Hämmentävää, kuinka moni täällä luulee sektion olevan harmiton pikku leikkaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Lotus-ketjussa tuli esille ainakin yksi joka ihmetteli että jos sektio olisi vaarallinen leikkaus niin miksi se tehtäisiin kuin hätätapauksissa...
Kuvitteleeko ihmiset että se on jotenkin harmiton leikkaus? Siksikö niin moni haluaa sen synnytystavaksi? Ja nyt EN VÄHÄTTELE pelkoja, mutta noin yleensä tuli mieleen että onko ihmisillä oikea kuva asiasta

Niinpä. Se on kumminkin yhtä iso kuin suolistoleikkaus. Monet leikkaukset pyritään nykyään tekemään tähystyksellä, mutta sektiossa nyt ainakin on pakko vetää kunnolla auki että sen vauvan saa ulos...

Totta! Se on elimistölle mieletön rasitus tuo sectio. Toipuminen kestää, ylös et pääse vuorokauteen sängystä ja vauvaakin hankala käsitellä haavakivun takia. Näin olen siis nähnyt, kokemust aei ole, onneksi. Itse synnytystä odottaessa pelkäsin suunnattomasti sitä, että JOUTUISI sectioon, alatiesynnytys ei pelottanut ollenkaan, tietäähän sen nyt että sattuuhan se. Mutta ajatus keisarinleikkauksesta sai mut melkein järjiltäni. :o

Telkkarista tulee se Sairaala-sarja. Siinä kyllä oikein silmät aukes kunnolla, että miten paljon sitä mahaa vedetäänkään auki, että se lapsi saadaan sieltä ulos.

Ei siis ihan mistään pikkuisesta tähystimen reiästä voida lasta vetää maailmaan, vaikka jotkut niin luulevatkin...

Turha sitä sektiotakaan on silti pelätä. Itselleni tehtiin ja olihan se kipeä, mutta ei vaikuttanut vauvan hoitamiseen.
Riskit on aikas samat kaikissa leikkauksissa - sektiossa ne vielä koskevat kahta. Eli nukutus ja lääkitysriskit, paranemisvaikeudet, haavan puhtaanapito etc...

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Telkkarista tulee se Sairaala-sarja. Siinä kyllä oikein silmät aukes kunnolla, että miten paljon sitä mahaa vedetäänkään auki, että se lapsi saadaan sieltä ulos.

Ei siis ihan mistään pikkuisesta tähystimen reiästä voida lasta vetää maailmaan, vaikka jotkut niin luulevatkin...

Joo ei, itselläkin lähes 20cm haava....

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Turha sitä sektiotakaan on silti pelätä. Itselleni tehtiin ja olihan se kipeä, mutta ei vaikuttanut vauvan hoitamiseen.
Riskit on aikas samat kaikissa leikkauksissa - sektiossa ne vielä koskevat kahta. Eli nukutus ja lääkitysriskit, paranemisvaikeudet, haavan puhtaanapito etc...

Pelkäsin kyllä, että omalla kohdallani sellainen jouduttaisiin tekemään. Mutta toisaalta jos olisi tarvittu, se olisi sitten ollut pakko pelotta kohdata.

En ymmärrä niitä, jotka haluavat sektion pelon takia.

Onhan se iso leikkaus, mutta ei sitä silti kannata pelkäämänkään rueta. Itselleni kaksi tehty toinen perätilan vuoksi ja toinen kiinnijäämisen takia kiireellisenä..siinä sitten selvisi etten koskaan enää voi synnyttää normaalisti lantioni takia. Toipuminen oli nopeeta kummallakin kerralla jo 6- 8 tunnin jälkeen otin käpälät alleni ja nousin pystyyn...ja heti olen vauvaakin itse sairaalassa hoitanut. Vähän kyllä stoppuuttelivat ylös nousun kanssa =) mutta tottakai riskit normaalisynnytyksessä pienemmät mutta onneksi on vaihtoehtoja meille jotka ei synnyttämään pysty

