hävettääköhän näiden miehiä kuinka paljon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vastasin tuohon Neithin kommenttiin että jos hakeutuu tuollaiseen sotilasoperaatioon niin on paree pärjätä.

Ei tuolla vielä olekaan mitään tapahtunut, puhuin yleisellä tasolla että vaikka sellaiseen hakeutuukin varmana siitä että pää kestää niin silti voi nähdä sellaisia asioita mitkä murtaa täysin.

Munkin mies nukkui ekan kuukauden kotiin tultuaan "koiranunta", aina valmiina syöksymään hommiin. Ja näki kuulemma eläviä uniakin niistä mitä siellä oli tapahtunut. Että kyllä se aina vaikuttaa vaikka kuinka vahva olisi.

varmasti vaikuttaa, mutta kun tuollaiseen operaatioon lähtee, niin sitä tietää varmasti etukäteen ettei ole välttämättä mahdollisuutta saada 10 tuntia syvää unta putkeen tai ettei ole mahdollisuutta soitella kotiin 30min halipusu puheluita joka päivä.. siellä on vaaroja, siellä voi pahimmillaan päästä hengestään jne.
ja juuri siitä syystä ne siellä harjoittelee ja toimii niinkuin toimii, ja vaikka se vaimoista kotona olisikin kurjaa niin tiedossa on ettei kyse ole 8-16 toimistotyöstä
ja kun aletaan soittelemaan miehen työnantajalle ja valittamaan niin onhan se noloa.. oli duunipaikka mikä tahansa

Eiköhän nuo kuitenkin ole keskivertoa kovempaa sakkia henkiseltä puolelta. Jos eivät olisi niin tuskin tuolla seilaisivat. Toisekseen kyseessä on kolmen(?) kuukauden reissu. Tuossa ajassa jos ammattihenkilö murtuu niin on alan vaihdon paikka.

Musta ei edelleenkään ole kyse siitä että etteikö ne miehet pärjää. Kyse on siitä että omaisille luvattiin että ei tarvitse olla huolissaan, yhtaydet toimii jne. joten pääsee tarkistamaan että kaikki on hyvin. Nyt kun ne (ymmärrettävästi mun mielestä) ei toimi niin todennäköisesti ekakertalaisten (ekaa kertaa operaatiossa olevien) omaiset ovat huolissaan kun homma ei menekään niinkuin oli luvattu. Useamman kerran reissuissan olleiden omaiset todennäköisesti jo tietävät että homma ei aina mene niin kuin on luvattu koska tilanteet vaihtelee.

Eiköhän nuo kuitenkin ole keskivertoa kovempaa sakkia henkiseltä puolelta. Jos eivät olisi niin tuskin tuolla seilaisivat. Toisekseen kyseessä on kolmen(?) kuukauden reissu. Tuossa ajassa jos ammattihenkilö murtuu niin on alan vaihdon paikka.
Juu, tiedän. Ja osaan lukea. Mutta tiedätkö että se keskivertoa kovempikin ei ole kuitenkaan murtumaton? Tottakai se on selviö että jos ihminen reissun aikana murtuu, niin hänestä ei ole noihin hommiin. Jopa minä tajuan tuon.

Musta ei edelleenkään ole kyse siitä että etteikö ne miehet pärjää. Kyse on siitä että omaisille luvattiin että ei tarvitse olla huolissaan, yhtaydet toimii jne. joten pääsee tarkistamaan että kaikki on hyvin. Nyt kun ne (ymmärrettävästi mun mielestä) ei toimi niin todennäköisesti ekakertalaisten (ekaa kertaa operaatiossa olevien) omaiset ovat huolissaan kun homma ei menekään niinkuin oli luvattu. Useamman kerran reissuissan olleiden omaiset todennäköisesti jo tietävät että homma ei aina mene niin kuin on luvattu koska tilanteet vaihtelee.

aikuiset ihmiset varmatsi ymmärtävät että vaikka on luvattu niin ongelmia saattaa ilmetä kun ovat siellä merellä.. huolissaan olo ja asiasta esikuntaan soittelu ja valittaminen , kantelun tekeminen eduskunnan oikeusasiamiehelle on eri asia, lehtijutun tekemisestä puhumattakaan..

