Harmittaako sinua jos et saa enää iltakuuden jälkeen ostettua kaljaa kaupasta?

  • Viestiketjun aloittaja kunhan kyselen
  • Ensimmäinen viesti
"tinkeli"
Mä en ole ikinä krapulassa. En vaan tajua, ettet tajua, että tällaiset rajoitukset, kiellot ja kaiken kaventaminen ei oo tervettä eikä suinkaan sitä, mitä kaikki haluavat. Minä haluaisin viinit ruokakauppoihin. Ei tarttis erikseen lähteä alkoon. Kävisin usein myös iltakymmeneltä kaupassa, jos voisin. Koska sellainen mun rytmi on. Vaikka voisin sen muuttaa, miksi ihmeessä tekisin niin? Mikä se syy siihen on? Jos sinä voit muuttaa helposti rytmisi tuosta vaan, hieno homma. Sopisiko jos kaupat olisi auki aamukuudesta iltakahteentoista ja alkoholia saisi ostaa vaikka aamuyhdeksästä iltayhdeksään? Miksi ei?
Vastailin lähinnä oman kokemuksen perusteella ja monesti pultsarit ja aamuhumalaiset on niitä, joiden näkee lappavan olutta liukuhihnalle viisi yli aamuyhdeksän. Mun mielestä kaupat on nyt jo suht joustavasti auki ja yhä vaan on niitä, jotka ei muka sinne kauppaan aukioloaikoina ehdi. Mulle sopisi kyllä tuo sinunkin ehdottamasi aika, ei siinä mitään. Lähinnä vaan, jos on pakko rajoittaa niin mun mielestä ennemmin aamusta.
 
"tinkeli"
Tarkoitan sortseja. Ja pointtina oli, ettei huonosti perusteltua ja haitallista uudistusta voi perustella sillä, ettei siitä ole kohtuutonta haittaa aivan kaikille.
Ok, sulla oli tuo kirjoitusvirhe ekassa sortsi-sanassa. En mä nyt vieläkään ihan ymmärrä mitä ajat takaa. Varmasti jostain uudistuksesta ja jopa nykytilasta on kohtuutonta haittaa jollekin? Mitä se kohtuuton haitta edes olisi käytännössä? Tuskin löytyy semmoista ratkaisua, joka miellyttäisi sataa prosenttia väestöstä. Ja tokihan ne sortsit saa helposti puettua toppahousujen alle, jos nyt haluat tuollaisen lakialoitteen tehdä.
 
vierasa
Mikä ihmeen ajatusmalli tämä on, että epäloogisia rajoituksia voi tehdä, jos niistä ei ole kovin suurta haittaa kovin suurelle osalle väestöä? Eikö rajoituksia pitäisi tehdä vain jos niistä on oikeasti suurta hyötyä? Tällaisissa alkoholinoston rajoituksissa ei ole mitään hyötyä. Ihan tutkitusti alkoholin ongelmakäyttöä on enemmän maissa, joissa alkoholin saatavuutta yritetään rajoittaa, kuin maissa, joissa alkoholin osto on vapaata.

Melkein yhtä järjettömiä ovat nämä kauppojen aukioloaikarajoitukset. Tiettyinä päivinä vain tietyt kokoiset kaupat saavat olla auki vain tietyn ajan. Mikä hyöty siinäkin on? Haittaahan siitä vain tulee. Jos kauppias haluaa pitää kauppansa auki ja asiakas haluaa käydä kaupassa, miksi ihmeessä valtion pitäisi sanoa, että näin ei saa tehdä?
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Edelleen määä
[QUOTE="tinkeli";29659776]Vastailin lähinnä oman kokemuksen perusteella ja monesti pultsarit ja aamuhumalaiset on niitä, joiden näkee lappavan olutta liukuhihnalle viisi yli aamuyhdeksän. Mun mielestä kaupat on nyt jo suht joustavasti auki ja yhä vaan on niitä, jotka ei muka sinne kauppaan aukioloaikoina ehdi. Mulle sopisi kyllä tuo sinunkin ehdottamasi aika, ei siinä mitään. Lähinnä vaan, jos on pakko rajoittaa niin mun mielestä ennemmin aamusta.[/QUOTE]
mitä se auttaa? Jos kaljaa saisi vasta puolenpäivän jälkeen, ne deekut olisivat vain ostaneet enemmän edellisenä päivänä, ja ihan samalla tavalla ovat hakemassa heti klo. 12.
Mutta entäs ihmiset joilla on matkaa se 50 kilometriä sinne kunnan keskustaan, ja labroissa, pankeissa sun muissa mahdollisesti jollain kyytiläisellä käyntiä aikaisin? Mä tunnen aamuvirkkuja eläkeläisiä jotka käyvät jopa ennen yhdeksää siellä kauppa-asioillaan kymmenien kilometrien päässä, ja vanhoilla ihmisillä kun on tota labrakäyntiä ja tuppaavat niitä asioitaan hoitamaan siellä pankin tiskilläkin, nekin menevät nykyisin puoleltapäivin jo kiinni.
Kimppakyytejäkin suosivat nuo kauempana asuvat, ja onhan tuota syrjäseuduilla näitä palveluliikenteen kuljetuksiakin esim. autottomille, niilläkin pääsee asioita hoitamaan vain kerran viikossa juuri tiettyyn aikaan.
 
