Haaveissa vauva noin 2011-2012 ~ vol. 2

jenkkivaimo
Vauva ei tosiaan pariin ekaan vuoteen maksa juuri mitään. Mekin saatiin paljon lahjana tai lainaksi tavaroita ja vaatteita, ja kun on vielä kestovaipat niin ei niihinkään oo mennyt juuri mitään. Plus että kestopeput usein oppii kuivaksi aikaisemmin niin menee sitenkin vähemmän vaivaa ja rahaa. Vielä jos imetät niin siinäkin säästät julmetusti fyrkkaa, Ossia tosiaan täysimetin 6kk ja ekat maistelut oli ihan kotona keitettyä perunaa, porkkanaa, parsakaalia jne. että ei mennyt niihinkään rahaa. Nyt kun poika juo lehmänmaitoa, niin sitä kyllä menee tosi paljon kun itekin juodaan sitä aika paljon. Mut muuten poika syö sitä mitä mekin, joten en sanois että siihen vieläkään menis paljon rahaa (tossa välissä kun ei voinut maitoa syödä niin purkkiruokia annettiin luvattoman paljon, niihin meni jonkun verran rahaa, ihan omaa laiskuutta). Kirppiksiltä ja Huuto.netistä saa myös paljon hyväkuntoisia vaatteita ettei tarvii kaikkia uutena ostaa. Ite siis elän äitiyspäivärahalla (ei ihan minimi mutta pieni silti) ja tällä hetkellä myös opintotuella, miehellä puolipäiväduuni. Toki meidän asumiskulut on tällä hetkellä lähes mitättömät kun on suhteilla saatu tää asunto, mutta hyvin vähällä silti vauvan kanssa pärjää. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. :)

Munkaan ei tehnyt mieli mitään alkoholia alkuraskaudesta, ällötti se haju lähinnä. Loppuraskaudesta sit oikeesti halusin sen lapsen ulos sieltä ni siks maistelin. Vaan eipä se auttanut. Vasta homeopatian, sisätutkimuksen ja ajan yhdistelmä ajoi pojan ulkomaailmaan. :D

Joo röökaavat raskaana olevat on kyllä aivan kammottava näky. Pistää oikein vihaksi. Ite haistoin raskaana röökin varmaan kilometrin päästä ennen kuin edes näin sitä tupakoivaa ihmistä. :LOL: Miten kukaan edes pystyy polttamaan raskaana...? Yök!
 
Onpas paljon kirjoiteltu päivän aikana. :) saattaa olla et minäkin haen opiskelemaan kun ei niit tarvii vastaan ottaa. Saa nähä mihin sitä mennään... Meidän kissa varmaan saa vauvasta hepulin kun sellainen jossain vaihees tulee. :) Se kun on meidän tämän hetkinen vauva. ;) Mut kai sitä nukkumaan pitää mennä aikainen herätys. Voi kun mun tekis mieli ostaa valmiiks kaikkee vauvan vaattei mut en viitsi viel
 
AnsisTervetuloa takaisin suomeen! Jotenkin ihana idea noissa Bola koruissa :) Voih, kun pääsisikin jonnekkin matkalle. :)

KääkkisKääpiöspinserit on ihania :) mutta tosiaan aika kovapäisiä hahaha, vai oli jätkä kuseksinut merkkaussuojansakkin :LOL: Ei silti tiedän ettei paljon naurata. Itsellä tässä myös yksi nuori uros ja välillä hieman hymy hyytyy kun oli niin mukava oppia tuo jalannostaminen. Kastrointi tosiaan on tehokasta, mut jos tykkää näyttelyissä käydä jne..niin ei ole hyvä vaihtoehto kuin vasta vanhemmiten. Mukavaa et täällä on muitakin koiraharrastajia :D Mites teillä poitsu suhtautuu kun nartulla juoksut? Tosiaan onhan noita koiria maailma täynnä mut toisaalta on tärkeetä et myös ne kasvattaa jotka oikeasti välittävät asioista ja haluavat viedä rotua eteenpäin hyvillä yksilöillä. Mut tosiaan ihan millä tahansa ei kannatakkaan pentuja tehdä :) eikä vaan "huvin vuoksi" se kun ei palvele ketään. Mut valitettavasti noita paperittomia vaan on kaupan(ja yhdistelmia jotka eivät täyty rotuyhdistyksen suosituksia kun ei vielä pakollista) ja ihmiset niitä sitten vielä hankkii ajattelematta sen enempää. :ashamed:

