Haluaisin lähteä opiskelemaan: SOSIONOMI vs. SAIRAANHOITAJA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "leenu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"leenu"

Vieras
Sairaanhoitajat ja sosionomit tai opiskelevat:
Haluasin kuulla plussia ja miinuksia työstänne ja opiskelusta, palkasta. Minulla on lähihoitajan koulutus taustalla ja sitä työtä olen 10v tehnyt.

Sosionomi opinnot oli meillä ainakin helpot. Tenttejä oli vuodessa 1 tai korkeintaan 2. Arvostelu tehtiin läsnäolon, kirjallisten töiden, ryhmätehtävien, projektien yms kautta. Paljon oli ryhmätehtäviä ja kirjallisia töitä.

Jos tykkäät hoidollisesta työstä, opiskele sairaanhoitajaksi. Itse pidän enemmän ohjauksellisesta ja neuvontatyöstä, joten mun valinta oli sosionomi. Mullakin lähihoitajan koulutus taustalla.

Palkka on paska niin kuin kaililla naisvaltaisilla aloilla. Lähtöpalkka bruttona 2300 €. Päivätyössä olen, joten ei tule vuorotyö- tai viikonloppulisiäkään mutta työnkuva itsessään on mielenkiintoinen ja työtä on kiva tehdä.

[QUOTE="vieraana";30033659]Minkälaisissa paikoissa sosionomit ootte töissä ja mitä teette?[/QUOTE]

mä oon ollu sossussa etuuskäsittelijänä ja sosiaaliohjaajana. Se on mun unelmaduunia. Lisäks mua kiinnostaa kelan, työkkärin ja typin työ. Sekä kaikki työllistymiseen ja aktivointiin liittyvä

Sosionomin työ on mulle ainakin aika vierasta, just se että missä kaikkialla voi työskennellä. Meidän amk:ssa voi myös opiskella sen lastentarhanopettajan pätevyyden siinä samalla, sellainen kasvatus-ja perhetyö minua ehkä eniten kiinnostaisi sosionomina.

Sairaanhoitajan työ taas on tutumpaa kun hoitotyötä olen tehnyt mutta toisaalta vaihtelua ehkä juuri kaipaisinkin. Toisaalta se opiskelu voisi olla helpompaa kun on työkokemusta alalta.

Sosionomibvoi työskennellä edellä mainittujen lisäksi vielä esim. Koulukuraattorina, päiväkeskusohjaajina (mielenterveys, päihde, vanhus), kriminaalityössä esim sovittelutoimistossa tai vankilassa, kotipalveluohjaajana, sosiaaliohjaajana, palveluohjaajana, lastentarhanopena, kuntoutusohjaajana,... Ja varmasti vielä puuttui paikkoja eli paljon on kaikkea

Pakko sanoa vaan sen verran että mun luokalla (sh) oli sosionomiksi vuoden opiskellut joka vaihtoi meille koska sosiomonin työt on niin ympäripyöreitä ettei jaksanut sitä että vähän niinkun kaikkea tekee muttei kuitenkaan saa tehdä opiskelukin oli niin epämääräistä lässytystä. sh työtehtävätkin on ihmisläheisempiä niin se vaikutti myös hänellä

[QUOTE="...";30033928]Pakko sanoa vaan sen verran että mun luokalla (sh) oli sosionomiksi vuoden opiskellut joka vaihtoi meille koska sosiomonin työt on niin ympäripyöreitä ettei jaksanut sitä että vähän niinkun kaikkea tekee muttei kuitenkaan saa tehdä opiskelukin oli niin epämääräistä lässytystä. sh työtehtävätkin on ihmisläheisempiä niin se vaikutti myös hänellä[/QUOTE]

Vähän tääläinen tunne minullakin on, jännää! Tai kun en oikein tiedä mitä se sosionomi OIKEASTI tekee, ihan käytännön tasolla.

Sairaanhoitajan työt sitten taas eivät paljon eroa lähäristä kaikissa paikoissa, paitsi lääkehoito ja vastuuta enemmän. Palkkakin melkein sama.

