vauvan hampaiden harjaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hammaspeikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hammaspeikko

Vieras
9kk vauvalla nyt 4 hammasta. miten saada harjaus sujumaan, kun ei anna harjata hampaita? harjaa on saanut "maistella" heti kun hampaat puhkesivat, mutta ei anna kenenkään muun laittaa harjaa suuhunsa (ei avaa suutaan ja itkee). itse kyllä mutustaa harjaa, mutta ei taida kunnolla hampaat puhdistua.. milloin hampaat pitäisi alkaa harjata kunnolla?

Lapsella puhkesi ekat hampaat 9 kk iässä, ja hamapiden "harjaus" aloitettiin heti. Hän siis itse harjaa hampaat ts. syö harjaa, ja minä viimeistelen. Se viimeistely kyllä menee yleensä huudon kanssa, mutta menköön. Nykyisin harjailee mielellään pitkänkin aikaa potalla istuskellen, joten eiköhän se harja siinä vartissa osu kaikkiin kahdeksaan hampaaseen. Ja tosiaan minä sitten harjaan ne vielä pikaisesti lopuksi, samalla kun noustaan potalta ja pyyhitään peppu. Lapsi on juuri täyttänyt vuoden.

veikkaan, että joskus 2-vuotiaana lapselle pystyy jo selittämään, miten ne hampaat harjataan oikein, ja saa ihan opastaakin, jos lapsi tahtoo pestä itse. Nyt ei ainakaan vielä pysty. Meillä annetaan lisäksi ksylitolipastilli aina aterian jälkeen, tämä aloitettiin 11 kk iässä kun olin varma, että lapsi osaa sen imeskellä. veikkaisin, että näillä toimenpiteillä hampaat pysyvät ok kunnossa siihen asti, että harjaustulos paranee. Tsemppiä!

Hankalaa on tosiaan useinkin. Poika nyt puoltoista. Usein kutittelen ja sitten avaa suuta ja pääsee harjaamaan, välillä avaa jopa jo ihan pyynnöstäkin. Kerran pari viikossa homma ei huvita yhtään, joten silloin huudetaan. Toistaiseksi lapsi on vielä niin pieni, että äiti voi käyttää tilanteen "hyväkseen" kaappaamalla lapsen tiukasti kainaloon ja näin pääsee kunnolla pesemään hampaat ammollaan olevasta suuta... Alusta asti meillä ollut kaksi harjaa käytössä, vanhemmalla ja lapsella oma.
Täällä oli puoli vuotiaana eka käynti hammaslääkärissä ja toinen sitten kaksi vuotiaana. Ekalla käynnillä tuli kyllä hyviä neuvoja sekä myös ksylitolipastillia käskettiin alkaa antamaan jo silloin! Alkuun ostin apteekista niitä ihan murenevia, nyt jo pitkään ollut käytössä kaupan omat..

Meillä vaavi 1v 4kk ja hampaita "pestään" ( siis yritetään pestä) melkein joka ilta, mutta en ole edes ajatellut minkään pastillin ostoa! Eikä sitä ole missään suositeltu... ihmeellisen erilaisia käytäntöjä...

Tiedän kyllä, että ne hampit pitäisi pestä joka ilta, joskus vaan huomaan, kun toinen on jo nukkumassa, että pahus, ne hampaat! =)

Meillä vaavi 1v 4kk ja hampaita "pestään" ( siis yritetään pestä) melkein joka ilta, mutta en ole edes ajatellut minkään pastillin ostoa! Eikä sitä ole missään suositeltu... ihmeellisen erilaisia käytäntöjä...

Tiedän kyllä, että ne hampit pitäisi pestä joka ilta, joskus vaan huomaan, kun toinen on jo nukkumassa, että pahus, ne hampaat! =)

Pastilleissa on sama idea kuin purkka suuhun aina ruokailun jälkeen. Ksylitolipastilli ruoan jälkeen lopettaa happohyökkäyksen ja näin ollen hampaat pysyy kunnossa. Meillä tosin 1v4kk söi jo ihan sinistä jenkkiäkin eli vaihtoehto oli pastilli tai purkka. Pienestä kun opettaa niin nyt reilu 2v. ottaa itse pastillit ruoan jälkeen, ei tarvitse edes itse huolehtia!

Viimeksi muokattu:
En ole antanut lapsille kauheasti vaihtoehtoja. Hampaat pestään halusi tai ei. Hampaiden pesun maanitteluun on useita keinoja. Yksi on sähköhammasharja, joka soittaa lastenmusiikkia. Toinen on se, että nauratat lasta, jolloin hän avaa suunsa ammolleen. Tällaisia naurattamisia voi olla ihan se, että teet hassuja ilmeitä, painat lapsen nenää ja sanot jotain hassua jne. Kolmas keino on se, että ota isi avuksi ja pesette lapsen hampaat, vaikka hän kiukuttelisi. Meillä on olleet kaikki nämä konstit käytössä... Hyvin ovat hampaat pysyneet ehjinä, vaikka perheessä on koululaisiakin.

P.S. Tuoreen tutkimuksen mukaan meillä Suomessa pestään hampaat todella laiskasti. Edellämme on mm. suurin osa Itä-Euroopan maista tyyliin Bulgaria, Romania jne. Hampaiden harjaus on vanhempien vastuulla, ei lapsen vastuulla. Kaksi kertaa hampaiden harjaus ei ole kovin iso ja aikaa vievä toimenpide.