Järkytyin kyllä eilen kun luin tästä jonkun mamman hysteriasta. Siis kai se järki jo sanoo, ettei sieltä todellakaan pidetä yhteyttä koko aikaa ja ne yhteydet voi todellakin pätkiä. Mies jos on vielä vähän itkeä tirauttanut kovan stressin alla niin suunniltaanhan sen vaimo on mennyt. Eiköhän se vaan niin ole, että moni afganistaniinkin lähtenyt on jossain vaiheessa itkenyt hetken, mutta ei se tarkoita heikkoutta vaan tunteiden ulospurkausta. Osa on sitten vaan niin voimakkaita, ettei he itke vaan pitävät sen sisällään. Tuolla reissulla on sama homma kuin afganistanissa-ei voi koskaan tietää meneekö henki vai ei ja kyllä se on etukäteen tiedetty. Saattaa tällä valittaja mammalla olla aika tukalaa, kun matkahan kestää vielä kauan ja siellä se mies vaan on. Kyllä ne miehet on siellä töissä 24h aika huikeella palkalla ja enää ei puhuta mistään harjoittelusta vaan mennään totisia paikkoja kohden, joten kaiken on toimittava yhteen tai sitten saattaa tulla niitä ruumiita. Mieheni tuntee yhden joka tuolla laivalla ja varmasti kuulee matkan jälkeen millaista se touhu on siellä ollut. Toivottavasti tämän vaimo ei vaan ole se valittaja...

varmasti vaikuttaa, mutta kun tuollaiseen operaatioon lähtee, niin sitä tietää varmasti etukäteen ettei ole välttämättä mahdollisuutta saada 10 tuntia syvää unta putkeen tai ettei ole mahdollisuutta soitella kotiin 30min halipusu puheluita joka päivä.. siellä on vaaroja, siellä voi pahimmillaan päästä hengestään jne.
ja juuri siitä syystä ne siellä harjoittelee ja toimii niinkuin toimii, ja vaikka se vaimoista kotona olisikin kurjaa niin tiedossa on ettei kyse ole 8-16 toimistotyöstä
ja kun aletaan soittelemaan miehen työnantajalle ja valittamaan niin onhan se noloa.. oli duunipaikka mikä tahansa

Mä vastasinkin jo ylemmäs. Noloa joo, mutta inhimillistä ja ymmärrettävää musta. Edelleen olen sitä mieltä että jos ei sitä "odottamisen tuskaa" ole kokenut niin ei tiedä miltä se tuntuu, se voi tuoda uusia piirteitä itsessä esiin. Tässä reagoitu vähän turhan kärkkäästi tosin, siinä olet oikeassa.

Mutta kolikolla on monta puolta. Palstalla on mammoja jotka repii verkkarinsa jos eivät saa ryyppyreissulla olevaa miestänsä puhelimella kiinni. Onko se noloa..?

Kovia väitteitä merirosvo-operaatiosta - omaiset kiirastulessa | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

siis jätkäthän on ihan koulutettuja hommaan, ja ihan duunia ovat tuolla tekemässä.. :O

En nyt tajua, siis miksi hävettäisi?
Käsittääkseni ongelmat on tiedostettu ja niistä on puhuttu molemmin puolin, sekä omaisten joukossa että miehistön keskuudessa. Siis käsittääkseni tuo miehistö ei siis itsekään ole mitenkään tyytyväinen tilanteeseen.

Mä vastasinkin jo ylemmäs. Noloa joo, mutta inhimillistä ja ymmärrettävää musta. Edelleen olen sitä mieltä että jos ei sitä "odottamisen tuskaa" ole kokenut niin ei tiedä miltä se tuntuu, se voi tuoda uusia piirteitä itsessä esiin. Tässä reagoitu vähän turhan kärkkäästi tosin, siinä olet oikeassa.

Mutta kolikolla on monta puolta. Palstalla on mammoja jotka repii verkkarinsa jos eivät saa ryyppyreissulla olevaa miestänsä puhelimella kiinni. Onko se noloa..?

no onhan se hitusen noloa, vielä nolompaa on soitella sitten miehen kavereille jos ei heti saa miestänsä kiinni (poislukien ne tilanteet joissa on joku hätä)
normaalia huolestumista on jos miestä ei kuulu kotiin edes aamulla.

siis mie ymmärrän huolestumisen mutta en sitä että että ylireagoidaan ja nostetaan asiasta haloo.. kun se oikeasti on melko noloa niille miehille jotka ovat kuitenkin ammattilaisia ja töissä siellä..

