Havaintojani ylipainoisten syömistottumuksista vs. laihojen/normaalipainoisten syömistottumukset

  • Viestiketjun aloittaja laiheliini harmaana
  • Ensimmäinen viesti
pilli
Kyllä se on vaan niin että suurin osaa lihavista vetoaa sairauksiin, aineenvaihduntaan jne. Itsekin vetoan kiireeseen tms kun joudun syömään valmisruokia ynnä muuta, mutta kyllä se vaan niin on että itse syömällä se läski on siihen vyötärölle kertynyt.

Itselläkin 30kg ylipainoa, (tällä hetkellä olen pudottanut 10kg), ja vaikka aiemmin käytin noita ah niin yleisiä tekosyitä niin kyllä se paino vaan vähemmällä syönnillä ja sillä että nostetaan se perse siitä tietokoneen edestä, on pudonnut. Aina löytyy aikaa liikunnalle ja ruuanlaitolle niin ettei tarvitse mitään valmispaskaa syödä. Näin on näreet.

Joissain harvoissa tapauksissa ymmärrän sairauden jne, mutta itsestään geenit eivät tee ihmisistä lihavia. Taipumus lihavuuteen & painonnousuun voi olla geeneissä, mutta kyllä jokainen itse tietää onko syönyt hampurilaisia ja pizzaa all night long vaiko ajatellut omaa painoaan/ulkonäköään ja noudattanut terveellistä ruokavaliota.

 
vieras
Ohhoh, ap on tehnyt oikein tutkielman aiheesta. Mutta asiaan. Tosiasiahan on, että se joka syö enemmän kuin kuluttaa, lihoo. Lihavasta saattaa näyttää, että se laiha popsii jotain isoa annosta tai herkkua joskus, mutta todennäköisesti perusruokavalio on kunnossa tai päivän aikana ei sitten paljon muuta menekään. Tai sitten laiha kuluttaa, liikkuu enemmän ja tehokkaammin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja sivusta:
Kannanottaja: Jankkaa mitä jankkaat, minä uskon ainakin enemmän alan spesialisteja kuin sinun tulkintaasi esitetyylisestä tekstistä! =) Ja eipä tässä mitään kymmentä vuotta kestänyttä ylipainojaksoa kukaan olekaan vajaatoiminnalla selittänyt.

ps. Minä en muuten ole ylipainoinen.
Itsekin uskon lääkäriä:
http://www.verkkoklinikka.fi/verkkolaakarit/kysymys/9384211
Paino kyllä pysähtyy mikäli arvot ovat kohdillaan. On eri asia miten hyvin aineenvaihdunta lähtee toimimaan. Kilot eivät välttämättä tipu pois koskaan tai jos tippuu niin todella hitaasti.
 
HERÄTYS!!!
Minusta on ihan uskomatonta ja samalla surkuhupaisaa huomata, miten kovia lihavat ovat selittelemään omaa lihavuuttaan ja syyttämään siitä AINA MUITA KUIN ITSEÄÄN. Milloin vika on "geeneissä", "sairaudessa", "lääkkeissä", "aineenvaihdunnassa", jne. KOSKAAN EI LIHAVASSA ITSESSÄÄN, vaikka tutkinustulokset selvästi osoittavat kiistattoman yhteyden vähäisen liikunnan ja vääränlaisen ruokavalion sekä ylipainon välillä. Herätkää jo, suomalaisista ylipainoisia on kohta puolet! Läheskään kaikilla heistä EI ole mitään lihavuutta aiheuttavaa sairautta tai geenejä, vaan vika on yksinkertaisesti heidän omissa elintavoissaan. Mikseivät lihavat itse voi myöntää tätä? Tajuatteko ettei teidän selityksiänne usko kukaan???
 
