Haittasiko sinua se, että lapsesi lto, eskariope, opettaja olisi lestadiolainen?

  • Viestiketjun aloittaja mjaah..
  • Ensimmäinen viesti
mjaah..
Uskonnollisen vakaumuksen ei pitäisi minusta tällaisessa tilanteessa vaikuttaa työhön, mutta jännästi vaan minun lapseni ryhmä ei koskaan osallistu "diskoihin" eikä muihinkaan yhteisiin tapahtumiin, joissa soitetaan musiikkia. Kuitenkin näen niistä"mainoksia" ja muiden ryhmien lapset innoissaan puhuu, mutta asiasta kysyessäni "meillä on nyt muita suunnitelmia".

Mistäkö tiedän hänen olevan lestadiolainen? Asumme samassa pihapiirissä ja meillä on yhteisiä tuttuja. Ärsyttää kyllä, että oman näkemyksen takia rajoitetaan kaikkia. :(
 
"vieras"
Ei haittaisi, en minä edes tiedä mihin uskontokuntaan nuo opettajat ja hoitajat kuuluu. Siinä vaiheessa jos vakaumus jotenkin näkyy opetuksessa/hoidossa, haittaisi. Eikö tuossa tapauksessa voisi kysyä opettajalta (tai rehtorilta), miksei sun lapsen luokka koskaan osallistu samoihin juttuihin kuin muu koulu?
 
"vieras"
Minua häiritsi. Kyllä. Mutta olenkin ex-vanhoillislestadiolainen. Lastentarhanopettajan asenne näkyi meitä kohtaan. Se oli ikävää ja haittasi todella paljon koko tarha-ajan. Kuopus oli hänen ryhmässään... Muut onneksi muissa ryhmissä.

Eipä ne teattereissa käyneet ja esitykset yms oli aina perinteisiä ja lapsekkaita. Muilla ryhmillä saattoi olla vauhdikasta räppiä tai tanssia vaikka kevätjuhlassa. Eipä tuo kuitenkaan ongelma ollut. Yksi piirre vain.

Minua häiritsi. Todella häiritsi. Eikä se ollut kuvitelmaa.
 
Oletusarvoisesti ei haittaisi, mutta tuossa teidän tapauksessa ärsyttäisi, jos ja kun antaa vakaumuksensa vaikuttaa työhönsä.

Itse tunnen muutamia vl-opettajia ja osallistuvat kyllä kaikkeen, mihin työnsä puolesta joutuvat (esim. toimivat valvojana yläasteen diskossa jne).
Minun tuntemani vl:t ajattelevat niin, ettei silmiä ja korvia voi sulkea ts. tiedostavat elävänsä "normaalien" ihmisten keskuudessa, mutta sydämensä voivat sulkea.
Eli esimerkiksi tuollaisessa pakolaisessa diskotilanteessa "sulkevat sydämensä" niiltä
asioilta, joita pitävät vääränä.
 
mjaah
Mua häiritsee lasten eriarvoinen asema. Jätetää menemättä vaikka vappujuhliin, koska siellä on musiikkia. Olen useasti kysynyt miksi eivät mene niin vastaukset ovat "meillä on omat rauhallisemmat juhlat", "meillä on muita suunnitelmia", "no ei ne oikein nyt ole meidän tyyliset". Olen sähköpostilla ollut yhteydessä päiväkodinjohtajaan, joka sanoi, että keskustelee asiasta, mutta periaatteessa ryhmillä on oikeus toteuttaa asioita kuten haluavat. Siis asettaa lapsia halutessaan eriarvoiseen asemaan. En tykkää.
 
Mua ei haittaisi. Ajattelisin, että lapset kyllä ehtii diskoihin yms. myöhemmin. Ei haittaa, jos joku aikuinen yrittää vähän venyttää lapsuutta, varsinkin jos heillä todella on jotain kivaa muuta tekemistä silloin. Sen sijaan muihin kuin perinteisiin kristillisiin kirkkoihin kuuluva opettaja kyllä vaivaisi.
 
"Vieras"
Ei haittaa jos henkilö ei liikaa tuo julki uskoaa.
Täällä oli ope joka kuului vapaakirkkoon.
Kaikki tykkäsivät hänestä yli kaiken.
Sai levottomatkin tyypit rauhoittumaan.
Opettaja oli rauhallinen ja lapsi rakas. Kertoi jännittäviä tarinoita.
 
