Harmittaa niin vietävästi ja olokin kuin olis huono äiti =/

Ottaa ihan älyttömästi päähän kun en saa likkaa vaunuissa nukkumaan! Mun mielestä ois tärkeää, että lapsi saa raitista ilmaa ees kerran päivässä, mekään kun miehen kanssa ei oikein ulkoilla :ashamed: Niin olis hyvä että edes vauva olis tossa pihassa päivällä nukkumassa...

Tänäänkin maidon jälkeen yritin häntä vaunuihin nukuttaa kun vaikutti niin uniselta, mutta kappas vaan kun sain vaatteet päälle ja laskin tytön vaunuihin, niin eikös hän ole siellä silmät kirkkaana ja pirteänä ja kitisee pois :/ Yritin hiljaa heijatakin vaunuja, sillä hän hiljeni, mutta ei kirveelläkään nukahtanut.

No nostin sitten tytön pois ja ajattelin että koitan uuden kerran kun tyttö on kylvetetty ja syötetty. No jäipä nekin operaatiot väliin kun tyttö nukahti isin syliin ja olin niin sikeästi unessa etten hennonnut herättää. Vein hänet sitten omaan sänkyyn ja sinne jäi (mikä on suorananinen ihme, koska tyttö ei yleensä kirveelläkään nuku päivisin sängyssään!)

Noh, ei tässä muuten mitään, mutta eipä taida uni enää kylvyn ja maidon jälkeen maistua (varsinkaan vaunuissa) kun nyt vetelee tuolla pitkiä sikeitä...

Muutaman kerran olen onnistunut tytön vaunuissa nukuttamaan niin, että on nukkunut 2-3h, muina kertoina nukkuu max. 30min (jos edes nukahtaa) ja sitten saa käydä viiden minuutin välein hyssyttelemässä ja heijaamassa...

Nyt neuvoja kehiin, haluan ehdottomasti että lapsi voi olla edes kerran päivässä ulkona! =)
 
ei tuo tee kenestäkään huonoa äitiä :hug: Vaunulenkki on hyvä ajatus... onko vauvalla liikaa vaatetta tai liian vähän? Mua aina mietityttää tuo vaatetus vaunuihin laitettaessa, siellähän ei ilma kierrä välttämättä kovin hyvin ja voi olla hiostavaa... huh, kun on monimutkaista tämä äitiys :heart:
 
Lenkille vaan ;) saatpahan raitista ilmaa sinäkin! Meillä vauva ei ens alkuun suostunut nukkumaan vaunuissa eikä edes lenkillä sinne nukahtanut (olis kai saanu jäädä mainitsematta :) ) eikä tosiaan ollut siellä hiljaa!!! Mutta jo vain tottui ja suopui vaunuihin, ja nyt jo viihtyy siellä hyvinkin, vaikka olisi välillä hereilläkin. Joskus kun nukahtaa syliin, niin nostan pihalle vaunuihin nukkumaan.
 
meillä pienempänä vauva nukahti huonosti vaunuihin eikä viihtynyt siellä hereilläkään. nukutin aina sisällä ja siirsin sitten unisena vaunuihin, itse niinkuin vauvankin oli mukava saada raitista ilmaa.
nykyään (nyt 6kk) nukahtaa onneksi vaunuihin ja hereillä ollessaan viihtyy jo paremmin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sadetta:
Luulis tehoavan jos teet vaunulenkin (mielellään epätasainen tie) unisen lapsen kanssa. Ei pelkkä vaunujen hyssyttely monellakaan riitä.
Juu kyllä vauva liikkuvissa vaunuissa nukkuu, tasaisellakin tiellä. Mutta kun sais vaan itsestään irti :ashamed: :/

Ja sitten kun ois kiva sillä aikaa tehdä kotitöitä tms. kun vauva nukkuu pihalla...

