hävettää niin paljon!! :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sairaslomalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sairaslomalainen

Vieras
Olen sairauslomalla vaikean masennuksen vuoksi, ollut nyt 1kk, tänään kävin lääkärissä ja sain vielä toisen kuukauden lomaa. Tänään pitäisi myös viedä todistukset töihin, ja esimies soittikin, ja kyseli, että milloin tulen takaisin töihin ja jutteli muuta. Olin niin vaivautunut, en tiedä miten kehtaan viedä todistukset töihin ja mennä sitten kuukauden päästä takaisin töihin :( Pomo ei siis vielä tiedä sairausloman syytä, mutta se näkyy todistuksessa, joten tänään saa tietää. Hävettää ihan järjettömästi!! Pitäisiköhän nyt vaan yrittää etsiä toinen työpaikka, ettei tarvitsisi tuonne enää mennä. Anteeksi sekava kirjoitus, olen vaan niin nolona ja kaikkea, etten pysty edes ajattelemaan selkeästi.

Älä turhaan. Masennus on hyvin tavallinen sairaus. Ei sitä tarvitse hävetä. Olen itse ollut sairaslomalla kaksisuuntaisen mielialahäiriön takia ja se on vakavampi sairaus. Pomollasi on vaitiolovelvollisuus, joten sairaslomasi syy jää vain hänen tietoon.

Kuules ihminen hyvä ei masennuksessa ole hävettävää tai siinä että olet saikulla masennuksenvuoksi. Sinä olet ottanut elämän haltuusi ja hakenut apua joka on todella iso ja hyvä juttu. Esimiehesi on tuskin tynnyrissä elänyt ja hänen on syytä olla tyytyväinen sinuun että olet saanut haettua apua ja ole jo kohta palaamassa takaisn töihin.
Kukkia kimppu sinulle nasma kohti aurinkoa ja iloista kevättä.
Paperi mukaan viet pomolle etkä murehdi tuota enää ja parantelet itseäsi hellien kuukauden lopetat itsesi piiskaamisen.

Ihan turha olla nolona. Sairaus se on ihan niinkuin joku muukin. Tsemppiä. Minullakin on kaksi todella hyvää ystävää ollut sairaslomalla monia kuukausia masennuksen takia. Ovat korkeasti koulutettuja ja fiksuimpia tuntemiani naisia, ollut vaan yksityiselämässä kovat paineet.

Voithan laittaa sähköpostia tai tekstarin nyt ensi alkuun, jossa kerrot sairasloman syyn. Laitat myös, että asia hävettää sinua, vaikkei asiassa ole hävettävää ja siksi halusit kertoa syyn etukäteen. Pitäisi olla sen jälkeen helpompi mennä työpaikalle viemään todistukset, kun esimies jo tietää syyn eikä tarvitse sitä kasvokkain kertoa. Esimieskin osaa ottaa sinut vastaan sitten hienovaraisemmin, kun tietää, että asia sinua vaivaa.

Sairauslomatodistuksenhan voi toimittaa suoraan työterveyshuoltoon, ja silloin pomon ei tarvitse tietää syytä.
Ja valitettavasti ainakin omalla työpaikalla ei vaitiolovelvollisuus toteutunut pomon kohdalta...avioero kyseessä ja ihan lyhyt" kriislioma" ja töihin palatessa kaikki tiesi, miksi olin ollut poissa :(, siinä tilanteessa ei ollut voimia alkaa pomolle valittamaan...

[QUOTE="Vieras";25980889]Sairauslomatodistuksenhan voi toimittaa suoraan työterveyshuoltoon, ja silloin pomon ei tarvitse tietää syytä.
Ja valitettavasti ainakin omalla työpaikalla ei vaitiolovelvollisuus toteutunut pomon kohdalta...avioero kyseessä ja ihan lyhyt" kriislioma" ja töihin palatessa kaikki tiesi, miksi olin ollut poissa :(, siinä tilanteessa ei ollut voimia alkaa pomolle valittamaan...[/QUOTE]

No meillä ei esim. voi toimittaa työterveyshuoltoon, vaan nimenomaan esim. työterveydestä annetut sairaslomat toimitetaan oman divisioonan johtajalle joka laittaa ne sitten eteenpäin.

Hassua ettet ole vienyt ensimmäisestä kuukaudesta sairaslomatodistusta, meillä todistukset täytyy toimittaa samoin tein, ellei sitten makaa sairaalassa pää kainalossa. Jos sulla on vaikea masennus, niin vaikea uskoa että vielä kuukaudenkaan päästä olet töihin menossa, jos se nyt yhtään lohduttaa.

Tottakai sairauslomat menee esimeiehen tietoon. Diagnoosi näkyy, ei muita tietoja, itse sitten voi miettiä kuinka laajaltii haluaa asioista kertoa esimiehelle. Jos työpaikalla on jo käytössä Kelan ohjeiden mukainen varhaisen välittämisen malli niin esimiehen velvollisuus on pidemmissä sairauslomissa ottaa yhteyttä työntekijään ja kartoitaa voidaanko työpaikan toimesta tilannetta auttaa ja esim. suunnitella työhönpaluun tukitoimia.

Yhteistyössä