Haaveena vauva 2026

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja marik91
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jatkan vielä. Eilen tehty cb digi oli nega. Tänään tein äsken apteekin ultran. Noista ei ole kokemusta, joten osaako joku sanoa antaako nuo helposti viiva paikkaa, kuten esim. Rfsut. Olen näkeväni tuossa haalean haamulaisen.
Mä nyt oon huonoin alan ammattilainen näisä ku ei yritystäkää vielä ole, mut oon ny elämäni aikana pari kertaa raskaustestejä kuiteki tehny😂 mietin et ootko sä kokeillu ekasta aamuvirtsasta testata ? Kuullun mukaan siitä parhain testata. Itse testivertailuissa en osaa sanoa mitään, multa löytyy kaapista perus Rfsu😁

Oonkohan ainut täällä, joka halusi äidiksi vasta nelikymppisenä? 🫣
Sain elää nuoruuden vapaana velvollisuuksista, toteuttaa unelmia, mennä ja tulla miten halusin. Elämä oli rauhoittunut, kun täytin 40 ja olin valmis äidiksi. Onneksi raskaus onnistui, vaikka aikaa siihen meni.. Paras päätös ikinä. :)

Sain elää nuoruuden vapaana velvollisuuksista, toteuttaa unelmia, mennä ja tulla miten halusin. Elämä oli rauhoittunut, kun täytin 40 ja olin valmis äidiksi. Onneksi raskaus onnistui, vaikka aikaa siihen meni.. Paras päätös ikinä. :)
Arvostan ajatustasi niinkin päin😊 itse olen ajatellut asian toisinpäin😂 ajattelin että haluan tehdä lapset nuorella ikää, eli kerkeen hyödyntämään kehoni "parhaat hedelmät" mahdollisen pian ja kerkeenhän kaikkea muuta sähläämään sitten kun lapset ovat aikuisia ja keskittyä sitten itseeni erilailla. Lapsi olisi saanut saada alkunsa jo vaikka ammattikoulun päätyttyä, olin nähnyt tarpeeksi sitä "nuoruuttani"😂 Lapsien saaminen nuorena on itselle se suurin unelma minkä haluan nuorella ikää vielä toteuttaa❤️ mutta me ollaan erilaisia kaikki täällä☺️

Viimeksi muokattu:
Sain elää nuoruuden vapaana velvollisuuksista, toteuttaa unelmia, mennä ja tulla miten halusin. Elämä oli rauhoittunut, kun täytin 40 ja olin valmis äidiksi. Onneksi raskaus onnistui, vaikka aikaa siihen meni.. Paras päätös ikinä.

Kyl mulla aika sama, tosin olin 37v kun eka syntyi (yritys alkoi 36v), sit olin 39v ku toka ja toiv. 41v kun kolmas syntyy. Aina sanotaan, ettei koskaan ole täydellistä hetkeä lapselle, mutta mulla kyllä oli. Isoin syy varmaan just toi, et oli ehtinyt nähdä riittävästi elämää hyvässä ja pahassa ennen lapsia. Nyt oli just oikee aika ja jaksan ihan eri lailla ku mitä oisin nuorempana eikä mee hermot kitinöihin :D ja todella nautin lapsi- ja perhearjesta!

• Tykkää
Reactions: marik91
Sain elää nuoruuden vapaana velvollisuuksista, toteuttaa unelmia, mennä ja tulla miten halusin. Elämä oli rauhoittunut, kun täytin 40 ja olin valmis äidiksi. Onneksi raskaus onnistui, vaikka aikaa siihen meni.. Paras päätös ikinä.

Hyvä ”Vierailija”. Jännä, miten ilman nimimerkkiä tulee kärkevimpiä kommentteja.
Melko erikoinen ajattelutapa, että ”sain elää nuoruuteni vapaana velvollisuuksista”. No, minusta 30-40 v on jo ihan aikuisuutta. Good for you, jos elämäsi paras päätös oli saada lapsi vasta 40-v.
Ehkä koin viestisi ylimieliseksi. Täällä on monia nuorempia, jotka kamppailevat laskevan hedelmällisyyden kanssa. Sinulle kävi säkä. Sait elää parhaan hedelmällisyyden vuodet ”vailla velvollisuuksia.”