 
Alkuperäinen kirjoittaja äitikans:
Lenkille vaan ;) saatpahan raitista ilmaa sinäkin! Meillä vauva ei ens alkuun suostunut nukkumaan vaunuissa eikä edes lenkillä sinne nukahtanut (olis kai saanu jäädä mainitsematta :) ) eikä tosiaan ollut siellä hiljaa!!! Mutta jo vain tottui ja suopui vaunuihin, ja nyt jo viihtyy siellä hyvinkin, vaikka olisi välillä hereilläkin. Joskus kun nukahtaa syliin, niin nostan pihalle vaunuihin nukkumaan.

Ja tästä tuli mieleen tuo vaatetus... sylistä kun nostaisi nukkumaan, niin ehkä voisi onnistuakin, mutta sitä ennen pitäisi pukea ja siihen neiti kyllä heräisi :/ Meillä kun ulkona tuossa välikössä on sen verran viileää, että sisävaatteiden lisäksi täytyy kesälläkin laittaa jotain... :/ Takapihalle en voi viedä, koska sinne pikkuinen paahtuisi heti.
 
Arvo Ylpön keksintöä että lapsen PITÄÄ nukkua ulkosalla. Itse en oo koskaan nukuttanu ulos, vaan jos on vaunulenkillä nukahtanu niin saanut sit jäädä ulos nukkumaan, tosin vauhdin pysähdyttyä unta on riittäny n.10min. Vinkkinä vaan et kannattee itselläki opetella säännölliseen ulkoiluun.. =)
 
Meillä nukahti vielä yli kuukausi sitten poika, niin kuin laitoin hänet vaunuihin, ja siirsin ne kuistille. Oli todella helppoa ennen. Nykyään on joko lenkki, tai pullomaito paikallaan. Jollen jaksa mennä lenkille, niin annan heti maitoa pullosta, niin siinä vaiheessa alkaa silmät menemään kiinni. Tosin jos on helle, tai kostea ilma, silloin ei nukuta kirveelläkään. tsemiä sinulle nukutuksen suhteen.
 
Onnistusko pukea jo ennenkun annat maidon? Vai kerkiääkö tulla liian kuuma? Meillä vauva syö viidessä minuutissa ni sille kyllä ihan kärsii pukea jo ennenku antaa maidon, mut tietysti jos syöminen kestää kauan ni tulee jo liian kuuma luulisin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hömppö:
Onnistusko pukea jo ennenkun annat maidon? Vai kerkiääkö tulla liian kuuma? Meillä vauva syö viidessä minuutissa ni sille kyllä ihan kärsii pukea jo ennenku antaa maidon, mut tietysti jos syöminen kestää kauan ni tulee jo liian kuuma luulisin.
joo no meidän neiti jää usein "haaveilemaan", joten syöminen yleensä kestää ja kuuma ehtii tulla kun meillä on sisällä niin kuuma :/ Mutta koitin tänään antaa pullon ulkona vaatteet päällä ja sitten vaunuihin, mutta epä tepsinyt :/ Jospa vaa sitkeästi yritän =)

 
minä puen pojan ilmojen mukaan, tällaisilla ilmoilla vähän vaatetta. sen jälkeen laitan vaunuihin nukkuma asentoon, sen jälkeen lykkään pullon suuhun, siihen nukahtaakin jo. nukkuu tunnista, kolmeen tuntiin.
 