Alkuperäinen kirjoittaja HERÄTYS!!!:
Minusta on ihan uskomatonta ja samalla surkuhupaisaa huomata, miten kovia lihavat ovat selittelemään omaa lihavuuttaan ja syyttämään siitä AINA MUITA KUIN ITSEÄÄN. Milloin vika on "geeneissä", "sairaudessa", "lääkkeissä", "aineenvaihdunnassa", jne. KOSKAAN EI LIHAVASSA ITSESSÄÄN, vaikka tutkinustulokset selvästi osoittavat kiistattoman yhteyden vähäisen liikunnan ja vääränlaisen ruokavalion sekä ylipainon välillä. Herätkää jo, suomalaisista ylipainoisia on kohta puolet! Läheskään kaikilla heistä EI ole mitään lihavuutta aiheuttavaa sairautta tai geenejä, vaan vika on yksinkertaisesti heidän omissa elintavoissaan. Mikseivät lihavat itse voi myöntää tätä? Tajuatteko ettei teidän selityksiänne usko kukaan???
Ja tämän kirjoituksen pointti oli...mikä? :headwall:

Sä voit ihan keskenäs olla hyväksymättä ylipainon syyksi vaikkapa nyt kilpirauhasen vajaatoimintaa. Keskimäärin ihmiset kuitenkin tuntee oman terveydentilansa paremmin kuin joku random nettiräyhääjä Kaksplussalla. :D

Nimimerkillä kilpparihormonin vajis + masennuslääkitys = +25kg/2v
 
lihavien lapset?
Hyvä aloitushan tämä oli eikä mielestäni mitään haukkumista lihavia kohtaan, vaan oikeita havaintoja tosielämästä. Ei sitä tarvitse kyylätä kenenkään syömisiä sen enempää, mutta eihän sitä voi olla huomaamatta miten kanssatoveri syö samassa pöydässä. Itse olen normaalipainoinen ja olen kyllä huomannut tuon saman, että ruokaa otetaan lautaselle ihan kauhea määrä plus lisukkeita ja suoraansanottuna ahmitaan. Eikös se ruoan "sulaminen" lähde jo suussa ja kehoitetaan pureskelemaan kunnolla eikä hotkaisemaan suoraan kurkkuun?

Tuli tuossa mieleen, että kuinkahan nuo lihavien syömistavat sitten "tarttuvat" lapsiin eli tuleeko lihavien ihmisten lapsistakin lihavia ihan vain sen takia kun näkevät vanhempansa syömismallin?

Tosiasia on, että ei ihminen laihdu jos syö enemmän kuin liikkuu. Se pätee lihaviin ja laihoihin sekä normaalipainoisiin ;)

Vähemmälläkin selviää hengissä!
 
error
Alkuperäinen kirjoittaja Evenstar:
Alkuperäinen kirjoittaja HERÄTYS!!!:
Minusta on ihan uskomatonta ja samalla surkuhupaisaa huomata, miten kovia lihavat ovat selittelemään omaa lihavuuttaan ja syyttämään siitä AINA MUITA KUIN ITSEÄÄN. Milloin vika on "geeneissä", "sairaudessa", "lääkkeissä", "aineenvaihdunnassa", jne. KOSKAAN EI LIHAVASSA ITSESSÄÄN, vaikka tutkinustulokset selvästi osoittavat kiistattoman yhteyden vähäisen liikunnan ja vääränlaisen ruokavalion sekä ylipainon välillä. Herätkää jo, suomalaisista ylipainoisia on kohta puolet! Läheskään kaikilla heistä EI ole mitään lihavuutta aiheuttavaa sairautta tai geenejä, vaan vika on yksinkertaisesti heidän omissa elintavoissaan. Mikseivät lihavat itse voi myöntää tätä? Tajuatteko ettei teidän selityksiänne usko kukaan???
Ja tämän kirjoituksen pointti oli...mikä? :headwall:

