Haluatko kysyä jotain entiseltä koukukiusatulta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Artifex
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="elle";25810047]Vahvuttaa ei ole alistaa toista. Kiusaaminen on ryhmäilmiö ja siihen voidaan merkittävästi vaikuttaa aikuisten toimesta. Jokaiselle ryhmän jäsenellä, myös opettajalla ja ulkopuolisilla on vaikutusta mitä toimintatapaa hiljaa hyväksytään tai ei hyväksytä. Jokainen joka ei asetu puolustamaan kiusattua, hyväksyy sen hiljaa. Tämä on pelkoa siitä, ettei tule hyväksytyksi. Usein se kovaäänisin, suosituin ei kuitenkaan omaakaan oikein hyviä sosiaalisia taitoja. Aikuisten ohjauksella on merkittävä vaikutus.

Se on sydämestä lähteävä valinta, sallitko kiusaamisen vai et. Itse en sitä hyväksy. Kaikki alkaa asenteesta, tämä on asia, johon voidaan vaikuttaa.

Paljon tsemppiä sinulle ap![/QUOTE]

Olen kanssasi samaa mieltä. Kiusaaminen on ryhmäilmiö, johon aikuiset voivat vaikuttaa. Muistan lukeneeni erään artikkelin, jonka mukaan kiusaajat ovat hyvin usein suosittuja lapsia tai nuoria, jotka yrittävät vahvistaa asemaansa alistamalla muita. Se ei mielestäni ole aitoa vahvuutta, koska se ei lähde itsestä. Aito vahvuus tulee sisältä.

Kiitos! :)

[QUOTE="eevi";25810082]Aikuisissakin on persoonallisuushäiriöisiä ja vaikka mitä muita.. Tälläkin palstalla alkaa oksettamaan. Joku niin uskomaton ihminen menee sanomaan kiusatulle, että vika on hänessä? No se on sitä että tosissaan lajittelee ihmiset juuri sen oman mallin mukaan sitä kyseenalaistamtta. Tälläisten ihmisten taustalla on jokin häiriö, omanarvon tunnottomuus. Itseään ei voi rakastaa, vaan täytyy luoda jokin tapa olla jotain parempaa kuin muut, ja mikään ei riitä. Toisten ihmisten selkäpintaa riipii tälläisten ihmisten hyytävä läheisyys, ja tästä nämä saavat jotain kiksejä, koska heidät vihdoin huomataan. Olipa sitten huomatuksi tuleminen sitä, että alkaa oksettaa, mutta vaikutus on taattu.

Jokainen ihminen on arvokas. Sinäkin, joka kommentoit kylmästi ja tunteettomasti, vaikka en sinun kanssa haluaisikaan olla missään tekemisissä.[/QUOTE]

Jonkunhan se on sanottava!!! Aina sanotaan ettei sinussa ole vikaa. Tangoon tarvitaan kaksi. Ei yksi ihminen riitaakaan saa aikaiseksi.

[QUOTE="vierailija";25810093]Vahvuutta on puolustaa itseään![/QUOTE]

Heikkoutta ja pelkuruutta on kiusata: olla niin heikko että muuten pelkää olevansa vähiten suosittu jos ei ala sorsia jotain ihmisitä ja pelotella muut kiusaamaan tätä, jotta heitä itseään ei kiusattaisi tai heistä ei puhuttaisi pahaa.

Jokaisella on oikeus olla sellainen kun on, oli sitten ylipainoinen, rillipää tai vaikkapa juutalainen. Jokaisella on myös oikeus fyysiseen ja henkiseen koskemattomuuteen. Jos joku sitä rikkoon, on vika henkilössä, joka sitä rikkoo, ei henkilössä, jonka koskemattomuutta rikotaan. Minua ei rehellisesti sanottuna edes kiinnosta mikä minun "vikani" oli, koska sillä ei ole mitään merkitystä. Nykyisin hyväksyn itseni sellaisena kuin olen. En voi muuttaa sitä - ja usko pois, olen yrittänyt, koska joskus kauan sitten luulin, että vika todellakin oli minussa. Se ei auttanut minua eikä lopettanut kiusaamista.

Ja lässyn lää, samaa ne psykologit toistelee, ettei sussa ole mitään vikaa... Ja kaikilla on oikeus siihen ja tähän. Ei maailma ole vaan niin reilu paikka ja aina ei mee nallekarkit tasan!

Miten täällä voikaan olla noin tyhmiä ihmisiä? Tsemppiä sulle Artifex, toivon, että pääset lopullisesti eroon kiusaamisen jättämistä arvista ja jätä nuo idioottimaiset kommentit ihan omaan arvoonsa. Jotenkin veikkaan, että joku työpaikkakiusaaja siellä kirjoittelee.

