hauskoja murre eroja

PA
Alkuperäinen kirjoittaja Lumo:
Mies on Vaasasta ja mä täältä Uudeltamaalta. Viime kesänä mökillä oltiin saunassa ja sanoin sitten jotain kuupasta. Mulle kuuppa=kauha, löylykauha. Ukko sitten sanoi että "Tämä mikään kuuppa ole. Tää on nappo."

Rikkalapio on sen mielestä PUTUKIHVELI :LOL: Se on jotenkin niin hauska...
Tierätkös, mikä on nappopää? Mää ruukaan sanoa ihan vaan kiffeli, kun puhun rikkalapiosta =)
 
PA
Alkuperäinen kirjoittaja kukkaiskeiju:
Heh; hauskoja täällä!

Mulla kyllä värkätä = tehdä jotain. Esim, mä värkkään tän tehtävän ensin. Heh, ja värkki taas voi olla oikeastaan mikä vaan vempain, myös esim. miehen krhm :LOL:

Omassa puheessa useiten vastaan tulleet:
Julppi = sepalus
Joppari = Tarakka
Pulttu = Lahje
Lesti = Satula
Punnata = muka tarkoittaa punnitsemista?!


Heh! Tuosta viimeisestä kyllä eniten hauskoja tilanteita kun täällä nykyisessä asuinpaikassa porukka punnaa eli punnitsee tavaroita ja asioita. Mieskin sanoi ennen töissä aina punnanneensa tonnikalaa :LOL: Meilläpäin se kyllä tarkoitti että joku voi esimerkiksi punnata vessassa naama punasena :LOL: Lähinnähän tuo aina alkaa mua naurattamaan, harvemmin mä ite vessassa istumisesta höpötän :D Mutta vaikka lapselle voi sanoa potalla että punnaa kakka, enkä todellakaan tarkoita että sen pitäis se punnita :LOL:

Mies myös uskalsi nyt jo (4v yhdessä) kysyä että mitä se tarkottaa kun sanon aina että retajamaan... Sanon sille "älä jätä niitä retajamaan" Eli siis lojumaan, hih, niin se oli päätellytkin mutta ajatteli vielä varmistaa :LOL:

Me myös siskon kanssa usein konhotetaan, eli..mitähän se olis...hössötetään jotain turhan päivästä kai...meikkaan huvikseen kotona jonkun cabaree meikin tai muuten teen jotain turhanpäivästä :D
Juurikin näin; meilläkin kakarat konhoottaa jatkuvasti jotaki ja rikuneeraavatki välillä; valitettavasti... :D
 
mistä olen?
Täälä on akkunat sepposen selällää, että käy jumalato vinkka sissää. Nyt pittää lähtee hakkeen likka tarhasta ja alkaa vääntään uusia pottuja kattilaa. Sitte tyttö luultavasti menee pimpottaa naapurin ovikelloo ja kyssyy että voiko se alakaa sitä.
Illalla me mennää saunaa ja taijetaan ottaa vihta mukkaan ja heittää kiulusta kauhalla vettä kiukaalle.
Huomena vois käyvä kaupungilla vaikka onnikalla, ku jos ottaa illalla pari lassii viintä, nii ei tarvii pelätä polliisia...
 
a
Alkuperäinen kirjoittaja mistä olen?:
Täälä on akkunat sepposen selällää, että käy jumalato vinkka sissää. Nyt pittää lähtee hakkeen likka tarhasta ja alkaa vääntään uusia pottuja kattilaa. Sitte tyttö luultavasti menee pimpottaa naapurin ovikelloo ja kyssyy että voiko se alakaa sitä.
Illalla me mennää saunaa ja taijetaan ottaa vihta mukkaan ja heittää kiulusta kauhalla vettä kiukaalle.
Huomena vois käyvä kaupungilla vaikka onnikalla, ku jos ottaa illalla pari lassii viintä, nii ei tarvii pelätä polliisia...
Oulusta oot niinku minäki :)
 
No on teillä outoja sanoja, en mä ymmärtänyt mitään :)

Mulle oli kerran shokki, kun yks Helsinkiin muuttanut savolainen mies (kaverinkaveri) sanoi mulle, että "en kehtaa", siis kun olin lupautunut esittelemään sille Helsinkiä. Olin, että häh etteikö se muka mun kanssa kehtaa liikkua..
 
Tähän täytyy lisätä ku yks heppu mulle suuttu ku sanoin sen koiraa höyrypääksi. Se sano että hullu se voi olla mutta ei ikinä höyrypää. Ja mun mielestä ku höyrypää ei ole edes paha ilmaus energisestä höseltäjä koirasta. Tai muustakaan. Hänestä hullu on lievempi ilmaus ku höyrypää...
 
Haapula
Alkuperäinen kirjoittaja Nunski:
Tiiättekö mikä on vesiläpi, kesseli ja holja? ja missä kaupungissa tälläsiä sanoja käytetään.. =)

Juu entisenä paikkakuntalaisena tiedän. Lisäyksenä vielä, että nuppiluu on kanssa sellainen mitä ei muilla paikkakunnilla asuvilta löydy..., paitsi Hämeenlinnan suunnalta kylläkin....

