Oon jo tovin miettinyt sitä, millä tavalla koulujen terveystiedon opetuksessa nämä hedelmällisyysasiat opetetaan, ja kuinka monilla on vääristyneitä käsityksiä siitä, kuinka helposti nainen raskautuu. Koulusta jäi vahvasti sellanen käsitys, että jos ei ehkäse, niin jo kerrasta tulee raskaaksi. Tietyllä tavalla ymmärrän, että nuorille halutaan antaa mahdollisimman selkeä ohjeistus, jotta vältytään teiniraskauksilta ja sitä myöten turhilta aborteilta, mutta mun mielestä olisi tärkeä myös syventyä nyansseihin, ja oikeasti perehtyä tutkittuun tietoon.
Eri vuosikymmenillä varmaan on opetettu asiaa erilailla, mutta silloin kun minä olen peruskouluni käynyt 1999-2008, niin opetus painottui eri ehkäisyvälineisiin ja sukupuolitauteihin. Oli siellä maininta masturbaatiostakin, mutta sen opettaja häveliäästi jätti itseluettavaksi, eikä tunnilla siitä taidettu puhua. Ei puhuttu mistään ovulaatiolimoista, kehonlämpötilan muutoksista ja kohdunkaulan asennoista. En muista oliko puhetta siitä, miten hormonit ja steroidit vaikuttaa siittiöihin ja mahdollisesti koko loppuelämän hedelmällisyyteen. Se on monelle yläkouluikäiselle pojalle aika tärkeä asia tietää, kun siinä vaiheessa moni kiinnostuu punttisalista ja lihaksien kasvattamisesta. Vaikka olen itse vuosien saatossa ottanut asiasta selvää ja tiedän hedelmällisestä ikkunasta, niin silti olin siinä uskossa viime vuoteen asti, että jos ilman kumia rakastelee ovulaation aikaan, niin raskautuminen tapahtuu helposti perusterveillä ihmisillä.
Ensimmäisinä kuukausina kun ei enää ehkäisty, olin melko varma siitä, että nyt on tärpännyt. Odottelin kuukautisia iloisen jännittyneenä, josko niitä ei tulisikaan. Ja kun ne aina vaan tulivat, tuli myös epäuskoinen olo. Kuukausi toisensa jälkeen prosessoin sitä, kunnes yhtäkkiä tajusin, kuinka naiivi olin ollut, ja kuinka se mitä olin koulusta oppinut, oli suorastaan haitallista. Kuinka moni nainen on turhaan kokenut pettymyksiä sen vuoksi, että "luvataan" sitä, että sen vauvan saa heti kun sen haluaa? Jos alusta saakka olisi asennoitunut, että ehkäisyn lopetuksesta menee 1-2v että raskautuu, niin olisiko osannut suhtautua jo alkuun paljon rennommin siihen, että ne kuukautiset tulee. Toki moni raskautuu nopeasti, mutta uskoisin, että on myös suuri joukko ihmisiä, joilla menee se aika. Ois kiva nähdä se oma yläasteen oppikirja näin jälkeenpäin ja katsoa, että mitä siellä oikeasti sanottiin, ja miten se oikeasti peilautuu siihen mitä muistan.
Tällä pohdinnalla toivottelen kaikille plussatuulia ja jarrusukkia! Ois kiva kuulla, minkälainen kokemus kenelläkin oli yläasteelta terveystiedon opetuksista, ja jäikö sieltä mitä asioita mieleen?