ole naiivi. Ymmärrätkö ollenkaan, miten vaikea jonkun tuolla laivalla olevista miehistä olisi tehdä asiasta ns. "virallinen valitus". MIten luulet, että hänen työolonsa laivalla sen jälkeen kehittäytyisivät???

[QUOTE="vieras";23061800]Pitäisiköhän ehdottaa Puolustusvoimille, että lähtevät purjehtimaan Välimerelle. Että varmasti jokainen selviää henkisesti.[/QUOTE]

Sä nyt oikein nautit tästä että revit lauseita irralleen, ja mä en edes tiedä miten toi sun kommentti liittyi tohon mun lauseeseen.. :D No, ihan vapaasti, ihan kiva että joku tuo tyydytyksen. :hug:

voi hyvänen aika.. ne on sotalaivalla, sotilasoperaatiossa.. ei nille kukaan varmaan ole luvannut 10 tunnin yöunia ja aamiaista sänkyyn.. ja joo, varmaan ovat jutelleet kotiväkensä kanssa, mutta ilmeisesti eivät nyt sitten voi läyrytä tunti tolkulla ja se vaimoketta harmittaa.. :headwall:

Kyse on ainoastaan siitä, että sinä täysin ulkopuolisena ihmisenä et voi tietää, mikä asian oikea laita on. Voi olla mahdollista, että tämä nainen on ylireagoinut ja tehnyt kärpäsestä härkäsen, mutta aivan yhtä hyvin voi olla, että hänen miehensä on oikeasti ollut itsekin huolissaan ja loppuunpalanut, ja toivonut asiaan parannusta.

Älä nyt ole naiivi. Ymmärrätkö ollenkaan, miten vaikea jonkun tuolla laivalla olevista miehistä olisi tehdä asiasta ns. "virallinen valitus". MIten luulet, että hänen työolonsa laivalla sen jälkeen kehittäytyisivät???

En ole naiivi. Olen sotilaan vaimo. Ja ihan kyllä tiedän miten ne hommat hoidetaan. Se on ihan telkkarisarjoista opittua että valittajia simputetaan. :D

Luulen, että joku eukko on vetässy vaan keittiöpsykologiaa esiin. Tai lukee kirjainten välistä, mitä ei oikeasti ole siellä. Tai miehellä on sattunu oleen just sillä hetkellä pinna kireällä? Syitä on monia, miksi tuo nainen kuvittelee/luulee, että miehiä kidutetaan vähillä unilla systemaattisesti

Jos tuolla Pohjanmaalla oikeasti olisi helvetilliset olot, niin mä luulen että omalla nimellä sitä menisi julkisuuteen eikä anonyyminä.

Laivahan käy satamassa vähänväliä, 1-2vk välein. Sieltä saa yhteyden. Ja jos joskus toimii sen 10min, nii eikö se riitä? Tuntuu hullulta, että yhteyden pitäs toimia monta tuntia :D. Uskon, että miehet on tienneet tulevan, mutta eukolle tuli yllätyksenä. Enää ei voi soitella, jos penska on irvistäny, paskonu, itkeny jne :D

Eivät osaneet taas sotavoimat oikein arvioida naisten logiikkaa. Varmasti tarkoitus oli hyvä kun puhuttiin että yritettään turvata yhteys kotijoukkoihin ja että se on yksi jaksamisen kynnys kysymyksiä. Rouvat vaan otti tämän niin kirjaimellisesti, unohtui kokonaan että tämä maapallo ei ole täysin katettu sellaisilla yhteyksillä että kotiin saataisiin infoa aina kun rouva haluaa. Puutuuhan ne kentät suomessakin monin paikoin...ja sotilastarkoitukseen käytetyt kanavat eivät kuulu siviilielämän käyttöön, muuta kuin äärimmäisissä tapauksissa.

Huoli on varmasti kova, mutta kyllähän tuo tilanne on tietoisesti valittu. Käsitykseni mukaan ketään ei sinne pakotettu, toisin kuin oikeasti sodan aikana.

Ja mitä olosuhteiden valitukseen tulee. Yksi mies on tainnut tehdä mokan ja hetken väsähdyksestä kertonut vaimolleen, purkanut vaan sen hetken tuntoja. Ja kappas vaan rouva on lähtenyt levittään juttua kaikelle kansalla...juttua joka hyvinkin todennäköisesti oli vaan tarkoitettu sen hetkellisen pahan olon purkuun.