Triggeröidyin. Ei voi minkään.

Mulla on tosiaan se tilanne että miehen kanssa ollaan oltu yhdessä siitä asti kun olin 18. Molemmat oltiin ensin sitä mieltä ettei hankita lapsia ollenkaan.
Ja sitten ajateltiin että hankitaan lapsia jos tuntuu että on valmis "elämään lapsille". Nyt on vakkarityöt ja omakotitalo ja muutenkin tasaista elämää. Ruvettiin ajattelemaan että ehkä tässä elämässä on muutakin ja nyt vaan odottaa ja kaipaa että pääsee elämään erilaista elämää lapsen kanssa. Kaikki on erilaisia ja meillä se meni näin. Me ainakin vähän niinkuin kasvettiin yhdessä siihen että halutaan olla vanhempia ja kasvattaa lasta yhdessä. Tämä nykyinen elämänvaihe on jo nähty.
Harmittaa että odotettiin näin kauan (ollaan 33 &36) mutta me ainakin tosiaan tarvittiin tämä aika. Jos mietin meitä 5 vuotta sitten niin kumpikaan meistä ei olisi ollut valmis vanhemmiksi. Aina siitä olisi selvinnyt kyllä ja lapsi olisi ollut rakastettu, mutta nyt koemme molemmat olevamme valmiita.
Aina välillä tosiaan harmittaa ja mietityttää että jos meille ei siunaannu lasta ikiemme takia. Mutta toisaalta mitään en tekisi toisin.

Mulla on tosiaan se tilanne että miehen kanssa ollaan oltu yhdessä siitä asti kun olin 18. Molemmat oltiin ensin sitä mieltä ettei hankita lapsia ollenkaan.
Ja sitten ajateltiin että hankitaan lapsia jos tuntuu että on valmis "elämään lapsille". Nyt on vakkarityöt ja omakotitalo ja muutenkin tasaista elämää. Ruvettiin ajattelemaan että ehkä tässä elämässä on muutakin ja nyt vaan odottaa ja kaipaa että pääsee elämään erilaista elämää lapsen kanssa. Kaikki on erilaisia ja meillä se meni näin. Me ainakin vähän niinkuin kasvettiin yhdessä siihen että halutaan olla vanhempia ja kasvattaa lasta yhdessä. Tämä nykyinen elämänvaihe on jo nähty.
Harmittaa että odotettiin näin kauan (ollaan 33 &36) mutta me ainakin tosiaan tarvittiin tämä aika. Jos mietin meitä 5 vuotta sitten niin kumpikaan meistä ei olisi ollut valmis vanhemmiksi. Aina siitä olisi selvinnyt kyllä ja lapsi olisi ollut rakastettu, mutta nyt koemme molemmat olevamme valmiita.
Aina välillä tosiaan harmittaa ja mietityttää että jos meille ei siunaannu lasta ikiemme takia. Mutta toisaalta mitään en tekisi toisin.

Komppaan kyllä sua @Minimilli kans, että ei oltas miehen kanssa oltu vielä vuosi sitten valmiita lapsipäätökseen. Ollaan oltu yhdessä 8 vuotta. Nyt vasta haluttiin, mutta todella nöyrä olo, että josko luonto vielä soisi… Lapset olen itse saanut 21-29-vuotiaana. Silloin oli luontevan itsestäänselvää, että niitä jollain välillä tulee. Minulla kesti yleensäottaen pari vuotta lasteni välillä, että raskauduin huippuhedelmällisyyteni vuosina.

Meheni kanssa ollaan ikionnellisia, jos saamme yhteisen silmäterän, jota vaalia. Tiedämme tasan tarkkaan, ettemme välttämättä saa.

