Hammaspesusta..

  • Viestiketjun aloittaja pikkumyy1
  • Ensimmäinen viesti
pikkumyy1
Meillä neiti 1v4kk. Hammaspesut on onnistuneet aina ihan kohtalaisesti, iltaisin olen minä tai mieheni pesty neidin hampaat ja aamuisin on pessyt itse samalla kun minä olen pessyt omani. Nyt sitten aloin laittaa neidille hammastahnaa harjaan ja siitä innostui niin valtavasti, että ei anna enää meidän hampaitansa harjata.......... :/ Eilan illalla ei onnistunut ollenkaan ja tänään päätimme miehen kanssa että onnistuttava on, mutta pakolla ei tehdä. Eli neiti huusi ja itki vessassa sylissä varmaan 10minuuttia ennenkuin suostui siihen, että vähän liikutin hammasharjaa hänen suussaan. Sitä ennen siis harjasi itse. Itselle jäi kauhean paha mieli moisesta itkemisestä ja pelkään, että jääköhän tälläsestä hammaspesusta joku kammo.. :'( Ymmärrän hyvin, että joskus huudetaan ja itketään ja kestä sen hyvin, lähes päivittäistähän se jo on, mutta sitä kammoa pelkään.. Mutta miten muuten asian voisin tehdä?? Neiti jäi kyllä nukkumaan ihan normaalisti itkun jälkeen, onneksi..
Kiitokset, jos joku viitsii vastata.. :hug:
 
Meillä oli jossain vaiheessa muksulla oma harja kädessä, sai sillä välillä sohia suutaan ja harjailtiin aina kun se otti harjan suusta pois tai muuten kiinnitti huomionsa muualle. Vessassa voisi olla joku mielenkiintoinen lelu tai muu viemässä huomiota muualle.

Meillä nykyään poitsu 1v 11kk seisoo vessassa korokkeellaan ja antaa nätisti pestä hampaat. Sanoo "aaaaa" kun aukasee suunsa ja ei tarvi enää leluja/omaa harjaa. Mutta aluksi se mielenkiinnon vieminen johonkin muuhun asiaan auttoi.
 
ana
meidän kohta kaksivuotias poika lopetti kesällä yhteistyön hammaspesun suhteen. minä ostin uuden kivemman näköisen hammasharjan ja uutta hammastahnaa. varmaan viikko siinä meni, että jouduin melkeinpä väkisin ja hirveän itkun kanssa ne hampaat pesemään, mutta nyt antaa pestä hyvin. aamuin illoin. tuskinpa siitä kammoa jäi..Itsekin tuolloin mietin, että kehtaako väkisin pestä, mutta en toisaalta halunnut tuossa antaa lapselle periksikään. Hampaat kun on kuitenkin opittava pesemään.
 
kukkerikuu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2005 klo 08:28 ana kirjoitti:
meidän kohta kaksivuotias poika lopetti kesällä yhteistyön hammaspesun suhteen. minä ostin uuden kivemman näköisen hammasharjan ja uutta hammastahnaa. varmaan viikko siinä meni, että jouduin melkeinpä väkisin ja hirveän itkun kanssa ne hampaat pesemään, mutta nyt antaa pestä hyvin. aamuin illoin. tuskinpa siitä kammoa jäi..Itsekin tuolloin mietin, että kehtaako väkisin pestä, mutta en toisaalta halunnut tuossa antaa lapselle periksikään. Hampaat kun on kuitenkin opittava pesemään.
Kuulostaa meidän nuoremman herran toimilta nykyisin. Väkisin pitää pestä, mutta kun ne pitää pestä niin sitten vaikka itkun kanssa. Ostin uuden hammasharjan ja sitä kantaa mukanaan (suojuksessa vielä).
 
Tyttö 1 v 3 kk
Ostin Muumi-hammastahnaa ja on tykännyt tyttö kovasti sen mausta, ennen tuota ei halunnut harjaa suuhun, mutta nyt itse osoittaa sitä ja harjaa hampaitaan selällään kun vaihdetaan vaippaa samalla ! Sain tuohon tahnaan vinkin täältä netistä ja suosittelen ! Neuvolasta sanoi hoitaja, ettei tartte vielä vuosiin osata itse purskuttaa veden kanssa tahnaa pois, laittaa sitä tahnaa vaan tarpeeksi vähän, että maistuu ja saa siitä fluoria hampaisiin ! :kieh:
 
nasunen
meidän poika 1v7kk. on aina innoissaan kun hampaitten pesu alkaa.poika pesee aluksi itse hampaansa ja sit kun kyllästyy niin mä jatkan. sitten alkaa armoton itku eli jokainen hampaitten pesu päättyy itkuun.
 
pikkumyy1
Kiitokset teille kaikille tosi paljon, kun vastasitte :flower: Ihana, kun täällä saa aina apua mitä ihmeellisimpiin kysymyksiin.. ;) Ja kaiken huipuksi, tänään hammaspesu onnistui mainiosti, neiti ei itse edes halunnut harjaa käteen ja me oltiin miehen kanssa varauduttu henkisesti kauheaan taistoon.. :D Mielenkiinnolla odotan huomista, mutta jos sota tulee niin helpotuksekseni tiedän, että muuallakin asiasta soditaan B)
 
hi-5
Meillä vanhemmalla lapsella oli hampaidepesu yhtä huutoa reilun vuoden ikäisenä, kunnes napakasti sanoin, että hampaat täytyy pestä, siitä asiasta ei voi neuvotella. Lisäsin vielä, että on olemassa muita asioita, joiden tekemisestä tei tekemättömyydestä voidaan sopia, mutta ei hampaiden pesusta. Ja ihme tapahtui -lapsi avasi suunsa ja sen jälkeen itkuja ei ole ollut!
 
anne-68
Mun mielestä sen hammaspesun vois pienen aikaa tehdä vähän kuin sutaisten,todella nopeasti ja siis huolimattomastikin.Ei tuhraannu kauaa aikaa moisessa väliaikaisesti ikävässä puuhassa.Turha sitä muksua on kauaa itkettää.Mut toisaalta pidetään kiinni siitä et hampaita harjataan.Sit kun taas homma alkaa sujua ilman itkua,aletaan hoitaa se huolella.Varmasti on kyse muutamista päivistä vaan,ei siinä ajassa ehdi mitään reikiä tulla.Tai vaikka muutamista viikoista olisi kyse.Kylhän suuhun fluoria jää vaikka sitä harjaa vaan vilauttaisi siellä.Sitä ei monesti muisteta..Eli ikäänkuin kompromissi tehtäis näin toimien tässä asiassa.
 
Meillä poika antaa hyvin pestä hampaat nykyisin. Jossain vaiheessa oli pientä tappelua asiata, mutta esim. nyt parina päivänä hän ei ole antanut pestä ylähampaita ja syykin siihen selvisi, sinne on tulossa lisää hampaita. Joten emme ole väkisin pesseet niitä ylähampaita koska kipeäähän se tekee. Ja eikä siihen montaa päivää mene kun ne hampaat on puhjenneet ja taas saa pestä myös niitä ylähampaita.
 

Yhteistyössä