hauskoja murre eroja

Alkuperäinen kirjoittaja Nunski:
mä heitän löylyä koussikalla.. ;)
aikas rutosti saat sitä vettä heittää, saattaa olla, että sammuu koko kiuas :D nimittäin meillä päin koussikka, eli savoks koossikka on traktorin perään laitettava työväline, sillä esim siirrellään hiekkaa ja voidaan vaikkapa lanata tietä..

 
Alkuperäinen kirjoittaja Siniviuhka:
Alkuperäinen kirjoittaja Nunski:
mä heitän löylyä koussikalla.. ;)
aikas rutosti saat sitä vettä heittää, saattaa olla, että sammuu koko kiuas :D nimittäin meillä päin koussikka, eli savoks koossikka on traktorin perään laitettava työväline, sillä esim siirrellään hiekkaa ja voidaan vaikkapa lanata tietä..
MEillä kans oli raktorin perässä koussikka jolla ukki kuletti lehmänpaskoo pellolle sillon kauvan sitten. Perälanalla se enimmäkseen sitten tasasi tietä, vaan onnistuuhan se koussikallahi.
 
jaa
siis JuiceFani on savolaestunna!
Tuo peelari juttu on sikäli jännä kun ei sitä kaikki savolaiset tunnu tietävän.
Ruutalla minäkin annan lapsille lääkkeet. Ja ropponen voi olla rikkinäinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Siniviuhka:
Alkuperäinen kirjoittaja Nunski:
mä heitän löylyä koussikalla.. ;)
aikas rutosti saat sitä vettä heittää, saattaa olla, että sammuu koko kiuas :D nimittäin meillä päin koussikka, eli savoks koossikka on traktorin perään laitettava työväline, sillä esim siirrellään hiekkaa ja voidaan vaikkapa lanata tietä..
:LOL:
on nää hauskoja nää murre-hommat..koussikka ei oo kait mitenkä vorssaa, äitiltä mielestäni oppinu ja sen on juuret jossain karjalassa.. :D
 
Heppo arvata missä oon?
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuliekki:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuötökkä:
minun murteesta ei tahdo kovin moni selvää aina ottaa.. Töissä kysyin havillista liinaa, niin vastaus oli; Niin että mitä?, menkää kartanolle on toinen mitä ihmetellään.. ruukata sana myös hertättää ihmetystä..

Mieki ruukaan mennä kartanolle:)
Onks teillä myös porstua;) kuten mun mummolassa?

Juu, täällä oon muualta muuttaneet ihmetelly ku oon pyytäny nakkaamaan jotaki mulle, selittäny mitä motti kahvia maksaa tai selittäny ku joku meni pahki...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Hmm... keitto on tuimaa. Onko se a) mausteista b) mausteetonta (suolaista vai suolatonta). :whistle:
miun murteella tuima on suolaton.
Et taida oll kotoisin Kemin pohjoispuolelta, sillä siellä ei puhuta miun? =) Ja tuima esim. Etelä-Lapissa tarkoittaa suolaista, vaikkei tuota sanaa siellä juurikaan käytetä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Opiskeluajalta muistan kun raumalaiset rupes koulupäivän jälkeen syömään kakkua... luulin siis että jotain kuivakakkua ym imelää kakkua, mut se tarkottikin leipää...
Savolaiset syövät kakkua ja tarkoittavat ruisleipää/limppua, sanovat myös vaaleaa hiivaleopää rieskaksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Opiskeluajalta muistan kun raumalaiset rupes koulupäivän jälkeen syömään kakkua... luulin siis että jotain kuivakakkua ym imelää kakkua, mut se tarkottikin leipää...
Savolaiset syövät kakkua ja tarkoittavat ruisleipää/limppua, sanovat myös vaaleaa hiivaleopää rieskaksi.
Meillä kotona päin rieska on vaan se litteä eikä mikään muu leipä. Täällä on tosiaan hiivaleipäki rieskaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuötökkä:
minun murteesta ei tahdo kovin moni selvää aina ottaa.. Töissä kysyin havillista liinaa, niin vastaus oli; Niin että mitä?, menkää kartanolle on toinen mitä ihmetellään.. ruukata sana myös hertättää ihmetystä..
Tutulta kuulostaa =)