Emme olleet valmiita aiemmin ja maksamme hinnan, jos on myöhäistä.

• Tykkää
Reactions: Kultakataja_
Kiitos kaikille, ihan epätodellinen olo vieläkin, vaik tein jo clearbluen digin ja tuli raskaana näyttöön 🥹 kunpa tällä kertaa kaikki menisi hyvin 🩷 jään vielä tänne palstalle hillumaan kunnes oikeesti uskon et tää raskaus on todellista ja jatkuu🩷 Täältä saanu kyl niin mahtavaa vertaistukea, huippu porukkaa 🩷

Joo @Macademia sanoivat sillon polilla et jos plussa tulee ni voi jatkaa jonkun aikaakin, ihan vaikka kuulemma oman mielenrauhan vuoksi kyselen huomenna voiko mies silti antaa simppanäytteen ku lähete on jo ja nyt vasta kuitenkin dpo 11 ja jos käykin jotain.. ja samalla pitää neuvolasta pyytää lähete äitiyspolille, et saan ne napapiikit heti! Luulis et onnistus näppärästi tuolta lapsettomuuspolin kautta ku samas tilas äitiyspolin kans ja kuitenkin heil asiakkaina mut kai se vaatii neuvolasta lähetteen. Taidan kysyä lapsettomuuspolilta asiaa, koska ohjeistus tuli aiemmin äitiyspolin puolelta et neuvolan kautta.
Kiitos kaikille, ihan epätodellinen olo vieläkin, vaik tein jo clearbluen digin ja tuli raskaana näyttöön 🙈🥹 kunpa tällä kertaa kaikki menisi hyvin 🩷 jään vielä tänne palstalle hillumaan kunnes oikeesti uskon et tää raskaus on todellista ja jatkuu🙈🩷 Täältä saanu kyl niin mahtavaa vertaistukea, huippu porukkaa 🙏🩷

Joo @Macademia sanoivat sillon polilla et jos plussa tulee ni voi jatkaa jonkun aikaakin, ihan vaikka kuulemma oman mielenrauhan vuoksi 😅 kyselen huomenna voiko mies silti antaa simppanäytteen ku lähete on jo ja nyt vasta kuitenkin dpo 11 ja jos käykin jotain.. ja samalla pitää neuvolasta pyytää lähete äitiyspolille, et saan ne napapiikit heti! Luulis et onnistus näppärästi tuolta lapsettomuuspolin kautta ku samas tilas äitiyspolin kans ja kuitenkin heil asiakkaina mut kai se vaatii neuvolasta lähetteen. Taidan kysyä lapsettomuuspolilta asiaa, koska ohjeistus tuli aiemmin äitiyspolin puolelta et neuvolan kautta.
Ihanaa, toivottavasti pieni pysyisi matkassa ja kaikki menis hyvin😍 tuu kertomaan, miten teillä menee, jos pystyt ja haluat. Niin paljon onnea💕

Hei, olen seuraillut tätä palstaa muutaman viikon. Meillä takana esikoisen kuolema muutaman päivän ikäisenä syksyllä ja nyt uusi yritys alkanut tässä kuussa. Nyt on dpo7 ja epäilen itse asiassa olevani uudelleen raskaana. Aamulämmöt eivät koskaan nouse näin ylös paitsi hedelmöittymisen jälkeen. Nyt vain odotellaan, tuliko kemiallinen vai ei. En ehkä viitsi liittyä listalle tässä vaiheessa, mutta jos menee kesken, saatan hypätä mukaan ensi kierrossa.