"noo"
Ei haittaa uskonnollinen vakaumus, mutta tuo kyllä haittaisi, jos se alkaisi vaikuttaa lapseni hoitoon. Kysyisin kyllä ihan suoraan, että mikseivät mene musiikkitapahtumiin. Ja jos ei asia selviäis, niin menisin esimiehen pakeille.
 
mjaah
Mua ei haittaisi. Ajattelisin, että lapset kyllä ehtii diskoihin yms. myöhemmin. Ei haittaa, jos joku aikuinen yrittää vähän venyttää lapsuutta, varsinkin jos heillä todella on jotain kivaa muuta tekemistä silloin. Sen sijaan muihin kuin perinteisiin kristillisiin kirkkoihin kuuluva opettaja kyllä vaivaisi.


Kai ymmärrät, että päiväkodissa olevat "vappudiskot" ei todellakaan lyhennä lapsuutta? Musiikin kuunteleminen ja tanssiminen yhdessä on paitsi hauskaa, myös kehittävää. Joten jos nyt haluaa lukea viskareille nalle puhia eikä ristoräppääjää, ni fine, mutta sellainen ahdistaa, että ei voi osallistua yhteisiin juhliiin. Joo, olihan heillä varmasti mukavaa, olivat esim vappuna värittäneet vappupalloja ja saaneet "leikkiä vähän pidempään" sisällä. o_O
 
"yyhoo"
Samoilla linjoilla useimpien kanssa, eli ei haittaisi, jos se ei vaikuttaisi opetukseen tai lapseen, eikä oppeja yritettäisi tyrkyttää salakavalastikaan muun opetuksen ja tapahtumien lomassa. Eli ap:n tapauksessa vosin itsekin närkästyä, jos lapset ei koskaan pääsisi valtaväestön "rientoihin". Mulle siis joku disco ei ole sinänsä mikään pakko-juttu, mutta lapset kuitenkin tietää, että se on kiva juttu ja heitä harmittaa suuresti, kun toiset pääsee kivoihin juttuihin ja toiset eivät. Kaipa lapset itsekin tiedostavat tuossa kohtaa, että he ovat jotenkin eriarvoisessa ("huonommassa") asemassa, kuin toiset.
 
Kai ymmärrät, että päiväkodissa olevat "vappudiskot" ei todellakaan lyhennä lapsuutta? Musiikin kuunteleminen ja tanssiminen yhdessä on paitsi hauskaa, myös kehittävää. Joten jos nyt haluaa lukea viskareille nalle puhia eikä ristoräppääjää, ni fine, mutta sellainen ahdistaa, että ei voi osallistua yhteisiin juhliiin. Joo, olihan heillä varmasti mukavaa, olivat esim vappuna värittäneet vappupalloja ja saaneet "leikkiä vähän pidempään" sisällä. o_O
Joo, en ajatellut tarkemmin, että kyse eskareista ja "tavallisesta" tanssimisesta. Ehkä en ihan tiedän, mitä vanhoillislestadiolaisuus käytännössä tarkoittaa... Jos se siis tarkoittaa musiikista kieltäytymistä, niin kyllä se sitten haittaisi. Oon vaan nähnyt sellaisia pieniä tyttöjä pynttäytyneinä nuoriksi naisiksi diskoon menossa, että ei paljon haittaisi, jos joku kasvattaja ajattelisi, että ehtii sitä myöhemminkin.
 
Hdthk
Meidän lasten pph ei halunnut viedä lapsia puistoon kun siellä oli halloween juhlat. Mulle se oli ihan on. En tiiä hänen vakaumuksesta. Mut oletin et hän ei itse tykkää halloween jutuista
 
[QUOTE="noo";29009224]Ei haittaa uskonnollinen vakaumus, mutta tuo kyllä haittaisi, jos se alkaisi vaikuttaa lapseni hoitoon. Kysyisin kyllä ihan suoraan, että mikseivät mene musiikkitapahtumiin. Ja jos ei asia selviäis, niin menisin esimiehen pakeille.[/QUOTE]

Peesaan tätä. Ei saa jättää lapsia pois esim päiväkodin jutuista.
 