HMML
Voi hyvänen aika, tällainenko asia tekee siis äidistä huonon?
Hirveän monessa äidissä tuntuu elävän jonkunlainen tarkka idea siitä, miten vauvan/lapsen kuuluu käyttäytyä - jos vauva ei nuku vaunuissa tai syö, kakkaa tai vaikka hymyilee "liian" usein tai harvoin tai mitä milloinkin, niin jotain on vialla sekä lapsessa, äidissä että koko perheessä. Miksi sitä on niin vaikea hyväksyä, että pieni vauvakin on yksilö, jolla on oma luonne ja omat tavat ja mieltymykset, eikä se, että vauvasi ei käyttäydy juuri niinkuin naapurin vauva, tee hänestä kummallista tai sinusta epäonnistunutta äitiä. Tuskinpa se lapsi tulee sitten aikuisena valittamaan, että "kyllä sä olit huono äiti, et mua sitten vaunuissa saanut nukkumaan!" Hyvä äitiys ja vanhemmuus kyllä muodostuu minun mielestäni ihan muista jutuista, kuin joidenkin vakiintuneiden tapojen noudattamisesta. Oma vauvani (3,5 kk) ei myöskään nuku vaunuissa, vaikka seisoisin päälläni, ja on saanut vaunuraivareita melkein syntymästään asti. Me olemme vaan pikkuhiljaa harjoitelleet vaunuissa ulkoilua ja nyt se onkin sujunut jo jotenkuten rauhallisesti, kun tosiaan pitää huolen noista syöttö-, puhdas vaippa, oikea vaatetus ym. jutuista. Meillä lastataan nykyisin ulos lähtiessä vaunut täyteen leluja ja vauva jaksaa olla aika hyvin hiljaa, kun ihmettelee niitä. Mutta tosiaan äärettömän harvoin nukahtaa vaunuihin.
En halua mitenkään siis väheksyä ongelmiasi, Arjaana, koska meillä on tosiaan ollut vähän samanlaista. Joskus mua vaan harmittaa niin tämä meidän naisten älytön itsensä (tai toisten äitien) syyllistäminen aivan hulluista asioista. Et todellakaan ole huono äiti, päinvastoin, sinähän selvästi haluat lapsellesi parasta. Tsemppiä! :)
 
yksi neuvo mitä minä sain ja autto. Luin jostain että vauvalle tulisi antaa viesti että vaunuissa on turvallista olla. tämä pätee myös pinnasänkyyn. Nostamalla lasta alituiseen pois ja laittamalla takaisin vauva oppii että vaunu ei olekaan se turvallinen paikka vaan se on äidin syli ja niinhän se onkin mutta meille autto esim että ns. tassutteli ja vauva hiljeni antoi tutin ja jatkoi matkaa... sitten jos alkoi uusi itku niin sama uudestaan.. myös joku riepu tai lelu voi tuoda turvaa... pari pv meni ja vauva oppi olemaan vaunuissa. ennen sai kanniskella vauvaa eikä se ollut yhtään kivaa jos oli ehtinyt pitkälle vaunuilla. Kyllä vauvan tulisi sopeutu myös vaunuissa olemiseen, eihän sitä kaapissa voi elää. tärkeintä on ette kuitenkaan koko ajan nosta vauvaa pois, vaan muilla pehmeillä keinoilla yrität sopeuttaa
 
Alkuperäinen kirjoittaja HMML:
Voi hyvänen aika, tällainenko asia tekee siis äidistä huonon?
Hirveän monessa äidissä tuntuu elävän jonkunlainen tarkka idea siitä, miten vauvan/lapsen kuuluu käyttäytyä - jos vauva ei nuku vaunuissa tai syö, kakkaa tai vaikka hymyilee "liian" usein tai harvoin tai mitä milloinkin, niin jotain on vialla sekä lapsessa, äidissä että koko perheessä. Miksi sitä on niin vaikea hyväksyä, että pieni vauvakin on yksilö, jolla on oma luonne ja omat tavat ja mieltymykset, eikä se, että vauvasi ei käyttäydy juuri niinkuin naapurin vauva, tee hänestä kummallista tai sinusta epäonnistunutta äitiä. Tuskinpa se lapsi tulee sitten aikuisena valittamaan, että "kyllä sä olit huono äiti, et mua sitten vaunuissa saanut nukkumaan!" Hyvä äitiys ja vanhemmuus kyllä muodostuu minun mielestäni ihan muista jutuista, kuin joidenkin vakiintuneiden tapojen noudattamisesta. Oma vauvani (3,5 kk) ei myöskään nuku vaunuissa, vaikka seisoisin päälläni, ja on saanut vaunuraivareita melkein syntymästään asti. Me olemme vaan pikkuhiljaa harjoitelleet vaunuissa ulkoilua ja nyt se onkin sujunut jo jotenkuten rauhallisesti, kun tosiaan pitää huolen noista syöttö-, puhdas vaippa, oikea vaatetus ym. jutuista. Meillä lastataan nykyisin ulos lähtiessä vaunut täyteen leluja ja vauva jaksaa olla aika hyvin hiljaa, kun ihmettelee niitä. Mutta tosiaan äärettömän harvoin nukahtaa vaunuihin.
En halua mitenkään siis väheksyä ongelmiasi, Arjaana, koska meillä on tosiaan ollut vähän samanlaista. Joskus mua vaan harmittaa niin tämä meidän naisten älytön itsensä (tai toisten äitien) syyllistäminen aivan hulluista asioista. Et todellakaan ole huono äiti, päinvastoin, sinähän selvästi haluat lapsellesi parasta. Tsemppiä! :)