Sä voit ihan keskenäs olla hyväksymättä ylipainon syyksi vaikkapa nyt kilpirauhasen vajaatoimintaa. Keskimäärin ihmiset kuitenkin tuntee oman terveydentilansa paremmin kuin joku random nettiräyhääjä Kaksplussalla. :D

Nimimerkillä kilpparihormonin vajis + masennuslääkitys = +25kg/2v
Miksi sitä vajaatoimintaa ei saada hoidettua tasapainoon? Kilpirauhasen vajaatoiminta on mullakin ja BMI 20, sairastumisen jälkeen lihoin, mutta sain painon alas taas itsekurilla ja oikealla lääkityksellä. Sen myönnän, että vaikeampaa painonpudotus on nyt, muttei mahdotonta. Sukulaisellani sama vaiva, ja on paljon hoikemmassa kunnossa kuin minä.
 
lkjdgoiå
Alkuperäinen kirjoittaja Melizza:
Siis....hmmm. Minulla on häiriö aivolisäkkeessä joka säätelee nälän ja kylläisyydentunnetta. Minä en tunne nälkää joten unohtelen syödä jos ei ole hälyä ilmoittamassa että nyt pitää syödä. Sairaaloinen ylipaino myös johtuu samasta lisäkkeestä...kylläisyyttä ei tunne vaan jatkaa syömistä. Se mistä ylipaino johtuu en tiedä mutta nämä kaksi ääripäätä tiedän....pitää myös muistaa, että tuota lisäkettä voi harjoittaa.
nih....ei hoikilla ja lihavilla ole ole mitään sairautta....tai muutakaan yksi selitys lisää...
 
edellinen
Niin vielä, mullakin on ollut joskus kokeilussa masennuslääke joka "lihotti" eli siis kasvatti ruokahalua. Lääke itsessään EI lihottanut, mutta tuli hirveä tarve ahmia herkkuja ja tottakai siitä sitten painoa kertyi. Eihän se kiva ollut kun parissa viikossa tuli 10 kiloa lisää :( Vaihdoin lääkityksen ja ruokahalu normalisoitui.
 
laiha
En ymmärrä miksi ap:ta vastaan hyökätään jos hän tarkkailee yleisesti kanssa ihmisiä? Ympäristöään voi tarkkailla niin monella tapaa, miksi se tekisi hänestä huonon ystävän jos hän on kiinnittänyt huomiota mm. ylipainoisten ystäviensä ruokailutottumuksiin? Hänhän ei edes haukkunut ketään.
 
kikki22
Kaksi asiaa mitkä minua eniten sapettavat ylipainoisissa ihmisissä ovat
1.itsekurin puute ja
2.joissakin tapauksessa omien lapsien elämän hankaloittaminen.

1. Pidän sellaisia ihmisiä heikkoina jotka vain mässäilevät, eivätkä liiku. Miksi nämä ihmiset eivät saa itseään niskasta kiinni, eikö parempi elämän laatu houkuta enemmän kuin kasa sipsejä. Itse olen hoikka ja minulla ei ole mitään ongelmaa pysyä tälläisenä, oikeastaan saan kiinnittää syömisiini huomiota jotta paino ei putoaisi. Mutta en syö makeisia ollenkaan, tulin n. vuosi sitten siihen tulokseen, että ne ovat hampaille ja lisäainesta puhumattakaan erittäin huonoksi ihmisille ja siitä lähtien ole ole niitä syönyt. Paras tunne on se itsensä voittaminen, minä hallitsen halujani ja ne eivät vie minua! Suosittelen kokeilemaan.