"hoplaa"
Mulla oli itsellä koko ala-asteen lestadiolaisnainen opettajana (jo sen verran iäkäs että niitä äitiyslomia ei enää tullut/ollut). Meillä ei koskaan ollut mitään mitä rinnakkaisluokkalaisilla; levyraatia, tanssiesityksiä tai sketsejä juhlissa, diskon järjestämistä, vappu- tai muitakaan "bileitä"... Meillä sen sijaan laulettiin musiikintunnit pääosin virsiä ja suomalaisia kansanlauluja (kalliolle, kukkulalle jne..), ja joulu- ja kevätjuhlissa kun oli meidän vuoro tehdä esitys niin aina, siis ihan aina, meidän luokka lauloi jonkun tylsän laulun, kuten Edelweissin.

Rinnakkaisluokkalaiset nauroi meille aina ihan päin naamaa, ja se on kyllä tuossa iässä melko iso juttu. Vaikka nyt aikuisena tuntuisikin että ihan sama jollekin vappujuhlalle jos opettajan vakaumukseen ei sovi.

Joten, jos lapsellani olisi vastaavalainen hoitaja tai opettaja, niin kyllä haittaisi. Mutta jos olisi ihan tolkun ihminen joka erottaa sen työn ja vakaumuksensa edes kutakuinkin, niin ei haittaisi.
 
"JoJo"
Entäs kun koulu on vahvasti uskonnollinen ja korostaa tätä jopa vanhempainillassa? Koemme että meidän omia periaatteitamme (emme kuulu kirkkoon) vastoin toimitaan jatkuvasti. Lapsi joutuu osallistumaan uskonnollisiin tilaisuuksiin ja uskontotunneille (ei kuulema et-opinnot sovi lapsen lukujärjestykseen). Välillä tuntuu ahdistavalta, kun Wilma-viestitkin pyhien tienoilla ovat pelkkää uskontojorinaa.
Lapsi myös sijoitettiin seurakunnan iltapäiväkerhoon, vaikka haimme koulun iltapäiväkerhoon (koulu ja srk:n ip-kerho tekevät yhteistyötä).

Opettajana toimiva sukulainen on kehottanut ottamaan yhteyttä koululautakuntaan, mutta olen vielä kahden vaiheilla. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Minun oman kokemukseni mukaan tällaiset erittäin uskovaiset ihmiset ovat melko suvaitsemattomia. Erilaisia lapsia ei juurikaan hyväksytä, ja tähän ollaankin törmätty jo useaan otteseen.
On mielestäni outoa että vielä nykyisinkin koulu saa tuoda noin vahvasti esiin kristillisen uskonsa. Puhun koulusta yleisesti, koska opettajat ovat ilmeisesti valittu tietyin perustein, eli että kaikki kannattavat samaa näkemystä.

Tästä tekstistä nyt varmasti tutut tunnistaa. Mutta joo, onko muilla kokemuksia tai vinkkejä meidän tilanteeseemme? Tarkemmin en selitä, mutta sanon että meidän lapsen tilanteessa uskontotunneille osallistuminen on suorastaan haitallista.
 
"Vieras"
Itselläni oli yläasteella lestadiolainen opettaja ja se kyllä haittasi ja haittaisi jos samanlainen olisi omilla lapsilla. Paasasi tunneilla kuinka olemme syntisiä kun pelaamme uhkapelejä (eli siis pelikorteilla) ja katsomme teeveetä. Kertoi myös kantansa homoseksuaalisuuteen ja sanoi, että jos hänen lapsensa olisi homo hän istuttaisi sen Sähkötuoliin ja vääntäisi itse kahvasta jne. Näitä juttuja riittää ja en todellakaan suvaitsisi, että tuollainen opettaisi omaa lastani. Hänen miehensä opetti myös samassa koulussa mutta ei minulle onneksi mitään.
 
"vesimeloni"
Mun lapsia opetti useita vuosia lestadiolainen opettaja. Hänestä tykkäsi valtavasti niin oppilaat, kuin vanhemmat! Ihana, rento miesopettaja. Olen kuullut, että joskus vuosia, vuosia aiemmin tää opettaja ois ollut "tiukempi", eli ei katsottu tv:tä, ei kuunneltu musiikkia (paitsi jotain klassista, missä ei lauleta), jne... Mutta näin ei ollut kyllä omien lasteni kohdalla.
 
