Olisiko törkeää hautajaisissa jättää lukematta sitä tekstiä kukkien mukana (toisesta ketjusta tuli mieleen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jjjnnh7
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jjjnnh7

Vieras
Erään todella hyvän ystäväni hautajaiset tulossa ja ei mahdu tämä asia päähäni, ei sitten niin millään.

Olen kukat jo tilannut ja sen pienen tekstin pätkän, mutta tuntuu etten voi lukea sitä, en kykene. Ja mietin onko jotenkin tökeröä jättää lukematta jos teksti kuitenkin on?

Olen muutenkin todella itkuherkkä ja näissä hautajaisissa tulen itkemään niin paljon. Ja tuntuu, että tuo tekstin lukeminen ystäväni ruumiin vieressä olisi liian kova pala. En edes tiedä miksi tuo asia on niin iso minulle, tuntuu että murrun kokonaan jos luen sen tekstin.

Voihan se olla, että hautajaisissa tilanne on eri ja haluankin tekstin lukea.

Voithan tietysti yrittää. Olen monesti nähnyt hautajaisissa kuinka ihmiset murtuu, eikä pysty lukemaan loppuun. Se on aivan ymmärrettävää, eikä kukaan katso pahalla vaan sympatialla.

Mummoni hautajaisissa muutama viikko sitten parikin jätti värssyn kesken, koska ääni murtui. Osa ei lukenut ollenkaan. Itsellä ei onneksi ollut värssyä ollenkaan, kun jo pelkkä kukan laskeminen arkulle päästi itkun valloilleen.

Ei tietenkään tarvitse lukea, jos tuntee ettei pysty. Värssy kuitenkin on kukkalaitteessa mukana, ajatus on tässäkin tärkein.

Toinen tapa on ottaa mukaan tueksi joku joka värssyn lukee puolestasi. Mieheni piti eräissä hautajaisissa lukea teksti puolestani, vaikka siis teksti selkeästi oli minun terveiseni edesmenneelle. Paikan päällä kuitenkin sain tekstin luettua itse varmaankin juuri siitä syystä että vieressä seisoi varalta avustaja niin en ehtinyt panikoida äänen särkymistä.