Viimeksi muokattu:
Sitten littyen raskaaksi tulemisen todennäköisyyksiin eri ikäisinä, hain hieman tutkittua tietoa netin uumenista, koska tykkään numeroista 🤓

Lähde: https://www.parents.com/getting-pre...our-chances-of-getting-pregnant-at-every-age/

Ikä Raskaaksi tulemisen todennäköisyys 6 kk sisälläRaskaaksi tulemisen todennäköisyys 12 kk sisällä
20–24 57%71%
25–2759%79%
28–30 62%78%
31–3361%77%
34–3656%75%
37–3946%67%
40–4528%56%

Sitten littyen raskaaksi tulemisen todennäköisyyksiin eri ikäisinä, hain hieman tutkittua tietoa netin uumenista, koska tykkään numeroista

Lähde: https://www.parents.com/getting-pre...our-chances-of-getting-pregnant-at-every-age/

IkäRaskaaksi tulemisen todennäköisyys 6 kk sisälläRaskaaksi tulemisen todennäköisyys 12 kk sisällä
20–2457%71%
25–2759%79%
28–3062%78%
31–3361%77%
34–3656%75%
37–3946%67%
40–4528%56%
Noin puolella yrittäjistä on nelikymppisenä vielä ihan hyvät mahdollisuudet raskautua. Toki silloin munasolujen laatu heikkenee, eli kromosomipoikkeavuuksien, raskauskimplikaatioiden ja keskenmenojen riski myös kasvaa.

Erityisen kiinnostavaa on mielestäni, että tässä tutkimuksessa vastoin odotuksia parhaat raskautumisen mahdollisuudet ei ole nuorimmilla, vaan tuossa 25 iän kieppeillä.

Myös kolmikutoseksi asti 3/4 tulee raskaaksi vuoden sisällä. Toki kääntöpuoli on, että se viimeinen neljäsosa joutuu yrittämään yli vuoden, ja heistäkin osa onnistuu (kuulin jostain, että n. puolet), mutta osa ei ilman hoitoja.

Tuo kuuden kuukauden sarake myös näyttää, että monet naiset tosiaan raskautuvat helposti ja nopeasti. Itse kuulun tähän kategoriaan. Ekan lapsen kohdalla ekasta kierrosta tuli kemiallinen ja kolmannesta kierrosta syntyi esikoinen. Onneksi näin, sillä ahdistaisi muuten aivan kamalasti lähteä yrittämään uudestaan vauvan kuoleman jälkeen. Ikää mulla on 34.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Kultakataja_
Sitten littyen raskaaksi tulemisen todennäköisyyksiin eri ikäisinä, hain hieman tutkittua tietoa netin uumenista, koska tykkään numeroista 🤓

Ikä Raskaaksi tulemisen todennäköisyys 6 kk sisälläRaskaaksi tulemisen todennäköisyys 12 kk sisällä
20–24 57%71%
25–2759%79%
28–30 62%78%
31–3361%77%
34–3656%75%
37–3946%67%
40–4528%56%
Yllättävää, koska itse olen ollut tietoisuudessa että naisen hedelmällisyyden huippu on 20-24 vuotiaana. Oli kauhea kriisi kun täytin 25vuotta😂. Tietty geenitkin osittain vaikuttaa siihen ja kun meillä ei suvussa ole yhtäkään onnistunutta raskautta yli 31vuotiaana. Mutta hienoa että tämmöisen linkkasit, toivon että tämä pitäisi paikkaansa että mulla olisi yhä mahdollisuus saada se 5-8 lasta vaikka olenkin 25🙏

Yllättävää, koska itse olen ollut tietoisuudessa että naisen hedelmällisyyden huippu on 20-24 vuotiaana. Oli kauhea kriisi kun täytin 25vuotta. Tietty geenitkin osittain vaikuttaa siihen ja kun meillä ei suvussa ole yhtäkään onnistunutta raskautta yli 31vuotiaana. Mutta hienoa että tämmöisen linkkasit, toivon että tämä pitäisi paikkaansa että mulla olisi yhä mahdollisuus saada se 5-8 lasta vaikka olenkin 25
Noihin todennäköisyyksiin liittyvät varmasti ennemmin sosiaaliset tekijät kuin geenit, eli esim. naisen parempi tietoisuus omasta kierrostaan, pysyvämpi puoliso (?) kenen kanssa yrittäminen voi jatkua sen vuoden, jne.

