Hämmentävää, kuinka moni täällä luulee sektion olevan harmiton pikku leikkaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mmm:
Ei se sectio ole vauvalle vaarattomampi. Jo pelkästään äidin hormonitoiminta synnytyksen alkaessa saa vauvankin valmistautumaan synnytykseen, keuhkot valmistautuvat hengittämään sen ensimmäisen henkäyksensä jne. Sectiossa vauva köllöttelee kaikessa rauhassa tutussa kodissaan ja sitten mistään varoitusta saamatta, elimistön valmistautumatta repäistään ulos. Alateitse synnyttäneiden lapset useimiten vetävät sen ensimmäisen henkäyksensä ihan itse, sectiolla syntyneet vauvat joutuvat ensimmäisenä imuun,jotta henki kulkee..

Niin joutui minun alakautta syntynyt vauvanikin. Ja tietääkseni melkolailla kaikki muutin alakautta syntyneet vauvat. Ehkä joku kätilö keskustelussa voi varmistaa asian?

Ei muuten joudu automaattisesti imuun. Sektio ei aina suinkaan ole suunniteltu ja vauva on saattanut olla synnytyksen tiimellyksessä samalla lailla vaikka sitten loppuviimeksi tuleekin ulos leikattuna. Mun poikaa ei ois tarvinnu ollenkaan imeä ellei vesi ois ollut vihreää. Se koetti parkua jo heti tullessaan. Eiköhän sille piisannu 27h yritystä syntyä ja äidin hormoneja.

kyllä kätilönä sanoisin tähän niin, että ne jotka sanovat section olevan vauvalle turvallisin tapa syntyä, ovat pahasti hakoteillä. Totta kai, jos on jokin syy, miksi alatiesynnytys olisi vaarallinen (perätila, iso lapsi, huonot sydänäänet, matala ph), niin sectio on usein turvallisempi. Jos kaikki kuitenkin normaalisti, niin alatie ehdottomasti turvallisin tapa syntyä.

http://www.nelonen.fi/sairaala-videot/videot.asp?videoId=2083&cat=2&page=1

Eikä unohdeta tätä: http://iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1569001

Mulla 3 sektiota takana, eikä todellakaan ole mikään niistä ollut helppo. Tokan jälkeen toipuminen oli kyllä suht nopeaa, mutta jokainen on ollut kamala leikkaushetkellä ja kaksi myös toipumisaikana.

Tässä ketjussa kuitenkin taisi olla puhe siitä, kuinka jossakin toisessa ketjussa joku/jotkut ovat siinä luulossa, että sectio on helppo, vaivaton ja ennenkaikkea riskitön tapa synnyttää.
Minä väitän, ettei se ole sitä kummallekkaan, ei äidille eikä lapselle, kyllä alatiesynnytys pääosin on se turvallisempi vaihtoehto molemmalle. (Ja nyt taasen jätän kaikki hätä-tilanteet pois, jolloin tarvitaan imukuppeja tms tai päädytään hätäsectioon)

Alkuperäinen kirjoittaja no:
kyllä kätilönä sanoisin tähän niin, että ne jotka sanovat section olevan vauvalle turvallisin tapa syntyä, ovat pahasti hakoteillä. Totta kai, jos on jokin syy, miksi alatiesynnytys olisi vaarallinen (perätila, iso lapsi, huonot sydänäänet, matala ph), niin sectio on usein turvallisempi. Jos kaikki kuitenkin normaalisti, niin alatie ehdottomasti turvallisin tapa syntyä.

Vai kätilö? Eikö koulussasi opetettu, että sektiota ei suomeksi kirjoiteta sectio.

Minulla sectioita 2. Enempää en saa lapsia tehdä, tai kuolen synnytyksessä leikkauspöydälle, sanoi ylilääkäri.
Lapsi ei mahdu lantiostani. Verenhukka ollut järkttävää, verensiirto molemmilla kerroilla, paraneminen todella hidasta. Ensimmäisen section jälkeen olin toista odottaessani 5kk vuodelevossa, koska eka leikkauarpi oli vaarassa revetä.
Kotiuduttuani milemmista synnytyksistäni en saanut lasta kantaa kuukauteen ollenkaan, enkä mitään muutakaan jottei haavat repeä, jälkivuotoa oli rajusti yli kuukauden,rautaa söin anemian uhatessa, vaikka verensiirrotkin oli tehty.

