Hätähousut himotestaajat ja haamuviivoja

Meillä esikkoa tehtiin vajaat kaksi vuotta. Lääkäriin en mennyt, koska en halunnut kuulla olevani ylipainoinen. Sain pudotettua painoa n. 7 kg, ja siinä sivussa tulin raskaaksikin. Lievästi ylipainoinen on ollut bmi- indeksini lähes koko aikuisikäni. Kyllähän ylipainoisiakin naisia raskautuu, mutta ainakin itsellä se on ollut luvattoman heikkoa :(
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Mitenköhän tuo ylipaino vaikuttaa? Tai siis, kuinka paljon ylipainoa pitää olla, että se vaikuttaa raskautumiseen? Enhän mä oo edes ajatellut tollasta, että vähän ylipainoa, niin raskautuminen vaikeutuu. Siis puhun nyt itsestäni, ylimääräisiä kiloja ehkä noin 10, mutta en ole ikinä ajatellut niitä sen enempää, pitäisköhän sitä laihduttaa. Tai ainakin kokeilla... :)

Kertokaahan viisaammat, että mistä toi "täti"-sanonta on lähtöisin? Oon sitä hetken aikaa ihmetellyt...
 
Huoh!!!!!

Kyllä minä uskallan väittää että ei se paino yksin estä raskaaksi tulemista...uskoisin että monen asian yhteen sattuma...

Jotkin ylipainoiset (jopa reilusti ylipainoiset) tulevat helposti raskaaksi, toiset taas eivät. Joillakin normaalipainoisilla on vaikeuksia raskautua, toisilla taas ei. Myös joillakin alipainoisilla on hankalaa raskautua ja toiset raskautuu taas helposti...

Eli ei pitäisi nyt tuomita heti tuon painon takia pelkästään.
 
Raskautta edeltävä ja raskaudenaikainen ylipaino on riski sekä odottavalle äidille että syntymättömälle lapselle. Suomalaisten asiantuntijalääkäreiden mukaan raskautta edeltävä ylipaino aiheuttaa odottajalle ja sikiölle nykytutkimusten valossa niin selkeitä ja vakavia riskejä, että naisia tulisi opastaa ja motivoida painonpudotukseen jo raskauden suunnitteluvaiheessa. Asiasta kertoo Suomen Lääkärilehti.

Ylipaino ja lihavuus ovat yleistyneet Suomessa viime vuosina merkittävästi. Myös yhä useampi raskautta suunnitteleva tai raskaana oleva nainen on nykyään ylipainoinen tai selvästi lihava. Vuonna 2000 noin 29 prosenttia naisista oli raskauden alkaessa ylipainoisia, mutta vuonna 2006 ylipainoisten osuus oli kivunnut jo 34,6 prosenttiin.

Raskausdiabeteksen ja raskausmyrkytyksen riski kasvaa

Raskaana olevalle naiselle ylipaino on selvä riskitekijä, mutta se voi aiheuttaa ongelmia jo raskauden suunnitteluvaiheessa. Tutkimusten mukaan raskaaksi tulo kestää ylipainoisilla naisilla selvästi pidemmän aikaa kuin normaalipainoisilla naisilla. Ylipainon ja heikentyneen hedelmällisyyden välisessä yhteydessä on useimmiten mekanismina munasarjojen toiminnan muutos, mutta myös alkion kiinnittyminen kohdun limakalvolle voi ylipainon vuoksi häiriintyä. Lihavuus huonontaa myös lapsettomuushoitojen tuloksia. Ylipainoisilla naisilla on lisäksi noin 1,7 –kertainen keskenmenoriski normaalipainoisiin verrattuna.

Ylipaino lisää äidin sairastumisriskiä raskausaikana. Useimpien sairauksien riski on sitä suurempi, mitä suurempi äidin painoindeksi on raskauden alkaessa. Esimerkiksi raskausdiabeteksen riski on 2,4-kertainen ylipainoisilla (BMI yli 25) naisilla, jopa 4-kertainen lihavilla (BMI yli 30) ja 8-kertainen vaikeasti lihavilla (BMI yli 35) naisilla normaalipainosiin verrattuna. Myös raskausmyrkytys eli pre-eklampsia on sitä yleisempi ja vaikeampi, mitä suurempi odottajan painoindeksi on.