[QUOTE="vierailija";25810093]Vahvuutta on puolustaa itseään![/QUOTE]

Tämä argumentti on ehkä ihan hyvä aikuisten kohdalla, mutta koulukiusaamisessa on kyse lapsista. Minusta on kohtuutonta vaatia lapselta kykyä käyttäytyä kuten aikuinen. Sen vuoksi aikuisten pitäisi minusa ehdottomasti puuttua kiusaamiseen ja ohjata lapsia. Lisäksi on syytä muistaa, että jos on tilanne, jossa yksi on ryhmää vastaan pitkän aikaa voi olla vaikeaa tai mahdotonta puolustaa itseään ja keneltä tahansa voivat loppua voimat.

Tämä argumentti on ehkä ihan hyvä aikuisten kohdalla, mutta koulukiusaamisessa on kyse lapsista. Minusta on kohtuutonta vaatia lapselta kykyä käyttäytyä kuten aikuinen. Sen vuoksi aikuisten pitäisi minusa ehdottomasti puuttua kiusaamiseen ja ohjata lapsia. Lisäksi on syytä muistaa, että jos on tilanne, jossa yksi on ryhmää vastaan pitkän aikaa voi olla vaikeaa tai mahdotonta puolustaa itseään ja keneltä tahansa voivat loppua voimat.

Miten voit sitten vaatia lapsilta sitä ettei he saisi enää leikkiä ja kiusata toisia?

Koulukiusaamisessa on kyse silmittömästä väkivallasta. Väkivaltaa on muutakin kuin fyysistä.

jos ei luonnetta laittaa takasin! ja ei tarkoita että vedän päähän jos viellä auot päätäs! Vaan näin että tiedän että olen ihminen ja te ette tykkää minusta mutta on muitakin kavereita kun te! EI koulu ole elämä! Se että jotkut pätee koulussa nyt ei tarkoita sitä että olisivat normaalissa elämässä minkään arvosia? Aina pitää saada jostain tukea? luuserit! (me koulun kingit!!). Yritä elää yksin se opettaa!

[QUOTE="vieras";25810113]Ja lässyn lää, samaa ne psykologit toistelee, ettei sussa ole mitään vikaa... Ja kaikilla on oikeus siihen ja tähän. Ei maailma ole vaan niin reilu paikka ja aina ei mee nallekarkit tasan![/QUOTE]

Jos joku vika pitää kiusatuista löytää, niin se on varmaan sitten liika hyvyys. Kiusaaja kadehtii kiusatulta sitä, että hän on niin rehellinen, mukava, pitää itsestään, on sinut itsensä kanssa, on sosiaalinen, rohkea.

Kiusaaja, joka näkee että tuon on hyvä olla ja pitää itsestään sellaisena kuin on, kiusaajaa alkaa vituttaa kun toinen vaan on noin tyytyväinen ja pitää itsestään, kun hän itse kärsii ja inhoaa itseään ja pelkää olevansa se vähiten suosittu. Kiusaaja alkaa sen takia kiusata ja eristää, koska häntä ottaa pattiin että joku toinen pitää itsestään ja arvostaa muitakin ja on sosiaalinen ja hieno ihminen.

[QUOTE="vieras";25810128]jos ei luonnetta laittaa takasin! ja ei tarkoita että vedän päähän jos viellä auot päätäs! Vaan näin että tiedän että olen ihminen ja te ette tykkää minusta mutta on muitakin kavereita kun te! EI koulu ole elämä! Se että jotkut pätee koulussa nyt ei tarkoita sitä että olisivat normaalissa elämässä minkään arvosia? Aina pitää saada jostain tukea? luuserit! (me koulun kingit!!). Yritä elää yksin se opettaa![/QUOTE]

Juuri näin!

[QUOTE="vieras";25810123]Miten voit sitten vaatia lapsilta sitä ettei he saisi enää leikkiä ja kiusata toisia?[/QUOTE]

No ei se varmaan ole mahdollista jos on heikko itsetunto ja inhoaa itseään. Pakkohan siinä on alkaa kehitellä jotain.

[QUOTE="vieras";25810123]Miten voit sitten vaatia lapsilta sitä ettei he saisi enää leikkiä ja kiusata toisia?[/QUOTE]

Mitä pienempi lapsi, sitä vähemmän voi vaatia, mutta käsittääkseni useimmat vanhemmat opettavat lapsilleen käytöstapoja ja tiettyjä sosiaalisia sääntöjä jo hyvin pienenä. Minusta kouluikäisen pitäisi jo tietää, että heillä ei ole oikeutta satuttaa toisia, ei fyysisesti eikä henkisesti. Kuitenkaan kovin pieni lapsi ei ehkä vielä ole sisäistänyt tätä, minkä vuoksi on tärkeää, että aikuiset ovat tilanteen tasalla ja puuttuvat tarvittaessa ongelmiin, kuten kiusaamiseen.

