Haittasiko sinua se, että lapsesi lto, eskariope, opettaja olisi lestadiolainen?

  • Viestiketjun aloittaja mjaah..
  • Ensimmäinen viesti
"JoJo"
Kyseessä on Itä-Suomessa sijaitseva koulu. Ja en uskokaan että uskonnollisuudesta on haittaa heille, jotka kuuluvat samaan uskontokuntaan.
Mutta meidän tarkoituksenamme oli antaa lapsen päättää itse uskonnostaan sitten myöhemmällä iällä, emme halunneet että hänelle opetetaan uskontoa siksikään, että emme joutuisi kotona sitten vaikuttamaan hänen ajatuksiinsa.
Lapsemme on erityislapsi, ja hän käsittää asiat joskus varsin kirjaimellisesti, sekä omaa ehkä vähän liiankin hyvän mielikuvituksen.

Jo kolmevuotiaana hän pelkäsi ristiinnaulitsemista ja kuolemaa, kiitos pyhäkoululle (johon oli "pakko" osallistua, koska kaikki muutkin lapset osallistuivat).
 
"vieras"
Ei, jos se vaikuttaisi työhön.

Itselläni oli ala-asteella lestadiolainen opettaja, eikä tuosta mitään traumoja ole jäänyt. Katselimme koulussa jopa opetusohjelmia televisiosta.
 
Pelastkaa edes lapset
[QUOTE="JoJo";29010957]Kyseessä on Itä-Suomessa sijaitseva koulu. Ja en uskokaan että uskonnollisuudesta on haittaa heille, jotka kuuluvat samaan uskontokuntaan.
Mutta meidän tarkoituksenamme oli antaa lapsen päättää itse uskonnostaan sitten myöhemmällä iällä, emme halunneet että hänelle opetetaan uskontoa siksikään, että emme joutuisi kotona sitten vaikuttamaan hänen ajatuksiinsa.
Lapsemme on erityislapsi, ja hän käsittää asiat joskus varsin kirjaimellisesti, sekä omaa ehkä vähän liiankin hyvän mielikuvituksen.

Jo kolmevuotiaana hän pelkäsi ristiinnaulitsemista ja kuolemaa, kiitos pyhäkoululle (johon oli "pakko" osallistua, koska kaikki muutkin lapset osallistuivat).[/QUOTE]

Ei lapsille pitäis vielä kertoa kaikkia yksityiskohtia noista kauhutarinoista! Säästäkää hyvät uskovaiset lapsillenne edes lapsuus.
 
"Rane"
Juu ei minkään sortin fanaatikkoja kiitos. Jos joku haluaa viettää elämänsä helvetin varjossa, niin se olkoon hänen henkilökohtainen oikeutensa. Pitäkööt höpinät omissa porukoissaan.
 
Vieras s
Meillä ollut pph ja lto lessuja eikä ole haitannut. Pph:lla ei ollut telkkaria, eli sitä eivät katsoneet, mut tekivät sit paljon muuta, askartelua, leipomista yms. Ja osallistuivat aina muiden pph retkiin ja tapahtumiin. Huipputäti!
Myös lessu lto on ollu yks parhaita omalle kohdalle sattuneista, lapsi oli alle 3v hänen ryhmässään ja tykkäsin, mielestäni lestadiolaisuuteen ei näkynyt työssä ainakaan negatiivisesti. Ja molemmat tapaukset olleet jo sen ikäisiä, että eivät ole enää äitiyslomailleet :)
 
"yks"
Mä olen aika järkyttynyt luettuani tämän ketjun. Mä olen ollut siinä sinisilmäisessä luulossa, että ihmiset suomessa ovat keskimäärin melko suvaitsevaisia. Tämä suvaitsemattomuuden määrä siis yllätti.

Oletteko te yhtä piintyneen epäluuloisia kaikkia 'vähemmistöjä' kohtaan? (ei homoja opettajia, ei mustia opettajia, ei miesopettajia (nekin on vähemmistössä) )

Vai oletteko te epäluuloisia vain uskovia opettajia kohtaan? Ei helluntalaisia, ei vapaakirkkolaisia, mites olis tunnustava muslimi?

Ettekö te näe elämää oman kapean piirinne ulkopuolella? Kannattaisi ehkä hankkia hiukan tietoa ja näkökulmia oman kapean elinpiirin ulkopuolelta. Kaikki vieras ei ehkä olisikaan niin pelottavaa.
 