25-vuotiaana sulla taitaa olla 90 % mahdollisuus saada vähintään kolme lasta. Tästäkin mulla oli jokin tutkittu tieto jossain tallessa, mutta en nyt löydä sitä.

• Tykkää
Reactions: JasmiRubiini99
Nelikymppisenä lapsen saanut on 55-vuotias (ei 65) lapsen ollessa 15-vuotias, ei siis mikään ikäloppu. Lapsen ollessa parikymppinen on vanhempi kuusissakymmenissä, eli vielä ihan työiässäkin. Tiedän, että Vierailija täällä provosi, mutta ei ehkä suuntaan tai toiseen kannata näitä valintoja taivastella😊 Mä tunnen esim. yhden parin, joka oli tavannut toisensa vasta nelikymppisinä, ja vasta siinä suhteessa tälle naiselle oli tullut tunne että voisi haluta lapsen juuri sen kumppanin kanssa. Siihen asti kouluttautuminen, työt, matkustelu ja rento elämä olivat vieneet. Kyllä mä tälleen ihan "tavallisen" ikäisenä kolmekymppisenä äitinä ymmärrän senkin näkökulman siinä missä senkin, että osa haluaa saada lapset nuorena. Varmasti tekemistä on tosi paljon nimenomaan sillä, millaisessa sosiaalisessa vaikutuspiirissä elää. Ja mieli voi muuttua äkkiseltään, tiedän sellaisiakin jotka ovat saaneet nelikymppisenä lapsen vaikka sitä ennen "ei missään tapauksessa lapsia ikinä" ja ura on vienyt. Ja mielensähän saa muuttaa. ❤

Tälleen jälkikäteen olen itse ajatellut että kyllä yrityksen olis saanut aloittaa jo aiemmin, ei kaikkien "peruspalikoiden" olisi tarvinnut olla niin justiinsa. Mutta onneksi saatiin juuri meidän esikoinen, juuri meille oikeaan aikaan. ❤❤

Nelikymppisenä lapsen saanut on 55-vuotias (ei 65) lapsen ollessa 15-vuotias, ei siis mikään ikäloppu. Lapsen ollessa parikymppinen on vanhempi kuusissakymmenissä, eli vielä ihan työiässäkin. Tiedän, että Vierailija täällä provosi, mutta ei ehkä suuntaan tai toiseen kannata näitä valintoja taivastella Mä tunnen esim. yhden parin, joka oli tavannut toisensa vasta nelikymppisinä, ja vasta siinä suhteessa tälle naiselle oli tullut tunne että voisi haluta lapsen juuri sen kumppanin kanssa. Siihen asti kouluttautuminen, työt, matkustelu ja rento elämä olivat vieneet. Kyllä mä tälleen ihan "tavallisen" ikäisenä kolmekymppisenä äitinä ymmärrän senkin näkökulman siinä missä senkin, että osa haluaa saada lapset nuorena. Varmasti tekemistä on tosi paljon nimenomaan sillä, millaisessa sosiaalisessa vaikutuspiirissä elää. Ja mieli voi muuttua äkkiseltään, tiedän sellaisiakin jotka ovat saaneet nelikymppisenä lapsen vaikka sitä ennen "ei missään tapauksessa lapsia ikinä" ja ura on vienyt. Ja mielensähän saa muuttaa.

Tälleen jälkikäteen olen itse ajatellut että kyllä yrityksen olis saanut aloittaa jo aiemmin, ei kaikkien "peruspalikoiden" olisi tarvinnut olla niin justiinsa. Mutta onneksi saatiin juuri meidän esikoinen, juuri meille oikeaan aikaan.
Haha hups, pahoittelut laskuvirheeni😂🤭 no mutta juu, en vähättele toisten valintoja siinä☺️

Joo niin se mieli muuttu itelläkin. Ajattelin, että mun lapset on tehty, kun olin 29.

