hampaiden pesu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätön

Vieras
Heippa,
minulla tyttö kohta puolitoista vuotias ja hampaiden pesu on tosi hankalaa. Toisakseen olen välillä pessyt tytöltä hampaita niin, että olen laittanut harjaan vähän hammastahnaa, mutta tuntuu, että tyttö syö kaiken sen hammastahnan mitä siihen harjaan laittaa?
Mitenkä pitäisi toimia, ku hammastahnatuubin kyljessä lukee, että vältettävä nielemistä, niin pestäkö tytöltä hampaita tahnalla vai ilman?? Nyt olen jonkin aikaa pessyt pelkällä vedellä ja harjalla, mut pitäisikö sitä tahnaa koko ajan käyttää?

Mulla tyttö 1v5kk eikä tulisi mieleenikään laittaa vielä hammastahnaa. Ihan pelkällä vedellä pestään ja hyvin menee.
Hammastahnan laitan vasta kun hän ymmärtää mikä sen tarkoitus on, ettei turhaan sitä nieleksi.

mulle neuvottiin hammashoitajalla, että pitäisi alkaa käyttämään hammastahnaa??? tosi kummallista, että saa tällaisia ohjeita?? oonkos nyt sit toiminu ihan väärin, ku olen välillä laittanu sitä hammastahnaa??

soitin tossa neuvolaan ja neuvolantäti sanoi, että hammastahnaa pitää käyttää, jotta hampaat saa sitä fluoria, mutta sitä hammastahnaa ei tietenkää saa laittaa kuin ihan pikkuisen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2005 klo 09:23 tietämätön kirjoitti:
mulle neuvottiin hammashoitajalla, että pitäisi alkaa käyttämään hammastahnaa??? tosi kummallista, että saa tällaisia ohjeita?? oonkos nyt sit toiminu ihan väärin, ku olen välillä laittanu sitä hammastahnaa??
Minulle myös hammashygienisti neuvoi että voi ruveta käyttämään tahnaa,mutta sitä laitetaan vain todella vähän ensialkuun.Ei tuo meidänkään neiti ymmärrä sitä ulos purskauttaa,joten ei olla joka kerta laitettu tahnaa,ollaan käytetty purkkaa ruokailujen jälkeen.

Mulla on lapsi kainalossa kun lavuaarin päälle kumartuneena sitten pestään hampaita (melkein pakolla). Siinä kun lapsella on koko ajan suu auki niin ei ehdi niellä mitään ja suu tulee huuhdeltua kun laittaa vettä harjaa ja kaikki vesi valuu suusta ulos.

meillä tyttö 1v3kk,ja oltiin hammashoitajalla kanssa tossa
1 vuoden täyttämisen aikoihin ja hän sanoi ettei tahnaa ennen
kuin on 2 vuotta.pelkällä vedellä vaan.sen takia otetaan niitä
fluoritabletteja joka päivä.aia jännä että joka paikassa sanotaan
eri tavalla.kyllä mun mielestä pitäis olla yhtäläiset ohjeet
joka paikassa.

Meillä kehotettiin ainakin aloittamaan puoletoista vuode iässä hammastahnan käyttö ja hammashoitaja nimenomaan naurahti, että kaikki ne silloin vielä kyllä menee mahalaukkuun...Eli kun pikkusen laittaa, niinei varmasti haittaa ole! =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2005 klo 09:38 nedra kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2005 klo 09:23 tietämätön kirjoitti:
Minulle myös hammashygienisti neuvoi että voi ruveta käyttämään tahnaa,mutta sitä laitetaan vain todella vähän ensialkuun.Ei tuo meidänkään neiti ymmärrä sitä ulos purskauttaa,joten ei olla joka kerta laitettu tahnaa,ollaan käytetty purkkaa ruokailujen jälkeen.

Ymmärtääkö purkan kuitenkin sylkeä?

