Haluaisitko vauvasi mieleemmin syntyvän 2500g vai 4500g painoisena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
olen nähnyt 4,5-kiloisen vauvan ja se oli kyl aika.... plösö. ei mitenkään jäntevä kaveri. omani on ollu nafti 3kg ja mieluummin pienempi kuin isompi. on kauemmin vauvamainen "luvalla". isokokoisesta lapsesta jotenkin oletetaan että se on vanhempi kuin mitä on, ja odotukset myös esim käytökseen sen mukaan. pientä on myös helpompi käsitellä, ei kädet väsy

Siis :headwall: Onko silläkin niin hirveästi merkitystä miltä se vauva näyttää... Ja keneköhän mielipide siinäkin muka on oikea... |O

Alkuperäinen kirjoittaja Alatie:
Alkuperäinen kirjoittaja ProStroke:
4,5kg, jos ei tartte alakautta synnyttää.....

Miksei alakautta. Onnistuu! En ole mikään holo mutta niin vaan väänsin neli ja puoli kiloisen esikoiseni alateitse. Pikkase se koski mutta niin on koskeneet myös meitin pienemmätki.

Esikoinen kun syntyi, niin samassa huoneessa teho-osastolla oli poika, jolla oli syntymäpaino 5,7 kg. Ja se äiti oli synnyttänyt alakautta kun painoarvio oli ollut 4,5 kg. Toinen lapsi hänelle ja sanoi ettei tehnyt edes kipeää. Eikä kuulemma liioin revennyt...

mun toinen vauva painoi 4770g syntyessään =) iso tyttö :heart: syntyi ihan normaalisti ala kautta,1 tikki tuli :D :D Eli ottaisin isomma,helpomppi käsitellä,ei tarvi mitään lisää ruokia,eikä mitään muuta keskosen juttuja ;)

Kokemusta molemmista ja näin mukavuudenhaluisena tykkäisin tuosta pienemmästä enemmän, mikäli siis lapsi jo valmis syntymään ja kaikki ok. Meillä tuo pienempi oli huomattavasti helpompi ja kevyempi kanniskeltava ja käsiteltävä muutenkin vaikka viisaammat toista väittävät. Tietty jos toivoa sopii niin noiden väliltä olisi varmasti helpoin tapaus. ;)

Käytännössä ei niin suurta merkitystä kun sektiolla otetaan kuitenkin ulos, jos alateitse pitäisi synnyttää niin pelottaisi isomman kanssa. :/ Nyt kuitenkin pääasia että vauva saadaan ulos mahdollisimman hyvässä kunnossa, eli mielummin sitten isokokoinen "terve" vauva kuin pienempi joka tarvitsee vielä eritysihoitoa. Tai vastaavasti mielummin pienempi hyväkuntoinen kuin isompi sokerivauva.

Alkuperäinen kirjoittaja bambi07:
mun toinen vauva painoi 4770g syntyessään =) iso tyttö :heart: syntyi ihan normaalisti ala kautta,1 tikki tuli :D :D Eli ottaisin isomma,helpomppi käsitellä,ei tarvi mitään lisää ruokia,eikä mitään muuta keskosen juttuja ;)

No ei 2.5 kg mikään keskonen ole jos on syntyny laskettuun aikaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja bambi07:

Mulla 2510 g painanut 38 viikkoinen 10 pisteen poika. Kotiin olisi päässyt kahden päivän ikäisenä mutta jäätiin odottelemaan kaksosveljeä (3250g) joka opetteli syömään... muutenkin näistä kahdesta kokoajan ollut edellä kehityksessä. Eikä todellakaan ollut keskonen.

Ei pystyisi valitsemaan mitään syntymäpainoa, kannoin kaksoset täysiaikaisiksi ja alateitse olen neljä synnyttänyt joten kai se 4,5 kiloinenkin menisi.

2,5 kg, omat olleet n. 3,3 kg (himpun alle ja yli) ja täysi työ ponnistusvaiheessa eppareineen ja pienine repeämineen silti. En usko että pystyisin alakautta 4,5 kiloista synnyttämään ainakaan vaurioitta.

Kerroinkin jo aiemmin et oma painoi 4,5kg. Mut luojan kiitos kuvattiin raskauden lopussa et mahtuuko yli 4kg tulemaan alakautta. Tuloksena häntäluu alhaalla mutta joustava. Alakautta mahtui tulemaan. Sit ois voinu jännittää enemmän jos ois ilman kuvausta lähdetty kokeilemaan.

itselläni molemmat olleet alle 3kg (2860g ja 2560g) kumpikin täysiaikaisia (rv 39 ja risat syntyneet). Kumpikin ollet jänteviä ja helppoja käsitellä, nuoremman verensokereita seurattiin tiheään, muita ongelmia ei ole ollut taikka tullut.

Kyllä mä tuon 2,5kg ottaisin mieluummin. Mein esikoinen oli 2960g ja kuopus 2632g. Kuopus kyllä sitten syntyi vähän liian aikaisin, että niitä ongelmia oli, mutta kuitenkin muuten täysin terve poika. 4,5kg olisi kyllä varmasti paljon helpompi käsitellä ja hoitaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sonica:
Alapään puolesta 2,5 kg, vauvan käsiteltävyyden puolesta 4,5kg =)

tiesittekö että vauvan painolla ei välttämättä ole mitään tekemistä synnytyksen sujuvuuden ja alapään venymisen kannalta. kaverillani kävi niin että alle kolemkiloisen kuopuksen synnytys kesti kauemmin ja oli tuskallisempi kuin vastaavasti hänen 4kilosen esikoisensa synnytys joka sujui sutjakkaan ja nopeasti.

mulla kokemus synnyttää 2070g ja 4050g isompi oli helpompi. mutta kumpaakaan en vaihtaisi pois, jos itse synnytystapahtuma pitäisi elää uudestaan olisi valinta tuo isompi.

mä voisin ottaa vaikka sen 4,5kilosen, perusteluita en osaa sanoa mutta molemmat lapseni ovat olleet juuri nelikiloisia ja synnytykset sujuneet hyvin ja nopsaan, en usko että kolmannen kohdalla tuo 500g tuntuisi missään määrin.

mun lapsi painoi 4,5 kg ja ei todellakaan nukkunut koko yötä..tunnin välein oli nälkä ja kokoajan piti maitoa antaa...ja kivasti myös repesi KOKO alapää synnytyksessä.

Meillä syntyi raskausviikolla 38 2500 g vauva ja ei ollut mitään ongelmia. Oli ihan täysaikanen ja sokerit ja muut ei heitelleet yhtään. Ihan normaali ajassa kotiuduttiin jne. Sen sijaan huonekaverilla oli iso yli 4 kg vauva, jolla oli enemmän ongelmia. Kävivät mittailemassa sokereita ja oli keltaisuutta jne. Ilmeisesti äidillä oli jotain sokerijuttua raskauden aikana.

Yhteistyössä