\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2006 klo 13:57 Äitiliini kirjoitti:
Kait sitä kaikille nelikymppisille naisille tulee vauvakuume ikäkriisin myötä.Itseni mukaan lukien ja mieskään ei olisi pistänyt hanttiin, mutta onneksi maltoin odottaa...
Huomaa iän myötä, ettei oma terveys ole itsestään selvyys ja en halua olla itse puolivälissä viittäkymmentä ja taistella murrosikäisen kanssa.
Terveydelliset riskitkin ovat isoja odotusaikana...
Onneksi maltoin odottaa, vaikka olin suorastaan kateellinen odottaville äideille. Nyt olen onnellinen ja avioliittokin voi hyvin, sillä asetan hyvän parisuhteen kaiken edelle,,,Se on paras turva lapselle !
Jos molemmat olisivat olleet väsyneitä ja lapsihan on muutakin kuin pieni vauva...vauva on vain vuoden ja siinä tavallaan yksi sukupolvi jää välistä, kun periaatteessa lähes isovanhempien ikäiset saavat lapsen.
Ja vauva haluja hyydytti myös katsella läheltä kuinka sidottuja ovat kaksi työikäistä iäkkääseen äitiinsä...
Mutta jokainen tekee omat ratkaisunsa ja kantaa vastuun siitä...
aika aikansa kutakin !
Lapset ovat isompi ja nyt on uudet haasteet edessä, saamme nauttia parisuhteesta ja toisistamme- matkustella !
Mutta jos parisuhteessa ei ole muuta yhteistä kuin lapset...se on surullista ja pelottaa kaksin jääminen.Lapset ovat meillä vain lainaa....
Älä yleistä! Kaikilla nelikymppisillä ei ole ikäkriisiä. Ikäkriisi ei liity välttämättä lastensaantiin, enemmänkin siihen, mitä on saavuttanut ammatillisesti työelämässä. Kaikki nelikymppiset eivät halua lasta parisuhdetta pelastamaan. Tuttavapiirissäni on useampikin noin nelikymppinen äiti. Joku on saanut esikoisensa nelikymppisenä, jollakin isommat lapset ovat jo muuttaneet pois kotoa. Kaikki naiset ovat onnellisia äitiydestään ja kokevat, että lapselle antaa suuremman arvon, kun synnyttää vanhemmalla iällä.
Nelikymppiset vanhemmat ovat hyviä vanhempia. Lapsi on odotettu ja toivottu. Äiti ja isä sitoutuvat vanhemmuuteen. Työelämässä on ehditty olla tarpeeksi ja työ ei ole enää elämän keskipiste. Bilettäminen ei enää kiinnosta, nelikymppiset viihtyvät kotona. Omille lapsille ja puolisolle annetaan aikaa.
Murrosikäisten kanssa on ihan sama, minkäikäinen äiti ja isä olet. Itse sain esikoisen nuorena, vähän yli kaksikymppisenä. Ajattelin, että rankka murrosikää ei lapselle tule, jos koti on kunnollinen ja vanhemmat kasvattavat lapsensa kunnolla. Toisinpa kävi. Esikoisella on erittäin raju murrosikä, ja voimille käy, vaikka olen hyväkuntoinen ja Sinun mittapuusi mukaan "nuori". Murrosikäisten kanssa on ihan samantekevää, oletko 35-vuotias äiti vai 60-vuotias äiti. Kaikilla lapsilla ja nuorilla ei ole kovaa murrosikää, vaan yläasteikä menee ohi rauhallisesti.
Suomessa on erittäin hyvä terveydenhuolto, äitiys- ja lastenneuvoloineen ja synnytyssairaaloineen. Ihmisten elinikä pitenee jatkuvasti. Mitähän mahdat tarkoittaa, kun sanot: "Terveydelliset riskitkin ovat isoja odotusaikana..."? Olen saanut esikoisen vähän yli kaksikymppisenä ja nuorimmaisemme 38-vuotiaana. Sekä odotusaika, synnytys että lapsivuodeaika olivat huomattavasti helpompaa lähes nelikymppisenä kuin parikymppisenä.
Kaikki nelikymppiset eivät ole raihnaisia ja sairaita. Minusta on todella naurettavaa väittää, että lastensaanti nelikymppisenä olisi arveluttavaa, koska "siinä tavallaan yksi sukupolvi jää välistä, kun periaatteessa lähes isovanhempien ikäiset saavat lapsen."