alkoholistaItselläni aina ollut luontevaa olla ihan nolla linjalla raskausaikana...mutta ei nyt muutenkaan kuulu tapoihini juoda edes sauna siideriä tms.. et tavallaan mikään ei sen kummemmin ole muuttunut raskauksien myötä(itseasiassa en siedä siideriä) :) Mut jotkut tykkäävät jouda sen yhden viinilasin jne.. kukin tyylillään. Tupakointi raskaana on valitettavan yleistä ja mun mielestä raskaana oleva tupakoija ei ole kovinkaan älykäs ihminen eikä omista minkäänlaista itsekuria :ashamed: Pahasti sanottu, mutta kuinka moni on valmis puhaltamaan tupakan savua vastasyntyneensä suuhun tai laittamaan vauvalle nikotiinilaastarin? Sama vaikutus on kun tupakoi raskausaikana kun vauva on vielä mahassa. Ei se tee asiasta yhtään hyväksyttävämpää vaikka vauvaa ei siinä edessään näekkään(kun vielä kohdussa köllii).
 
Sansu86, tai se paikka kannattaa vastaanottaa (muuten menee toiselle), mutta laittaa itsensä poissaolevaksi. Tarkotit kuitenki nsamaa, mutta oli pakko selventää ettei sitten vahingossa jätä paikkaa vastaanottamatta.

Suan, mun mielestä alkoholista puhuttaessa on sinällään ihan sama mitä mieltä on. Tai siis tarkotan isllä sitä, että ei sitä tartte mitenkään olla jos on tosi jyrkkä alkoholia kohtaan. Samoin jos toisen mielestä on ok ottaa yksi siideri, niin sekin on hyvä. Sitten jos mennään ihan ongelman puolelle, niin sitten pitäisi hoitoapua tietysti toiselle yrittää saada mutta näin muuten. Mun mielestä eri mielipiteet on ok ja ne kyllä saa ilmaista. Mulla itellä on semmonen, että 2 siideriä menee jo yli ok-rajan. Ja oon nähny tutkimuksiakin tästä, ettei olisi enää hyvä juttu. En vain muista mistä kirjasta luin, ei tainnut tuo Neuvolatyön kirja kuitenkaan olla..hmm.

Tupakoinnista oon ite sitä mieltä, että tupakoimattomuus olisi parasta. Mutta on parempi vähentää kuin mennä sillä samalla tuprukointitahdilla. Ja yli 10 tupakkaa päivässähän on runsasta käyttöä, että siihen pitäisi suhteuttaa (tämä on nyt ainakin napattu tuosta Neuvolatyön kirjasta, että on ihan virallisempi linja mukamas). Mun on vaikea uskoa sitä, että siitä ei eroon pääsisi, koska tiedän pari tyyppiä jotka ovat ikänsä polttaneet (50v, 2 askia päivässä melkein) ja silti päässeet tuosta noin vaan eroon siitä. Ilman edes semmosta motivaatiota, että olisi vatsassa lapsi (ei enää tuossa iässä plus ovat miehiä). Joten tuosta kyllä pääsee eroon, mutta siihen oikeasti tarvitsee kunnon motivaation (minkä sikiö monelle antaa) ja tietysti toinen voi tarvita enemmän tukea. Sitten on niitä, joille tulee pahempia riippuvuusoireita, joten kannattaa jo etuktäeen hankkia niitä korvausvalmisteita ja ehkä jostakin pyytää tukea/apua. Tiedän, että osalle se on vaikeaa, jos puoliso polttaa vaikkapa. Vähän sama kuin laihduttamisessakin, jos toinen mässää vieressä sipsiä ja karkkia niin toisen on vaikeampi laihduttaa ehkäpä. Toisaalta joillekin voi tulla se minäpä näytän sille-fiilis B) Oon kuitenki nsitä mieltä, että jos polttaa raskausaikana niin ei pidä sitä niin paljon hävetä etteikö vertaistukea voisi saada ja hakea apua. Että siinä mielessä en osallistu mihinkään lynkkayspartioon.

