Hammasröntgen ja raskaus?

• Viestiketjun aloittaja Peikonhammas
  • Ensimmäinen viesti
Mä meinasin joutua kun lääkäri ei ollut lukenut esitietolomaketta ollenkaan. En edes tietänyt ettei röntgeniä voi ottaa raskaana. Olivat jo valmistelemassa kuvaukseen kun raskaus tuli muusta syystä puheeksi. En tajua mitä hyötyä niistä esitietolomakkeista on kun eivät edes lue niitä! :/

vieras
Minulta kysyttiin kolme (3) kertaa, tosin kysyjiäkin oli kolme, että "Onko varma, että et ole raskaana?", kun menin hammasröntgeniin. Eivät ota kuvia mistään, jos tietävät, että raskaana on. Ja lyijyessua käytettiin silti, vaikka vannoin ja vakuutin että en ole raskaana. Ja minä olen laiha rimpula, enkä näyttänyt raskaana olevalta.

shg
Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
No en ole röntgenissä ollut mutta viisaudenhampaan poistoleikkauksen kävin läpi alkuraskaudessa. Mutta kaikki meni onneksi hyvin ja vauva syntyi terveenä... =)
Mikä keikkauksessa olisi voinut vaarantaa lapsesi terveyden? Eikö ne tehdä ihan tavallisessa puudutuksessa? Puudutusaineenko meinaat ?

mulle hamppilääkäri sanoi et jos viisaudenhammas rupee kipeäks nii sit ottaa kuvat. Ei kuulema vaarallista, säteily samaa luokkaa kuin taustasäteily kerrostalossa, mut ei viitsi jos voin olla ilman siihen asti ku vauva syntyy,,,,

EJK
Alkuperäinen kirjoittaja shg:
Kuule ne on ihan vaan hammashoitajia tai suuhygienistejä (tai tietty hml) joka ne kuvat ottaa, ei röntgen hoitaja!
No kuule, riippuu ihan paikkakunnasta! Täällä hammashoitola lähettää kaupungin terveyskeskuksen röntgeniin ja ovat ihan röntgenhoitajia ja vieläpä yhteen kirjoitettuna ;)

Ja joo, ei kuviin raskausaikana :)

vieras
Ite oon ollut useammalla eri hammaslääkärillä eikä kukaan ole suostunut hammasröntgeniin kun olen ollu raskaana.

Visuria ei leikattu raskausaikana, kun hammaslääkäri sanoi että ei suostu leikkaamaan. Koska joutuu käytää enemmän puudutetta ja laittamaan antibioottikuurin lisäksi ja voi olla että joutuu käyttää särkylääkettä paljo ja pitkään leikkauksen jälkee

Kävin tarkastuksessa tässä raskausaikana ja lääkäri totesi sillä lailla itsestään selvää asiaa, että nyt ei voi kuvata kun odotan. Oon ymmärtänyt että röntgenien kanssa on niin, että kuvataan vain jos on ihan pakko ja hammasongelmat voi yleensä odottaa.

Multa otettiin vipassa raskaudessa kuva hampaasta, olin silloin rv15-16.
Pakko oli ottaa, kun juurihoidettu hammas kipuili eikä sitä haluttu summan mutikassa ruveta availemaan. Laittoi kyllä lyijyessunkin, vaikka sehän vaan painettiin poskeen se kuvauslaite..
Loppuraskaudessa sitten ei kuvattu, kun katsottiin, että voidaan nippa nappa venyttää synnytyksen yli tuo kuvaus..
Juu, ja tulehtunut oli hammas edelleen ja jouduttiin se nappaamaan pois :/

Siis apua, tänään kävin hammaslääkärillä ja ottivat hammasröntgeneitä kaksi kappaletta. Keskellä kiertoa ollaan ja en ole siis varma edes olenko raskaana, mutta nyt alkoi huolettaa. Voiko tuosta röntgen säteilystä olla todella haittaa jo ennen kiinnittymisvaihetta?
En edes tajunnut, että tässä saattaisi mitään vaaraa olla ja aloin pohtimaan vasta töissä myöhemmin tilannetta. Ja täältähän siis löytyi sopiva keskustelu. Toisaalta ne kuvathan otetaan leuasta, tietysti rajatulta paikalta, joten ei kai ne voi pahimmasta päästä olla?

Yhteistyössä