Ihania lapsia, ei enempää meille.

Ei sectio ole helppo leikkaus, ei toiuminen aina vaivatonta.
Jokainen itselleen sopivalla tavalla synnyttäköön, tärkeintä kuitenkin että lapsi ja äiti selviäisivät hengissä siitä!

verenvuotoa voi tulla myös normi synnytyksessäkin.
mulle on myös tehty 2 sektioo ekassa kiirelisessä sektiossa oli kova verenhukka verta jouduttiin antaa, lapsi meinasi kuolla kun sai tulehduksen keuhkoihin,minulla 40 asteen kuume tulehduksesta johtuen.
käveleen en pysty noin viikkoon kuljin pyörätuolilla tehon ja osaston väliä.
mies joutu myös vauvan hoitaa kun en saanut nostaa kahikuppia painavempaa noin kuukauteen.
toinen olikin suunniteltu josta toivuin nopeasti olin jaloillani noin 10h päästä kävelin vuorokauden päästä,aloin myös hoitaa itse vauvaa nopeasti.
mutta siltikin en pidä nyky suomessa sektioo vaaralisena, komplikaatiota voi tulla niinkun joka leikkauksessa mutta hyvin harvoin syynä on itse sektio vaan joku muu juttu.

Mun epikriiseissä lukee selvää suomea synnytyksen kulku, vaan jokainen sectio-sana on c-kirjaimella. Lääkiksessä kaiketi ovat lääkärille opettaneet niin, enkä mene heidän sanankäyttöään kritisoimaan ainakaan..

Mä vaadin (vaadin, koska sitä ei suosilla myönnetty) sektion synnytyspelon vuoksi. Enkä kertaakaan ole katunut ratkaisuani. Mutta en myös ole koskaan hetkeäkään ajatellut, että sektio olisi helppo, pieni ja riskitön leikkaus, tai että siinä varsinkaan leikkauksen jälkeen helpolla pääsisi. Otin etukäteen selvää monista vakavista riskeistä, varauduin pahimpaan, mutta onnekseni kuitenkin selvisin leikkauksesta hyvin!

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Turha sitä sektiotakaan on silti pelätä. Itselleni tehtiin ja olihan se kipeä, mutta ei vaikuttanut vauvan hoitamiseen.
Riskit on aikas samat kaikissa leikkauksissa - sektiossa ne vielä koskevat kahta. Eli nukutus ja lääkitysriskit, paranemisvaikeudet, haavan puhtaanapito etc...

Riskinä myös saada sairaalabakteeri.

Mulla 3 sektiota takana, eikä todellakaan ole mikään niistä ollut helppo. Tokan jälkeen toipuminen oli kyllä suht nopeaa, mutta jokainen on ollut kamala leikkaushetkellä ja kaksi myös toipumisaikana.[/quote]

Entä sitten? Ei voida väittää ettei alatiesynnytykseen ole koskaan kuollut yhtään naista. Tuskin kukaan sektiota haluava kuvittelee, että kyseessä on helppo tai pieni leikkaus. Mutta se alatiesynnytyskin voi toisille olla hyvin hyvin riskaabeli. Oletko koskaan itse synnyttänyt alateitse?

Ja tietääkseni melkolailla kaikki muutin alakautta syntyneet vauvat.

:o

no ei ainakaan minun neljästä alakautta syntyneestä lapsestani ole kukaan joutunut imuun. eikä sen puoleen kenenkään tuttavankaan lapsi. että ei se nyt niin kauhean yleistä taida olla.

Ja tietääkseni melkolailla kaikki muutin alakautta syntyneet vauvat.

:o

no ei ainakaan minun neljästä alakautta syntyneestä lapsestani ole kukaan joutunut imuun. eikä sen puoleen kenenkään tuttavankaan lapsi. että ei se nyt niin kauhean yleistä taida olla.

No, se kertoo sitten jotain siitä, kuinka "hyvin" minun alatiesynnytykseni meni. Sekä äiti että lapsi olivat todellisessa vaarassa. Sen kyllä tiesinkin jo muista syistä.