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Lotus-ketjussa tuli esille ainakin yksi joka ihmetteli että jos sektio olisi vaarallinen leikkaus niin miksi se tehtäisiin kuin hätätapauksissa...
Kuvitteleeko ihmiset että se on jotenkin harmiton leikkaus? Siksikö niin moni haluaa sen synnytystavaksi? Ja nyt EN VÄHÄTTELE pelkoja, mutta noin yleensä tuli mieleen että onko ihmisillä oikea kuva asiasta

Joo. Ja minua ihmetyttää, miksi porukka kuvittelee, että alatiesynnytys on harmiton, luonnollinen pikku tapahtuma. Nim. "revennyt perse"

Alkuperäinen kirjoittaja Loimeri:
Totta! Se on elimistölle mieletön rasitus tuo sectio. Toipuminen kestää, ylös et pääse vuorokauteen sängystä ja vauvaakin hankala käsitellä haavakivun takia. Näin olen siis nähnyt, kokemust aei ole, onneksi. Itse synnytystä odottaessa pelkäsin suunnattomasti sitä, että JOUTUISI sectioon, alatiesynnytys ei pelottanut ollenkaan, tietäähän sen nyt että sattuuhan se. Mutta ajatus keisarinleikkauksesta sai mut melkein järjiltäni. :o

Nuo menevät tapauskohtasesti. Itselleni sektio oli pakkotilanne ja toivuin helpommalla kun ajattelin, ylös kokonaan 10h ja vauvan käsittely sujui. Ei se haava mikään tähystysreikä ole, muttei tuo 6tikin alue mikään mahaa halkaisevakaan ole, just sen kokonen että vauva mahtui läpi. Ainahan ei alasynnytyskään mene hyvin ja se leikattu kävelee siinä ympäri osastoa kun se alakautta tehnyt ja värkki riekaleina raahustava äiti ei istu ja hyvä kun kävelee. Kuten minun huonekaveri. Mulla ei hlökoht.kokemusta alasynnytyksestä, mutta en leikkausta kokenut niin hirveänä mitä puhutaan, riskit siinä tottakai ovat suuremmat.

Alkuperäinen kirjoittaja jeps...:

Joo. Ja minua ihmetyttää, miksi porukka kuvittelee, että alatiesynnytys on harmiton, luonnollinen pikku tapahtuma. Nim. "revennyt perse"

Ei kukaan niin kuvittele, luonnollistahan se kyllä on. Mutta mun mielestäni mikään synnytystapa ei ole pikku juttu

mua varmaan tarkoitat.
en väittänyt pikkujutuksi missään vaiheessa mutta en luokittele KAIKISTA VAARALISEMMAKSI leikkaukseksi.

vauvalle ei todellakaan ole sektio mitenkään turvallinen, jos kaikki on normaalia ja kunnossa. älytön väite! ite oon kaikilla neljällä kerralla pelänny, että joutuisin leikkaukseen ja onneksi en oo joutunu. kunnioitan kovasti yhtä kamuani, jolla 4 lasta ja kaikki sektiolla (lääketieteellinen syy). se on ISO operaatio, eikä leikkaus ole ikinä riskitön, ei äidille saati vauvalle.

Kaikkiin leikkauksiin sisältyy riski, myös sektioon. Itsekään en oikein ymmärrä sellaista sektio-buumia eli hehkutetaan sen puolesta. Synnytyspelko on toki syy muiden joukossa enkä halua sitä vähätellä, mutta kovin heppoisin perustein ei sektioon pitäisi mennä.

Minulla sectioita 2. Enempää en saa lapsia tehdä, tai kuolen synnytyksessä leikkauspöydälle, sanoi ylilääkäri.
Lapsi ei mahdu lantiostani. Verenhukka ollut järkttävää, verensiirto molemmilla kerroilla, paraneminen todella hidasta. Ensimmäisen section jälkeen olin toista odottaessani 5kk vuodelevossa, koska eka leikkauarpi oli vaarassa revetä.
Kotiuduttuani milemmista synnytyksistäni en saanut lasta kantaa kuukauteen ollenkaan, enkä mitään muutakaan jottei haavat repeä, jälkivuotoa oli rajusti yli kuukauden,rautaa söin anemian uhatessa, vaikka verensiirrotkin oli tehty.

Ihania lapsia, ei enempää meille.

