Haluisin syödä ravintolassa rauhassa, kiitos

työäiti
mä vissiin käyn harvoin ulkona, kun tällainen kaaos on mulle tuntematon. Tai sitten mä käyn muksun kanssa ns. Kalliissa ravintolassa ilman leikkipaikkoja jossa ei muutkaan lapset liikaa riehu. Ehkä mun mieleni muuttuu kun muksu kasvaa, mutta nyt menee vielä hienosti. Vain pikkuisen pulinaa ja istuu paikoillaan. Ei ravintolassa juosta, mutta lounasaikaan voi lasten äänet kaikua. "enmää tykkää tosta"
 
Jaa täälä ollaan vieläki ravintolassa. :D Edelleen ihmettelen aikuisia, jotka ei pidä rajoja lapsille. Riehujat viedään rauhottumaan ja lapselle ei anneta mahdollisuutta laukkomiseen ja kiljuntaan. Musta tuo on aika yksinkertasta. Ja tätä ketjua lukiessa en enää ihmettele yhtään nykylasten käytöstä. Lapset on lapsia, mutta jotain rajaa sentäs.
 
TANJA
kai kukaan sitä tarkoittanutkaan, että lapsia(erityis tai ei) ei pitäisi kaitsea ja kieltää.Joskus vain voi olla helpompaa antaa lapsen esim vaellella välillä, niin jaksaa olla loppuun asti ravintolassa.Kaikki lapset eivät kilju ja remua, vaan saattavat tosiaan vain käyskennellä(esim autistit).Aivan ihmeen suvaitsematon ja kankea meininki...Onneksi kaikki palstalla kirjoittavat tuntuvat olevan itse oikein mestarikasvattajia...
 
Alkuperäinen kirjoittaja TANJA:
kai kukaan sitä tarkoittanutkaan, että lapsia(erityis tai ei) ei pitäisi kaitsea ja kieltää.Joskus vain voi olla helpompaa antaa lapsen esim vaellella välillä, niin jaksaa olla loppuun asti ravintolassa.Kaikki lapset eivät kilju ja remua, vaan saattavat tosiaan vain käyskennellä(esim autistit).Aivan ihmeen suvaitsematon ja kankea meininki...Onneksi kaikki palstalla kirjoittavat tuntuvat olevan itse oikein mestarikasvattajia...
Vaeltelu on jees, kunhan ei toisten pöytiin vaeltele, tai vaella keittiön puolelle/baaritiskin taakse tms.
Ei lasten tarvitse paikallaan koko ajan istua, kunhan eivät häiritse muita =)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Siksihän sinne mennään, opettelemaan! :saint:
Ei mennä! Käytöstavat opetellaan kotona!!!!
Niin, kotona meillä niitä yritetään opettaa, sit mennää ulos katsomaan onko mennyt opit perille ;) Ja voisin sanoa että on, me mennää muutenkin vaa syömään ravintolaan, ei kuluttamaan aikaan tai seurustelemaan, sellasiin juttuihin mennää sitten illalla myöhään, jolloin lapset on nukkumassa.. päiväsaikaan lapsillakin on oikeus käydä ravintolassa ja olla lapsia sielläkin, minkäs sille voi että on luonnostaan utelias..
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Ei lasten tarvitse paikallaan koko ajan istua, kunhan eivät häiritse muita =)
Näin juuri. Me käydään aika usein ravintolassa syömässä ja todettava on, että häiritsevästi käyttäytyvät lapset ovat poikkeus. Yleensä vanhemmat itsekin tietävät, millainen lapsen käytös on soveliasta ja millainen ei, ja toimivat sen mukaan.

 
ruokarauhaa kiitos
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Siksihän sinne mennään, opettelemaan! :saint:
Ei mennä! Käytöstavat opetellaan kotona!!!!
Niin, kotona meillä niitä yritetään opettaa, sit mennää ulos katsomaan onko mennyt opit perille ;) Ja voisin sanoa että on, me mennää muutenkin vaa syömään ravintolaan, ei kuluttamaan aikaan tai seurustelemaan, sellasiin juttuihin mennää sitten illalla myöhään, jolloin lapset on nukkumassa.. päiväsaikaan lapsillakin on oikeus käydä ravintolassa ja olla lapsia sielläkin, minkäs sille voi että on luonnostaan utelias..
Joo joo, mutta jos huomataan että ne käytöstavat eivät ole hallussa niin silloin asiaan puututaan saman tien.
Ja kyllä, myös minulla on lapsia.
 
