Hautajaistarjoilut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sureva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sureva

Vieras
Mitä hautajaisissa tarjoillaan?

Meillä on kohtapuoliin tulossa läheisen hautajaiset järjestettäväks ja mietin, että mitä hautajaisissa tarjoillaan. En tiedä vielä pitääkö olla ruoka, siis onko kaukaa tulevia vai riittääkö kahvitarjoilu. En edes muista koska viimeks olen hautajaisissa ollut, niin en muista, mitä ois tarjoiltu.

Oisko jollain jotain vinkkiä?

Riippuu ihan, millaiset hautajaiset haluatte pitää. Usein hautajaisissa tarjotaan joku ihan pääruoka, esim. karjalanpaisti, perunat, salaatit, leivät, jälkiruoka jne. Sitten välissä muistotilaisuus ja lopuksi kahvit. Tämä siis Pohjanmaalla tapana ainakin. Mutta ihan yhtä hyvin voi tarjota pelkästään kahvitkin tarjoomusten kera.

En vielä tiedä edes missä järjestetään hautajaiset, kotona vai kenties seurakuntatalolla. Jos kotona, niin tila ruokailuun on kyllä tosi rajallinen. Enpä ole kuullut, että ensin ois ruokailu ja sitten vasta muistotilaisuus, vaikka oon ollu hautajaisissa etelä- ja pohjoissuomessa. Pohjanmaalla on näköjään ihan oma kulttuuri muuhun Suomeen verrattuna. No menipä ihan ohi aiheen.

Täytyy vielä keskustella muiden osapuolten kanssa, ajattelin vaan kysyä neuvoja/kokemuksia, kun oon jotenkin ihan pihalla tästä asiasta ja haluan, että hautajaisista tulee kauniit ja onnistuneet. No onpa karua sanoa, että onnistuneet, mutta en osaa muutenkaan kuvailla. Kun se aika tulee, että ne hautajaiset pitää järjestää, on niin monta muutakin asiaa järjestettävänä, että jos voin jotain jo suunnitella valmiiks, niin suunnittelen.

Yksissä hautajaisissa oli pääruoka (seisova pöytä jossa oli pari eri salaattia, perunoita, lihaa, kalaa ymv "perusjuttuja") ja pääruuan sekä muistotilaisuuden jälkeen simppelit kakkukahvit parilla keksilaadulla. Aika yksinkertaista, mutta kuitenkin vähän "jokaiselle jotain", vieraita oli arviolta 30-40 hlöä.

Oman lähiomaiseni hautajaisissa vastikään taas oli vain kahvitarjoilu. Kuitenkin vähän niinkuin "kahdessa erässä", eli alkuun syötiin suolaisempia tarjottavia (itsetehtyä kinkku- ja lihapiirakkaa, voileipäkakkua ymv) ja pienen muistelun jälkeen sitten makeampaa puolta (mansikkatäytekakkua, kuivakakkua, keskejä, marenkeja, mansikoita jne) Nämä kaikki olivat kuitenkin kokoajan pöydässä tarjolla ja ottaa sai oman mielen mukaan mitä tykkäsi ja varsinkin loppuun sitten monet santsasivatkin vähän suolaista makean seassa myöskin. Vieraita oli parikymmentä.

Ja tuolla muisteluhetkellä itse ainakin tarkoitan sitä aikaa (esim juuri pääruuan ja kahvien välissä) kun esim. joku/jotkut omaisista "pitää puheita" (= muistelee vainajaa) ja luetaan adressit, eräissä hautajaisissa myös luettiin pätkä raamatusta jne. En tosiaan kovin monissa hautajaisissa ole itsekään ollut, mutta tällaiseen itse olen törmännyt.

lähes kaikissa hautajaisissa joissa oon ollu niin on eka ollu joku tyyliin keittoruoka ja rieskaa. sit lopuksi kahvit. ihan ekana kirkko, syönti, muistotilaisuus ja kahvi.

Tänä vuonna jo takana isän ja toisen läheisen sukulaismiehen hautajaiset. Molemmissa tarjoiltiin ruokaa, ja toki kahvia ja kakkua.
Molemmissa saattoväkeä reilusti yli 100, joista osa tuli kaukaa, tosin meilläkin on tapana hautajaisissa ruokaa tarjota joka tapauksessa, Turussa ja Jokelassa (isä asui siellä) päin.
Molemmissa myös kauniit laulut, isän hautajaisissa tunnetumpi suomalaismuusikko, isäni ystävä, ja toisissa sukulaistyttö, aivan ihana laulaja. Tilaisuudet olivat kauniit ja onnistuneet, surun keskellä!

Kiitos vastauksista. On jotenkin niin sekava olo, kun tietää, että tämä ihminen tämän kesän aikana kuolee, suru puskee jo pintaan. Tajusin vaan yks päivä, etten ole aikoihin ollut hautajaisissa, enkä muista mitä niissä on tarjoiltu. Etten tee mitään etikettivirhettä ja tarjoa jotain, mikä on ns kieletty hautajaistarjoilu. Kyseessä on vanhempi ihminen ja haluan kunnioittaa myös hänen käsityksiään kunnon tarjottavista.

Kyllä täällä Pohjois-Karjalassakin ensin on ruoka, sitten muistotilaisuus ja lopuksi kakkukahvit. Ruuat on tilattu hautaustoimisto-pitopalvelusta, siis niissä hautajaisissa missä minä olen ollut

Yhteistyössä