Triggeröidyin kommentista, että oli paras päätös haluta äidiksi vasta 40-v. Se on silloin paras päätös, kun se onnistuu. Nämä asiathan ei ole meidän kädessä, että sit kun mä oon valmis, niin tilataan muksu.

Oon lukenut monesta 30 v, jolle hedelmällisyyden lasku on tosiasia. Tai aiemminkin. Tosiasia on, että 35 v. jälkeen homma hankaloituu. Solujen ikääntymistä ei voi estää.

Joo niin se mieli muuttu itelläkin. Ajattelin, että mun lapset on tehty, kun olin 29.

Triggeröidyin kommentista, että oli paras päätös haluta äidiksi vasta 40-v. Se on silloin paras päätös, kun se onnistuu. Nämä asiathan ei ole meidän kädessä, että sit kun mä oon valmis, niin tilataan muksu.

Oon lukenut monesta 30 v, jolle hedelmällisyyden lasku on tosiasia. Tai aiemminkin. Tosiasia on, että vaan alle puolet saa enää 40-kympin jälkeen lapsen.
Oon sun kanssa samoilla linjoilla, että on vaarallista olla hyväuskoinen ja odottaa pitkään lastenhankintaa (jos siis selkeä toive saada lapsia), kun omasta hedelmällisyydestä ei voi kuitenkaan tietää, ennen kuin lähtee yrittämään. Joillakin hedelmällisyys alenee jo hyvin nuorena, toiset jäävät vaille toivomaansa lapsilukua, kun aloittavat "liian myöhään".

Ei voi koskaan tietää, minne elämä vie. Mä olin ajatellut hankkivani kaksi lasta. Nyt vauvan kuoleman jälkeen on herännyt toive suuresta perheestä, mikä ei iän puolesta välttämättä ole enää mahdollista. Hyvä tietysti, jos alkuun yksi elävä lapsi tulisi.

Viimeksi tuli kuviteltua kaikenlaisia oireita, mutta eihän se tärpännyt. Suunnitelmissa lasketella parin päivän välein parin viikon ajan ensi viikosta alkaen niin jos sitten onnistuisi.

Ennen ekaa lasta ehdin matkustella, retkeillä Suomessakin, ja opiskella. Nyt lapsen kanssa täytyy sietää sitä ettei juuri voi nähdä kavereita, käydä keikoilla yhdessä miehen kanssa, kun ei ole lasten hoitoapua. Ymmärrän hyvin miksi osa odottelee pidempään. Mekin jos oltaisi odoteltu kauemmin voitaisi perustaa perhe omakotitaloon eikä asuinpaikka vaihtuisi myöhemmin. Nyt ollaan vielä opiskelupaikkakunnalla kerrostalossa, kun ei ole rahaa muuttaa.
/Mamma-95

Vauva 2026

Ilmoitathan tietosi listalle ja päivityksesi punaisella, jos väri ei toimi, voit myös @-merkitä edellisen listan päivittäjän.

Lista päivitetään kerran päivässä Kuka tahansa voi päivittää listan. Päivitä lista vastaamalla edellisen päivitetyn listan viestiin, poista [ ]-sulut teksteineen alusta ja lopusta, muokkaa kierto- ja piinapäivät ajantasalle. Selaa viestit läpi edelliseen listaan saakka, jotta listalle tulee käyttäjien ilmoittamat päivitykset oikein. Plussanneet siirtyvät YA-listalta plussanneiden listalle; muista ilmoittaa kun haluat siirtyä.

Kiertopäivä- ja piinalistalta voidaan poistaa, jos käyttäjä ei ole ollut aktiivinen vähään aikaan. Takaisin pääsee tottakai heti halutessaan!