Minusta tulee sosiaalityöntekijä eli siksi sanon sosionomi. :)

Mutta jos et halua ihan varmaksi sh:ksi tai sosionomiksi, niin miten olis terveydenhoitajaksi erikoistuminen.

Voisin ajatella, että th:n työssä vois yhdistellä näitä kahta miettimääsi työtä enemmän. :)

Minä kans olen miettinyt samaa asiaa, tosin minulla on lähihoitajan opinnot vielä kesken, melko loppusuoralla kylläkin. Palkan ja työnkuvan vuoksi haluan jatkaa opintoja joko sh tai sosionomiksi... ja rehellisesti sanottuna en usko että tahdon tehdä osaamistani vastaavaa työtä kovin pitkään (vanhustyö, lähihoitaja), kun olen enemmän kiinnostunut sosiaalityöstä, varhaiskasvatuksesta ja mielenterveys- ja päihdepuolesta. Asuinkaupungissani ei varmaan paljon muuta työtä äkkiseltään minulle valmistuttuani löydy kuin vanhustenhoidon lyhyitä sijaisuuksia uskoakseni...

Sairaanhoitaja enimmäkseen mietinnässä siksi, kun haaveammattini psykiatrinen sh ollut kauan. Nyt kuitenkin kiinnostus sosionomin opintoihinkin nostaa päätään. hmmm...

Jään siis ketjua seuraamaan, josko tulisi lisää perusteluja kummankin koulutuksen puolesta...

Vanha ketju, mutta...

Olen sh-opiskelija. Hain aikaisemmin myös sosionomi-opintoihin mutta oneksi valitsin sairaanhoitaja-opinnot.
+paljon harjoitteluja erilaisilla työkentillä
+mielenkiintoisia aiheita opinnoissa
+työllistymismahdollisuudet laajat
-tuleva 3-vuorotuo
-pyhät (joulut, juhannukset jne.) ollaan töissä

Nostetaanpas ketjua, kun tällä hetkellä pähkäilen täällä samaa asiaa. Lähihoitaja siis nykyiseltä ammatilta, mutta kolmivuorotyö ja fyysisesti raskas työ ei oikein sovi minulle niin terveyden kuin elämäntilanteenkaan vuoksi.

Amk siis suuntana jokatapauksessa, mutta kumpi näistä kahdesta vaihtoehdosta.

Entäs onko ketään, jolla olisi molemmat tutkinnot käytynä?

Vanha ketju, mutta...

Olen sh-opiskelija. Hain aikaisemmin myös sosionomi-opintoihin mutta oneksi valitsin sairaanhoitaja-opinnot.
+paljon harjoitteluja erilaisilla työkentillä
+mielenkiintoisia aiheita opinnoissa
+työllistymismahdollisuudet laajat
-tuleva 3-vuorotuo
-pyhät (joulut, juhannukset jne.) ollaan töissä

Minulla on sh opiskelu paikka jo. Ja hakenut myös sosionomi kouluun mutta kun en tiedä kumpi olisi se oikea valinta( olen Lh ja työhistoriaa n 11 vuotta takana) ja mietin sitten onko sosionomille töitä kun ei ole työkokemusta alalta pääseekö työpaikkoihin harjoittelemme ?? Että oisko se sh parempi. Kuitenkin kun olen opiskellut lisäksi esimiestyön ammattitutkinnonkin tiedä kumpi valitsisin

Nostetaanpas ketjua, kun tällä hetkellä pähkäilen täällä samaa asiaa. Lähihoitaja siis nykyiseltä ammatilta, mutta kolmivuorotyö ja fyysisesti raskas työ ei oikein sovi minulle niin terveyden kuin elämäntilanteenkaan vuoksi.

Amk siis suuntana jokatapauksessa, mutta kumpi näistä kahdesta vaihtoehdosta.

Entäs onko ketään, jolla olisi molemmat tutkinnot käytynä?

Sama täällä Lh olen Ha hakenut sh Ha sosionomi AMK kouluun sh kouluun onko paikkakin mutta en riedäkumpi olisi se oikea valinta.

Yhteistyössä