Käydään mekin kerran kuussa ravintolassa koko porukana.
Ollaan opettaneet lapsukaisia miten käytäydytään ravintolassa.
Ei juosta, ei kiljuta, ruokaa ei lennä ympärille, ei mennä naapuripöytään tuijottamaan toisten ihmisten suuhun.
Vaikka kaikki lapset ovat "villeja" niin käytöstapoja tietävät ja muistavat.

Noin kuukausi sitten kävin yksin lasten kanssa ravintolassa. Kukaan lapseista ei riehunnut.
Keskusteltiin kaikenlaisesta ilman kiljumista ja juoksemista.
Kyllä niitä käytöstapoja opetettaan jo kotona ja annetaan ihmisten syödä rauhassa ravintolassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Alkuperäinen kirjoittaja TANJA:
kai kukaan sitä tarkoittanutkaan, että lapsia(erityis tai ei) ei pitäisi kaitsea ja kieltää.Joskus vain voi olla helpompaa antaa lapsen esim vaellella välillä, niin jaksaa olla loppuun asti ravintolassa.Kaikki lapset eivät kilju ja remua, vaan saattavat tosiaan vain käyskennellä(esim autistit).Aivan ihmeen suvaitsematon ja kankea meininki...Onneksi kaikki palstalla kirjoittavat tuntuvat olevan itse oikein mestarikasvattajia...
Vaeltelu on jees, kunhan ei toisten pöytiin vaeltele, tai vaella keittiön puolelle/baaritiskin taakse tms.
Ei lasten tarvitse paikallaan koko ajan istua, kunhan eivät häiritse muita =)
Meillä harrastetaan tätä vaeltelua ja toinen vaihtoehto tosiaan on että hermostutaan paikallaan istumiseen ja aletaan rotestoimaan. Ei tollaselta reilu 1v:ltä voi vielä musta vaatia täydellistä käyttäytymistä ja että jaksas istua tosi kauaa paikallaan ja olla nätisti.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Meillä harrastetaan tätä vaeltelua ja toinen vaihtoehto tosiaan on että hermostutaan paikallaan istumiseen ja aletaan rotestoimaan. Ei tollaselta reilu 1v:ltä voi vielä musta vaatia täydellistä käyttäytymistä ja että jaksas istua tosi kauaa paikallaan ja olla nätisti.
Ei kukaan kai vuoden ikäiseltä vaadikaan? Riittää, kun vanhemmat pitävät huolen siitä, ettei se vuoden ikäinen häiritse muita. Ihan sama juttu kuin jos ollaan vaikkapa kirkossa tai muussa paikassa, missä ihmiset yleensä haluavat olla kutakuinkin rauhassa.

 
clivia
En jaksanut lukea koko ketjua kun on niin pitkä mutta sanon viiden lapsen äitinä että mua sieppaa yli kaiken jos menen johonkin ravintolaan syömään ja siellä jonkun muksut kiljuu ja häiriköittee mun syömistä.
Mulle on niin harvinaista herkkua päästä ravintolaan syömään ylipäätään ja varsinkin ilman lapsia että mä en halua tulla kiljuvien kakaroiden häiriköimäksi.
Kun kerrankin pääsee johonkin,saa syödä valmista ruokaa eikä tarvitse passataa omia eikä syömisen jälkeen tiskata,mä haluan nauttia ateriani niin ettei mun tarvitse kenenkään muunkaan kakaran riekkumista katsella.
SAA KIVITTÄÄ
 
vieras
Itsekään en siitä kovinkaan paljon nauttinut, kun kävimme 1,5 v. poitsun kanssa vähän paremmassa paikassa syömässä. Ei kelvannut lelut, ruoka saatikka herkut. Olisi pitänyt päästä van liikenteeseen...Ja kun ei päässyt oli aika kitinää... Onneksi varasin pöydän siihen aikaan, kun oletin siellä olevan vähiten muita asiakkaita. Kyllä tuli mieleen, että taidetaan mennä seuravan kerran ihan kaksistaan, niin kerkeää vähän nauttia omastakin ruuasta. Poitsu otetaan mukaan sitten, kun ymmärtää vähän paremmin kieltojen ja käytöstapojen päälle.