Sitten kun vielä osaisi aina itsensä syyllistämisen hetkillä ajatella järjellä... :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja mother82:
yksi neuvo mitä minä sain ja autto. Luin jostain että vauvalle tulisi antaa viesti että vaunuissa on turvallista olla. tämä pätee myös pinnasänkyyn. Nostamalla lasta alituiseen pois ja laittamalla takaisin vauva oppii että vaunu ei olekaan se turvallinen paikka vaan se on äidin syli ja niinhän se onkin mutta meille autto esim että ns. tassutteli ja vauva hiljeni antoi tutin ja jatkoi matkaa... sitten jos alkoi uusi itku niin sama uudestaan.. myös joku riepu tai lelu voi tuoda turvaa... pari pv meni ja vauva oppi olemaan vaunuissa. ennen sai kanniskella vauvaa eikä se ollut yhtään kivaa jos oli ehtinyt pitkälle vaunuilla. Kyllä vauvan tulisi sopeutu myös vaunuissa olemiseen, eihän sitä kaapissa voi elää. tärkeintä on ette kuitenkaan koko ajan nosta vauvaa pois, vaan muilla pehmeillä keinoilla yrität sopeuttaa
Tuon tiedän itsekin =) Yleensä viimeisenä keinona annankin sen tutin, mutta se tietää jatkuvaa ramppamista vaunujen luona, kun tyttö ei vielä niin hyvin osaa syödä tuttia, että se pysyisi suussa ja siitä vasta huuto alkaa...

 
"Nyt neuvoja kehiin, haluan ehdottomasti että lapsi voi olla edes kerran päivässä ulkona! "

Juu kyllä vauva liikkuvissa vaunuissa nukkuu, tasaisellakin tiellä. Mutta kun sais vaan itsestään irti

Ja sitten kun ois kiva sillä aikaa tehdä kotitöitä tms. kun vauva nukkuu pihalla...


Pari lainausta sinulta ja voi että nyt MINUA tympäsee. Minä niin mielelläni kävisin vaikka tuntitolkulla ulkoilemassa jos meidän tyttökin nukkuisi ulkona silloin kun vaunut on liikkeessä. Noissa sinun kommenteissasi on hassuja piirteitä, ensin sanot että haluat ehdottomasti lapsesi nukkuvan ulkona muttet kuitenkaan halua tehdä itse sen vertaa että edes hiljaa kävisit happihypyllä itse? On kyllä suoraan sanoen laiskuuden huippu, jos vielä itseäsi syyllistät kaupantekijäisiksi ja silti annat asian olla?

Meillä ei nukuta päivisin oikein missään ja siksi minua kommenttisi ehkä niin paljon tympäs..
 
Lisäys vielä, että kuinka kylmä teillä siellä oikein on näin heinäkuussa, kun ei voi samoilla vaatteilla olla sisällä sen aikaa kun syötte? Me asutaan Lapissa kylmällä paikalla enkä ole moiseen ongelmaan viime aikoina törmännyt. Etkö voi laittaa sisävaatteilla ulos ja vaikka peittoa päälle, luulis riittävän?
 