"jeps"
Minä taas saattaisin tämän keskustelun valossa ihan toivomalla toivoa, että olisi joku vähän "vakavamielisempi" opettaja. Nykylapset on muutenkin niin levottomia ja virikkeitä saavat liikaakin, että koulu vois todella keskittyä ydinalueeeseensa ja jättää diskot ja riehat sun muut vapaa-ajalle. Eli en todellakaan valittaisi, jos epäoleeliset hömpötykset jäis koulun ohjemistosta pois.
 
vieras*
[QUOTE="yks";30126992]Mä olen aika järkyttynyt luettuani tämän ketjun. Mä olen ollut siinä sinisilmäisessä luulossa, että ihmiset suomessa ovat keskimäärin melko suvaitsevaisia. Tämä suvaitsemattomuuden määrä siis yllätti.

Oletteko te yhtä piintyneen epäluuloisia kaikkia 'vähemmistöjä' kohtaan? (ei homoja opettajia, ei mustia opettajia, ei miesopettajia (nekin on vähemmistössä) )

Vai oletteko te epäluuloisia vain uskovia opettajia kohtaan? Ei helluntalaisia, ei vapaakirkkolaisia, mites olis tunnustava muslimi?

Ettekö te näe elämää oman kapean piirinne ulkopuolella? Kannattaisi ehkä hankkia hiukan tietoa ja näkökulmia oman kapean elinpiirin ulkopuolelta. Kaikki vieras ei ehkä olisikaan niin pelottavaa.[/QUOTE]

On aina pelottavaa jos joku lahko kuvittelee olevansa ainoa oikea, ei ymmärrä miten voivat omien oppiensa kanssa kuulua ev.lut kirkkoon.

Myös syntien näpsä anteeksi saanti tuosta vaan on kovin omituista.
 
äetee
Mikäli se aiheuttaisi sen, että lapset eivät pääsisi teatteriin tai elokuviin ymsyms, niin kyllä haittaisi. Lisäksi en halua opettajaksi naista, joka on koko ajan pois ja yleensä sijaisena joku epäpätevä opiskelija.
 
Kirkuva
Meillä lukiossa oli psykologian opettajana lestadiolainen. Kyllä se häiritsi, kun mies ei halunnut opettaa mitään aiheita, missä käsiteltiin homoseksuaaleja tai muuta, mikä heidän uskonnossa on väärin. Nämä kohdat ja kappaleet aina hypättiin yli kursseilla.

Mutta lähtökohtaisesti ei ole ennakkoluuloja heitä kohtaan, kunhan mistään ei paasata eikä oman uskonnon näkökulmia tuoda mitenkään jyrkästi esiin.
 
helluntailainen lto
[QUOTE="yks";30126992]Mä olen aika järkyttynyt luettuani tämän ketjun. Mä olen ollut siinä sinisilmäisessä luulossa, että ihmiset suomessa ovat keskimäärin melko suvaitsevaisia. Tämä suvaitsemattomuuden määrä siis yllätti.

Oletteko te yhtä piintyneen epäluuloisia kaikkia 'vähemmistöjä' kohtaan? (ei homoja opettajia, ei mustia opettajia, ei miesopettajia (nekin on vähemmistössä) )

Vai oletteko te epäluuloisia vain uskovia opettajia kohtaan? Ei helluntalaisia, ei vapaakirkkolaisia, mites olis tunnustava muslimi?

Ettekö te näe elämää oman kapean piirinne ulkopuolella? Kannattaisi ehkä hankkia hiukan tietoa ja näkökulmia oman kapean elinpiirin ulkopuolelta. Kaikki vieras ei ehkä olisikaan niin pelottavaa.[/QUOTE]

Erittäin hyvin kirjoitettu! Olen helluntaiseurakuntaan kuuluva lastentarhanopettaja, eikä kenenkään tarvitse pelätä, että lapsensa menisi pilalle hoivissani. Usko näkyy siinä, että rakastan lähimmäisiäni ja jaksan olla ystävällinen myös suvaitsemattomille vanhemmille. Olen erittäin oikeudenmukainen ja rehellinen jne. Kaikki Raamatun opetusten vaikutusta. Kirkollisten juhlapyhien aikaan olen käsitellyt asioita koulutetun henkilön taidolla, niin kuin kaikki muutkin tekevät.

Ehkä minä kuitenkin sitten olen kelpaamaton, koska positiiviset ominaisuuteni johtuvat Raamatusta.
 
spog
[QUOTE="yks";30126992]Mä olen aika järkyttynyt luettuani tämän ketjun. Mä olen ollut siinä sinisilmäisessä luulossa, että ihmiset suomessa ovat keskimäärin melko suvaitsevaisia. Tämä suvaitsemattomuuden määrä siis yllätti.

Oletteko te yhtä piintyneen epäluuloisia kaikkia 'vähemmistöjä' kohtaan? (ei homoja opettajia, ei mustia opettajia, ei miesopettajia (nekin on vähemmistössä) )

Vai oletteko te epäluuloisia vain uskovia opettajia kohtaan? Ei helluntalaisia, ei vapaakirkkolaisia, mites olis tunnustava muslimi?

