Haaveena vauva 2025

vierailija
Moikka.
Mä kirjoittelin aiemmin ja tein pos raskaustestin uuden vuoden jälkeen. Se ei kauaa kestänyt ja 6.1 alkoi uusi kierto, se oli muutenkin niin omituinen homma et en pahemmin kerennyt iloita. Nyt kuitenkin olemme päättäneet että aletaan taas yrittämään "tosissaan". Alkoi ärsyttää että näitä keskenmenoja on mulla vuosien saatossa ollut useita ja luin että alhainen ferritiini voi olla syynä. No rautaa ei saisi ominpäin syödä ja kukaan ei suostu ferritiiniä tarkistamaan. Noin vuosi sitten olin puolessa välissä raskautta ja silloin se oli huimat 8, tuskin on kovin paljon enempää nyt ja tuolloin neuvolan lääkäri sanoi ettei tarvitse kontrollia kun ei ole raudanpuutetta.

Alan nyt kuitenkin syömään taas sitä pirun kallista sideral valmistetta jos saisi rautavarastoja nostettua.

Imetän edelleen meidän 5kk vauvaa, joten sekin saattaa vaikeuttaa raskautumista. Mutta tulen nyt kuitenkin listoille mukaan.

Eli: ya 1/25
Kp 10/30-35
3.lapsi (2.yhteinen)

Hei! Haaveilen toisesta lapsesta ja olen seurannut keskustelua sivusta.

Jos talous antaa periksi, Synlabissa voi mittauttaa ferritiinin ilman lähetettä. Mulla oli kans matala (olisiko ollut 14), ja marssin sitten tulosten kanssa työterveyteen, että mitäs nyt. Siellä sitten määrättiin rautakuurille ja otettiin seurantaan.

Nimim. Mangoananas

Hei! Haaveilen toisesta lapsesta ja olen seurannut keskustelua sivusta.

Jos talous antaa periksi, Synlabissa voi mittauttaa ferritiinin ilman lähetettä. Mulla oli kans matala (olisiko ollut 14), ja marssin sitten tulosten kanssa työterveyteen, että mitäs nyt. Siellä sitten määrättiin rautakuurille ja otettiin seurantaan.

Nimim. Mangoananas
Joo siis periaatteessa voin pimeästi käydä työpaikalla sen tarkistamassa paljon on, mutta ei se tähän mennessä ole mitään tahoa pahemmin kiinnostanut paljon se arvo on. Työterveys on huslabilla ihan paska ja ei kuulu mitkään muut kun työhöntulotarkastus siihen sopimukseen ja määräaikaiset käynnis 5v välein. Ja lisäksi nythän olen kotona ja ei ole oikeutta edes työterveyteen. En sitten tiedä jos menis ihan tk lääkärille jotain kautta et sais kontrolloitua sitä et onko raudasta apua. Mullahan on muitakin oireita ollu koko elämän mikä saattais selittyä ferritiinin alhaisuudella, pahat levottomat jalat, aivosumu ja rytmihäiriöt.

Moikka.
Mä kirjoittelin aiemmin ja tein pos raskaustestin uuden vuoden jälkeen. Se ei kauaa kestänyt ja 6.1 alkoi uusi kierto, se oli muutenkin niin omituinen homma et en pahemmin kerennyt iloita. Nyt kuitenkin olemme päättäneet että aletaan taas yrittämään "tosissaan". Alkoi ärsyttää että näitä keskenmenoja on mulla vuosien saatossa ollut useita ja luin että alhainen ferritiini voi olla syynä. No rautaa ei saisi ominpäin syödä ja kukaan ei suostu ferritiiniä tarkistamaan. Noin vuosi sitten olin puolessa välissä raskautta ja silloin se oli huimat 8, tuskin on kovin paljon enempää nyt ja tuolloin neuvolan lääkäri sanoi ettei tarvitse kontrollia kun ei ole raudanpuutetta.

Alan nyt kuitenkin syömään taas sitä pirun kallista sideral valmistetta jos saisi rautavarastoja nostettua.

Imetän edelleen meidän 5kk vauvaa, joten sekin saattaa vaikeuttaa raskautumista. Mutta tulen nyt kuitenkin listoille mukaan.

Eli: ya 1/25
Kp 10/30-35
3.lapsi (2.yhteinen)
Mulla oli kans aiemmin kokemuksia että ferritiinin mittausta ei saa julkiselta mut nytpä kävikin niin että joulun jälkeen kävin terveyskeskuslääkärillä muista syistä ja siinä samalla kysyin ferritiinistä ni lääkäripä sanoikin että viime vuonna on tullut joku kansainvälinen suositus että kaikilta joilla on kuukautiset suositellaan mittaamaan myös ferritiini ja itse pääsin siis tk:n kautta mittaukseen. Eli kokeile vielä omasta terkkarista!