Eivät osaneet taas sotavoimat oikein arvioida naisten logiikkaa. Varmasti tarkoitus oli hyvä kun puhuttiin että yritettään turvata yhteys kotijoukkoihin ja että se on yksi jaksamisen kynnys kysymyksiä. Rouvat vaan otti tämän niin kirjaimellisesti, unohtui kokonaan että tämä maapallo ei ole täysin katettu sellaisilla yhteyksillä että kotiin saataisiin infoa aina kun rouva haluaa. Puutuuhan ne kentät suomessakin monin paikoin...ja sotilastarkoitukseen käytetyt kanavat eivät kuulu siviilielämän käyttöön, muuta kuin äärimmäisissä tapauksissa.

Huoli on varmasti kova, mutta kyllähän tuo tilanne on tietoisesti valittu. Käsitykseni mukaan ketään ei sinne pakotettu, toisin kuin oikeasti sodan aikana.

Ja mitä olosuhteiden valitukseen tulee. Yksi mies on tainnut tehdä mokan ja hetken väsähdyksestä kertonut vaimolleen, purkanut vaan sen hetken tuntoja. Ja kappas vaan rouva on lähtenyt levittään juttua kaikelle kansalla...juttua joka hyvinkin todennäköisesti oli vaan tarkoitettu sen hetkellisen pahan olon purkuun.

Asiaa!

Jos jollain siellä oikeasti psyyke levähtää käsiin, niin pois sieltä pääsee. Pohjanmaalla on kuitenki sitä aseistusta, ettei ne ota riskiä, että sairas saa vahingon itselleen siellä

Kyse on ainoastaan siitä, että sinä täysin ulkopuolisena ihmisenä et voi tietää, mikä asian oikea laita on. Voi olla mahdollista, että tämä nainen on ylireagoinut ja tehnyt kärpäsestä härkäsen, mutta aivan yhtä hyvin voi olla, että hänen miehensä on oikeasti ollut itsekin huolissaan ja loppuunpalanut, ja toivonut asiaan parannusta.

jos siellä joku on oikeasti nyt jo loppuun palanut niin se henkilö varmasti osaa mennä ylemmilleen kertomaan että ei pysty, ei jaksa ja haluaa pois..
kukaan noissa oloissa ei voi taata aina toimivia yhteyksiä ja mielusita määrää unta, ja sen on jokainen sinne lähtijä tiennyt

Jos kotijoukoilla ei ole oikeaa hätää, niin miksi on niin tärkeää saada yhteys kokoaika sinne? Luulen, että nyt miehet joutuu stressaan eukoista. Ylimääräinen psyykkinen stressi,minusta tuo ei palvele ketään, vähiten sitä miestä laivalla. Näytetään eukot, että kyllä meistä sota-ajan sisua löytyy, mitä oli meijän mummoilla ;)

En usko, että tuo tarve on vain naisilla. Jos on eristettynä, kaukana kotoa erityisissä oloissa, niin vähäinenkin yhteys omiin läheisiin muodostuu aivan äärettömän merkittäväksi ja tärkeäksi. Näillä kotijoukoilla on kuitenkin kaikki muut läheiset luonaan, joten todennäköisesti nuo harvat puhelinkeskustelut ovat noille miehille tärkeämpiä kuin mitä kotijoukoille.

jos siellä joku on oikeasti nyt jo loppuun palanut niin se henkilö varmasti osaa mennä ylemmilleen kertomaan että ei pysty, ei jaksa ja haluaa pois..
kukaan noissa oloissa ei voi taata aina toimivia yhteyksiä ja mielusita määrää unta, ja sen on jokainen sinne lähtijä tiennyt

En usko. Miehille yleensäkin on melko vaikea tunnustaa, ettei jaksa enää. Saati sitten tuollaisessa melko perinteikkään "miehisessä" ympäristössä, niin veikkaan että valtaosa miehistä pitää suunsa kiinni ja kärsii hiljaa, mielummin kuin on se, joka ensimmäisenä alkaa ruikuttamaan ylemmille tahoille.