Ei sectio ole helppo leikkaus, ei toiuminen aina vaivatonta.
Jokainen itselleen sopivalla tavalla synnyttäköön, tärkeintä kuitenkin että lapsi ja äiti selviäisivät hengissä siitä!

Ei se sectio ole vauvalle vaarattomampi. Jo pelkästään äidin hormonitoiminta synnytyksen alkaessa saa vauvankin valmistautumaan synnytykseen, keuhkot valmistautuvat hengittämään sen ensimmäisen henkäyksensä jne. Sectiossa vauva köllöttelee kaikessa rauhassa tutussa kodissaan ja sitten mistään varoitusta saamatta, elimistön valmistautumatta repäistään ulos. Alateitse synnyttäneiden lapset useimiten vetävät sen ensimmäisen henkäyksensä ihan itse, sectiolla syntyneet vauvat joutuvat ensimmäisenä imuun,jotta henki kulkee..

Alkuperäinen kirjoittaja mmm:
Ei se sectio ole vauvalle vaarattomampi. Jo pelkästään äidin hormonitoiminta synnytyksen alkaessa saa vauvankin valmistautumaan synnytykseen, keuhkot valmistautuvat hengittämään sen ensimmäisen henkäyksensä jne. Sectiossa vauva köllöttelee kaikessa rauhassa tutussa kodissaan ja sitten mistään varoitusta saamatta, elimistön valmistautumatta repäistään ulos. Alateitse synnyttäneiden lapset useimiten vetävät sen ensimmäisen henkäyksensä ihan itse, sectiolla syntyneet vauvat joutuvat ensimmäisenä imuun,jotta henki kulkee..

Niin joutui minun alakautta syntynyt vauvanikin. Ja tietääkseni melkolailla kaikki muutin alakautta syntyneet vauvat. Ehkä joku kätilö keskustelussa voi varmistaa asian?

Minulla sectioita 2. Enempää en saa lapsia tehdä, tai kuolen synnytyksessä leikkauspöydälle, sanoi ylilääkäri.
Lapsi ei mahdu lantiostani. Verenhukka ollut järkttävää, verensiirto molemmilla kerroilla, paraneminen todella hidasta. Ensimmäisen section jälkeen olin toista odottaessani 5kk vuodelevossa, koska eka leikkauarpi oli vaarassa revetä.
Kotiuduttuani milemmista synnytyksistäni en saanut lasta kantaa kuukauteen ollenkaan, enkä mitään muutakaan jottei haavat repeä, jälkivuotoa oli rajusti yli kuukauden,rautaa söin anemian uhatessa, vaikka verensiirrotkin oli tehty.

Ihania lapsia, ei enempää meille.

Ei sectio ole helppo leikkaus, ei toiuminen aina vaivatonta.
Jokainen itselleen sopivalla tavalla synnyttäköön, tärkeintä kuitenkin että lapsi ja äiti selviäisivät hengissä siitä!

Kuinka paljon menetit verta?

Mulle tehty kaksi sektiota ja ehkä kolmas tulossa, vielä en ole varma saanko tämän kolmannen synnyttää alakautta vai tuleeko sektio. Iso leikkaus se on. Mutta mulla aina sujunut kaikki leikkauksessa ongelmitta. ja haava parantunut todella hyvin! Ekassa vauva joutui teholle mutta se ei liittynyt mitenkään sektioon vaan keskosuuteen.

sain 5yksikköä osastolla, ja jo pöydällä pari, eli ymmärtääkseni melkoisen määrän.
Juu, kyllä tiedän, että alateitse syntyneeltäkin ilmtiehyet useasti imetään, mutta siltikinjo pelkästään tämä hengityksen aloittaminen on luontevampa niin syntyneillä kuin sectiolla syntyneillä. Ei sectio ole vauvlle turvallisempaa!

sain 5yksikköä osastolla, ja jo pöydällä pari, eli ymmärtääkseni melkoisen määrän.
Juu, kyllä tiedän, että alateitse syntyneeltäkin ilmtiehyet useasti imetään, mutta siltikinjo pelkästään tämä hengityksen aloittaminen on luontevampa niin syntyneillä kuin sectiolla syntyneillä. Ei sectio ole vauvlle turvallisempaa!

Sulla on kyllä sitten ollut aivan järkyttävä verenhukka:(

Yhteistyössä