Mitä pienempi lapsi, sitä vähemmän voi vaatia, mutta käsittääkseni useimmat vanhemmat opettavat lapsilleen käytöstapoja ja tiettyjä sosiaalisia sääntöjä jo hyvin pienenä. Minusta kouluikäisen pitäisi jo tietää, että heillä ei ole oikeutta satuttaa toisia, ei fyysisesti eikä henkisesti. Kuitenkaan kovin pieni lapsi ei ehkä vielä ole sisäistänyt tätä, minkä vuoksi on tärkeää, että aikuiset ovat tilanteen tasalla ja puuttuvat tarvittaessa ongelmiin, kuten kiusaamiseen.

Tämä mua kummeksuttaa, että miksi näin kirjoittaa toistuvasti ihmiset muutkin kuin sinä, joilla luulisi olleen paljon aikaa miettiä, miksi kiusaaja kiusaa.

Meidän poika on tiennyt ainakin vuotisesta tai puolitoistavuotiaasta asti, että väkivaltaisesta käytöksestä ei vanhemmat ole hyvillään. Sitäkin aiemmin on tuntunut, että pikkuinen on hyökännyt päälle jonkun jäynävietin vallassa paitsi nyt silloin, kun on oltu suutuksissaan jostain. Suuttumiseen tepsii sen osoittaminen, että olen noteerannut hänen tunteensa, ja jäynäviettiin kun suhtautuu huumorilla, niin poika lopettaa ihastuksissaan.

Mutta vihaisena meidän edelleen alle kaksivuotias rikkoo tätä ja muitakin sääntöjä tieten tahtoen, juurikin siksi että ne ovat sääntöjä. Sanoisin, että ekspressiivistä toimintaa, ja koska poika kuitenkin yleisesti ottaen tuntee itsensä ymmärretyksi ja tietää tulevansa kuulluksi, se sääntöjen rikkominen on ilmeisen kevyttä. Ei paiskota rikkoontuvia esineitä, vaan napataan pari vaatekappaletta ja paiskotaan niitä. Piirretään mielenosoituksissaan minun nähteni pöytäliinaan, koska on huomattu ettei siitä toruta aivan tosissaan (se vahaliina kun on jo tiensä päässä), muttei lattiaan tai seiniin, mistä tulisi ihan toisenlainen meteli.

Mutta pidän sitten myös ilmeisenä, että kiusaamisen muiden syiden ohella (kateus, pelko, statuksen nosto...) se keskeinen on se, että kiusaaja on kroonisesti vihainen ihminen (tai eläin, tämä ilmiö näkyy niissäkin). Kiusaa nimenomaan siksi, että se on väärin, ja sitä isommin väärin haluaa tehdä, mitä vihaisempi on.

Eikö tämän vihaisuuden syitä pitäisi ruveta kouluissa jne setvimään? Saattaisi pakottaa kiusaajan vanhemmatkin reagoimaan, kun nykyisin kai tilanteen korjaaminen pysähtyy yleensä nimenomaan näiden tahmeuteen ja yhteistyökyvyttömyyteen?

Entä mitä luulet kiusattuna, olisiko sinua auttanut missään vaiheessa se, että sinun huomiosi olisi kiinnitetty kiusaajan ongelmiin, jotta sinun olisi ollut helpompi nähdä tämän pienuus kaiken sen uhon takana? En nyt tarkoita sitä mitätöivää Älä Välitä -ohjelmallisuutta, jolla saatetaan julistaa kiusaaja raukaksi tms, vaan sellaista ihan vakavaa keskustelua siitä, mistä kiusaajan sisäisistä motiiveista aggressio saattaa nousta.

Minun kiusaajani on ollut oma äiti, ja syynä on ollut paljolti kateus, vastuuttomuus ja vajavainen empatia. Olen yrittänyt joskus pakottaa hänet pyytämään anteeksi tekemisiään, ja paras mihin hän on koskaan pystynyt on juurikin tuo "mitä sä nyt siitä välität mitä tämmöinen vanha krämppä tekee". En usko tuohon sivuuttamis-vähättelemisstrategiaan siksi ollenkaan. Mutta mietin vain, että jos kiusatun tunteet täytyy ottaa vakavasti siksikin että käsittelemättöminä niillä on pitkät seuraukset, niin auttaisiko se, että kiusaajan tunteisiin paneuduttaisiin samasta syystä? Ei tarvittaisi niitä syyllisiä ja osallisia, kun ei keskityttäisi tekojen moraaliin, vaan mietittäisiin tekojen seurauksia ja sitä, mistä niissä on kysymys.

Tätä ketjua kun lukee, ei tarvi ihmetellä mistä niitä kiusaajia sikiää... Mua on kiusattu pahasti ja koulussa yksi kiusattu päätti päivänsä. Siksi varmaan että muut vaa leikki ja asia oli kiusatun vika. Sekin haukku tekee haavan eikä oo yhtää puolustettavampi kun fyysinenkään väkivalta.

Yhteistyössä