Raskauden ja synnytyksen kesto voivat pitkittyä

Ylipainoisten naisten raskaus pitkittyy yliaikaiseksi useammin kuin normaalipainoisten naisten. Synnytyksen käynnistäminen on ylipainoisilla odottajilla noin kaksi kertaa yleisempää kuin muilla. Sekä käynnistettyjen että spontaanien alatiesynnytysten kesto on ylipainoisilla äideillä pidempi, ja he joutuvat myös keisarileikkaukseen keskimääräistä useammin. Leikkaukseen liittyviä komplikaatioita esiintyy ylipainoisilla äideillä enemmän kuin normaalipainoisilla.

Äidin ylipaino on riskitekijä myös syntymättömälle lapselle. Vaikka loppuraskauteen ajoittuvat sikiökuolemat ja aivan vastasyntyneen vauvan kuolemat ovat Suomessa harvinaisia, on riski niihin suurentunut ylipainoisilla ja lihavilla odottajilla. Sekä ylipaino että lihavuus lisäävät merkittävästi myös ennenaikaisen synnytyksen riskiä.

Haitat ulottuvat pitkälle myöhempään elämään

Ylipainoisen äidin omaan tai hänen lapsensa terveyteen liittyvät riskit eivät kuitenkaan rajoitu pelkästään raskausaikaan ja synnytykseen, vaan ne voivat ulottua pitkälle myöhempään elämään saakka. Äidin sairastama raskausdiabetes tai jo lievemmätkin sokeriaineenvaihdunnan häiriöt lisäävät hänen riskiään sairastua myöhemmin aikuistyypin diabetekseen sekä sydän- ja verisuonisairauksiin.

Yhä useampien tutkimusten mukaan sydän- ja verisuonisairaudet ohjelmoituvat jo sikiöaikana. Tämän ohjelmoinnin takia lihavien odottajien lapset sairastuvat myöhemmin elämässään muita useammin sydän- ja verisuonisairauksiin, kuten verenpainetautiin. Tutkimusnäyttöä on saatu myös siitä, että äidin raskautta edeltävä ylipaino ja lihavuus voivat lisätä lapsen riskiä saada aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriö eli ADHD.

Elämäntapaohjausta jo raskauden suunnitteluvaiheessa

Suomalaisten asiantuntijalääkäreiden mukaan ylipainoon tulisi raskauden alkaessa suhtautua kuin mihin tahansa sairauteen. Muut pitkäaikaissairaudet pyritään jo ennen raskautta saamaan hyvään hoitotasapainoon, mutta ylipaino on toistaiseksi jäänyt turhan vähälle huomiolle.

Ylipainoiset ja lihavat naiset tulisi ohjata ja motivoida ravitsemusneuvontaan ja painonpudotukseen jo raskauden suunnitteluvaiheessa. Asia voitaisiin ottaa puheeksi esimerkiksi työterveyshuollossa, lastenneuvolassa, perhesuunnitteluneuvolassa tai gynekologin vastaanotolla, ehdottavat naistentautien ja synnytysten erikoislääkärit Kaisa Raatikainen, Kirsi Härmä ja Kaisa Randell Suomen Lääkärilehdessä.
 
Bmi 44 ei ole vain "reilusti ylipainoinen". Ihmettelen nykyajattelua, että kaikki pitäisi hoitaa lääketieteellisesti ja lääkkeillä, tai että apua pitäisi saada ilman sitovaa omaa panosta asiansa eteen. Kyllä maailmassa ihmeitä tapahtuu, ja hyvä niin. Mutta vuodet voivat vieriä ohi sitä odotellessa. Eikä tämä ole sanottu pahalla, jokainen uskokoon ja eläköön omien päätöstensä mukaan. Ja mulle sanottiin, että 10% painonpudotusta auttaa kroppaa, niin raskautumisen kuin muunkin asian suhteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Yönenkeli;27520499:
Raskauden ja synnytyksen kesto voivat pitkittyä

