häpeätkä tai häpeäisittekö miehennen/vaimonne murretta?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mielipide:
Mun mielestä kaikki murteet on kivoja, jos niitä puhuu luonnostaan. Väksisin puhuttu murre on hävettävän kuulosta.
Huvittavia on ns tarttuneet murteet, kun muutetaan Helsinkiin ja viikon päästä puhutaan mä ja sä :D Äänensävy on kuitenkin ihan eri, vaikka ois vuosia asunut paikkakunnalla, joten se ei kuulosta luontevalta. Esim Oona Salkkareissa on ihan saletisti jostakin savosta tms kotoisin, koska se äänensävy on sellainen "veivaava"...
mun kaverilla "tarttu" kolmessa päivässä. :D

lande
Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
En nyt sitten tiedä "hävettikö" äijäkettä, mutta ainakin sain palautetta kun puhuin "hesaan" menemisestä... ei kuulemma IKINÄ saa sanoa niin tai kuulostaa landelta :D
enpä tiennykkään, että hesasta puhuminen kuulostaa landelta. :D

vieras
Olen pois todella vahvalta Pohjois-Suomen murre alueelta, osaan sekä murrettani että kirjakieltä. Omieni kans puhun murthella, outojen kans pakko kirjakieltä vääntää vaikka pahalta tuntuukin suuhun, muuten eivät muka ymmärrä. Omasta murteestani olen kuiten enemmän kuin ylpeä. Pahimmalta kuulostaa minun korvaan ne jotka sanoo määää ja sääää vaikkei se sana kuulu kaikkiin murteisiin. Esim Peräpohjolan murrettani ja siihen sanat mää ja sää, ei synkkaa laisinkaan. En kuiten korjaa, ei ole minun häpeäni.

t
Alkuperäinen kirjoittaja zzz:
Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mä vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja ai mää vai?:
Alkuperäinen kirjoittaja Mä vaan:
Mies puhuu oulun murretta. Vaikka se on sellasta teeskennellyn ja jäykän kuulosta, niin ei mua silti hävetä.
ompa mielenkiintone näkemys oulunmurteesta.
voisikko nää vähä tarkentaa mitä tarkotat?jos vaikka jollaki esimerkillä?
Esim. Pittää kohta syyä ja juua jäläkiruuaksi kahavit. Löytyyköhän tuolta kaapista mittää makiaa, ku tekkee niin mieli..
On tosiaan teeskennellyn ja jäykän kuulosta!
Oulun murre on suomen sympaattisin murre !!! :heart:
Se on teeskennellyn ja jäykän lisäksi leuhkan kuulosta.

Jaa mistähän päin katottunua?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mineirva:
No en häpeä murrettani - muutin vasta Itäsuomesta Helsinkiin, enkä todella aio ruveta solkkaamaan mä ja sä :saint:
Sanoja alkaa pikkuhiljaa tarttuu vaikket haluiskaan. :)
En ole nyt sama vieras, mutta siskoni on asunut Helsingissä 15v ja puhuu edelleen kuin muutkin karjalaiset :) En ole mitään erikoisia sanojakaan huomannut tulleen...
Huonosta itsetunnosta kertoo minusta se, että joku toinen murre tarttuu suunnilleen samantien. Tietysti tuohon 15:een vuoteen voisi jo olettaa jotain tarttuneen :D

Huom
No en häpeä murrettani - muutin vasta Itäsuomesta Helsinkiin, enkä todella aio ruveta solkkaamaan mä ja sä :saint:
En ole nyt sama vieras, mutta siskoni on asunut Helsingissä 15v ja puhuu edelleen kuin muutkin karjalaiset :) En ole mitään erikoisia sanojakaan huomannut tulleen...
Huonosta itsetunnosta kertoo minusta se, että joku toinen murre tarttuu suunnilleen samantien. Tietysti tuohon 15:een vuoteen voisi jo olettaa jotain tarttuneen :D
Viestissähän lukee PIKKUHILJAA, ei siis suunnilleen samantien! eikä tosiaan oo kyse huonosta itsetunnosta jos sanoja tarttuu luonnostaan. Jos yrittää väkisin säilyttää oman murteen, niin sillon on kyse huonosta itsetunnosta

vieras
Pakko todeta, että jos se murteen puhuja olisi oma mies, niin en varmaan häpeisi, rakastunuthan olen siihen ihmiseen. Mutta yleisesti: en pidä murretta puhuvista ihmisistä yleensä ottaen, eli tuskin sellaiseen mieheen rakastuisin.

idästä länteen
Jaa-a, aika kova väite. Itselläni tarttuu murteiden rytmi jonkin verran vaikka kesken jutustelun jos toisella on tosi vahva erilainen tapa puhua, enkä tee kyllä sitä mitenkään tietoisesti.