Tosiaan noista kuluista, niin se on juurikin niin kuin Jenkkis sanoi. On tärkeää, että asumis- ja elämiskustannukset ovat pieniä. Ja tuohon kannattaa kiinnittää huomiota. Kilpailuttaa sähköt, vakuutukset, vaihtaa ehkä asuntoa jne. Meillä on tosi edulliset kustannukset, vaikka on vaan parisen vuotta vanha talo, kun on tämmöinen asumisoik.talo. Lisäksi kannattaa miettiä ruokakaupatkin, missä kannattaa käydä jne. Ruokalasku on yks sellainen, jossa voi todella paljon säästä äihan että edes huomaa. Pitää vaan rohkeasti uskaltaa käydä muitakin kuin keskon ja kumppaneiden ruokakauppoja tsekkaamassa.

Meillä kyllä kuluja tulee, kun haluan ihan nakilla upouudet vaunut ja turvaistuimen ja muuta. Mutta me muutenkin eletään niin, että on kyllä varaa ostaa onneksi. Nuohan voi saada melkeen ilmaiseksikin ihan ok-kuntoiset, kun viitsii katella. Ja jos ei tartte kauheasti rattaita jne kuljetella, niin ei haittaa vaikkei se menisi kasaan niin hyvin ja hienosti kuin naapurilla :D
 
Metsätähtönen Tuliko sulle täti lopulta? Muistelin et sulla oli kanssa aika jännät paikat? :)

Toimeentulosta Se on tosiaan totta että ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot :) Itse ollaan saatu 2 ensimmäistä niin et molemmat opiskeltiin ja tosi tiukkaa oli, mut pärjättiin ja kolmas saatiin niin et itse valmistuin juuri koulusta (äitiyslomalla) ja mies olikin sitten jo töissä. Työttömyys/opiskelu jne.. on kuitenkin yleensä väliaikainen tila (ainakin toivottavasti,luotan että pian töitä on enemmän tarjolla kun alkaa nämä eläköitymiset)

On hauska huomata kun kirjoittaa joistakin asioita mielipiteitä esim. tuosta tupakoinnista. Ja kun sen jälkeen päin lukee kuulostaa aika "pahalta". Jotenkin sitä lyhentää asiat niin et tulee vähän hullun kuuloisia. Itse olen aikanani polttanut liki 10v ja lopettanut jo kun päätettiin aloittaa lasten hankinta (mielestäni se on ihan luontevaa silloin, vaikka vaikeaa olikin. Myös mies lopetti silloin). Tupakointi on ikävä tapa ja siitä on mahdollista päästä eroon, toiset tarvitsee tukea enemmän kuin toiset. Valitettavasti tupakointiin pätee aikalailla sama kuin esim. alkoholiin kun yhden otat otat toisenkin...harvoin siis vähentäminen onnistuu kovin hyvin ja jossakin vaiheessa taas repsahtaa pahemmin. Raskaus aika kannattaa tosiaan käyttää hyväksi se on meinaan todella hyvä motivoija. Mutta tosiaan tupakointia en hyväksy (vaikka esimerkiksi,moni ystäväni on polttanut raskausaikana niin ihan ollaan silti yhdessä liikuttu jne..tietävät etten asiaa hyväksy mutta jokainen tekee omat päätöksensä ja kantaa niistä seurauksensa(enkä todellakaan "valista" tai asiasta koko ajan puhu.tukea olen tarjonnut jos haluaa lopettaa). Aika monella näistä lapsista onkin sitten vanhempana tullut erilaisia keskittymishäiriöitä sekä astmaa/allergioita. :(

Täällä toistaiseksi vauvakuumetta yritetään siirtää hieman taka-alalle. Päätin että nyt ainakin kesä katsellaan ja jos edelleen tuntuu siltä että neljäs on meille tervetullut niin sitten syksyllä kierukan poistoon. Tämä ajatus kyllä voi vaihtua sitten tuhat kertaa tässä seuraavan 6kk aikana moneen kertaan...koittakaa kestää :)
 