Ylipainoisten naisten raskaus pitkittyy yliaikaiseksi useammin kuin normaalipainoisten naisten. Synnytyksen käynnistäminen on ylipainoisilla odottajilla noin kaksi kertaa yleisempää kuin muilla. Sekä käynnistettyjen että spontaanien alatiesynnytysten kesto on ylipainoisilla äideillä pidempi, ja he joutuvat myös keisarileikkaukseen keskimääräistä useammin. Leikkaukseen liittyviä komplikaatioita esiintyy ylipainoisilla äideillä enemmän kuin normaalipainoisilla.
ainakaan meillä näin ei mennyt vaan esikko kun syntyi 39+2 niin synnytys kesti 1 vaihe 6h 45min 2 vaihe (ponnistus) 17 min ilman puudutuksia ja sitten nuorimmainen 39+3 1 vaihe 7h 3 min 2 vaihe 5 min spinaali puudutus
 
Kyllä se painon pudotus varmasti on hyväksi mutta yritän sanoa ettei se/ne päde kaikkiin... Toiset vaan raskautuu helpommin kuin toiset...joillekkin ei se painon pudotuskaan auta asiaa...

Ja noita tutkimustuloksetkaan kun ei ole mikään "yleisjuttu", että noin menee...ei kaikilla varmasti mene...joillakin menee...on paljon muitakin pahoja asioita raskauden alulle yms. kuin ylipaino...
 
Kyllä se painon pudotus varmasti on hyväksi mutta yritän sanoa ettei se/ne päde kaikkiin... Toiset vaan raskautuu helpommin kuin toiset...joillekkin ei se painon pudotuskaan auta asiaa...

Ja noita tutkimustuloksetkaan kun ei ole mikään "yleisjuttu", että noin menee...ei kaikilla varmasti mene...joillakin menee...on paljon muitakin pahoja asioita raskauden alulle yms. kuin ylipaino...
Itse ainakin omalta kohdaltani todistanut ettei päde niinkuin tuohon jo aiemmin kirjoitinkin :) Jokainenhan me kumminkin ollaan yksilöitä ja siinä missä joku on huolissan toinen ei ole ja päin vastoin.
 
Leo en tiedä kenelle kirjoitit, mutta siis KYLLÄ, minulla näytti testit plussaa 3kk keskenmenon jälkeen. Välillä vaaleempaa, välillä tummempaa viivaa ja kuukautisestin tuli ainakin kerran (tai kahdesti) tuona aikana, mutta kierrot olivat kyllä 58päivää ja 48 päivää. Veritestissäkin arvot näkyivät, mutta kuitenkin kokoajan alle 25. Ultrattiin monta kertaa ja mitään ei silti ollut jäänyt.
Muoks: lisättäköön vielä, että keskenmeno todettiin ultrassa 11.viikolla ja alkio vastasi kokoa 8+6.
 
Viimeksi muokattu:
Bmi 44 ei ole vain "reilusti ylipainoinen". Ihmettelen nykyajattelua, että kaikki pitäisi hoitaa lääketieteellisesti ja lääkkeillä, tai että apua pitäisi saada ilman sitovaa omaa panosta asiansa eteen. Kyllä maailmassa ihmeitä tapahtuu, ja hyvä niin. Mutta vuodet voivat vieriä ohi sitä odotellessa. Eikä tämä ole sanottu pahalla, jokainen uskokoon ja eläköön omien päätöstensä mukaan. Ja mulle sanottiin, että 10% painonpudotusta auttaa kroppaa, niin raskautumisen kuin muunkin asian suhteen.
Whisky Peat puhuu täyttä asiaa. Omasta navastani voisin kertoa sen verran, että mun BMI oli 28-29 paikkeilla raskautuessani ja pelkään kyllä gestaatiodiabetestä kuin ruttoa. Tuolla aiemmin olikin todella hyvää tietoa sen vaikutuksista.
Toki olin jo ennen raskauttakin pudottanut painoa jonkin verran, mutta enemmänkin olisin voinut. Nyt on rv 17 menossa ja täydellisen ruokavaliomuutoksen seurauksena paino on jopa maltillisesti laskenut. Tiedän kyllä, että laihduttaminen ei ole raskausajan juttuja, mutta meillä muhkeammilla mammoilla sen painon ei tarvitse kyllä noustakaan raskausaikana.
Itse olen terveydenhuollon ammattilainen ja näen valitettavasti joka päivä sitä, kuinka vastuu omasta voinnista ja terveydestä tai sen menettämisestä on niin paljon helpompi sysätä jonkun muun harteille (tästä lauseesta on sitten aivan turha vetää kenenkään hernettä nenään, koska puhun yleisellä tasolla). Se välillä suorastaan ketuttaa, kun haluaisi sanoa potilaalle suoraankin, että nyt olisi peiliinkatsomisen paikka. Varsinkin niissä tilanteissa, joissa lääketieteen keinoin ei ole mitään tehtävissä ennen kuin potilas itse auttaa itseään ja sitoutuu tekemään töitä oman hyvinvointinsa eteen. Kyllähän se realiteettiterapia kirpaisee, kun omalle kohdalle sattuu, mutta usein se on tarpeen.
 
