Hän vai se?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riltva-Liisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28755743]Sivistyneesti ihminen on hän ja eläin se. Juntit puhuvat toisin.[/QUOTE]

Jokunen vuosi sitten oli tästä artikkeli Kielikellossa (Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen julkaisu). Tutkimusten mukaan ei juuri korreloi koulutuksen tason tai asuinpaikan mukaan, kumpaa käytetään. Oliskohan ollut niin, että maalta kaupunkiin muuttaneet keski-ikäiset naiset käyttivät muita useammin hän-pronominia ihmisiin viitatessaan.

Kyllä meän kieleen sopii SE. Kun juttua kertoessa haluaa oikein korostaa henkilöä (eikä aina niin positiivisessa mielessä) tulee enemmän HÄN sana kyseeseen

Jokunen vuosi sitten oli tästä artikkeli Kielikellossa (Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen julkaisu). Tutkimusten mukaan ei juuri korreloi koulutuksen tason tai asuinpaikan mukaan, kumpaa käytetään. Oliskohan ollut niin, että maalta kaupunkiin muuttaneet keski-ikäiset naiset käyttivät muita useammin hän-pronominia ihmisiin viitatessaan.

Mielestäni on paikkakuntakohtainen, itse olen asunut sellaisella seudulla jossa sanottiin se, mutta aika pian toiselle paikkakunnalle muuttaessani itsekin aloin käyttämään "hän" Muistan joskus hävenneeni kun vahongossa töksäytin jonkun pojasta "se" ja nyt kun kuulin televisiosta jonkun käyttävän "se"-pronominia niin pisti korvaan ja kuulosti epäkohteliaalta

Kotona murteella puhuessa se, töissä ja muissa "asiallisemmissa" ympäristöissä pyrin puhumaan yleiskieltä, eli hän.

Eniten ehkä ärsyttää, kun lemmikistä käytetään sanaa "hän". :D

Kavereiden kesken "se", virallisissa tilanteissa "hän". Esimerkiksi olin lääkärissä muutama päivä sitten ja sairaanhoitaja sanoii mulle, että "oletko menossa lääkäri x:lle, mene vaan sisälle" niin vastasin automaattisesti, että "hän lähti käymään jossakin". Ei ihan sopinut suuhun tuo lause, mutta paremmin kuin "se lähti käymään jossakin".

Kyllä meän kieleen sopii SE. Kun juttua kertoessa haluaa oikein korostaa henkilöä (eikä aina niin positiivisessa mielessä) tulee enemmän HÄN sana kyseeseen

Tätäpä määkin yritin sannoo. Kun sitten puhutaan että "Hänen mielestään se on näin, ja kun Hän haluaa ja Hänelle ei kelpaa maalaispitäjän kampaamot jne.", se on kuittailua, samoin kuin rouva-sanan käyttökin.
Jos töissä olisin ja vaikka puhelimessa kysyttäisiin jotain henkilöä, niin sitten varmaan tulisi toi "hän ei ole nyt paikalla", samoin kuin asiakaspalvelutöissä tuli teititeltyä kaikkia asiakkaita.
Mutta maalaisjunttihan mää oon, ja ylpiä siitä.

Sanon yleensä se, mutta joissakin tilanteissa hän saattaa kuulostaa sopivammalta. Se-pronomonissa ei kuitenkaan ole mitään väärää tai junttia puhekielessä, vaan se on alkuperäinen henkilöön viittaava pronomi suomessa. Hän taas on sitten hieman keinotekoisesti virallisemmaksi tavaksi viitata henkilöön, ilmeisesti ruotsin mallin mukaan. Muissa kielissähän henkilöön ei voi viitata se-sanalla (esim. englanti it vs. he/she), mutta suomen puhekielessä se on täysin ok ja luonnollista.

Puhekielessä kavereiden ja perheen kesken sanon ihmisestäkin "se". Jos olen vieraammassa seurassa tai missä tahansa muussa virallisemmassa paikassa, jossa on parempi olla korrekti, sanon "hän".

Elukoista ei koskaan sanota "hän". Ja tosiaan, epävirallisessa jutustelussa "hän" kuulostaisi melkein kettuilulta tai joltain oudolta vitsiltä...

Puheessa se ja joissaki teksteis hän. Ei kyllä sovi mun suuhun hän. Täällä aika moni sanoo se. Niin ja täällä puhutaan parturista vaikka kyse olis naisesta joka sinne menee, tuo on asia jonka takia jotkut repii pelihousujaan täällä palstalla. :D Joskus kyllä huvittavaa ettei ymmärretä murteellisia eroja.

Meillä lapsuudenkotialueella puhuttiin järjestään se. Nyt aikuisena muualle muuttaneena on hiukan noloa kun joskus virallisemmassakin yhteydessä lipsahtaa se. Tuttujen kesken puhutaan kyllä se eikä hän. Eläimet on se.

Yhteistyössä