Hankala tilanne...osaako kukaan neuvoa? Opiskelusta, opintotuesta, välivuodesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tiina

Vieras
Tilanne on siis tämä, että opiskeluni jatkuisi tässä piakkoin taas kesätauon jälkeen, opiskelen ammattikorkeakoulussa. En kuitenkaan ole pystynyt opiskelemaan lainkaan viime talvena minulle todetun sairauden takia. Sairauden takia kulkeminen kouluun on mahdotonta ja lisäksi kaikenlainen opiskeluun liittyvä esim. lukeminen ei tällä hetkellä onnistu. Tilannettani yritetään korjata lääkkeillä, mutta toistaiseksi ne eivät ole mitään auttaneet.

Mitä teen siis tämän tulevan lukukauden kanssa? Olen ilmoittautunut läsnäolevaksi, mutta en voi aloittaa opiskelua koska en siihen edelleenkään pysty. Saan opistotukea, mutta jos pidän vaikka välivuoden niin mitä tukea sitten saan, kun en saa enää opistotukea ja en kai muutakaan tukea kun kuitenkin koulun kirjoilla olen?

Onko ainoa vaihtoehtoni tosiaan lopettaa koulu kokonaan? Ja mitä tukea sitten saan tällaisella tilanteessa? Ilman rahaakaan, kun en pärjää...:(

Sairauspäivärahahan sulle kuuluu silloin kun sairastat. Jos ei viime vuodelta ole tarpeeksi tullut opintopisteitä niin joudut maksamaan nekin saadut opintotuet takaisin Kelalle (noin 4,8 op / tukikuukausi pitäisi tulla kasaan). Pyydä nyt todistus hoitavalta lääkäriltä ja pitkä saikku, ilmoita kouluun saikusta ja sen myötä ilmoittaudu poissaolevaksi ja hae kelalta spv-rahaa.

Ilmoittaudut vain poissaolevaksi. Et missään nimessä päästä irti koulusta kuin vasta viime tingassa. Olisiko vähän inhottavaa aloittaa alusta, jos vähän ajan päästä taas pystytkin opiskelemaan..
Jos olet poissaolevana, et opiskele, eli et saa opintotukeakaan. Silloin sinulla pitäisi olla mielestäni oikeus muihin tukiin. Mitä niitä nyt on, yleinen asumistuki, työmarkkinatuki (?), sairauspäiväraha... katso kelan sivuilta.

Alkuperäinen kirjoittaja Sassykatti:
Sairauspäivärahahan sulle kuuluu silloin kun sairastat. Jos ei viime vuodelta ole tarpeeksi tullut opintopisteitä niin joudut maksamaan nekin saadut opintotuet takaisin Kelalle (noin 4,8 op / tukikuukausi pitäisi tulla kasaan). Pyydä nyt todistus hoitavalta lääkäriltä ja pitkä saikku, ilmoita kouluun saikusta ja sen myötä ilmoittaudu poissaolevaksi ja hae kelalta spv-rahaa.

Kiitos tästä. Minä selvittelin lääkärintodistuksella tilannettani opintotoimistoon tuossa tukiasiassa ja selvitin siis tilanteeni viime vuoden loppuun asti ja siitä eteenpäin sovittiin niin, että alan opiskella heti, kun kuntoni sallii mutta vieläkään ei siis salli. Niin en sitten tiedä tuosta takaisinmaksusta et peritäänkö sitä vai ei....ja jos peritään niin olen saanut selitettyä maksetun tuen tuonne vuodenvaihteeseen ja en ole sen jälkeen saanut kuin 5kk tukea. Mitenhän tämä oikein menee? Paljonkohan tuo opiskelijan sairaspäiväraha on?

Opintotukikuukausia ei kannata tuhlata sairastamiseen. Pitempiaikaisen sairauden kohdatessa opiskelija voi hakea Kelasta sairauspäivärahaa lomakkeella SV8. Opiskelijalla on oikeus saada sairastamisensa ajalta sairauspäivärahaa, mikäli hän on ennen sairastumistaan saanut opintorahaa 4 kuukauden aikana. Jos tämä ehto ei täyty, opiskelija joutuu sairastamaan 55 päivää opintotuella, jonka jälkeen hän voi saada minimisairauspäivärahaa. Päivärahaoikeus alkaa työkyvyttömyyden kestettyä sairastumispäivän lisäksi 9 arkipäivää.
----
Yllä oleva teksti ja vähän lisääkin löytyy osoitteesta http://www.savotta.org/sw/index.php?title=Opintotuki#Opintotuki

Yhteistyössä