Leo en tiedä kenelle kirjoitit, mutta siis KYLLÄ, minulla näytti testit plussaa 3kk keskenmenon jälkeen. Välillä vaaleempaa, välillä tummempaa viivaa ja kuukautisestin tuli ainakin kerran (tai kahdesti) tuona aikana, mutta kierrot olivat kyllä 58päivää ja 48 päivää. Veritestissäkin arvot näkyivät, mutta kuitenkin kokoajan alle 25. Ultrattiin monta kertaa ja mitään ei silti ollut jäänyt.
Muoks: lisättäköön vielä, että keskenmeno todettiin ultrassa 11.viikolla ja alkio vastasi kokoa 8+6.
juu siis olit se sinä sitten jolla niitä oli. NP:lle kirjotin, että jollakin muulla tosiaan oli samanlaista, jos hänellä kyseessä samanmoinen tilanne.
 
No eihän nyt kukaan täysijärkinen ketään toista omasta ylipainostaan syytä. Kyllähän se on hankittu ihan itse. Eikä täällä kukaan ketään olekkaan omasta ylipainostaan syyttänyt.

Raskausdiabetes voi myös puhjeta ihan normaalipainoisellekin...ei se sitä turvaa...mutta toki ylipaino voi edes auttaa sen puhkeamisessa. Myös ylipainoinen voi olla raskaana niin ettei raskausdiabetestä tule...

Ja en sano etteikö ylipainoisilla ole painon pudotus paikallaan ja he sen varmasti ihan itsekkin tiedostaa. Mutta ei se ylipaino heistä huonoja tee ja mikä huvittavinta, hyvässä lykyssä joku ylipainoinen terveydenalan ammattilainen, esim lääkäri tai terveydenhoitaja alkaa paasaamaan ylipainoiselle painon pudotuksesta ja painon terveydellisistä vaikutuksista...vakuuttavaa eikö....
 
Tervehdys kaikille! Vielä en tähän ketjuun kuulu, mutta piakkoin toivottavasti :D ! Tulin lähinnä kommentoimaan tuota hcg:n laskua km:n jälkeen.
Itselläni viisi viikkoa vuodon alusta (cytotecit päivää myöhemmin) hcg seerumista oli 38. Samana päivänä tein testin virtsasta ja tulos oli todella selkeä ja tumma plussa, ilmestyi heti testiin. Eli ei hcg laskenut kuten strömsössä. Tästä meni neljä päivää, niin ensimmäiset menkat alkoivat. Voin huomenna kokeeksi pissata testiin ja katsoa mitä näyttää.

Ylipainosta olisin kysellyt.... huoh! Itsellä bmi 26.64 eli lievä lihavuus, mutta olen TODELLA vyötärölihava, onkohan tällä pahasti vaikutusta raskautumiseen?? Tietoa kenelläkään? Minulla painaa myös ikärasite (39-v.), eli ilmeisesti lenkkipolulle on lähdettävä ja katsottava syömisiä tarkemmin!

Nyt menossa kp2 ja olen siitä iloinen, ehkä muutaman viikon kuluttua pääsen minäkin testailemaan!!!
 
Ylipainosta olisin kysellyt.... huoh! Itsellä bmi 26.64 eli lievä lihavuus, mutta olen TODELLA vyötärölihava, onkohan tällä pahasti vaikutusta raskautumiseen?? Tietoa kenelläkään? Minulla painaa myös ikärasite (39-v.), eli ilmeisesti lenkkipolulle on lähdettävä ja katsottava syömisiä tarkemmin!

