Hampaiden harjaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hammasharja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hammasharja

Vieras
Heips!
Onko antaa hyviä vinkkejä,kuinka saan pian10kk vanhan poikani hampaat harjattua edes jotenkin iltaisin? Tämä prosessi onaina yhtä itkua ja kakomista.

Ensimmäiset hampaat puhkesivat jo ennen kuin hän täytti 4kk ja nyt on ilmeisesti alas tulossa kakkoset. Ylhäällä on ykköset ja kakkoset. Tiedän kyllä, että ikeniä aristaa kun hampaat puhkeaa, eikä se todellakaan tee harjaamisesta yhtään helpompaa. Mutta se, että en ole saanut hampaita harjattua "kunnolla" edes silloin, kun hampaita ei ole ollut puhkeamassa huolestuttaa. Olen antanut poikani tutustua harjaan ja sitä on pureskeltu ja siitä on ryystetty vettä, mutta heti kun sillä ruvetaan harjaamaan (hellävaroen), niin alkaa jumalaton itku ja rimpuilu. Kieli työntyy hampaiden eteen ja lopulta minun on pakko luovuttaa.

Samanlaisia kokemuksia?

Käytättekö lasten hammastahnaa? Sitä kun laittaa ihan vähän, maku paranee ja hampaitten harjaus onnistuu paremmin. Ei haittaa vaikka ei osaisi sylkeä, pienen määrän tahnaa voi nielläkin (siis sitä laitetaan ihan tosi vähän). Toinen hyvä konsti on se, että antaa lapselle toisen hammasharjan omaan käteen ja itse harjaa toisella, vaikka vuorotellen...

Sinnikkyyttä vain. Meillä on pesty siitä lähtien kun eka hammas tuli 5kk iässä ja poika on nyt 1v8kk ja toisinaan vieläkin on kova tappelu hampaita pestessä. Välillä onnistuu peilin edessä ja useimmiten nykyään lattialla selällään maaten niin että olen itse pääpuolella pää polvien välissä ja poika katselee hiusharjaa tai dödöä tai mitä tahansa. HAmpaat on pesty aamuin illoin halusi tai ei. Pitkään sen joutui aina tekemään väkisin, mutta nyt jo helpompaa.

Oletteko kokeilleet ns. sormihammasharjaa? Niitä saa ainakin apteekista ja oma hammaslääkäriäitini suositteli nimenomaisesti sellaista vauvalle. Se laitetaan aikuisen sormeen ja harjakset ovat pehmeää kumia. Ainakin meidän vauveli tykkää.

Yhteistyössä