[QUOTE="JoJo";29009529]Entäs kun koulu on vahvasti uskonnollinen ja korostaa tätä jopa vanhempainillassa? Koemme että meidän omia periaatteitamme (emme kuulu kirkkoon) vastoin toimitaan jatkuvasti. Lapsi joutuu osallistumaan uskonnollisiin tilaisuuksiin ja uskontotunneille (ei kuulema et-opinnot sovi lapsen lukujärjestykseen). Välillä tuntuu ahdistavalta, kun Wilma-viestitkin pyhien tienoilla ovat pelkkää uskontojorinaa.
Lapsi myös sijoitettiin seurakunnan iltapäiväkerhoon, vaikka haimme koulun iltapäiväkerhoon (koulu ja srk:n ip-kerho tekevät yhteistyötä).

Opettajana toimiva sukulainen on kehottanut ottamaan yhteyttä koululautakuntaan, mutta olen vielä kahden vaiheilla. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Minun oman kokemukseni mukaan tällaiset erittäin uskovaiset ihmiset ovat melko suvaitsemattomia. Erilaisia lapsia ei juurikaan hyväksytä, ja tähän ollaankin törmätty jo useaan otteseen.
On mielestäni outoa että vielä nykyisinkin koulu saa tuoda noin vahvasti esiin kristillisen uskonsa. Puhun koulusta yleisesti, koska opettajat ovat ilmeisesti valittu tietyin perustein, eli että kaikki kannattavat samaa näkemystä.

Tästä tekstistä nyt varmasti tutut tunnistaa. Mutta joo, onko muilla kokemuksia tai vinkkejä meidän tilanteeseemme? Tarkemmin en selitä, mutta sanon että meidän lapsen tilanteessa uskontotunneille osallistuminen on suorastaan haitallista.[/QUOTE]

Missä päin Suomea tällainen koulu on? Aika harvinaisuus varmaan, musta tuntuu, että kouluissa ollaan lähinnä varpaillaan, että ei vaan olisi tunnustuksellista tai ei kai vaan joku loukkaannu suvivirrestä. Itse olisin kyllä tyytyväinen, jos lapseni koulussa olisi kristilliset arvot, jäisi noitakirjat ja halloween-vamppyyrit vähemmälle.
 
"noo"
[QUOTE="JoJo";29009529]Entäs kun koulu on vahvasti uskonnollinen ja korostaa tätä jopa vanhempainillassa? Koemme että meidän omia periaatteitamme (emme kuulu kirkkoon) vastoin toimitaan jatkuvasti. Lapsi joutuu osallistumaan uskonnollisiin tilaisuuksiin ja uskontotunneille (ei kuulema et-opinnot sovi lapsen lukujärjestykseen). Välillä tuntuu ahdistavalta, kun Wilma-viestitkin pyhien tienoilla ovat pelkkää uskontojorinaa.
Lapsi myös sijoitettiin seurakunnan iltapäiväkerhoon, vaikka haimme koulun iltapäiväkerhoon (koulu ja srk:n ip-kerho tekevät yhteistyötä).

Opettajana toimiva sukulainen on kehottanut ottamaan yhteyttä koululautakuntaan, mutta olen vielä kahden vaiheilla. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Minun oman kokemukseni mukaan tällaiset erittäin uskovaiset ihmiset ovat melko suvaitsemattomia. Erilaisia lapsia ei juurikaan hyväksytä, ja tähän ollaankin törmätty jo useaan otteseen.
On mielestäni outoa että vielä nykyisinkin koulu saa tuoda noin vahvasti esiin kristillisen uskonsa. Puhun koulusta yleisesti, koska opettajat ovat ilmeisesti valittu tietyin perustein, eli että kaikki kannattavat samaa näkemystä.

Tästä tekstistä nyt varmasti tutut tunnistaa. Mutta joo, onko muilla kokemuksia tai vinkkejä meidän tilanteeseemme? Tarkemmin en selitä, mutta sanon että meidän lapsen tilanteessa uskontotunneille osallistuminen on suorastaan haitallista.[/QUOTE]

Todellakin olisi syytä olla yhteydessä koululautakuntaan. Miten niin ei et-opinnot sovi lukujärjestykseen? Voisiko käydä niin, että matikan tunnit ei sovi lukujärjestykseen?

Uskonnonopetus on Suomessa vakaumuksellista, en laittaisi omaa lastani sellaiseen.
 

Yhteistyössä