hätä niiiin rakkaasta ihmisestä

Mulla on ystävä,ihana sellainen,rakkain kaikista :heart: meillä molemmillä menneisyys päihteiden kanssa. Ystäväni raitistui ennen mua ja oli tukena mun prosessissa.

viime kuukausina olen ihmetellyt ystäväni käytöksen muuttumista minä keskeiseksi,puhuu ihan oudoista ihmisistä kavereinaan,joihin on vuosien jälkeen törmännyt. Eipä siinä mitään,jos näkee vanhoja kavereitaan,mutta mulla heräs epäily.

Kun sitten olin asiasta lähes varma,kysin suoraan onko kaikki oikeasti hyvin? Oletko retkahtanut? Vastasi sen mitä olin pelännytkin,on. Hänellä on lapsi/lapsia (en halua että häntä tunnistetaan) kertoi mulle muutakin mitä on tehmyt.

Olen ulalla,pihalla en tiiä mitä mun pitäisi tehdä. Vielä ei ulkoisesti näy mitään,on jälkikasvunsa kanssa,käy töissä jne...mutta hän tietää,ja minä tiedän että ne kulissit romahtaa ennemmin tai myöhemmin.

Ongelma onkin nyt se että, mitä teen ystävyytemme kanssa. En ainakaan tietoisesti pelkää että retkahtaisin,löysin oman pohjani. Mutta,retkahtihan hänkin.

En ole tekemässä lasu ilmoitusta,haluan vain auttaa ystäväni takaisin siihen entiseen elämään. Toki teen lasu ilmoituksen jos huomaan jotain,mutta hän on luvannut kertoa jos tuntuu et mopo on kokonaan karkamaassa.

Mitä te tekisitte,itellä raittutta hilppaen vajaa 6v
 
"vieras"
Omaa kokemusta päihderiippuvaisuudesta ei ole. Mutta ystävääni yrittäisin saada lopettamaan keskustelemalla ja hakemalla hänelle apua (mikäli itsekin on lopettamisen kannalla - kuten toivon kovasti ystäväsi vuoksi). Lasten vuoksi tekisin myös ls-ilmon mikäli siihen yhtään olisi aihetta. Se saattaisi jopa herättää ystävääsi tajuamaan mitä on menettämässä. Olisin myös valmis viettämään ystävän kanssa paljon aikaa, aina kuin tarvitsee seuraa, ettei tule hengailtua "entisen elämän" kaveripiirin kanssa. Helpompi olla käyttämättä jos ei kaveritkaan käytä.
 
NO lastensuojeluilmoitus ei millään tavalla ainakaan paranna ystäväsi tilannetta.

Keskustelkaa ja ole rehellinen. Kerro, että olet tukena ja autat, mutta hänen on itse ryhdistäydyttävä. varmasti päihdeongelmaisena tiedätkin, että et voi häntä pelastaa ilman ystäväsi omaa motivaatiota.

lapsista löytyy motivaatio. Kerro, että jonkun on pakko toimia ennemmin tai myöhemmin, ja haluat auttaa siinä, että sellaiseen pisteeseen ei jouduta.

Sairasloma työstä, apuja päihdepuolen avopalveluista ja tarkka kontrolli. Sosiaalisten ympyröiden täydellinen katkaisu tähän narkkisakkiin ja niin edelleen. Tarjoa apua, älä holhoa. Tärkeintä on, että hän ymmärtää sinun tietävän missä mennään, mutta siten, että hän ei ala välttelemään sinua ja kaunistelemaan asiaa sinulle. On valtava onnenpotku, jos jollekin ihmiselle voi olla rehellinen tuossa tilanteessa ilman tuomituksi tulemisen vaaraa, ja sinulle hän voi olla, koska jaatte yhteisen menneisyyden ja päihdeongelman, jota kukaan ulkopuolinen ei voi ymmärtää.
 
"vieras"
Kyllä mun mielestä on ls-ilmon paikka MIKÄLI lapset eivät ole turvallisessa hoitopaikassa silloin kun äitinsä on kamoissa. Vei se sitten äidin syvemmälle tai ei, lasten ei saa antaa tilanteesta kärsiä yhtään enempää.
 

Yhteistyössä