Kyllä itsekin haluan syödä ruokani rauhassa hienommassa paikassa käydessäni ilman juoksentelevia ja huutavia lapsia. Sen kerran kun sinne pääsee. Pizza Raxit yms. on asia erikseen. Siellä nyt porsastelee niin aikuiset kuin lapsetkin...
 
vieras
Ihan totta, ap. Ei kannata palstalaisten vetää heti hernettä nenään, kun aistii kritiikkiä, vaan voi ihan miettiä toisen näkökulmaa, josko siinä ois jotain perääkin.

Tietty ap säkään et ehkä ole havainnut kaikkia niitä lapsia, jotka istuvat nätisti ja hiljaa, esim. meidän tenavat ei melskaa. Tietty niihin melskaaviin helpommin kiinnittää huomion. Mutta on sitä ravintoloissa ällöttävästi melskaavia aikuisiakin, sekin on kauheata katsottavaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
Peesaan ap:tä :wave:

Kyllä se niin on, että ne tavat opitaan vanhemmilta. Jos lapsi lähtee jotain hippaa leikkimään ravintolaan, se haetaan pöytään istumaan takaisin, vaikka huutaisi kuinka.
Kannattaa todellakin etsiä se lapsenvahti ravintolassa käynnin ajaksi, jos sinne haluaa nautiskelemaan lähteä. Missä on ihmisten kunnioitus toisia kohtaan?

PEESI! Kunnioitus, mutta myös sivistys!

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
Peesaan ap:tä :wave:

Kyllä se niin on, että ne tavat opitaan vanhemmilta. Jos lapsi lähtee jotain hippaa leikkimään ravintolaan, se haetaan pöytään istumaan takaisin, vaikka huutaisi kuinka.
Kannattaa todellakin etsiä se lapsenvahti ravintolassa käynnin ajaksi, jos sinne haluaa nautiskelemaan lähteä. Missä on ihmisten kunnioitus toisia kohtaan?

PEESI! Kunnioitus, mutta myös sivistys!
Olen kyllä eri mieltä, että pitäisi hommata lastenvahti ja mennä vaan kaksin. Todellakin eri mieltä. Mutta voihan sitä lapsia vähän kasvattaa ja sekin on hyvä kasvatuskonsti, että kun lapset tykkäävät mennä ravintolaan, niin sovitaan, että mennään sinne, jos osaatte olla oikein nätisti.

Tai sitten joillain on vaan niin erilaisia lapsia, jotka eivät oikeasti ymmärrä puhetta. Meillä ainakin ravintolakäynnit sujuvat ihan kympin arvoisesti.
 
3:n äiti
me syödään kotona. Siitä syystä, että mun ylivilkkaat lapset 2v,4v,5½v eivät antaisi ruokarauhaa muille. Menemme raflaan kun osaavat istua aloillaan. Ollaan me käyty seisovassa pöydässä laivalla ja heseissä ym... mutta että ihan ravintolaan... NO WAY!!
 
korkeintaan mäkkäriin voi mennä..
Mulla on kolme lasta eikä mulla ole aikomustakaan mennä niiden kanssa ravintolaan. Se on järjetöntä. Kaks pienintä alle 2 vuotiaita..mutta kun tulee aika muutaman vuoden päästä mennä ehkä niiden kanssa niin RUOKARAUHA on oltava. Niin kotona kuin muuallakin. Pöydässä istutaan ilman suurempaa kiljumista tai sitten leikkipaikalle..ei juoksemista.
 