Havillinen=esim. joutilasta
Menkää kartanolle= Menkää ulos/pihalle.
ruukata=aikoa

Entäpä mitä tarkoittaa porista? ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja JuiceFani:
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Opiskeluajalta muistan kun raumalaiset rupes koulupäivän jälkeen syömään kakkua... luulin siis että jotain kuivakakkua ym imelää kakkua, mut se tarkottikin leipää...
Savolaiset syövät kakkua ja tarkoittavat ruisleipää/limppua, sanovat myös vaaleaa hiivaleopää rieskaksi.
Meillä kotona päin rieska on vaan se litteä eikä mikään muu leipä. Täällä on tosiaan hiivaleipäki rieskaa.

Samoin mulle rieska on litteää.
 
Mies on Vaasasta ja mä täältä Uudeltamaalta. Viime kesänä mökillä oltiin saunassa ja sanoin sitten jotain kuupasta. Mulle kuuppa=kauha, löylykauha. Ukko sitten sanoi että "Tämä mikään kuuppa ole. Tää on nappo."

Rikkalapio on sen mielestä PUTUKIHVELI :LOL: Se on jotenkin niin hauska...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lumo:
Mies on Vaasasta ja mä täältä Uudeltamaalta. Viime kesänä mökillä oltiin saunassa ja sanoin sitten jotain kuupasta. Mulle kuuppa=kauha, löylykauha. Ukko sitten sanoi että "Tämä mikään kuuppa ole. Tää on nappo."

Rikkalapio on sen mielestä PUTUKIHVELI :LOL: Se on jotenkin niin hauska...
Etelä-Pohjanmaalla anoppilassa heitettiin myös napolla vettä. Hauska sana tuo nappo, joka mulle on kauha.
 
Heh; hauskoja täällä!

Mulla kyllä värkätä = tehdä jotain. Esim, mä värkkään tän tehtävän ensin. Heh, ja värkki taas voi olla oikeastaan mikä vaan vempain, myös esim. miehen krhm :LOL:

Omassa puheessa useiten vastaan tulleet:
Julppi = sepalus
Joppari = Tarakka
Pulttu = Lahje
Lesti = Satula
Punnata = muka tarkoittaa punnitsemista?!


Heh! Tuosta viimeisestä kyllä eniten hauskoja tilanteita kun täällä nykyisessä asuinpaikassa porukka punnaa eli punnitsee tavaroita ja asioita. Mieskin sanoi ennen töissä aina punnanneensa tonnikalaa :LOL: Meilläpäin se kyllä tarkoitti että joku voi esimerkiksi punnata vessassa naama punasena :LOL: Lähinnähän tuo aina alkaa mua naurattamaan, harvemmin mä ite vessassa istumisesta höpötän :D Mutta vaikka lapselle voi sanoa potalla että punnaa kakka, enkä todellakaan tarkoita että sen pitäis se punnita :LOL:

Mies myös uskalsi nyt jo (4v yhdessä) kysyä että mitä se tarkottaa kun sanon aina että retajamaan... Sanon sille "älä jätä niitä retajamaan" Eli siis lojumaan, hih, niin se oli päätellytkin mutta ajatteli vielä varmistaa :LOL:

Me myös siskon kanssa usein konhotetaan, eli..mitähän se olis...hössötetään jotain turhan päivästä kai...meikkaan huvikseen kotona jonkun cabaree meikin tai muuten teen jotain turhanpäivästä :D
 
a
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuötökkä:
minun murteesta ei tahdo kovin moni selvää aina ottaa.. Töissä kysyin havillista liinaa, niin vastaus oli; Niin että mitä?, menkää kartanolle on toinen mitä ihmetellään.. ruukata sana myös hertättää ihmetystä..
Tutulta kuulostaa =)

Havillinen=esim. joutilasta
Menkää kartanolle= Menkää ulos/pihalle.
ruukata=aikoa

Entäpä mitä tarkoittaa porista? ;)
Porista tarkoittaa jutella. Kuten raatata.
Mitäs tarkoittaa vötkyillä? Sontsa eli sontikka? Eilettäinä? Täällä jalkaa tikkuilee, Kuopiossa sirkkuilee. Tuima on suolaton. Vintti, porstua ja lavitta ovat tuttuja sanoja.
 

Yhteistyössä