Milas
Voi mahoton kun täällä on aktiivista porukkaa, tekstiä tulee yhden iltavuoron aikana niin paljon, ettei perässä pysy :D ja jälleen on ilmaantunut uusia kuumeilijoita, tervetuloa kaikille.
Täällä on nyt keskusteltu alkoholista ja tupakoinnista raskauden aikana. Mulla on ollut molemmille ehdoton ei. Poltin ennen kuin esikoista alkoin oottaan ja se paha tapa loppui kyllä siihen paikkaan heti. alkoholia juon muutenkin erittäin harvoin ja sekin oli itsestäänselvyys etten juo kun odotan. Mua ärsytti ihan suunnattomasti, kun mies poltti. Mulla yökötti se tupakan hajukin jo niin paljon silloin odottaessa että olin ihan vihainen kun mies ei lopettanut. No vuosi sitten hän teki suuren päätöksen, yli kahdenkymmenen tupakointivuoden jälkeen lopetti :flower: Nyt ei sitten tarvii siitä murehtia kun/jos se kolmas odotus aikanaan tulee :)
 
Mekin onnistuttiin molemmat lopettamaan tupakointi silloin kun lähdin odottamaan tuota nuorimmaista. Nyt polttamatta oltu reilu vuosi, tosin muutaman kerran on "maisteltu" salaa iltasella yksi tupakki puoliksi kun lapset ovat nukkumassa (Tosi typerää tiedetään..).
 
Uusi kuumeilija ilmoittautuu... Meillä on ennestään kaksi lasta, tytär 9v ja poika 7v. Saatiin lapset aika nuorina (aikanaan). Itse olisin halunnut kolmannen lapsen jo heti noiden toisten perään, mutta miehen ryökäle ei lämmennyt oikein asialle, ennekuin nyt viimein :heart: Joku mielenhäiriö lienee, mutta siitä otettakoon kaikki irti :whistle: . Vietäme 10-vuotishääpäivää heinäkuussa ja siinä tienoila olisi tarkoitus kierukallekin antaa kyytiä :wave:
Sitä ennen tässä ehtii seurassanne viihtyä ja tutustua juttuihin :flower:

Hyvää aurikoisen päivän jatkoa kaikille!!
-Nemppis-
 
Hei, ja kiitos tervetulotoivotuksista!

Toimeentulosta:
Minä kuulun kanssa niihin pienemmälläkin pärjää-äiteihin.
Neiti on nyt tosiaan 10kk ja äippäloman aika pärjättiin minimiäippärahalla ja miehen opintotuella ja sitten kesätöistä kertyneillä säästöillä. EI siis hurraamista. Nyt tulot kutistui entisestään, kun minä tipuin kotihoidontuelle.
Enemmän joutuu varmasti hankintoja miettiä ja itse tulee paljon hyödynnettyä kirpparia. Kuitenkin uskoisin, että ulkopuolisen silmin meidän lapsesta ei millään pystyisi sanoa, että meillä elellään niukemmin.

Alkoholista: Itse olin nollalinjalla koko odotuksen ajan, en olisi itse pahana nähnyt esim. häissä nautittua kuoharia, mutta isäntä ei olisi antanut minun edes haistaa olutlasia tms.
Sama on huomattavissa edelleenkin. hän on tosi tarkka siitä mitä lapsi saa suuhunsa pistää. Minä kattelen enemmänkin sormien läpi.
 
Tervetuloa nemppuemppu! :flower:

Tuosta kätilökoulutuksesta... Ilmeisesti kätilöt voivat joitain kursseja lisää suorittamalla valmistua myös terkkareiksi, ainakin lehden valmistuneitten listalla oli sama henkilö sekä kätilöksi että terveydenhoitajaksi valmistuneena. Mutta turhaanpa mä vielä näitä koulujuttuja tosissani mietin, sillä se ei ole vielä ajankohtaista, varsinkaan jos todella aloitamme kesällä kakkosen yrittämisen. Sitten kouluhaaveet siirtyy hamaan tulevaisuuteen. Ja voihan se toinen synnytys taas muuttaa suhtautumista, eikä enää kiinnostakkaan kätilön ammatti. :p

Tupakoimisesta, itse inhoan tupakan hajua normaalistikin, mutta vielä raskaana. :x Mutta eräs tuttuni, joka oli ennen lapsen saantia polttanut vuosia, ei pystynyt lopettamaan, kun tuli raskaaksi. Hänelle oli neuvolassakin sanottu, että parempi kun edes vähentää polttamista, kuin lopettaa kokonaan, jos siitä tulee hirveä stressi. Ja jotakin taisi mainita, että koska se vauvakin on tottunut siihen tupakkaan, niin sillekkin olisi stressi jos yhtäkkiä tupakointi loppuisi. Onhan se vauvakin masussa nikotiinikoukussa, kun on alusta asti saanut sitä. :/