Nyt menossa kp2 ja olen siitä iloinen, ehkä muutaman viikon kuluttua pääsen minäkin testailemaan!!!
meillä oli näin elikkä siis esikko syntyny 2007 lähdettiin liikkeelle bmi 27... kiloja tuli 14,2koko ajalla... poitsu synty rv 39+2
kakkosta odottaessa sitten bmi oli 30 painoo tuli 7.1 kg poitsu synty rv 39+3 nää oli kummatki et tulee sit kun tullakseen ja syntymäpainot muuten oli 3080g ja 3000g
 
Viimeksi muokattu:
Mites päin tuo ny on..... näkisin tuon kontrolliviivan oikealla puolella haamulaisen.
Juurikin niin päin, kontrolli vasemmalla, viiva(n paikka, haamu, joku?) oikealla. Testiajan jälkeen jäi aika selkeänä näkyviin. Tuossa kuvassa siis vielä märkä, n 10 min kulunut. Testistä on kansi pois koska kuvaan tuli varjo siitä testi-ikkunan reunasta, hankaloitti kuvaamista. Olisko se vihdoin uuden alkua, puolentoista vuoden yrityksen jälkeen?
 
Huoh!!!!!

Kyllä minä uskallan väittää että ei se paino yksin estä raskaaksi tulemista...uskoisin että monen asian yhteen sattuma...

Jotkin ylipainoiset (jopa reilusti ylipainoiset) tulevat helposti raskaaksi, toiset taas eivät. Joillakin normaalipainoisilla on vaikeuksia raskautua, toisilla taas ei. Myös joillakin alipainoisilla on hankalaa raskautua ja toiset raskautuu taas helposti...

Eli ei pitäisi nyt tuomita heti tuon painon takia pelkästään.
Juuri näin, olen samaa mieltä - monen asian summa..

Täällä yksi reilusti ylipainoisena raskautunut kuudennella yrityskerralla, siitä syntyi poikanen-04..ja lähtöpaino 115kg

Aloin kuumeilun kierukan poiston jälkeen 03/09(eka yritys huhtikuussa)..ja raskauduin 12/09..painoa silloinhin yli 120kg..tämä raskaus todettiin kumminhin keskeytyneeksi keskenmenoksi rv8+3..:'(

Muita tärppejä tullut sen jälkeen vielä 3 - kaksi niistä parin kk:n välein(Elo ja Lokakuu)..painoa tuolloinhin yli 120kg
Raskaudet keskeytyneet välillä: rv4+4-5+6..ns. kemiallisia siis.
Tärppejä kaikkiaan 4 1.8v sisään.(näistä kolmessa kävin HCG määrityksessä, jopa kaksikin kertaa/per tärppi)

Viimeisin varmistettu tärppi oli 7/2011(HCG-määritys)..saattoi olla myöskin yritystä tässä loppu kesästä 2012..sillä tavoin testit "kummittelivat", olojahin oli ja vuoto runsas tullessaan..

Tärppi käynyt, vaikka painoa runsaasti..Lääkärin/Kätilön mukaan olen ikäisekseni hedelmällinen sillä tapaa, että munasolu hedelmöittyy aika hyvin m u t t a ne ovat sitten kuitenhin jo huonoja, rupuisia ..hedelmöitys siis onnistuu, mutta ei enää kiinittyminen(epäkelpo munasolu)

Raskauden keskeytymiset eivät esim. Naistentautien erikoislääkärin mielestä ole johtuneet ylipainostani, vaan selkeästi korkeasta iästäni.

Kuukautiset&ovuloimiset tapahtuneet miulla kyllä todella säännöllisesti: ovuloin n 10x/vuosi, tunnistannut sen aina vahvoista tuntemuksista ja lämpöjen jäädessä ylemmäs normaalia..olen ollut kuin kello, yhtä tarkka sen suhteen..nyt viime vuotena kierto jo osoittanut lyhenemisen merkkejä hiljaksiin(n. 1-2vrk)..onpa tuota ikääkin 47v..
..vain keskeytyneet raskaudet, ovat kiertoa hetken muuttaneet.

Lääkärin Ultratessa kohtua&munasarjoja, kehunut niitä siisteiksi..ja kerranpa sairaalan lääkäri sanoi, että "oikein kauniit ja toimivan näköiset 35v naisen munasarjat täällä näkyy"..olin sillon 45v..:)
..niinpä, mutta ei siltikään pientä syliin enää kuulunut..

Keskenmenon riskit tulevat kuulemma yleensä hieman myöhäisemmillä viikoilla jos nainen hyvin ylipainoinen - ennenaikaisen synnytyksen riski kasvaa huomattavasti.
..enpä kyllä siltikään menisi kieltämään, etteikö painolla voisi olla vaikutusta alkion kiinnittymiseen..: /

Viimeisin onnistunut raskaus itselläni oli -04 39v. Tuolloin tärpissä -09 olin täyttänyt Elokuussa JO 44v.