Ettekö te näe elämää oman kapean piirinne ulkopuolella? Kannattaisi ehkä hankkia hiukan tietoa ja näkökulmia oman kapean elinpiirin ulkopuolelta. Kaikki vieras ei ehkä olisikaan niin pelottavaa.[/QUOTE]

Aivan eri asia olla musta tai muslimi. Värillä ei ole mitään väliä. Myöskään seksuaalisella suuntautumisella ei ole väliä. En minä mitään perverssiä tietenkään halua lapsilleni genitaaleja revittelemään, mutta tuo ei liity seksuaaliseen suuntautumiseen mitenkään. Pervoja on kaikissa.

Sellainen uskovainen, joka ei osaa pitää vakaumustaan irti työstään ei sovi kasvatustyöhön. Sama onko muslimi vai helluntailainen. Teidän pitää ymmärtää että ajatusmaailmanne on meille naurettava ja että meidän lapsiimme sitä ette istuta.

Sellainen uskovainen, joka pitää mölynsä mahassaan ja tekee työnsä kunnolla ja estoitta on aivan ok.
 
helluntailainen lto
Aivan eri asia olla musta tai muslimi. Värillä ei ole mitään väliä. Myöskään seksuaalisella suuntautumisella ei ole väliä. En minä mitään perverssiä tietenkään halua lapsilleni genitaaleja revittelemään, mutta tuo ei liity seksuaaliseen suuntautumiseen mitenkään. Pervoja on kaikissa.

Sellainen uskovainen, joka ei osaa pitää vakaumustaan irti työstään ei sovi kasvatustyöhön. Sama onko muslimi vai helluntailainen. Teidän pitää ymmärtää että ajatusmaailmanne on meille naurettava ja että meidän lapsiimme sitä ette istuta.

Sellainen uskovainen, joka pitää mölynsä mahassaan ja tekee työnsä kunnolla ja estoitta on aivan ok.
Opettajan ulkonäkö, tekemiset, sanomiset ja elämäntapa vaikuttaa lapseen joka tapauksessa. Joskus vanhemmat joutuvat pohtimaan asioita lapsen kanssa ja tuntuu nykyaikana älyttömältä, että jokin asia pelottaa ja inhottaa vanhempia enemmän kuin toinen.
 
"Vieraana"
Opettajan ulkonäkö, tekemiset, sanomiset ja elämäntapa vaikuttaa lapseen joka tapauksessa. Joskus vanhemmat joutuvat pohtimaan asioita lapsen kanssa ja tuntuu nykyaikana älyttömältä, että jokin asia pelottaa ja inhottaa vanhempia enemmän kuin toinen.
Kyllähän se alkaa olla tosiasia että kristittyjä vainotaan Suomessakin. Mielipiteenvapaus on olemassa kunhan ei vaan perusta mielipidettään Raamattuun. Päivi Räsänen on tästä hyvä esimerkki. En ole kaikesta hänen kanssaan samaa mieltä mutta melkoisen pyörityksen kohteeksi on joutunut.
 
vieras*
[QUOTE="Vieraana";30127740]Kyllähän se alkaa olla tosiasia että kristittyjä vainotaan Suomessakin. Mielipiteenvapaus on olemassa kunhan ei vaan perusta mielipidettään Raamattuun. Päivi Räsänen on tästä hyvä esimerkki. En ole kaikesta hänen kanssaan samaa mieltä mutta melkoisen pyörityksen kohteeksi on joutunut.[/QUOTE]

Viimeisin pyöritys kyllä tuli ihan oman puoleen sisältä.
 
[QUOTE="yks";30126992]Mä olen aika järkyttynyt luettuani tämän ketjun. Mä olen ollut siinä sinisilmäisessä luulossa, että ihmiset suomessa ovat keskimäärin melko suvaitsevaisia. Tämä suvaitsemattomuuden määrä siis yllätti.

Oletteko te yhtä piintyneen epäluuloisia kaikkia 'vähemmistöjä' kohtaan? (ei homoja opettajia, ei mustia opettajia, ei miesopettajia (nekin on vähemmistössä) )

Vai oletteko te epäluuloisia vain uskovia opettajia kohtaan? Ei helluntalaisia, ei vapaakirkkolaisia, mites olis tunnustava muslimi?

Ettekö te näe elämää oman kapean piirinne ulkopuolella? Kannattaisi ehkä hankkia hiukan tietoa ja näkökulmia oman kapean elinpiirin ulkopuolelta. Kaikki vieras ei ehkä olisikaan niin pelottavaa.[/QUOTE]

Aloitusesimerkissähän opettajan oma uskonto rajoitti koululaisten toimintaa - ei sellaista tarvitse suvaita. Henkilökohtaiseen uskoon on toki kaikilla oikeus, mutta työssä on osattava erottaa henkilökohtainen usko työroolista.
 

Yhteistyössä