Huomenna alkaa viimeinen liuska pillereitä. Sen jälkeen pitää muutamaksi kuukaudeksi kehitellä jotain yritykseen valmistavia juttuja, että saa ajan kulumaan. ;)
 
Mie voisin liittyä tähänkin pinoon, pillerit jätetty jo mutta vauva haaveissa vuodelle 2011. Toki jos aiemmin tärppää, ni ei panna pahitteeks :heart:

Oon 23v. ja ollaan oltu puolison kanssa 2v. yhdessä, avoliitossa puoltoista vuotta jo. Esikoista kuumeillaan, ite oon kuumeillu jo kauan aikaa ja nyt viimein sain puolison mukaan tähän höyryämiseen :LOL: Aloitan 1.3 opiskelut, myynnin ammattitutkintoon tähtäävä koulutus kestää 9kk. Mies on yrittäjänä ja sieltä tulee tällä hetkellä meiän pääsääntöiset tulot.

Oon tänään yrittäny saada aikaa lääkäriin, raskauden suunnitteluun. Mutta linjat ollu koko päivän ihan tukossa.

Ite poltan jonkun verran, 2-3 askia päivässä. Lähinnä seurassa, yksin ollessa ei niinkään tuu poltettua. Juon aika harvoin, oon yleensä aina kuskina tai vaan parilla liikenteessä. Itellä tulee olemaan nollalinja,sitten kun tuun raskaaks. Luultavasti tulen lopettamaan tuon turhan käryyttelyn jo aiemmin.

 
kääkkis
Tervetuloa mukaan nemppuemppu =)

Mivian: Olihan se yhdenlaista kun tolla leikkaamattomalla nartulla se juoksu oli, kun en älynnyt laittaa ajoissa äidille hoitoon sitä :LOL: Uros oli 5 kk silloin ja oli jo ihan valmis tosi toimiin. Saan siis viedä tuon nartun äidille muutamaksi viikoksi, kun on juoksu. Sovin siitä jo ennen uroksen hankintaa, koska muuten olisi mennyt aika säätämiseksi.

Kätilö on kyllä hieno ammatti. Itse jäisin varmaan liikaa aina miettimään, jos tapahtuisi jotain äidille tai vauvalle tms. Olen vähän liian tunteellinen ihminen sellaiseen, mutta hienoa että jotkut uskaltavat lähteä :heart:

Paljon tulee kyllä nyt tekstiä tänne, jatkakaa samaa rataa =) On mukava käydä lueskelemassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hilppa86:
Ite poltan jonkun verran, 2-3 askia päivässä. Lähinnä seurassa, yksin ollessa ei niinkään tuu poltettua. Juon aika harvoin, oon yleensä aina kuskina tai vaan parilla liikenteessä. Itellä tulee olemaan nollalinja,sitten kun tuun raskaaks. Luultavasti tulen lopettamaan tuon turhan käryyttelyn jo aiemmin.
Heh, nauratti tuo " poltan jonkun verran", kun musta tuo 2-3 askia päivässä on aivan älyttömästi.
En tarkoita mitenkään pahalla, ku musta se vaan kuulosti niin hassulta
:LOL:
*hekottelee yksinään*
 
Alkuperäinen kirjoittaja suan:
Pitäisköhän alottaa jo uus ketju, kun on uusia niin paljon tullu, niin sais tohon etusivulle kaikkien tiedot päivitettyä? :)

Kuka yleensä on alottanu uudet vai onko se kenen vaan heiniä?
Saahan ne tiedot lisättyä sinne etusivulle jälkikäteenkin. Minäkin liityin eilen ja tänään jo oli tiedot etusivulla :)
 
Suan, VellaVanilla on ollut meillä ahkerana päivittelijänä =) Nuohan on silleen ,että jos on etusivulla lista niin silloin vaan etusivun ekan viestin kirjoittaja voi päivittää. Sitten jotkut pitävät tuollaista listaa, jossa se vaihtuu joka päivä, mutta on järkevä oikeestaan noissa kuukausilistoissa joissa seurataan kiertopäiviä. Niitä voi sitten kuka tahansa periaatteessa päivittää, mutta monesti taitaa olla niissäkin vähän tietyt jotka päivittelee.