"vierailija"
Alkuperäinen kirjoittaja Edelleen määä;29659840:
mitä se auttaa? Jos kaljaa saisi vasta puolenpäivän jälkeen, ne deekut olisivat vain ostaneet enemmän edellisenä päivänä, ja ihan samalla tavalla ovat hakemassa heti klo. 12.
Mutta entäs ihmiset joilla on matkaa se 50 kilometriä sinne kunnan keskustaan, ja labroissa, pankeissa sun muissa mahdollisesti jollain kyytiläisellä käyntiä aikaisin? Mä tunnen aamuvirkkuja eläkeläisiä jotka käyvät jopa ennen yhdeksää siellä kauppa-asioillaan kymmenien kilometrien päässä, ja vanhoilla ihmisillä kun on tota labrakäyntiä ja tuppaavat niitä asioitaan hoitamaan siellä pankin tiskilläkin, nekin menevät nykyisin puoleltapäivin jo kiinni.
Kimppakyytejäkin suosivat nuo kauempana asuvat, ja onhan tuota syrjäseuduilla näitä palveluliikenteen kuljetuksiakin esim. autottomille, niilläkin pääsee asioita hoitamaan vain kerran viikossa juuri tiettyyn aikaan.
sitä kieltolakia...että määrätään millon ostetaan siis paapotaan.
 
aaargh
[QUOTE="tinkeli";29659776]Vastailin lähinnä oman kokemuksen perusteella ja monesti pultsarit ja aamuhumalaiset on niitä, joiden näkee lappavan olutta liukuhihnalle viisi yli aamuyhdeksän. Mun mielestä kaupat on nyt jo suht joustavasti auki ja yhä vaan on niitä, jotka ei muka sinne kauppaan aukioloaikoina ehdi. Mulle sopisi kyllä tuo sinunkin ehdottamasi aika, ei siinä mitään. Lähinnä vaan, jos on pakko rajoittaa niin mun mielestä ennemmin aamusta.[/QUOTE]

"muka" ehdi. Niin, kaikki on aina tekosyitä jotka ei elä samalla tavalla kuin sinä. Miksi ihmeessä tällaisia rajoituksia pitäisi tehdä, voisitko nyt vain kertoa sen? Tällaiset kummalliset rajoitukset ovat vain ja ainoastaan kiusantekoa tavallisille kohtuukäyttäjille ja mitään oikeaa syytä rajoituksiin ei ole.
 
hölmölän hommaa
ja oikeesti joku ministeri kuvittelee että joku tenukeppi raitistuu kun ei saa kuuden jälkeen ostettue kaljaa??? Taitaa käydä päinvastoin : ostetaan päivällä niin paljon ettei varmasti lopu kesken ja sitten vastaavasti juodaankin enempi illalla kun sitä kerran on.
 
"tinkeli"
"muka" ehdi. Niin, kaikki on aina tekosyitä jotka ei elä samalla tavalla kuin sinä. Miksi ihmeessä tällaisia rajoituksia pitäisi tehdä, voisitko nyt vain kertoa sen? Tällaiset kummalliset rajoitukset ovat vain ja ainoastaan kiusantekoa tavallisille kohtuukäyttäjille ja mitään oikeaa syytä rajoituksiin ei ole.
Lukeeko nyt kukaan oikeasti yhtään mitä kirjoitan. Painotin, että mulle on se ja sama, koska en olutta nauti, että myydäänkö viiniä ruokakaupassa vai siirtyykö alkomaholit kokonaan Alkoon. Mun _mielipide_ on, että _jos_ rajoitus tulee, niin sen pitäisi painottua aamuun ja tämä nimeomaan palvelisi isompaa osaa porukasta, koska aamuyhdeksältä on kaupat suht tyhjillään kumminkin ja kassat pyörittelee peukaloita. Otatkohan nyt turhan vakavasti tän mahdollisen rajoituksen, paljon on elämässä epäkohtia, mut sen mukaan mennään miten on säädetty.
 