Olin nyt ennen kierron loppua flunssassa, ja mulla oli 3 päivää kuumetta/lämpöä. Se oli eka kerta kun oon kipeänä yrityksen aikana, ja se jotenki pysäytti. Entä jos oonki raskaana? Miten tää kuume vaikuttaa alkioon? Voiko ottaa kuumetta alentavaa lääkettä, ja onko se jopa suotavampaa?
Yritin lukea netistäkin asiasta, mutta oikeen mitään en löytänyt. Järkeilin, että ihmiskunta on lisääntynyt aikojen saatossa mitä kamalimmissa oloissa, joten ei tuo nuhakuumeilu voi olla niin vakavaa.

Tämä vähän lisäyksenä noihin aiempiin kommentteihin, kun sitä alkaa kelamaan kaikkea tän yrityksen valossa. Tää jotenkin vaikuttaa niin kokonaisvaltaisesti elämään, ettei sitä jotenkin aiemmin käsittänytkään. Alkoholi ei oo oikein ikinä maistunut, ja kahviakaan en juo, joten ne ei oo mulla pohdinnassa lähes lainkaan, mutta jatkuvasti mietin esim. kesälomareissua sen valossa, että jos olisin nyt ensi kuussa raskaana, niin kuinka pitkällä raskaus olisi silloin, ja voisiko esimerkiksi lentää enää.
En tiiä vaikuttaako kuinka alkioon kuume mutta parasetamolia varmasti voit ottaa.

Joo siis periaatteessa voin pimeästi käydä työpaikalla sen tarkistamassa paljon on, mutta ei se tähän mennessä ole mitään tahoa pahemmin kiinnostanut paljon se arvo on. Työterveys on huslabilla ihan paska ja ei kuulu mitkään muut kun työhöntulotarkastus siihen sopimukseen ja määräaikaiset käynnis 5v välein. Ja lisäksi nythän olen kotona ja ei ole oikeutta edes työterveyteen. En sitten tiedä jos menis ihan tk lääkärille jotain kautta et sais kontrolloitua sitä et onko raudasta apua. Mullahan on muitakin oireita ollu koko elämän mikä saattais selittyä ferritiinin alhaisuudella, pahat levottomat jalat, aivosumu ja rytmihäiriöt.
Harvoin nostan esille mitään sukupuoliasiaa keskusteluissa, mutta mun mielestä tää on yks niistä asiosta missä konkreettisesti näkyy lääketieteen seksistinen historia. Koska jos ongelma on enemmän naispopulaatiolla, niin sittenhän lääketiede ei sitä samalla tavalla edes tunne (ja lääkärit vähättelee). Mulla oikein raivostuttaa tuo, kuinka tuota sun raudanpuutetta ei ole otettu vakavasti. Sulla voi ihan hyvin olla raudanpuute ilman anemiaa. Hemoglobiini laskee vasta kun rautavarastot on jo tyhjät. Eka ferritiini laskee nolliin ja sitte vasta hemoglobiini alkaa laskea. Raudanpuutteen raja-arvona ferritiinille pidetään nykyään yleensä arvoa 30 µg/l (ja sulla oli 8!). Mulla oli pikkasen yli tuo 30 ja työterveyslääkäri sano mulle, että mun kannattais popsia pari kertaa vuodessa sideralia kuuriluontoisesti.

Korjatkaa jos oon väärässä, mutta oon siinä käsityksesssä että viitearvot perustuu siihen, että otetaan suuri otanta näytteitä ja katsotaan mihin arvoihin ne laskeutuu, ja sen perusteella tehdään kehykset ja verrataan niitä sun arvoja siihen. Eli, jos populaatiossa on paljon raudanpuutetta, niin sitten matalat rauta-arvot on "normaalia" ja ei tehdä mitään kun ne on viitearvoissa. Tuohon matalaan ferritiiniin ollaan havahduttu tässä 10 vuoden sisällä Suomessakin, mutta monet lääkärit vähättelee sitä, kun ne pitää sitä jotenkin "muoti-ilmiönä".

Minä en oo tienny, että vaan lääkärin kontrollissa sais popsia lisärautaa. Mikä on aika naurettavaa, kun jo lääkärille pääsy on niin kiven takana tässä maassa, jos ei ole varaa maksaa yksityiselle. Alotin raskausajan vitamiinilisän ennen ku jätettiin ehkäisy pois ja siinä itsessään on rautaa 20mg. Ymmärrän, että olisi hyvä käydä lääkärissä, että jos on jotain vakavampaa alla, niin ei itse peitä sitä lisäraudalla, MUTTA kun sinne lääkäriin ei pääse, niin parempihan se on kuitenkin itse huolehtia viimeistään.