★★★★★★★★★★★★★★★

Nimi ★ yritys aloitettu ★ monesko lapsi

@marik91 ★11/22 ★ 2. ( 1. kohtukuolema rv 40+3, 11/24)
@haaveillen ★ 11/22 ★ 1.
@Puolijalopeura ★ 10/23 ★ 1.
@Adagio- ★ 11/2023 ★ 1.
@Kevättuuli26 ★ 01/24 ★ 2.
@Tiuhti92 ★ 02/24 ★ 1.
@Kultakataja ★ 04/24 ★ 1.
@Keltainenkukka92 ★ 07/24 ★ 2.
@Minimilli ★ 08/24 ★ 1.
@Eloja94 08/241.
@Jennnuli ★ 10/24 ★ 3. (1. yhteinen)
@Lunni~ ★ 11/24 ★ 6.
@gaoxiaojie ★ 01/25 ★ 1.
@jeshan ★ 01/25 ★ 4.
@nnzzi ★ 01/25 ★ 2.
@Yhteistäykköstä ★ 02/25 ★ 2. (1. yhteinen)
@Macademia ★ 03/25 ★ 5. (1. yhteinen)
@desirett ★ 03/25 ★ 3. (1. Yhteinen)
@suunnaton lentäjä ★ 03/25 ★ 2.
@Bebekakkonen ★ 04/25 ★ 2.
@efi ★ 04/25 ★ 4.

★★★★★★★★★★★★★★★

3.5.2025 lauantai

Nimi ★ Kiertopäivä

@efi kp 33/24-28
@marik91 kp 30/29-32
@nnzzi kp 30/30-33
@desirett kp 22/27
@Minimilli kp 22/24
@Lunni~ kp 16/29-31
@Jennnuli kp 14/27-28
@gaoxiaojie kp 8/28-31
@haaveillen kp 6/26-30
@Macademia kp 4/28
@Bebekakkonen kp 3/33-46
★★★★★★★★★★★★★★★

Piinailijat
Nimi ★ DP0 ★

@efi DPO 20
@marik91 DPO 13
@nnzzi DPO 10
@desirett DPO 9
@Minimilli DPO 7

★★★★★★★★★★★★★★★

Plussanneet
Nimi ★ yritys aloitettu ★ monesko lapsi ★ plussa <3

@AMR ★ 12/24 ★ 2. ★ 04/25
@Kolmattakehiin ★ 05/24 ★ 3. ★ 04/25

ON
Huomiona heti alkuun että itsellä on nyt terokierto 2.
Viimekierrossa oli kaiken maailman oireet,jotka sitten pistin terojen piikkiin.
Nyt menossa dpo7. Eikä oikein ole mitään raportoitavaa. Ainoa asia mitä huomaan on "kolotus" alavatsalla. Mitään rinta/nännikipujakaan ei ole ja se on mulle kyllä poikkeuksellista.
Mut tää alavatsakolotus on kyllä vähän kummallista eikä kauheen kivaa🤔

Viimeksi tuli kuviteltua kaikenlaisia oireita, mutta eihän se tärpännyt. Suunnitelmissa lasketella parin päivän välein parin viikon ajan ensi viikosta alkaen niin jos sitten onnistuisi.

Ennen ekaa lasta ehdin matkustella, retkeillä Suomessakin, ja opiskella. Nyt lapsen kanssa täytyy sietää sitä ettei juuri voi nähdä kavereita, käydä keikoilla yhdessä miehen kanssa, kun ei ole lasten hoitoapua. Ymmärrän hyvin miksi osa odottelee pidempään. Mekin jos oltaisi odoteltu kauemmin voitaisi perustaa perhe omakotitaloon eikä asuinpaikka vaihtuisi myöhemmin. Nyt ollaan vielä opiskelupaikkakunnalla kerrostalossa, kun ei ole rahaa muuttaa.
/Mamma-95
Meillä naisilla on kyllä vähän eri elämäntilanteita eri ikäisinäkin😂 Itse kävin 18 vuotiaana ensikerran exän kaa Rockfesteilla kun ikä riitti, no iha hienoo ei siinä mitää. Toisen kerran kävin 22 vuotiaana keikalla, ihan vaan ku ajattelin kokeilla mutta kyllä tuli semmone fiilis että "mitä mä täällä oikeesti teen, oisin mielummin kotona vaihtamassa vaippoja"😂. Se olikin ainut "reissu" minkä täsä olen koulusta valmistumisen jälkeen tehnyt (19v valmistuin siis). Mun elämäntilanne kyllä muuten ollut tosi vakaata että kyllä tässä lapsia saisi jo ollakin❤️ Ostin ison omakotitalon jo nuorena (ennen ku ruvettiin edes nykyiseni kanssa seurustelemaan) ja vakkaritöitä sain myös nuorella ikää ja samassa paikassa yhä monta vuotta olenkin työskennellyt. Vauvamateriaa oon kerenny täsä keräilemää pitkän aikaa että pikkuinen olisi kyllä aivan valmis tulemaan😂 kyl toivon että nyt saataisiin pian mieheni kanssa se perhe täsä nyt perustettua❤️