:attn:Heti kuitenkin mainitsen, että riskit kasvavat niin vauvalla, kuin Äidilähin painon myötä..itselläni -04 raskaudessa Raskausmyrkytys ja Raskausdiabetes(muutaman päivän kestoinen insuliinilääkitys)

Poikanen syntyi suunnitellusti sektiolla rv35 2210g painoisena ja 45cm pitkänä, terveenä vauvana.:heart:

Siis yllättävää(kö?) kyllä - hedelmällisiä, ylipainoisiahin naisiakin on..ihan monen lapsen Äitejäkin.:)
..mutta taas muistutan: riskit vain niihin ongelmiin raskautta suunniteltaessa&raskauden myötä jo aina suuremmat.

2-tyypin diabetes riskihän 10v sisään synnytyksestä itselleni kumminhin jäi..ja viimeisin paastokoe sen jo osoitti, että herkkyys alentunut 8v synnytyksestä - nyt ns. diabeteksen "esivaihe"

Painoa olenhin tiputtanut reilun 13kg/5kk sisään ja sama "elämäntapamuutos" jatkuu vieläkin - välillä tosin nii-iin t a k u t e n..mutta kumminhin:)..käyn myöskin Ravitsemusterapeautin juttusilla.

Ylipainohan aiheuttaa monesti juuri sen, että ovuloiminen vaikeutuu tuoden lisävaikeuksia raskautumiseen, kuten: PCOS
Munasarjojen monirakkulaoireyhtymä (PCOS) :: Terveyskirjasto

Pulleita masukoita tänne kaikille mie toivottelen - ei turhasta ylipainosta, vaan raskaudesta johtuvaa!:kiss::rolleyes:


Ps. tulipas taas pitkä tarinointi..aina mie lyhykäisesti kyllä yritän..:whistle:..;)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: malttamaton
Tervehdys kaikille! Vielä en tähän ketjuun kuulu, mutta piakkoin toivottavasti :D ! Tulin lähinnä kommentoimaan tuota hcg:n laskua km:n jälkeen.
Itselläni viisi viikkoa vuodon alusta (cytotecit päivää myöhemmin) hcg seerumista oli 38. Samana päivänä tein testin virtsasta ja tulos oli todella selkeä ja tumma plussa, ilmestyi heti testiin. Eli ei hcg laskenut kuten strömsössä. Tästä meni neljä päivää, niin ensimmäiset menkat alkoivat. Voin huomenna kokeeksi pissata testiin ja katsoa mitä näyttää.

Ylipainosta olisin kysellyt.... huoh! Itsellä bmi 26.64 eli lievä lihavuus, mutta olen TODELLA vyötärölihava, onkohan tällä pahasti vaikutusta raskautumiseen?? Tietoa kenelläkään? Minulla painaa myös ikärasite (39-v.), eli ilmeisesti lenkkipolulle on lähdettävä ja katsottava syömisiä tarkemmin!

Nyt menossa kp2 ja olen siitä iloinen, ehkä muutaman viikon kuluttua pääsen minäkin testailemaan!!!
Se vyötärölihavuushan se on pahin:(..ei niinkän pepun ja lantion alueen..ja ikähän siullahin jo vaikuttaa, niin ikävää kuin se onhin mainita.:ashamed:
Ylipainoa ei ole kuitenkaan hurjasti vielä, kannattaa nyt viimeistään huolehtia ettei enää lisi..ja tiputtaahin saa - kannustan kyllä jos pikkisestä haaveilet.:kiss:


..pahoitteluni keskeytyneestä raskaudestasi:hug:

Plussatuulosia!:heart:
 
Viimeksi muokattu:
kyllä tää taitaa olla niin nega.. ainakaan mä en nää mitään.. tai no pari kertaa luulin näkeväni mut taitaa olla mielikuvitus.. tänään kp 31/32 ja dpo 11 teti tehty aamupissasta.. mut hei hoksasinpa et miten tuo on mahdollista et kiertopäivät on noi ja dpo vasta tuo oon luullut et menkat alkaa aikasintaan dpo 14 onko näin? auttakaa tietämätöntä..

 

Yhteistyössä