No ne kärsimättömät ja peffansa puuduttaneet pikkulapset vielä jotenkin ymmärtää, mutta voi pyhä sylvi että pisti näkemään punaista, kun ravintolaan lampsi mölö teini-ikäinen häiskä vailla minkäänmoisia käytöstapoja tahi kunnioitusta. Eikä auttanut vanhempien kieltelyt. :headwall:

Meijän yksivuotiaskin käyttäytyi aikuisemmin...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja kookosta:
Meillä harrastetaan tätä vaeltelua ja toinen vaihtoehto tosiaan on että hermostutaan paikallaan istumiseen ja aletaan rotestoimaan. Ei tollaselta reilu 1v:ltä voi vielä musta vaatia täydellistä käyttäytymistä ja että jaksas istua tosi kauaa paikallaan ja olla nätisti.
Ei kukaan kai vuoden ikäiseltä vaadikaan? Riittää, kun vanhemmat pitävät huolen siitä, ettei se vuoden ikäinen häiritse muita. Ihan sama juttu kuin jos ollaan vaikkapa kirkossa tai muussa paikassa, missä ihmiset yleensä haluavat olla kutakuinkin rauhassa.
peesi. Jos 1v alkaa rääkyä pitempään, vanhemmat poistuvat, jos eivät saa hiljaiseksi. ei ikä oikeuta häiriköimään.
 
vieras
asiallinen aloitus. itse opetan lapsille jopa miten kaupassa käyttäydytään ja etukäteen, en siis vasta siellä kaupassa. ravintoloissa käymme ja osaavat käyttäytyä, kun opetetaan.
 
Tää on vähän ot, mutta pakko kirjoittaa kun tämä näyttää menevän ikäkysymykseksi. Me ollaan käytetty poikaa ravintolassa syömässä aika pienestä pitäen (mun ollessa hoitovapaalla käytiin isiä moikkaamassa lounaan merkeissä ). Poika tasan tarkkaan tietää vähäisestä iästä huolimatta miten ravintolassa käyttäydytään ja tykkääkin käydä syömässä. En nyt sano että kaikki olisi täydellistä mutta pääpiirteittäin tuo tietää homman nimen kun mennään ravintolaan.
 
Muistan, kun aupparina ollessa kävin joskus host-perheeni kanssa syömässä. Perheen muksut juoksivat ympäri pöytää, tappelivat, tökkivät toisiaan ja vanhempiaan ruokailuvälineillä, valuivat pöydän alle ja huutelivat... vanhemmat vain naureskelivat. Minua sieppasi. Lapset ei ole aikuisia, mutta joku raja se pitää olla riehumisellakin.
 
joku tolkku
Alkuperäinen kirjoittaja suunapäänäpersienä:
Kun te jotkut lapsiperheet tulette raflaan syömään, niin voisitteko millään opettaa lapsillenne, että siellä ei juosta pöytien välissä, kiljuta kuin tapettava sika ja vieraitten ihmisten pitää antaa syödä rauhassa, ilman että siinä on jonkun lapsi tuijottamassa ja utelemassa. Kiitos.


:headwall: |O
Samaa mieltä kanssasi. Ravintolassa pitää saada syödä rauhassa ilman tollasia pentuja. Siinä on kyllä vanhemmissa vika, jos antavat lastensa kiljua ja juoksennella. Ne on eri paikat äänille ja muulle vouhotukselle.

 
WTF
Itse neljän lapsen äiteenä olen sitä mieltä, että ravintolassa käynti ei oikeuta huonoon käyttäytymiseen!!! Myös ravintolassa täytyy osata käyttäytyä ja antaa muille ruoka rauha! En itsekkään pidä, että lapset karjuvat ja meuhkaavat, kun itse haluaa syödä rauhassa, sillä meille ravintolaan pääsy on aina jotain tosi hienoa ja ertyistä ja sitten menee koko syöminen piloille, jos jotkut lapset riehuvat ja rälläävät!

En voi 100% vannoa, että omanikaan ovat aina kiltisti, vaan joskus tulee heillekkin huono päivä syömiseen, mutta kyllä he kuitennin 98% käyttäytyvät ravintoloissa mallikkasti, sillä se on heillekin hieno elämys päästä ravintolaan syömään...
 

Yhteistyössä