HAMPAAN PESUSTA!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kisu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kisu

Jäsen
01.07.2004
283
0
16
Mulla on reilu 1v1kk ikäinen tyttönen ja ongelmaksi on tullut hampaiden pesu.. Ennen antoi suht hyvin pestä hampaat, mutta nyt viimeajat ei ole onnistunu ensinkään. Hampaita on jo suu täys ja ois tärkeetä saada ne kunnolla pestyä, mutta miten sen saisi onnistumaan :o ??
Tällä hetkellä kun yrittää hammasharjaa saada suuhun, tyttö "kaappaa" harjan itselleen ja haluaa itse pestä. Mutta kun tuo hänen peseminen on sitä että sitä harjaa vain pureskellaan :headwall:
Esimerkkiä ollaan annettu pesemällä omia hampaitamme, että näkee sen olevan hyvä juttu ja kaikkien sitä tekevän. Joskus jos neidin tarkkaavaisuuden sattuu saamaan esim. telkkariohjelmaan tai johonkin kirjaan, niin nopeasti saattaa saada vähän harjattua, mutta tuo on suht harvinaista kuitenkin.. Apuja, pliis =)

Ja alkanut pelleilemään hampaan pesun kanssa. Sellasta taistoa se on, ei haluaisi pestä hampaita mutta enpä anna periks. Hetken kamppailun jälkeen semee meneekin leikiksi, siis minä leikin harjan kanssa ja typy nauraa ja sitten siinä samalla harjaan hampaat pelleilen :laugh: Se nyt on toiminut TOISTAISEKSI :laugh:

Meillä on 1 v 3kk ikäisen tytön kanssa käytössä kaksi harjaa, toinen tytölle ja toinen aikuiselle. kannattaa kokeilla. yleensä pesu sujuu ihan ok, välillä suu ei vaan tahdo aueta lainkaan.

Meillä pojat on istunu ton ikäiseni lavuaarin reunalla (lavuaari upotettu tasoon) ja leikkiny vedellä yms. sillä aikaa kun hampaat pestään. Ja kaksi harjaa on ollu käytössä, nyt nuoremmallakin lasten sähköhammasharja ja hyvin sujuu ihme kyllä, vaikka kulmahampaita pukkaa just esiin. Ja pojat nyt 1,5v ja 4v.

Meillä luotetaan ensisijaisesti xylitolin voimaan. Pastilli tai purkka joka aterian/juoman/herkun jälkeen. Sitten se hampaiden pesu illalla on harjoittelua, eli vaikka tulos ei ole aina täydellinen, se ei haittaa.

Näitä vaihtoehtoja on meillä käytetty ja kukin on aina välillä tehonnut hyvin ja joskus toiste huonommin: oma hammasharja, hammastahnan syöminen, vesileikit lavuaarissa hampaitten pesun aikana (nyt tämä on paras), hammaspeikkojen etsiminen, hampaitten pesu potalla istuessa, peilin tuijottelu hampaita pestessä. Selvästi samalla tekniikalla ei tule ikuisesti hyvää tulosta...

Meidän pojalla on aina ollut kausia, jolloin hampaiden pesu sujuu tosi huonosti, mutta me ei olla siitä stressattu. Aikanaan menee ohi ja tosiaan kannattaa muistaa noi xylitoli pastillit. Me käytetään myös kahta hammasharjaa, joskus se auttaa paremmin kuin toisinaan. Jokin aika sitten aloitettiin hammastahnan käyttö ja sen kanssa pestessä poika on antanut pestä tosi hyvin.

meillä kanssa luotetaan noihin xylitol-pastilleihin aterioiden jälkeen. Meillä myös kaksi hammasharjaa...yleensä saa sitten itse pestä hampaat äidin pesun jälkeen omalla harjalla. Saattaa pureksia hammasharjaa vielä sänkyyn mennessä. Tää nyt toimii meillä ainakin toistaiseksi. Niin ja sitten välillä lisätään sitä hyvän makuista hammastahnaa siihen harjaan ja päivälläkin saa sitten "harjoitella" itse.

Meilä on 2v:llä oma harja hampaanpesussa ja silti se on välillä aikamoista taistelua. Mutta hampaanpesu on yksi niitä harvoja asioita jotka tehdään vaikkai siitä niin kauheesti tykkäiskään. Eli meillä hampaat pestään, oli taapero siitä asiasta mitä mieltä tahansa. Nykyään ongelmana on nuo hampaan etupinnat, mutta nekin saadaan pestyä syht vähällä taistolla jos lapsen saa harhautettua luettelemaan vaikkapa numeroita.
Pastilleja annettiin reilu 1v:lle ja purkkaa (ihan kokonaien tyyny) joskus 1,5 vuotiaana. Osaa nätisti syödä purkkaa ja vie roskiin kun ei enää pureskele.

Meidän neiti antaa mun pestä hampaansa, muttei isän. Iskä kuitenkin nokkelana keksi tehdä diilin; Tyttö pesee isän hampaat ja isä tytön (yhtäaikaa!) :)

Kun mä pesen, lorutellaan ja kerrotaan tarinoita... Maalari maalasi taloa on yllättävän hyvä ja jatkuu omin sanoin yllättävän pitkään... "...Nyt maalataan tuo takahammas kauniin vihreäksi..."

Meillä neiti 1½ vuotta, ja jossakin välissä hampaiden pesu oli itkua ja parkua. Ei onneks kauaa kestäny, mutta nyt meinaa olla melkosta venkuilua taas, haluais pestä ite.
Oon parina iltana tehny niin että oon ite pessy ensin (tytön hampaat) ja kertonu että sitten saa ite tarkistaa osasko äiti pestä hampaat hyvi, ja tuo onnistuu. Antaa pestä hampaat kunnolla! :)

Meillä alkoi hampaidenpesu onnistua silloin, kun hoksattiin lahjoa tyttö xylitol-pastillilla. Eli kun on antanut pestä hampaat, saa pastillin. Meillä on vielä erilaisia pastillilaatikoita (erivärisiä) ja saa itse valita, minkävärisen hammaskarkin ottaa. Toimii! Hampaat pestään iltaisin, ja päivällä saa xylitol-pastillin yleensä ruuan jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Meillä pastilleja syötiin 1v alkaen ja purkkaa on syöty 2v alkaen. Noi Pikkukakkoset on aika pieniä purkkia.

Purkkaa voi antaa vaikka alle 1v:lle. Saahan siitä vaikka neljäsosa palan! Meillä on toiminut hyvin reilusti alle vuoden ikäisestä silloin tällöin. Lapsi toki usein nielee pikkuisen palasen, mutta eihan se mitään haittaan. Nyt (vajaa 2v) syödään aina yhdessä yksi pala puoliksi ruuan jälkeen, kun muistetaan - useimmiten kerran päivässä. Ainoa haitta mitä pienelle voi tulla liiasta ksylitolista on löysä kakka ja/tai ilmavaivat, mutta sen on yksilöllistä.

2v hammastarkastuksessa hoitaja sanoi että hampaat tulisi pestä niin että lapsi kehtoasennossa sylissä, näin takahampaatkin tulisi hyvin pestyä.
No huh, ei kyllä onnistu meillä tuommonen asento enää. Poitsu seisoo jakkaralla lavuaarin edessä ja leikkii leluilla siinä samalla kun pestään.

Yhteistyössä