aaargh
[QUOTE="tinkeli";29660025]Lukeeko nyt kukaan oikeasti yhtään mitä kirjoitan. Painotin, että mulle on se ja sama, koska en olutta nauti, että myydäänkö viiniä ruokakaupassa vai siirtyykö alkomaholit kokonaan Alkoon. Mun _mielipide_ on, että _jos_ rajoitus tulee, niin sen pitäisi painottua aamuun ja tämä nimeomaan palvelisi isompaa osaa porukasta, koska aamuyhdeksältä on kaupat suht tyhjillään kumminkin ja kassat pyörittelee peukaloita. Otatkohan nyt turhan vakavasti tän mahdollisen rajoituksen, paljon on elämässä epäkohtia, mut sen mukaan mennään miten on säädetty.[/QUOTE]

Miksi pitää rajoittaa? Luen kyllä ihan mainiosti mitä kirjoitat, mutta et itse tunnu ymmärtävän mitä kirjoitat. Lähdet selvästi siitä, että rajoituksia tulee ja se on hyvä, ja tuolla ehdotuksellasi sinusta päästäisiin johonkin hyötyyn. Ei ne kassat siellä kaupassa aamupäivää peukaloita pyörittele myöskään.
En ota erityisen vakavasti, mutta koska tässä nyt aiheesta puhutaan niin kirjoitan asiaankuuluvalla kiihkolla. Mulle se ei oo se ja sama onko alkoholi kaupassa vai alkossa, haluaisin Suomeenkin enemmän eurooppalaista tyyliä.
"Sen mukaan mennään mitä on säädetty" AH miten ihanan alistuva suomalaisasenne. Eli ei saa pullikoida vastaan edes typeriä ehdotuksia?
 
M32
Mikä ihmeen ajatusmalli tämä on, että epäloogisia rajoituksia voi tehdä, jos niistä ei ole kovin suurta haittaa kovin suurelle osalle väestöä? Eikö rajoituksia pitäisi tehdä vain jos niistä on oikeasti suurta hyötyä? Tällaisissa alkoholinoston rajoituksissa ei ole mitään hyötyä. Ihan tutkitusti alkoholin ongelmakäyttöä on enemmän maissa, joissa alkoholin saatavuutta yritetään rajoittaa, kuin maissa, joissa alkoholin osto on vapaata.
 
M32
Ajoin takaa tätä ajatusta, jonka vierasa ilmaisee paljon selvemmin:
Mikä ihmeen ajatusmalli tämä on, että epäloogisia rajoituksia voi tehdä, jos niistä ei ole kovin suurta haittaa kovin suurelle osalle väestöä? Eikö rajoituksia pitäisi tehdä vain jos niistä on oikeasti suurta hyötyä? Tällaisissa alkoholinoston rajoituksissa ei ole mitään hyötyä. Ihan tutkitusti alkoholin ongelmakäyttöä on enemmän maissa, joissa alkoholin saatavuutta yritetään rajoittaa, kuin maissa, joissa alkoholin osto on vapaata.
 
nohh
Harmittaa. Jos pääsen kuudelta töistä ja kipaisen kaupasta hakemassa illallistarvikkeet, niin nyt jäisi se saunasiideri sitten saamatta. Tylsää ja hyödytöntä rajoittamista. Pitäisi rukkailla aikatauluja ja suunnitella etukäteen, että saa sen siiderinsä ostettua.

Naurettava ehdotus kaikinpuolin.
 