2. En nyt väitä, että asia olisi jokainen ylipainoisen ihmisen perheen kohdalla näin, mutta olen ollut joskus kaupassa töissä ja pakostakin kiinnittänyt huomiota joidenkin ylipainoisten vanhempien ostoksiin, sitä ruokaa on paljon ja herkkuja riittää. Miksi nämä huoltajat tekevät tämän lapsilleen? Se aiheuttaa lapsille varmasti sekä fyysistä, että henkistä pahoinvointia, jonka arvoista herkut eivät voi olla! Lihava lapsi on aina vanhempien kasvatusmetodien tulos valitettavasti!
 
ikku
Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
no ei nyt ehkä se fiksuin aloitus...
suurin osa painon kertymisestä johtuu geeneistä...
mie en jaksa vahtia muiden syömisiä sen kummemin, mutta jos joku painostaan valittaa niin saatan mainita että terveellsiesti ja vähemmän voi syödä.. jos siis tiedän että ruoka tottumukset ovat huonot...
mä olen itse ollut aina alipainoinen, syön kuin hevonen, nopeasti ja epäterveellisesti, painoa ei vaan tule ja sitten on niitä jotka syövät vain salaattia ja mahdollisimman kevyesti ja vähän mutta silti paino kasvaa.. eli jätäppä ap tuo tutkimus nyt ihan vaan unohduksiin ja keskity omaan elämään..
Höpsis. Lihavuus johtuu nimenomaan lähes aina ELINTAVOISTA. Ei lihavia ollut tässä läheskään tässä mittakaavassa esim. joskus 100 vuotta sitten. Tuo geenien syyttäminen on tyypillistä lihavien vastuun pakoilua.
Kai geneettinenkin taipumus vaatii sille otollisen ympäristön toteutuakseen? Sata vuotta sitten harvalla oli 24/7 mahdollisuus syödä sipsejä ja suklaata. Nyt mahdollisuus on olemassa, ja lihavuuteen taipuvilla on huomattavasti vaikeampaa pitää itsensä hoikkana. Tahdonvoima ei ole kehittynyt samaa vauhtia herkkuteollisuuden kanssa.
 
nekkuliinip
Olen niin ylpeä jokaisesta ylipainoisesta joku tunnustaa ongelmansa ja on alkanut tehdä sen eteen töitä! Hyvä teitä, toivon kokoi sydämmestäni onnistumista projektissanne!
 
iso ja ylpeä
Minä olen ylipainoinen ja ihan "syytän" siitä itseäni! Meinaan muuten olla jatkossakin! Mulle on aivan sama mitä joku riuku ajattelee minun syömisistäni ja läskeistäni. Syön ihan mitä minua huvittaa, vaikka urputtaisisitte mitä! Jos sitten kuolen 50-vuotiaana sydäriin, niin onpahan ollu hemmetin hauska elämä! Syöny, juonu ja nainu ainakin tarpeeks!
 
Alkuperäinen kirjoittaja error:
Alkuperäinen kirjoittaja Evenstar:
Alkuperäinen kirjoittaja HERÄTYS!!!:
Minusta on ihan uskomatonta ja samalla surkuhupaisaa huomata, miten kovia lihavat ovat selittelemään omaa lihavuuttaan ja syyttämään siitä AINA MUITA KUIN ITSEÄÄN. Milloin vika on "geeneissä", "sairaudessa", "lääkkeissä", "aineenvaihdunnassa", jne. KOSKAAN EI LIHAVASSA ITSESSÄÄN, vaikka tutkinustulokset selvästi osoittavat kiistattoman yhteyden vähäisen liikunnan ja vääränlaisen ruokavalion sekä ylipainon välillä. Herätkää jo, suomalaisista ylipainoisia on kohta puolet! Läheskään kaikilla heistä EI ole mitään lihavuutta aiheuttavaa sairautta tai geenejä, vaan vika on yksinkertaisesti heidän omissa elintavoissaan. Mikseivät lihavat itse voi myöntää tätä? Tajuatteko ettei teidän selityksiänne usko kukaan???
Ja tämän kirjoituksen pointti oli...mikä? :headwall:

Sä voit ihan keskenäs olla hyväksymättä ylipainon syyksi vaikkapa nyt kilpirauhasen vajaatoimintaa. Keskimäärin ihmiset kuitenkin tuntee oman terveydentilansa paremmin kuin joku random nettiräyhääjä Kaksplussalla. :D