(Tässä oli muuten mielenkiintoinen artikkeli jos kellään kiinnostaa lukea)

Harvoin nostan esille mitään sukupuoliasiaa keskusteluissa, mutta mun mielestä tää on yks niistä asiosta missä konkreettisesti näkyy lääketieteen seksistinen historia. Koska jos ongelma on enemmän naispopulaatiolla, niin sittenhän lääketiede ei sitä samalla tavalla edes tunne (ja lääkärit vähättelee). Mulla oikein raivostuttaa tuo, kuinka tuota sun raudanpuutetta ei ole otettu vakavasti. Sulla voi ihan hyvin olla raudanpuute ilman anemiaa. Hemoglobiini laskee vasta kun rautavarastot on jo tyhjät. Eka ferritiini laskee nolliin ja sitte vasta hemoglobiini alkaa laskea. Raudanpuutteen raja-arvona ferritiinille pidetään nykyään yleensä arvoa 30 µg/l (ja sulla oli 8!). Mulla oli pikkasen yli tuo 30 ja työterveyslääkäri sano mulle, että mun kannattais popsia pari kertaa vuodessa sideralia kuuriluontoisesti.

Korjatkaa jos oon väärässä, mutta oon siinä käsityksesssä että viitearvot perustuu siihen, että otetaan suuri otanta näytteitä ja katsotaan mihin arvoihin ne laskeutuu, ja sen perusteella tehdään kehykset ja verrataan niitä sun arvoja siihen. Eli, jos populaatiossa on paljon raudanpuutetta, niin sitten matalat rauta-arvot on "normaalia" ja ei tehdä mitään kun ne on viitearvoissa. Tuohon matalaan ferritiiniin ollaan havahduttu tässä 10 vuoden sisällä Suomessakin, mutta monet lääkärit vähättelee sitä, kun ne pitää sitä jotenkin "muoti-ilmiönä".

Minä en oo tienny, että vaan lääkärin kontrollissa sais popsia lisärautaa. Mikä on aika naurettavaa, kun jo lääkärille pääsy on niin kiven takana tässä maassa, jos ei ole varaa maksaa yksityiselle. Alotin raskausajan vitamiinilisän ennen ku jätettiin ehkäisy pois ja siinä itsessään on rautaa 20mg. Ymmärrän, että olisi hyvä käydä lääkärissä, että jos on jotain vakavampaa alla, niin ei itse peitä sitä lisäraudalla, MUTTA kun sinne lääkäriin ei pääse, niin parempihan se on kuitenkin itse huolehtia viimeistään.

Joo jep. Ja siis tää ongelma on ollu jo 5 v sitten ku odotin esikoista et aika varmasti on raudanpuutteisia nää mun lapsetkin. Ja sinänsä huvittavaa et tiedän vanhustenhoito yksiköitä missä niistä muistisairaista tutkitaan ferritiini samoin mulla yks päihdeongelmainen tuttava, joka saa säännöllisesti ferritiini mittauksen päihdepolin kautta 😅 ja sit mulle neuvola lääkäri kehtaa sanoa et ei oo raudanpuutetta ja kyseinalasti vaan mun syömiset, mä kyllä syön lihaa ja paljon esim riistaa missä rautaa on paljon 🤭

Eilen alkoi taas hankala migreeni ja jatkuu edelleen… Selvästi hormonaalista tää kuten esim.viime kierrossa sama homma. Onko teillä muilla migreenikoilla miten migreeni suhteessa ovulaatioon, ennen, jälkeen vai miten? Taidettiin me toissa päivänä niin tokihan se riittäs jos ovis ois just tänään eikä vaikka ylihuomenna.

-Tikkunekku
Mulla oli just kanssa migreeni ja yleensä se tulee viikko ovulaatiosta/ viikko ennen kuukautisten alkua. Just ärsyttävästi siinä kiinnittymisen aikoihin siis. Jouduin nytkin ottaan 1g panadolin lisäksi 400 mg buranaa, kun ei mennyt oireetta ohitse enkä halunnut kärvistellä enempää päänsäryssä ja huonon olon kanssa.

Tämän kierron kanssa on nyt migreeninkin takia aika nolla usko, kun ei ole mitään oireitakaan ilmaantunut.

vierailija
Argh. Lääkäri unohti soittaa. Katsotaan soittaako huomenna, ainakin hoitaja lupaili, että soittaisi, kun kyselin chatissa asiasta. Itselläni on varmaan aina ollut ferri alhaalla. Teininä hemppa oli 105, muutaman kerran "peräti" 115. Nyt aikuisena se on ollut alhaisimmillaan 76, yleensä 105-110. Ja eiköhän ferri ole perjantaista laskenut, samoin hemppa.
Pää on koko ajan kipeä (ei ole migreenikipua eikä niskasta johtuvaa), koko ajan väsyttää.