"tinkeli"
Miksi pitää rajoittaa? Luen kyllä ihan mainiosti mitä kirjoitat, mutta et itse tunnu ymmärtävän mitä kirjoitat. Lähdet selvästi siitä, että rajoituksia tulee ja se on hyvä, ja tuolla ehdotuksellasi sinusta päästäisiin johonkin hyötyyn. Ei ne kassat siellä kaupassa aamupäivää peukaloita pyörittele myöskään.
En ota erityisen vakavasti, mutta koska tässä nyt aiheesta puhutaan niin kirjoitan asiaankuuluvalla kiihkolla. Mulle se ei oo se ja sama onko alkoholi kaupassa vai alkossa, haluaisin Suomeenkin enemmän eurooppalaista tyyliä.
"Sen mukaan mennään mitä on säädetty" AH miten ihanan alistuva suomalaisasenne. Eli ei saa pullikoida vastaan edes typeriä ehdotuksia?
Missä kirjoitin, että on hyvä että tulee rajoituksia? Miten vaan ei ole mun mielestä sama kuin hyvä juttu. Koko ajan olen kirjoittanut, että JOS rajoitetaan niin mieluummin aamupuolelta. Kyllä vaan melko hiljaista on kaupoissa aamukympiltä kuin jos vertaa iltakuuteen? Kaikessa mitä päätetään on väkisinkin se marginaaliväestö, jolle asiat menee sitten hankalammaksi. Monissa asioissa mennään kuten yhteiskunnassa on säädetty ja siitä kärsii milloin lapset, sairaat, vanhukset tai ne, jotka eurooppalaisesti tahtovat oluensa nauttia.
 
"tinkeli"
Ajoin takaa tätä ajatusta, jonka vierasa ilmaisee paljon selvemmin:
Ok, mun vastauksista tehtiin nyt aika härkänen. Ei ehkä olisi pitänyt vastata mitään, koska mun alkoholinkulutus on hyvin vähäistä. Lisäksi mulla on läheistä kokemuspohjaa alkoholismista, joten olisi pitänyt vaan pysyä hiljaa. Sitä vaan, että on niitä älyttömyyksiä päätetty ennenkin ja voihan kansa tästä nousta barrikadeille, jos tuommoinen nyt toteutuu. Luulen, että se kyllä teilataan ennen toteutusta.
 
[QUOTE="tinkeli";29660122]Missä kirjoitin, että on hyvä että tulee rajoituksia? Miten vaan ei ole mun mielestä sama kuin hyvä juttu. Koko ajan olen kirjoittanut, että JOS rajoitetaan niin mieluummin aamupuolelta. [/QUOTE]

Miksi ihmeessä pitäisi rajoittaa edes sieltä aamupuolelta?

Ketjuun on nyt jo kirjoittanut jokunen, joka on sanonut hoitavansa ostosreissun jo aamuseitsemältä, kun kauppa aukeaa. Eikä vaan voi ostaa saunaoluttaan siinä samalla.

Laki sanoo jo nyt, et päihtyneelle ei saa myydä.
 
"tinkeli"
Miksi ihmeessä pitäisi rajoittaa edes sieltä aamupuolelta?

Ketjuun on nyt jo kirjoittanut jokunen, joka on sanonut hoitavansa ostosreissun jo aamuseitsemältä, kun kauppa aukeaa. Eikä vaan voi ostaa saunaoluttaan siinä samalla.

Laki sanoo jo nyt, et päihtyneelle ei saa myydä.
No höh, johan sen moneen kertaan sanoin. Mun mielestä ja mieluummin. Ja sä nyt otit tuosta lainauksesta pois mun perustelut siitä aamusta. Kyllä mä jo tiedän varsin hyvin, että olette on eri mieltä joten päätän omalta osaltani tästä keskustelun tähän. :)
 
"noniin"
[QUOTE="tinkeli";29660134]Ok, mun vastauksista tehtiin nyt aika härkänen. Ei ehkä olisi pitänyt vastata mitään, koska mun alkoholinkulutus on hyvin vähäistä. Lisäksi mulla on läheistä kokemuspohjaa alkoholismista, joten olisi pitänyt vaan pysyä hiljaa. Sitä vaan, että on niitä älyttömyyksiä päätetty ennenkin ja voihan kansa tästä nousta barrikadeille, jos tuommoinen nyt toteutuu. Luulen, että se kyllä teilataan ennen toteutusta.[/QUOTE]

Sun vastauksista näkee, että alkoholismi on jättänyt suhun jäljen. Kunhan sanon. :)
 
"tinkeli"
[QUOTE="noniin";29660232]Sun vastauksista näkee, että alkoholismi on jättänyt suhun jäljen. Kunhan sanon. :)[/QUOTE]

Oikaisen vielä tän. Tästä saa käsityksen, että olisin itse alkoholisti. En ole, vaan muutamakin läheinen.
 

Yhteistyössä