Meilläkin on pesty vaikkei lapsi haluaisikaan. Samoin kuin muitakin juttuja joita lapsi ei halua. Ilman mitään sirkustemppuja, meillä aikuiset päättää mitä tehdään. Monesti on uhmaikäisen hampaat harjattu väkisellä, juuri noin että kainaloon vain ja harja suuhun kun huutaa kita ammollaan.

Suomalaislasten hampaat ovat tosi huonossa kunnossa, ja juuri siksi koska vanhemmat eivät viitsi huolehtia niiden kunnosta. Maitohampaita joudutaan poistamaan kun ovat ihan pilalla. Eli kyllä kannattaisi ottaa se hampaiden pesu iltarutiineihin ettei "pahus unohdu kun toinen jo nukkuu".

Eli harja vaikka väkisellä sen kultamussukan suuhun. Se lapsi huutaa varmasti vielä tosi monen asian kanssa eikä halua tehdä sitä ja tätä, mutta kun on vaan pakko olla vanhempi ja pakottaa. Tai sitten antaa pikku hampien mädäntyä. Meidän naapurissa on tyttö jolla oli jo 3-vuotiaana ihan ruskeat hampaat, just kun "toinen ei oikein suostu eikä halua".

Kyllä kolmevuotiaan hanpaiden ruskeus varmaan johtuu muustakin kuin harjaamattomuudesta. :D Siis en mitenkään vähenksy hampaiden harjausta etenkään noin isolla (joka ei tosiaan ole mikään vauva), mutta jos hampaat on näkyvästi ruskeat, niin kyllä sitten on tarvinnut saada myös aika paljon sokerilimsoja, karkkia jne. Vaan kaipa nekin asiat joskus kulkevat käsi kädessä (hampaille huonot ruokailutottumukset sekä hampaiden harjaamattomuus).

Mutta oikeasti, voiko 1-vuotiasta joka päivä kaksi kertaa pakottaa hampaiden harjaukseen? Minä yrittäisin vielä noin pienelle tehdä kokemuksesta hauskan ja miellyttävän... Kun on tarpeeksi iso ymmärtämään että jotkut asiat vaan on pakko tehdä, niin sitten se pakottaminen on minustakin joskus paikallaan.

... kyllä se ihan harjaamattomuudesta johtuu, ei siinä perheessä karkkeja ja limsoja anneta. Kyse on enemmän just siitä että "lasta ei voi pakottaa jos se ei halua". Voihan sitä seistä vaikka päällään jos on sitä sorttia, mutta minä en jaksa kahta kertaa päivässä temppuilla että saisi hampaat harjattua.

Se vaan on niin, että jos ei ala opettamaan jo ihan pienelle, niin vaikeammaksi se vain menee isomman kohdalla. Kaikki ei voi aina olla hauskaa ja miellyttävää, ja silti se vaan pitää tehdä.

Minä pakottaisin ja pakotin... Lapsi ei saa päättää raivollaan että pestäänkö vai ei! Vanhemman vastuu on pestä hampaat. Mutta kukin tavallaan.... Miksi nykyaikana pelätään että lapsi menee rikki jos pakotetaan. Kyllä se tottuu et näin tehdään ja lopettaa raivoomisen, kun huomaa ettei saavuta raivolla mitään!!!

Niin, aika selkeästi kyllä kirjoitin mielestäni, että isompaa lasta kyllä vaikka pakottaisinkin, jos asia ei muuten sujuisi. Mutta eihän vaippaakaan vaihdeta "väkisin", eli eihän siitä mitään tule, jos raivoavaa lasta yrittää väkisin makuuttaa selällään ja vaihtaa. Pitää siis improvisoida, keksiä viihtyisä tilanne tai tapa jne. Ainakaan meidän 1-vuotiaaseen ei yhden ihmisen kädet riittäisi, jos pitäisi hampaat pestä väkisin: voisin ehkä istua päällä, vääntää väkisin suun auki ja sitten harjata, mutta siinä se ja siihen en kyllä ryhdy. Keksin mieluummin toisen konstin. ;)

Pienen elämässä riittää ihan tarpeeksi pettymyksiä, kun melkein kaikki hänen tahtomansa asiat ovat muutenkn kiellettyjen listalla. Koitan siis ainakin pakollisista toimenpiteistä tehdä sellaisia, ettei niiden takia tarvitsisi raivareita saada.

Lasten hampaita pitää alkaa pesemään heti kun niitä tulee että pysyy puhtaana ja tietenkin sen takia että saa rutiinin heti pienestä pitäen.

Tottakai on ihanaa jos lapsi tykkää kokemuksesta ja ensin tehdään kaikki mukavasti. Jos ei suju niin tehdään sitten kiukuttelun kautta. Ei vanhempi saisi olla omien lastensa kanssa niin laiska että jättää sitten kokonaan pesemättä!
Parhaiten on auttanut kun koko perhe pesee yhdessä ja lapsella on oma hammasharja mitä voi "tökkiä" suuhunsa ja me pesemme toisella harjalla siinä samalla lapsen hampaita :) Esimerkistähän se lapsi oppii.

Yhteistyössä