Itse aiheeseen, en itse kyllä häpeä vaikka mieheni puhuu eri murretta kuin minä. Kaveri piirissäni olen kyllä tavannut paljon ihmisiä, jotka väittävät etteivät he itse puhu murretta ja huomauttelevat minun murre-sanoistani. Ei heistä kyllä kovin moni ole mitään kirjakieltä puhunut. Jotkut eivät nähtävästi vain ole tottuneet siihen, että eri puolilla Suomea puhutaan eri tavalla.

vieras
Pakko todeta, että jos se murteen puhuja olisi oma mies, niin en varmaan häpeisi, rakastunuthan olen siihen ihmiseen. Mutta yleisesti: en pidä murretta puhuvista ihmisistä yleensä ottaen, eli tuskin sellaiseen mieheen rakastuisin.
Miksi et pidä murretta puhuvista ihmisistä? Etkö pidä ulkonäöstämme vaiko murteestamme?

vieras
Miksi et pidä murretta puhuvista ihmisistä? Etkö pidä ulkonäöstämme vaiko murteestamme?
Ei ulkonäkö siihen puhetapaan vaikuta, mutta en vain jaksa kuunnella murretta puhuvia ihmisiä. Alkaa ärsyttää ihan kympillä heti. Siis jotain savvoo jne puhuvat. Ok, se on jokaisen oma kieli, ja osa identiteettiä, mutta en tykkää niin en tykkää. Onnekseni murteita puhuvia kavereita on niin vähän, että siltä säästyy aika hyvin.

vieras
Ei ulkonäkö siihen puhetapaan vaikuta, mutta en vain jaksa kuunnella murretta puhuvia ihmisiä. Alkaa ärsyttää ihan kympillä heti. Siis jotain savvoo jne puhuvat. Ok, se on jokaisen oma kieli, ja osa identiteettiä, mutta en tykkää niin en tykkää. Onnekseni murteita puhuvia kavereita on niin vähän, että siltä säästyy aika hyvin.
HÄH? Puhutko ja puhuvatko kaikki ystäväsikin vain kirjakieltä? Vai oletko niitä Helsinkiläisiä , joiden mielestä "helsinki" ei ole murretta vaan joku oikea tapa puhua?

vieras
HÄH? Puhutko ja puhuvatko kaikki ystäväsikin vain kirjakieltä? Vai oletko niitä Helsinkiläisiä , joiden mielestä "helsinki" ei ole murretta vaan joku oikea tapa puhua?
Peesit. Taitaa olla aika rajoitteinen tämä mietiskelijä. Varmaan kuvittelee että oma kieli on sitä puhdasta ja ainoota ja oikeeta. Tämmösten tyyppien kans en jaksais olla hetkeekään yhdessä, alkavat oksettaan minua.

Annu
Minusta murteet ovat mielenkiintoisia! Heti kiinnittää huomiota, että mistähän tuo ja tuokin on kotoisin. Se massa, joka pukeutuu ja puhuu samalla tavalla kuin itse ei juuri kiinnosta. Uudet tyypit kiinnostaa.

Ja eiköhän meillä kaikilla ole esimerkkejä ympäriltä, jotka ihannoivat helsinkiläisyyttä ja muuttavat murteen heti "stadiin", ku sitä porukkaa tulee mukaan. Oman sakin kanssa puhutaan kuten ennenkin. Mutta kukin tyylillään =). Minä pidän Helsingistä ja helsinkiläisistä!

Mutta suvaitsevaisuutta hyvät ihmiset, äläkää oloko niin rajottuneita ;)!

Yhteistyössä