Meillä annettiin kan neuvoksi jo tuossa 1,5v iässäalkaa käyttää tahnaa...no voi olla että sen takia, ko poskihampaatki oli jo. Ja lisäksi täällä päin pitää antaa fluoria. Ja tuo vajaa 2v nielee sen tahnan, mitä siihen harjaan laitetaan, mutta ei se kuulemma haittaa.

Ja vielä tuosta puskan puremisesta, kuulin jostain uudesta tutkimuksesta, jonka mukaan pitkäaikainen purkanjauhaminen aiheuttaisi purentavirheitö, että parempia ois sitten ne täysksylitolipastillit.... =) tiä sitten...

meille neuvottiin 1v. hammastarkastuksessa, että pikkuisen pitää tahnaa laittaa. Jos sitä vähän laittaa niin paljonko sitä oikeasti muka pääsee mahalaukkuun asti? :o
Jos ei laitettaisi lasten tahnaa niin poika ei suostuisi suutansa avaamaan hammasharjalle.

Meille 1v tarkastuksessa hammaslääkäri sano et sit ku on poskihampaat puhjennu niin voi alkaa käyttää tahnaa. Kun ite kävin viimeksi hammaslääkärissä niin samalla kysyin tuosta hammastahnasta ja selitin ku poika n1vuoden. Lääkäri tuumas vaan että vähäsen pitää laittaa ja naurahti päälle että hänen poika 5v ei vieläkään osaa sylkeä vaan nielee ku niin hyvää. Ei ole kuulemma vaarallista koska lasten tahnoissa on niin vähä sitä fluoria..
Mutta neuvoja on niin monta ku neuvonantajia!

muistakaa käyttää hammastahnaa joka on lapsille tarkoitettu koska ei haittaa jos nielee sen.tahnaa laitetaan 3 vuotiaaksi asti vain parin karvan verran harjaan.fluori pitää aloittaa lun on edessä 8 hammasta ja poskihampaat alkaa puhkeamaan.

MULLE TAAS HAMMASHOITAJA SANOI, ETTÄ EHDOTTOMASTI EI KANNATA KÄYTTÄÄ LASTENTAHNOJA...EN MUISTA SYYTÄ TÄHÄN, MUTTA TÄMÄN KIELSI.
ITSE OLEN AJATELLUT, ETTÄ KOSKA SITÄ TAHNAA SAA LAITTAA SUUHUN, NIIN EI SE KOVIN VAARALLISTA SAA OLLA. JA TOISAALTA MULLE HAMMASHOITAJA SANOI, ETTÄ NIITTEN FLUORITABLETTIEN SIJASTA KÄYTETÄÄN JO 1V LÄHTIEN HAMMASTAHNAA JA IHAN TAVALLISTA SELLAISTA!! ETTÄ TÄMMÖSTÄ....TODELLA MONTA ERI KÄYTÄNTÖÄ TÄSSÄKIN. LUULISI, ETTÄ KUN NE FLUORITABLETIT KUITENKI NIELLÄÄN, NIIN EI KAIT LUULIS HAITTAAVAN JOS HAMMASTAHNAA NIELASEE.....

Meille neuvottiin jo 1v hammaslääkärissä et täytyy laittaa kerran päivässä pestessä tahnaa että siitä saa sen päivän fluoriannoksen. Meillä ei ikinä ole käsketty syömään fluoritabletteja kun tahnasta saa riittävän määrän kun sen nielee. Sitä laitetaan tosiaan ihan murunen vaan. Nyt 2v hammaslääkärissä sit jo sanottiin et tahnaa käytetään 2 kertaa päivässä ja purkkaa aina ruoan jälkeen. Purkan osaa antaa pois, ei ole nielaissut yhteensä kuin korkeintaan 2 purkkaa. Tahnaa ei osaa vieläkään purskuttaa ulos.
Ja tosiaan silloin 1v hammaslääkärissä oli 4 hammasta yhteensä, nyt on 8 eli ei ainakaan ollut hampaiden määrästä kiinni meillä. Takimmaisia poskihampaita ei näy ei kuulu vaikka ikää jo 2v4kk.

Yhteistyössä