Tervetuloa Nemppuemppu :flower:

Meep, joo voihan sitä erikoistua useampaankin juttuun jos haluaa. Eli vaikkapa käydä terkkarin ja kätilön opinnot. Se peruspohja on tosiaan sama, eli sairaanhoitaja.

Huh, tullut kamalasti tekstiä ja kattelen huomenna tarkemmin.
 
Täällä rinnat kipeät ja eilen nukahdin kovan väsymyksen takia sohvalle. Vtsakin juilii ihmeellisesti :( Ihan siis raskaus oireita!! Joko mielikuvitus laukkaa..tai...?? Mulla on kyllä edelleen hormonikierukka,ainakin pitäisi olla. Kuukautisia ei ole ollut aikoihin. :/
 
Täällä myös yksi esikoisesta haaveileva. Opinnot korkeakoulussa kesken ja valmistuminen häämöttää keväällä 2011. Olen päättänyt sinnitellä kuumeeni kanssa syksyyn asti, että kerkeäisi valmistua.
Tietysti paras vaihtoehto olisi keretä olla vähän aikaa töissäkin, niin taloudellinen tilanne sitten parempi, kun äityispäivärahakin nousisi. Mies alkaa jo hermostua minun puheistani, haluaa lapsen, muttei vielä. Suostunut tuohon ensi talveen, että yritys alotetaan. Tiedä edes sitten miten kauan saa yrittää, että nappaa.
 
Tervetuloa kaikki uudet!

Juu, eli etusivulle olen kyllä mielestäni päivittänyt kaikki uudetkin. Käyn täällä kyllä ahkeraan vaikka en yhtäusein tällähetkellä kirjoittelekaan B) . Mulla käy oikeesti tosi usein silleen et luen kaikki ja päivitän listalle ja sit enää ehdikään/jaksakaan ite kirjuutella.

Jos joku haluaa niin saa toki uuden ketjun aloittaa ja tällöin myös jatkossa päivitellä tiedot. Tai voin avata uuden ketjun myös. Ei väliä :)

Valtavat onnittelut vielä Pikkikselle minultakin!! :heart:

Tupakasta ja alkoholista ollut puhetta.
Tupakkaa en ole itse koskaan polttanut. Alkoholia olen raskausaikana juonut max yhden annoksen päivässä. Joskus pienen lasillisen viiniä tai vaikkapa puolikkaan siiderin/oluen. Mutta harvemmin.. Joskus raskausaikana mulle tuli semmonen olo että "ihan pakko saada" kunnon pihvi (ei täyskypsäksi paistettu vaan pikkusen keskeltä punainen) ja sitten lasi punaviiniä. Aah B) . Mutta en siis kyllä itse tuohon alkoholiin suhtaudu silleen täysin ehdottomasti. Pieni määrä ei varmastikaan ole pahaksi. Muutenkin koittanut maalaisjärjellä mennä raskausaikana syömisissä ja juomisissa. Sitten tietysti erityisesti jos alkoholi on ongelma niin ehkä selkeintä ottaa täys nollalinja.
 
VellaVanilla, minusta voit hyvin jatkaa päivittelyjä jos vaan jaksat. Tosiaan senhän vois avata vaan uuden ketjun ja laittaa siihen etusivulle linkin näihin vanhoihin keskusteluihin ja niin edelleen. Kopioi tuosta vaan tuon etusivun.

Tuo päivittelijän homma on tosiaan siitä jännä, että kun kaikki jutut lukee päivittäjän roolista niin osa unohtuu väkisinkin (no niin käy muutenkin) mutta vielä sitten sekin että menee aikaa sen verran ettei ite aina jaksa kirjotella. Musta ainakin alko tuntumaan siltä, etten ehdi ite lukemaan kaikkia mielenkiintosia juttuja ja ketjuja mitä haluaisin, kun koko aika menee päivittelyyn ja päiviteltävien asioiden etsimiseen.

Niin ja sen verran sanon kaikille vinkiksi, että jos on jotain päiviteltäviä asioita, niin tummentaa sen kohdan mikä pitää muuttaa =)
 

Yhteistyössä