• Tykkää
Reactions: Nipzzu
Rupesin miettimään kommenttiasi vähän tarkemmin vielä nyt ja haluun vähän kyseenalaistaa kun asiaa olen miettinyt että mistä se johtuu että jotkut haluavat VAPAAEHTOISESTI niitä lapsia vasta 40vuotiaina ?
Onko maailma tänäpäivänä vaan niin itsekäs että halutaan ensin keskittyä itseensä ? Onko tänäpäivänä niin kiireinen arki töiden ja muun suhteen että lapset ei siihen mahdu ? Halutaanko bilettää ja matkustella sun muuta niin pitkään ? (mä olin iha done jo 19v). Itsellä se ei ikinä käynyt mielesä että "haluaisin lapset vasta 40v"

Siinä on omat riskinsä, koska hedelmällisyys keskimäärin parhaillaan siinä 20-30v että saako silloin enää lapsia. Jos haluaa lapsilleen sisaruksia, sille aikaa ei enää välttämäti jää.. kun lapsi kysyy "äiti miksei mulla oo sisaruksia" ni siinä kiva varmaa vastata "äiti ei ollut valmis hankkimaan lapsia kuin vasta 40 vuotiaana eikä äiti enää kykene lapsia saamaan" (eri asia tokin jos kyseessä todella ollut lapsettomuus eikä sille itse mitään ole voinut)

Kuulostaa aika rajulta että lapsen saadessaan vasta 40vuotiaana oot lapsen täyttäessä 15v jo 55vuotias. Voisit sen ikäisenä olla jo isoäiti
Eikä tarkoitus tehdä tästä kysymyksestäni mitään showta, olen vain miettinyt kun itsellä se oli selkeää että lapset nuorena
Tähän on kyllä nyt pakko vastata. Siis eihän kaikkien missään nimessä tarvitse hankki lapsia. Ei ne lapset kuitenkaan mikään elämän ainoa tarkoitus ole. Ja toisaalta ylikansoittumisen näkökulmasta on varmaan ihan hyväkin ettei kaikki hanki lapsia.
Elämässä on paljon muutakin kuin lapset. Kyllähän omassa elämässään saa olla itsekäs. Toiset tahtovat lapsia ja toiset eivät ja jokaiselle pitää suoda oikeus elää omanlaistaan elämää.
Myös sisaruksista. Meillä tällä hetkellä haaveissa ensimmäinen ja on hyvin mahdollista että siihen jää jo omasta halusta. Ei niitä sisaruksia kaikilla tarvitse olla. Kun lapsi kysyy että "äiti miksi mulla ei ole sisaruksia" on aivan validi vastaus että haluttiin vain yksi lapsi.
Itselläni on siis kaksi veljeä ja koen kyllä että välillä ei olisi ollut yhtään huono asia jos olisin saanut enemmän huomiota lapsuudessani. Lapsia kuitenkin saa haaveilla tai olla haaveilematta. Sitten taas jotkut hankkii yhden lapsen ja toiset 10 ja kaikki nämä on oikeita tapoja elää. Tärkeintä on että saa elää omanlaistansa elämää ja on onnellinen.

Yhteistyössä