No mun kohdallani mun tilani ja verenhuka sekä toipuminen johtuivat nimenomaan leikkauksesta, toki elimistölläni sekä vutoherkkyydellä osansa siinä.
En väitä, etteikö alatiesynnytyskin voi olla vaikea, vaarallinenkin, mutta nythän oli kysymyksessä se monen harhalulo, että sectio olisi äidille ja lapsele vaivatonta ja vaaratonta lähes poikkeuksetta.

Ei se sectio ole vauvalle vaarattomampi. Jo pelkästään äidin hormonitoiminta synnytyksen alkaessa saa vauvankin valmistautumaan synnytykseen, keuhkot valmistautuvat hengittämään sen ensimmäisen henkäyksensä jne. Sectiossa vauva köllöttelee kaikessa rauhassa tutussa kodissaan ja sitten mistään varoitusta saamatta, elimistön valmistautumatta repäistään ulos. Alateitse synnyttäneiden lapset useimiten vetävät sen ensimmäisen henkäyksensä ihan itse, sectiolla syntyneet vauvat joutuvat ensimmäisenä imuun,jotta henki kulkee..

Kovasti tutkitaan myös alatiesynnytyksen lapsen saamaa bakteerikantaa ja sen hyötyjä, tosin jossain tapauksessa nekin voivat olla riski.

mä vastasin vieras nipelle, joka mun mielestä takertui aika epäolennaiseen juttuun ja epäili tuon takia, ettn olisi kätilö. Joten anna sinä olla. En jaksa tuommoista.....
Sairaalassa kieli on vähän erilaista ja olen siihen niin tottunut ja näyttää sitä sectioo käyttävän täällä moni muukin.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

Niin joutui minun alakautta syntynyt vauvanikin. Ja tietääkseni melkolailla kaikki muutin alakautta syntyneet vauvat. Ehkä joku kätilö keskustelussa voi varmistaa asian?

Ei muuten joudu automaattisesti imuun. Sektio ei aina suinkaan ole suunniteltu ja vauva on saattanut olla synnytyksen tiimellyksessä samalla lailla vaikka sitten loppuviimeksi tuleekin ulos leikattuna. Mun poikaa ei ois tarvinnu ollenkaan imeä ellei vesi ois ollut vihreää. Se koetti parkua jo heti tullessaan. Eiköhän sille piisannu 27h yritystä syntyä ja äidin hormoneja.

Mulla oli synnytystä takana 12h. Vauva ei itkenyt eikä hengittänyt kun leikattiin ulos hätänä, pitkään oli veltto ja lähes eloton...

Kaksi hyvin mennyttä sektioa takana, mutta en pidä niitä pikkuleikkauksina. Tottakai kysymyksessä on iso leikkaus johon sisältyy riskinsä eikä toipuminen ole aina helppoa.

Joskun vaan huvittaa kun näissä laitetaan nämä ääripäät vastakkain, eli vaikea sektio hitaine toipumiseen ja kaikkine ongelmineen vs hyvin mennyt alatiesynnytys. Tai sektioiden puolustajilta ideaalisti mennyt sektio (niin kuin itselläni oli) vs vaikea altiesynnytys jossa lapsi jopa menehtynyt tai vammautunut, äidille pahat repeämät ja traumat jälkeenpäin.

Etukäteen kun ei kummastakaan pysty sanomaan miten kaikki menee.

Meidän eka synty sektiolla ja oli aivan hirvee kokemus, nyt kun taas ootan vauvaa niin en todellakaan haluaisi joutua uudestaan leikattavaksi, toivottavasti onnistuu tällä kertaa alatiesynnytys :/

Alkuperäinen kirjoittaja MiNiMaM:
Meidän eka synty sektiolla ja oli aivan hirvee kokemus, nyt kun taas ootan vauvaa niin en todellakaan haluaisi joutua uudestaan leikattavaksi, toivottavasti onnistuu tällä kertaa alatiesynnytys :/

Jollain taas ekan lapsen synnytys jättää sellaiset traumat että haluaa seuraavalla kerralla sektion.

Yhteistyössä