Hautajaisiin apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Miten menee etiketin/tapojen mukaan? Apua!

Tätini kuoli. Kun olin pieni niin oltiin jonkin verran tekemisissä, mutta nyt aikuisiällä todella vähän. Tätini oli kuitenkin kummini.

Jos veljeni (perheineen) ei pääse paikalle niin lähettääkö hän adressin?
Ja jos minä menen yksin (tai perheen kanssa) niin laitanko adressin ensin ja menen paikalle kukkien kanssa? Vai menenkö vain paikalle kukkien kanssa? Vai menenkö paikalle vain, ilman adressia, ilman kukkia?

Sitten vielä tätini lapset ovat esittäneet toivomuksen, että kukkatervehdysten sijaan laitettaisiin rahaa tilille. (Rahat käytetään tätini hoitokodin virkistykseen.) Eli menenkö paikalle ilman kukkia, ilman mitään, vain surunvalittelut esittäen?

Anteeksi, olen niin vähän joutunut käymään hautajaisissa, etten oikein tiedä, miten toimia.

Ellei pääse osallistumaan hautajaisiin, voi lähettää addressin. Itse veisin mukanani hautajaisiin kukkia, koska on vainajan halveksimista ellei haudalle lasketa kukkia.

Halaus ja voimia hautajaisiin.
Itse olen toiminut näin:
- Adressi tai surunvalittelukortti sekä surunvalittelukukat tapauksesta riippuen lähtee lähiomaiselle suruviestin tullessa. Adressit ja kortit luetaan muistotilaisuudessa ääneen.
- Toki voitte useampi allekirjoittaa adressin tai jokainen perhe lähettää oman.
- Kukkien suhteen noudattaisin omaisten toiveita. Ne voivat olla myös vainajan toive.

Kukkien lisäksi laittaisitko tilille rahaa kun vainajan lapset ovat sitä halunneet?

Mahdollisesti voisin laittaa pienen summan. Jos välit ovat kuitenkin olleet etäiset, niin surukimppu tai yksittäinen ruusu riittää. Itse en ole mennyt kummieni hautajaisiin, koska emme ollleet olleet tekemisissä 40 vuoteen. Sekin mahdollisuus on, että laittaa tilille hieman rahaa ja laskee haudalle yhden kukan.

Adressi laitetaan silloin, kun ei itse mene paikalle hautajaisiin. Voit laittaa surunvalittelukortin etukäteen lähiomaisille.
Jos kukkatervehdysten sijaan toivotaan rahaa, niin silloin voi viedä yksittäisen kukan hautakimpun sijaan ja laittaa ne hautakimppurahat tilille.

Itse laittasin etukäteen surunvalittelukortin, johon oma nimesi perheineen sekä veljesi nimi perheineen. Eli esim. Anne Mäkelä perheineen ja Matti Jokela perheineen.
Sitten laittaisin rahaa tilille kukkalaitteen verran (täällä ainakin lähtee n.80€ nuo haudalle vietävät). Tuon summan voitte laittaa veljenne kanssa puoleksi.

Mikäli pääsette hautajaisiin, hienoa. Voit viedä samalla yksittäisen ruusun/kallan/muun kukkasen ja laskea sen arkulle/haudalle. Mikäli sinä itse/ veljesi ei pääse hautajaisiin, olette kuitenkin muistaneet tätiänne.

Jos etukäteen muistatte (ja varan vuoksi kannattanee, jos ette ole varmoja pääsettekö paikalle), niin silloin ei tosiaan tarvitse enää kuin esittää osanotto hautajaisissa. Yleensä kunnioitetaan lähimmäisten toivetta, esim.noihin kukkiin liittyen.

Jos suinkin pääset, niin mene kummitätisi hautajaisiin. Vie yksi kukka ja laske se arkulle. Laita vähän rahaa tilille. Ei adressia jos menet paikalle. Etukäteen voit tiedustella onko muistotilaisuus yleinen vai vain kutsuvieraille.

Miten menee etiketin/tapojen mukaan? Apua!

Tätini kuoli. Kun olin pieni niin oltiin jonkin verran tekemisissä, mutta nyt aikuisiällä todella vähän. Tätini oli kuitenkin kummini.

Jos veljeni (perheineen) ei pääse paikalle niin lähettääkö hän adressin?
Ja jos minä menen yksin (tai perheen kanssa) niin laitanko adressin ensin ja menen paikalle kukkien kanssa? Vai menenkö vain paikalle kukkien kanssa? Vai menenkö paikalle vain, ilman adressia, ilman kukkia?

Sitten vielä tätini lapset ovat esittäneet toivomuksen, että kukkatervehdysten sijaan laitettaisiin rahaa tilille. (Rahat käytetään tätini hoitokodin virkistykseen.) Eli menenkö paikalle ilman kukkia, ilman mitään, vain surunvalittelut esittäen?

Anteeksi, olen niin vähän joutunut käymään hautajaisissa, etten oikein tiedä, miten toimia.

Ei äitisi tai isäsi mene hautajaisiin?
Heidän kanssaan lyöttäydytte yhteen muistamisissa.

Jos ei pääse paikalle, laitetaan adressi, tai voit myös arkun vieressä sanoa veljesikin.
Yhden kukan joka tapauksessa ottaisin mukaan, ja raha sinne virike tilille.
"Muistoa kunnioittaen" voitte vaikka laittaa veljen/siskon(nimi) lapset perheineen, ja nimet perään.
Jos samalla on myös hautaan lasku, niin ottaisin kynttilän mukaan. Jos lähimmillä sukulaisilla ei ole kynttilää annat omasi heille, muuten sytytät itse.

Adressi laitetaan silloin, kun ei itse mene paikalle hautajaisiin. Voit laittaa surunvalittelukortin etukäteen lähiomaisille.
Jos kukkatervehdysten sijaan toivotaan rahaa, niin silloin voi viedä yksittäisen kukan hautakimpun sijaan ja laittaa ne hautakimppurahat tilille.
Näin minäkin ajattelisin ja toimisin.
Ei adressia viedä, jos itse menee paikalle.
Ja samoin, laittaisin rahat tilille ja veisin yksittäisen kallan värssyineen.

Lisään vielä: jos veli lähettää sinun mukana adressin tilanteeseen: yleensä adressit kerätään yhteen paikkaan (useimmat tulevat postitse) ja joku yksi henkilö lukee sitten ne kaikki.

Itse olen menossa hautajaisiin. Varmuudeksi kuitenkin lähetin adressin jos vaikka en pääsekään paikalle. Ei haittaa vaikka lukevatkin sen. Omaiset ovat toivoneet että arkulle lasketaan ruusut, joten sen vien myös. Ja silloinhan vain laitetaan ruusu niille varattuun paikkaan, seistään hetki arkun vierellä, katsotaan nyökäten omaisia ja kävellään pois.
Eipä hautajaisiin kukaan huvikseen mene mutta se on kaunis tapa kunnioittaa vainajaa ja lohduttaa omaisia. Vaikka ei niin kovasti olisi ollut tekemisissäkään.