Nimimerkillä kilpparihormonin vajis + masennuslääkitys = +25kg/2v
Miksi sitä vajaatoimintaa ei saada hoidettua tasapainoon? Kilpirauhasen vajaatoiminta on mullakin ja BMI 20, sairastumisen jälkeen lihoin, mutta sain painon alas taas itsekurilla ja oikealla lääkityksellä. Sen myönnän, että vaikeampaa painonpudotus on nyt, muttei mahdotonta. Sukulaisellani sama vaiva, ja on paljon hoikemmassa kunnossa kuin minä.
Hoitotasapaino on nykyään jo ihan hyvä, mutta paino ei vaan putoa, ei sitten millään. Osittain se voi olla kiinni edelleen jatkuvasta masennuslääkityksestä, josta toivottavasti pääsen eroon alkuvuodesta, ja osittain PCO:sta (linkki Terveyskirjastoon), joka tekee painonhallinnasta aina vaan vaikeampaa. Varmasti ruokavalio ja elämäntavatkin vaikuttaa, mutta niiden osuus ei tätä nykyä ole kovinkaan suuri. Pyrin syömään terveellisesti ja liikkumaan ainakin sen pari kolme kertaa viikossa.

Kilpirauhasen vajaatoiminta on siitä katala sairaus, että se hidastaa aineenvaihdunnan olemattomiin ja aiheuttaa aivan järkyttävää väsymystä, joka ei lähde nukkumallakaan. Itse tajusin jossain vaiheessa, kun kilppariarvot oli jo vähän paremmassa hapessa ja pahin väsymys oli väistynyt, että olin yrittänyt torjua väsymystä napsimalla työpäivien aikana vähän väliä jotain pientä makeaa, että saisin energiaa -- Pätkis tai pari päivässä, työpäivinä kaakaota teen ja makeutusaineen sijaan, jne. Eli oma toiminta epäilemättä vaikutti painonnousuun, mutta ei sitä vaan siinä vaiheessa ymmärtänyt, kun yritti epätoivoisesti keksiä keinoja, miten saisi pidettyä itsensä sen verran virkeänä työpäivisin, että pystyisi tekemään töitä. :|

[quote="kysymys (vierailija)]Evenstar, mikä masennuslääke sulla on? Voisitko jutella lääkärin kanssa että jos olisi toinen lääke, joka ei "lihottaisi"?[/quote]
Cipralex. Ja siihen päädyttiin nimenomaan siksi, että sen ei pitänyt nostaa painoa.. :| Sittemmin painonnousu on lisätty Cipralexin yleisiin haittavaikutuksiin, kuten esim. Lääkelaitoksen sivuilta voi lukea.

Tässä vaiheessa lääkitystä on mielestäni turha ryhtyä vekslaamaan, kun tarkoitus on lopettaa masennuslääkkeen käyttö vähitellen alkuvuoden aikana. Jos kuitenkin joudun aloittamaan lääkityksen uudestaan jonain päivänä, aion kokeilla jotain muuta valmistetta kuin Cipralexia.
 
Jos noin on, niin miksi mä olen aina yleensä viimeinen joka on saanut syötyä? En mä ainakaan halua hotalehtaa ruokaa suuhun vaikka kuinka paljon ja nopeasti, siitä tulee vain huono olo. :x

Mä en niinkään katto onko joku tuote kevytuote vai ei.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Piirrä nyt vielä graafinentaulukko ja kirjoita väitöskirja aiheesta :LOL:
Todella hyvä idea muuten, opiskelen nimittäin terveystiedettä. :)
Aika p*ska väitöskirja tulis, tai siis... Ei siitä edes tulis sellaista kun olet aivan totaalisen väärässä :) Syömistottumukset eivät liity mitenkään painoon.
 

Yhteistyössä