Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja mmm:Ei se sectio ole vauvalle vaarattomampi. Jo pelkästään äidin hormonitoiminta synnytyksen alkaessa saa vauvankin valmistautumaan synnytykseen, keuhkot valmistautuvat hengittämään sen ensimmäisen henkäyksensä jne. Sectiossa vauva köllöttelee kaikessa rauhassa tutussa kodissaan ja sitten mistään varoitusta saamatta, elimistön valmistautumatta repäistään ulos. Alateitse synnyttäneiden lapset useimiten vetävät sen ensimmäisen henkäyksensä ihan itse, sectiolla syntyneet vauvat joutuvat ensimmäisenä imuun,jotta henki kulkee..
Niin joutui minun alakautta syntynyt vauvanikin. Ja tietääkseni melkolailla kaikki muutin alakautta syntyneet vauvat. Ehkä joku kätilö keskustelussa voi varmistaa asian?
Ei muuten joudu automaattisesti imuun. Sektio ei aina suinkaan ole suunniteltu ja vauva on saattanut olla synnytyksen tiimellyksessä samalla lailla vaikka sitten loppuviimeksi tuleekin ulos leikattuna. Mun poikaa ei ois tarvinnu ollenkaan imeä ellei vesi ois ollut vihreää. Se koetti parkua jo heti tullessaan. Eiköhän sille piisannu 27h yritystä syntyä ja äidin hormoneja.