Voikohan työvoimapoliittiseen koulutukseen päästä kesken koulutuksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuleva lähäri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuleva lähäri

Vieras
Mä valmistun toukokuussa lähihoitajaksi ja suuntaudun lapsiin ja nuoriin. Keväällä täällä alkaa työvoimapoliittisena koulutuksena lähihoitajan koulutus jossa suuntautumisena tulee olemaan sairaanhoito ja huolenpito. Haluaisin tuon toisenkin suuntautumisen, mutta ei talous kestä lähteä opiskelemaan sitä opintotuella.

Alkava koulutushan alkaa aivan alusta ja ne perusopinnothan olen jo tehnyt. Mietin, että voikohan tuollaiseen ryhmään päästä mukaan sitten kun he aloittavat sen suuntautumisen opiskelun? Monestihan ryhmästä aina joku jättää kesken eli paikkoja tulee lisää ryhmään.

Työvoimapoliittisena saisin vähintään työmarkkinatuen jos ei työssäoloehto ehdi täyttyä liiton päivärahaa varten.

Toki tällaiset selviää kysymällä asiaa koulutuksen järjestävältä taholta, mutta ajattelin että jos jollakin täällä palstalla olisi kokemusta tai tietoa tästä.

Työvoimakoulutus on ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille, tuskin pääset haastatteluun tuossa tilanteessa. Todennäköisesti olet täysillä työelämässä mukana siinä vaiheessa kun koulutusohjelma alkaa, jolloin ei varmasti ole puhettakaan päästä mukaan - en ole tosin kuullutkaan että ketään valittaisiin noihin vain suuntautumista suorittamaan.
Sinuna kyselisin oppisopimuspaikkaa jolla voit suorittaa SaHun, sitten valmistuttuasi.

Itse olen ollut vaan työvoimapoliittisilla kursseilla ja sinne ainakin on otettu kesken kurssin jos joku lopettanut. Nuo ihan kunnon koulutukset kestääkin pidempään kun kurssit jotka kestoiltaan yleensä noin puoli vuotta eli niiden käytäntöä en sitten osaa sanoa. Yleensä noihin työvoimapoliittisiin koulutuksiin valitaan enemmäkseen työttömiä jotka olleet työttöminäkin jo jonkun aikaa. Suoraan koulunpenkiltä toiseen harvemmin valitaan. Muutenhan kaikki käyttäisi tuota porsaanreikää hyväkseen kun opiskelee.

Niille kursseille, missä olen ollut ei ole ihan alkupäivien keskeyttäneiden jälkeen uusia otettu. Missään lähihoitajakoulutuksessa en kuitenkaan ole ollut. Yhdellä kurssilla katseltiin vähän pahalla yhtä, joka kävi milloin kävi ja lopulta lopetti kesken, hakijoita oli vaikka kuinka eli meni sekin paikka hukkaan.

Enhän mä suoraan koulusta olisi tuohon menossakaan koska ei suuntautuminen ala vielä. Se alkaa varmaan joskus ensi vuoden puolella. Täällä siitä kummallinen tilanne, että jopa lähihoitajia on työttömänä koska säästetään eikä palkata uusia vaikka tarvetta olisi. Kyllähän kesän ajaksi varmasti taas töitä saa, mutta mikä onkaan tilanne syksyllä.

Yhteistyössä