[QUOTE="vieras";23061667]Onko joku väittänytkään tai luvannutkaan etteikö vaikuttaisi? Miksi pitäisi olla vaikuttamatta?[/QUOTE]

Älä irrota yksittäisiä lauseita kommeteista. Luo vähän hölmön vaikutelman takertua yhteen lauseeseen eikä kommentoida koko sisältöä.

Alkuperäinen kirjoittaja Inhimillinen tekijä;23061638:
Juu, tiedän. Ja osaan lukea. Mutta tiedätkö että se keskivertoa kovempikin ei ole kuitenkaan murtumaton? Tottakai se on selviö että jos ihminen reissun aikana murtuu, niin hänestä ei ole noihin hommiin. Jopa minä tajuan tuon.

Ilmeisesti sun mielestä ihmiset murtuu helposti. Mun mielestä taas ei. Kai niitä psykologisia testejäkin tehdään juuri sen takia että saadaan selville miten porukka käyttäytyy paineiden alaisina.

ja asiaa helpottaa kun vaimo kotimaassa tekee hirveän haloon ja nolon jutun asiasta?
siis onhan tuo nyt noloa lähteä soittelemaan miehen työpaikalle ja valittamaan asiasta jonka varmasti on miehet tienneet operaatioon lähtiessään.. tai ainakin mahdollisuuden siihen..

Mistä tiedät, että esim. nämä laivalla olevat miehet eivät ole pyytäneet vaimojaan/omaisiaan tekemään asialle jotain???

Onko joku laivalla oleva kommentoinut ettei jaksa tms.? Olen lukenut vain sen komentajan ja pastorin juttuja. Iltapäivälehdet kirjoittaa sensaatiohakuisia juttuja ja ne myy. Olisko niiden aika kirjoittaa jonkun tavallisen siellä olevan suulla.

Luin, enkä todellakaan missään nähnyt sitä kohtaa, jossa luki, että naiset ovat ihan itse keksineet tämän ongelman. Todennäköisesti he ovat puhuneet miestensä kanssa näistä ongelmista ja miehet ovat itse kertoneet jotain tuosta unen puutteesta yms.

varmasti ovat sanoneet etteivät ole nukkuneet 10 tuntia yöllä, en mä sitä väitä.. mutta kenelle tulee yllätyksenä se että sotilasoperaatiossa ei ole sellaista kuin virka-aika ja täydet yöunet..
ei varmasti niille miehille ainakaan

Pohdittavaa: jos joku mamma sanoo että olot siellä kamalat ja puhelinyhteydet ei toimi niin miten se on saanut selvyyden millaista siellä on, jos on puhunut miehensä kanssa vain pari minuuttia ehkä joka päivä tai ehkä useiden päivien välein? Minuutissakko se ukko sanoo totuuden ja kaiken mitä on. Ehkä äkkiä puhelimessa en ole saanut nukuttua kunnolla jne. ja sitten yhteys katkeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Inhimillinen tekijä;23061638:
Nyt ei kuitenkaan olla matkalla Vietnamin viidakkoon reilusti miesylivoimaista vihollista vastaan vaan panssaroidulla ja raskaasti aseistetulla sota-aluksella suojaamaan rahtikuljetuksia kumivenein ja hernepyssyin varustautuneita somaleita vastaan.

Laivahan käy satamassa vähänväliä, 1-2vk välein. Sieltä saa yhteyden. Ja jos joskus toimii sen 10min, nii eikö se riitä? Tuntuu hullulta, että yhteyden pitäs toimia monta tuntia :D. Uskon, että miehet on tienneet tulevan, mutta eukolle tuli yllätyksenä. Enää ei voi soitella, jos penska on irvistäny, paskonu, itkeny jne :D

Laivahan käy satamassa vähänväliä, 1-2vk välein. Sieltä saa yhteyden. Ja jos joskus toimii sen 10min, nii eikö se riitä? Tuntuu hullulta, että yhteyden pitäs toimia monta tuntia :D. Uskon, että miehet on tienneet tulevan, mutta eukolle tuli yllätyksenä. Enää ei voi soitella, jos penska on irvistäny, paskonu, itkeny jne :D

Ehkä tää onkin loppupeleissä luottamuskysymys. Ei pääse tarkistamaan mitä mies tekee. Onhan siellä naishenkilöstöä myös mukana, joten... :D

Yhteistyössä