 
Tuli myös mieleeni kun juoksin linja-auton kiinni pysäkiltä Oulussa, siskoni oli siihen menossa. Kuski avas oven ja hengästyneenä minä siihen:" Menneekö tämä bussi Porriin?"
Kuski kattoi mua ja tokas että "Tää bussi menee Poriin!" Jep sinne joo!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Gabria harmaana:
mulle aina tuottaa ongelmaa tää "kehtaa". Meillä se kun tarkoittaa ei kehtaa= hävettää, nolottaa tms. Kun taas jossain idässä/pohjoisessa se tarkoittaa viitsiä.

Kummipoika sanoi just (ovat täällä käymässä) ettei hän kehtaa mennä tramppikselle hyppimään... siihen minä; miks et kehtaa, sähän osaat vaikka mitä temppujakin... Kattoi kummipoika vähän vinoon... =)
Tämän kanssa olen itsekin ollut hämilläni muutettuani etelään. Siis sanat kehdata ja viitsiä vaan vaihtaa merkitystä päikseen murteiden välillä. Kun mie sanon etten viitsi, tarkoitan etten ilkeä.

Toinen sana on haastaa, joka meillä päin tarkoittaa puhumista, haastelua ja täällä ihmiset ajattelee esim. kilpailuun haastamista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PA:
Alkuperäinen kirjoittaja kukkaiskeiju:
Heh; hauskoja täällä!

Mulla kyllä värkätä = tehdä jotain. Esim, mä värkkään tän tehtävän ensin. Heh, ja värkki taas voi olla oikeastaan mikä vaan vempain, myös esim. miehen krhm :LOL:

Omassa puheessa useiten vastaan tulleet:
Julppi = sepalus
Joppari = Tarakka
Pulttu = Lahje
Lesti = Satula
Punnata = muka tarkoittaa punnitsemista?!


Heh! Tuosta viimeisestä kyllä eniten hauskoja tilanteita kun täällä nykyisessä asuinpaikassa porukka punnaa eli punnitsee tavaroita ja asioita. Mieskin sanoi ennen töissä aina punnanneensa tonnikalaa :LOL: Meilläpäin se kyllä tarkoitti että joku voi esimerkiksi punnata vessassa naama punasena :LOL: Lähinnähän tuo aina alkaa mua naurattamaan, harvemmin mä ite vessassa istumisesta höpötän :D Mutta vaikka lapselle voi sanoa potalla että punnaa kakka, enkä todellakaan tarkoita että sen pitäis se punnita :LOL:

Mies myös uskalsi nyt jo (4v yhdessä) kysyä että mitä se tarkottaa kun sanon aina että retajamaan... Sanon sille "älä jätä niitä retajamaan" Eli siis lojumaan, hih, niin se oli päätellytkin mutta ajatteli vielä varmistaa :LOL:

Me myös siskon kanssa usein konhotetaan, eli..mitähän se olis...hössötetään jotain turhan päivästä kai...meikkaan huvikseen kotona jonkun cabaree meikin tai muuten teen jotain turhanpäivästä :D
Juurikin näin; meilläkin kakarat konhoottaa jatkuvasti jotaki ja rikuneeraavatki välillä; valitettavasti... :D
meillä pyörässä on lesta
 
Mä en itse oo koskaan puhunut niin vahvaa murretta, mutta näitä sanoja voi löytää äidin tai etenkin papan puheesta.

Raakata
Kompiainen
Kihveli
Kooli

voi myös
Kouhottaa
Mennä kartanolle tai santapakalle tai Erkinpuolelle
Ramasta
olla völöjyssä/völijyssä
 
Sandoval harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Entäs jos sanon että olet haaska, niin suututko?
No en tokkiisa!

Vuan minnäe uattelin kantoo korteni kekkoon ja vähän huastoo teelle siitä mittee minä meenasin tännään tehä. Jos vaekka siivois tai suahan tiijä, kehtooko sitä tehä. Saana pitäis aenae pestä, niin voes hyvillä mielen iltasella kylypee ja vaekka vastalla selekee rommuuttee.

Myö ollaan kaekki niin er'laesia, vuan varmasti oekeen mukavia köllyköetä. Huastetaampa sittä savvoo hilijoo ja kovvoo tahi viännetään piäkaapunnin slangia. Tämähän se on elämän rikkaas.

Hyvee ja aarinkoesta kessee kaekille tasapuolisesti!

Naattikee kesästä ja toesistanne!
 
Soiku
Alkuperäinen kirjoittaja Gabria harmaana:
mulle aina tuottaa ongelmaa tää "kehtaa". Meillä se kun tarkoittaa ei kehtaa= hävettää, nolottaa tms. Kun taas jossain idässä/pohjoisessa se tarkoittaa viitsiä.

Kummipoika sanoi just (ovat täällä käymässä) ettei hän kehtaa mennä tramppikselle hyppimään... siihen minä; miks et kehtaa, sähän osaat vaikka mitä temppujakin... Kattoi kummipoika vähän vinoon... =)
Juu, tämä sama tuottaa minullekin vaikeuksia. Olen Hämeestä kotoisin ja nykyisin asun Pohjois-Pohjanmaalla ja vielä vuosienkin jälkeen tulen tuon sanan kanssa väärin ymmärretyksi. Ja monesti vielä aika nololla tavalla.
 
pottu
Ex-anoppi kysyi onko mun äidillä väävit. En osannut vastata. Ex:n isä meni välttäämään, enkä tiennyt mitä meni tekemään. Pyysin ex:ää tekemään valkeen pesään, eikä se tajunnut mitä pitäisi tehdä. Ex- kertoi holvaamisesta, enkä tiennyt mitä se tarkoitti. Myöskin pahki ajaminen oli vierasta.
 

Yhteistyössä