No meillä tuo esikoinen ei koskaan viihtynyt vaunuissa. Alkoi ulkoilut sujua kun rattaisiin siirryttiin. Yritettiin vaunuissa nukuttaa vaikka millä konsteilla. Nyt tämä kakkonen nukkuu vaunuissa tosi hyvin. Ei tarvi kun laittaa vaunuihin niin jo nukkuu. On ollut kyllä helpotus. Ja se kertoo jo siittäkin, että ei kaikki vauvat vaan tykkää nukkua vaunuissa. Ei siittä kannata murehtia. Mutta muistan kyllä, kun ensimmäisen lapsen vanhempana otti koville, kun kaikki kehottivat nukuttamaan vaunuissa, ja se oli niin vaikeaa.
 
Ei välttämättä tartte lisävaatetta, meillä kääritään peittoihin jos on tarvis- eli peitto valmiina vaunuissa. On muuten helpompi vähentääkin sit jos tulee kuuma, kun alkaa riisumaan....
Ja tosiaan kuumuus on yks asia mitä vauvat vaunuissa huutaa...............
 
nyt kesän helteillä ei millään suostu nukkumaan vaunuissa parvekkeella, vaikka ennen oli paras nukkumapaikka, ja taas omassa sängyssä nukkuu nyt päikkärit 2h, vaikka ennen ei suostunut millään päivällä siellä nukkumaan...sisällä on näin kesäisin yleensä vähän viileämpää nääs. :hug: :hug:
 
No minä olen nukuttaut kaikki neljä ulos siihen saakka kun se on lapselle itselleen ollut mieluista.

Kuopus(nyt 6kk) lopetti ulkounet toukokuussa, ilmeisesti ilmojen lämmitessä. Yritin heijata tai kävellä, niin ei poika nukahtanut, mutta kun nostin sisälle omaan sänkyynsä niin sinne sitten simahti heti. Viikon veran yritin, mutta kun huomasin, ettei siitä mitään tule, niin lopetin hössäämiosen sen asian suhteen. Lapsi kyllä saa raitista ilmaa kun laitan päikkäreiden ajaksi ikkunan auki.
 
meillä opittiin nukkumaan rattaissa ~3kk ikäsenä. ennen sitä nukahti vahingossa jos käveltiin, ja hereillä huusi naama punasena ettei halua siellä maata. sitten yks päivä se vaan onnistui, sen jälkeen riitti että väsyneen vauvan sinne laski, ei mitään hyssytyksiä tms, nukahti partsille rattaisiin ja joskus jopa 5h nukkui-pidempään mitä sisällä, sisällä uni maistui aina 30min pätkissä. ja tuosta pukemisesta, eihän näin lämpösellä tarvitse pukea.. hatun voi varmaan laittaa sisälläkin? makuupussin päälle ja pussi kiinni/peitto päälle jos tuntuu että se lapsi paleltuu ilman ulkovaatetta. tänään oli viileä päivä ja 1v nukkuin sisävatteeissä ja äpmakuupussissa rattaissa.. ei siis mitää kantokoppaa tai muuta suojana
 
Ehkä täysin sattumaa mutta meillä näin:

Tyttö ei nukkunut vaunuissa koskaan. Ei vaikka olisi ollut kuinka väsynyt! Nukahti hetkeksi kunnes heräsi jos auto ajoi ohi tms ääni! Vaihdoin sitten vaunumerkkiä (ekat koin huonoiksi, pienipyöräiset ym), niin eikös tyttö nuku kuin tukki uusissa vaunuissa! Onko ikää tullut lisää, vai uusien vaunujen patja parempi vai mikä syynä parempiin uniin? Tyttö nukkuu niin hyvin uudessa kopassa, että olemme nukuttaneet häntä siinä mökillä, ruotsin risteilyllä ym. jos emme ole olleet kotona yötä!
 

Yhteistyössä