Haittaako koiraa jos sen turkki on takkuinen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miettii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miettii

Vieras
Mulla ollut käsi paketissa niin en ole juuri pystynyt koiran turkkia hoitamaan, nyt se on siis päässyt aika takkuiseksi.

Näin kylmällä en viittisi ajella turkkia ihan lyhkäseksikään minkä teen yleensä huhtikuussa.

Eli takkuinen turkki/lämpimämpi olo vai lyhyt takuton turkki/vaatteet ulos?

en ole koira-asiantuntija,mutta näin maalaisjärjellä ajatellen se haittaa koiraa ja aika paljonkin..ei varmaan tunnu koirasta kivalta raahata turkkia,joka on takkupalloja täynnä ja varmaan jossain määrin sattuukin?

No jos ne takut on ihoa myöten, niin kyllähän ne sattuu kun kiristää ja vetää ihoa. Ja tulehtuu helpommin iho takun alla kun koira ei pääse likaa siivoamaan siitä kohtaa... eli jos on pitkäkestoinen tilanne niin mieluummin vaikka kaljuksi koira. Mut jos ei koira kerkeä ihan kamalaksi takkupesäksi muuttua niin tuskimpa siitä samantien haittaa on...

No ei se nyt varmaan takuista vilua enempää kärsi, anna olla vaan. Voithan nipsasta pahimmat paakut saksilla?

Meidän Cavalla on aina jossain takku, en tajua miten se saakin ne aina jemmattua, kun yritän turkkia sukia...

Ei ne harjaile. Se mitä olen nähnyt kihnuttavat itseään vaikka puuta vasten, rapsuttavat itse tai kaveri auttaa.

Ainakin oma koira oli pulassa jos korvakarvat oli takussa (papillon), rapsutti korvan takaa ja seuraavana olikin kynnet takertuneina takkuun eikä päässyt omin avuin irti. Jos voit tänne kirjoittaa niin kai voit alkaa selvittelemään koiran turkkia?

No ei se nyt varmaan takuista vilua enempää kärsi, anna olla vaan. Voithan nipsasta pahimmat paakut saksilla?

Meidän Cavalla on aina jossain takku, en tajua miten se saakin ne aina jemmattua, kun yritän turkkia sukia...

Oon nyt pahimpia takkuja (=valjaiden kohtaa+kainaloita) aukonut mutta aika takkuiseksi on koko turkki päässyt...

Koira ei tykkää vaatteista, siksi meinasin että yritettäs vähän takkuisena kuukausi, pari selvitä.

Oon nyt pahimpia takkuja (=valjaiden kohtaa+kainaloita) aukonut mutta aika takkuiseksi on koko turkki päässyt...

Koira ei tykkää vaatteista, siksi meinasin että yritettäs vähän takkuisena kuukausi, pari selvitä.

No tuo on kyllä aika pitkä aika, ja jos koko turkki... :| Meidän rekulla kun takkuja tulee vaan kainaloihin, pyllyyn, häntään ja korviin... Ja ne on siis silloin sellaisia, mitkä ihan helposti saa saksilla pois. Joskus hätätilanteessa olen käyttänyt muksun Muumi-suihketta, mutta se nyt ei varmaan ole ihan suositeltavaa.

Käytä trimmaajalla. Jos kovin isoja takkuja on niin voi tulla ihotulehduksia ja kaikkea muuta kurjaa. Eikä varmaan tunnukaan kivalta.
Tai ajele turkki lyhyeksi ja käytä tarvittaessa vaatteita.

• Tykkää
Reactions: Wandii
No tuo on kyllä aika pitkä aika, ja jos koko turkki... :| Meidän rekulla kun takkuja tulee vaan kainaloihin, pyllyyn, häntään ja korviin... Ja ne on siis silloin sellaisia, mitkä ihan helposti saa saksilla pois. Joskus hätätilanteessa olen käyttänyt muksun Muumi-suihketta, mutta se nyt ei varmaan ole ihan suositeltavaa.

Siis ei koira ole "yhtä takkua" vaan just kainaloissa, valjaiden kohdalla jne. on takkuja joista pahimmat selvittelin... Harjalla on koiraa kampaillut ja turkki vaikutti olevan ok mutta sittenkokeilin kampaa niin alkoikin takkuja löytyä.

Pyörätuolissa oleva veljeni aina laittaa koiran hihnaan ja kiinni johonkin, ja lahjoo juustolla, jos pitää setviä paha takku. Onnistuisiko noin?

Minkä rotuinen koira kyseessä?

Luonnossa ei kyllä ole takkuuntuvia, pitkäkarvaisia koiria :O ihme juttu vedota tuollaiseen. Kyllä se kotikoira on aika kaukaksi jalostettu sudesta ja ihmisestä riippuvainen.

Leikkaa koiran turkki ja laita sille vaatteet ulkoillessa.

Lemmikiksi jalostetun kotikoiran turkki on vähän eri asia, kuin villieläimen.

Itellä tuli sama mieleen. Kuka on nähnyt afgaaninvinttikoiran villinä luonnossa? :laugh:

Kyllä se kärsii, jos turkki huopaantuu, niin sen alla iho voi mennä ihan vereslihalle ja hautua. Sitten liikkumista voi alkaa haittaamaan takut. Pyydä jotain ajelemaan karvat pois, kyllähän ne kasvaa takaisin. :)
Ihan trimmausliikkeessä kyllä ajelevat turkin maksua vastaan, ei tarvu yksikätisenä alkaa siihen.
Ja trimmaajia (koti) löytyy ihan pieniltäkin paikkakunnilta, kun vaan otat vaikka yhteyttä johonkin paikkakunnan koiraihmiseen, niin ehkä löytyis joku villakoira/bichon ihminen,joka trimmailee omansa.

Viimeksi muokattu:
Itellä tuli sama mieleen. Kuka on nähnyt afgaaninvinttikoiran villinä luonnossa? :laugh:

Kyllä se kärsii, jos turkki huopaantuu, niin sen alla iho voi mennä ihan vereslihalle ja hautua. Sitten liikkumista voi alkaa haittaamaan takut. Pyydä jotain ajelemaan karvat pois, kyllähän ne kasvaa takaisin. :)
Ihan trimmausliikkeessä kyllä ajelevat turkin maksua vastaan, ei tarvu yksikätisenä alkaa siihen.

Siis tosiaankaan koira ei ole "yhtä takkua" eikä huopaantunut ole karva, parisen kuukautta sitten vedettiin eddellisen kerran karva pois...

Yhteistyössä