Sä nyt oikein nautit tästä että revit lauseita irralleen, ja mä en edes tiedä miten toi sun kommentti liittyi tohon mun lauseeseen.. :D No, ihan vapaasti, ihan kiva että joku tuo tyydytyksen. :hug:
Eikun sinä puhut koko ajan yleisellä tasolla, että ihmisiltä voi karata langat käsistä. Tässä kyseisessä tilanteessa on kuitenkin aika naurettava ajatella, että suunnitelmat pitäisi tehdä sen mukaan, että potentiaalisesti joku onkin tavallista heikompi. Niin heikko, ettei selviä parin minuutin viikoittaisella puhelulla. Kyllä molemmat osapuolet kuitenkin tietävät, että jos oikea hätätilanne tulee eteen, kuten että lapsi sairastuu vakavasti, niin siitä ilmoitetaan.

En usko, että tuo tarve on vain naisilla. Jos on eristettynä, kaukana kotoa erityisissä oloissa, niin vähäinenkin yhteys omiin läheisiin muodostuu aivan äärettömän merkittäväksi ja tärkeäksi. Näillä kotijoukoilla on kuitenkin kaikki muut läheiset luonaan, joten todennäköisesti nuo harvat puhelinkeskustelut ovat noille miehille tärkeämpiä kuin mitä kotijoukoille.

Hei oikeesti, ne on koulutettuja ammattilaissotilaita siellä,, mun on vaikea uskoa että kukaan heistä ajattelisi noin keskellä operaatiota.

Uskon, että suurin tarve on nimenomaan naisilla saada yhteys. Toivon todellakin, ettei monien hakijoiden joukosta ole valkattu miehistöä, joilla on romantisoidut luulot merellä olemisesta. Yhteys on tärkeää, mutta uskon myös, että ne satamassa käynnit on riittäviä yhteydenpitoon ja hetkelliset yhteydet laivalta. Eukkojen pitää vain huolehtia siitä, ettei niitä harvoja hetkiä käytetä nalkuttamiseen, voivotteluun jne. Tärkeintä on antaa positiivisia uutisia kotijoukoista, yleensäkkin olla sellainen tukipylväs.

En usko. Miehille yleensäkin on melko vaikea tunnustaa, ettei jaksa enää. Saati sitten tuollaisessa melko perinteikkään "miehisessä" ympäristössä, niin veikkaan että valtaosa miehistä pitää suunsa kiinni ja kärsii hiljaa, mielummin kuin on se, joka ensimmäisenä alkaa ruikuttamaan ylemmille tahoille.

luuletko oikeasti että tuonne on lähtenyt paljonkin niitä miehiä joille sotilaselämä on täysi mysteeri? valvominen uusi juttu, lyhyet unet ja huonot yhteydet yllätys?
jos sinne on joku sellainen mennyt, jolla kuvitelmissa on ollut leppoisa risteily ja kunnollinen lepo joka päivä, pitkät videopuhelut kotiväen kanssa ja riittävä vapaa aika niin sen olisi ihan oikeasti parasta nyt tässä vaiheessa mennä puhumaan ylemmilleen ja pyytää pääsyä pois. ja sitten kannattaa ihan suosiolla vaihtaa myös sitä alaa..

[QUOTE="vieras";23061912]Eikun sinä puhut koko ajan yleisellä tasolla, että ihmisiltä voi karata langat käsistä. Tässä kyseisessä tilanteessa on kuitenkin aika naurettava ajatella, että suunnitelmat pitäisi tehdä sen mukaan, että potentiaalisesti joku onkin tavallista heikompi. Niin heikko, ettei selviä parin minuutin viikoittaisella puhelulla. Kyllä molemmat osapuolet kuitenkin tietävät, että jos oikea hätätilanne tulee eteen, kuten että lapsi sairastuu vakavasti, niin siitä ilmoitetaan.[/QUOTE]

Mä kommentoin ton Triplaisälle joka itse puhui yleisellä tasolla verraten Vietnamin sotaa tähän operaatioon. Eli ihan asiasta puhuin ottaen huomioon sen kommetin johon vastasin.

Ja tää loppu ei ole mun suusta ollenkaan, jonka varmasti ymmärtäisit jos mun juttuihin perehtyisit, etkä sekoittaisi toisten kommentteja mun jutuiksi.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
En saanut mitään kuvaa hysteerisistä naisista, vain huolestuneista. En ymmärrä miksi pitäisi erityisesti hävetä tai maiskutella noiden naisten "typeryydellä" nyt. Enemmän häpeäisin tuota tarvetta naureskella toisten huolille, sillä välin kun itse ei ole lähellekään samanlaisessa tilanteessa.

Yhteistyössä