Joku kyseli migreenistä. Itsellä joskus iskee kohtaus ennen menkkoja, mutta harvemmin.

Mä oon kans miettiny kesälomaa, että uskaltaako varata oikein mitään ennakkoon, entä jos oonkin sitten raskaana. Sitä vain odottaa että saisi rtestiin ne kaksi viivaa niin olisi taas helpompi suunnitella elämää eteenpäin. Kun nyt tuntuu vähän siltä että junnaa paikallaan.
Oon päättänyt, että testaan vasta jos menkat myöhässä. On jotenkin erilainen olo mitä parissa edellisessä kierrossa. Menkkoja edeltävä ketutus puuttuu ja kohdussa jatkuva paineen tuntu ollut tänään. Vähän erilainen tunne kun menkkakipu. En osaa selittää 😆. Voi kunpa ❤

Itse pohti yrittäessä aina myös joka asiassa että jos oonkin sitten raskaana ym.. Mut tuo hyvin sujunut raskaus ja täysin yllätyksenä meitä kohdannut kohtukuolema opetti sen et ei kannata jossitella tai liikoja suunnitella, elämä voi heittää häränpyllyä ja yllättää milloin vaan, niin hyvässä kuin pahassa. Kuinka meilläkin oli jo suunniteltu vuoden lopun töihin paluun aikaiset hoitokuviot mun vanhempien kanssa ja muutto just joulukuussa vauvan vuoksi lähemmäs mun vanhempia ja minä ravasin koiran kans tyhjien vaunujen kans lenkillä et koira tottuu vaunuihin.. ja sit hups, kaikki vedettiin kerralla polvilleen, ja uusiks tulevaisuus.

En missään nimessä halua pelotella, mut ite tajus sen et ne kaks viivaa raskaustestissä ei todellakaan tarkoita aina et kaikki menee hyvin ja vauva tulee kotiin täysiaikaisena ja terveenä tai ollenkaan. Niin surullista kuin se onkin. Niin pointti ehkä et elämä on tässä ja nyt, ja suunniteltuja menoja voi perua ja sumplia ym 🩷 Muistan kuinka elämä pyöri kierto toisensa perään oviksen, piinapäivien, testailujen ympärillä, mut se ei saa olla pelkkää sitä 🩷

Just luin vanhoja merkintöjä ja viestejä täältä, tärppikierto oli eka kierto aikoihin kun en jaksanu ees uskoa plussaan ja en ees kytänny raskaus/pms oireita 😂 niin juuri silloin onnistuikin. Liekö sattumaa, mut just siinä kierrossa aloitin ubikinonin ja lisäsin rauta-annosta ja foolihappoa.

• Tykkää
Reactions: Havu89
Mä oon kans miettiny kesälomaa, että uskaltaako varata oikein mitään ennakkoon, entä jos oonkin sitten raskaana. Sitä vain odottaa että saisi rtestiin ne kaksi viivaa niin olisi taas helpompi suunnitella elämää eteenpäin. Kun nyt tuntuu vähän siltä että junnaa paikallaan.
Oon päättänyt, että testaan vasta jos menkat myöhässä. On jotenkin erilainen olo mitä parissa edellisessä kierrossa. Menkkoja edeltävä ketutus puuttuu ja kohdussa jatkuva paineen tuntu ollut tänään. Vähän erilainen tunne kun menkkakipu. En osaa selittää . Voi kunpa
Miun pitäisi ilmoitella kesäloman ajankohtaa esimiehelle. En vaan yhtään tiedä milloin sitä haluaisin pitää, kerralla vai osissa. Varsinaista reissua ei ole suunnitteilla kun mies saa tietää lomansa vasta huhtikuulla.

Vauva 2024

Ilmoitathan tietosi listalle ja päivityksesi punaisella, jos väri ei toimi, voit myös @-merkitä edellisen listan päivittäjän.

Lista päivitetään kerran päivässä. Kuka tahansa voi päivittää listan. Päivitä lista vastaamalla edellisen päivitetyn listan viestiin, poista [ ]-sulut teksteineen alusta ja lopusta, muokkaa kierto- ja piinapäivät ajantasalle. Selaa viestit läpi edelliseen listaan saakka, jotta listalle tulee käyttäjien ilmoittamat päivitykset oikein. Plussanneet siirtyvät YA-listalta plussanneiden listalle; muista ilmoittaa kun haluat siirtyä.

Kiertopäivä- ja piinalistalta voidaan poistaa, jos käyttäjä ei ole ollut aktiivinen vähään aikaan. Takaisin pääsee tottakai heti halutessaan!

★★★★★★★★★★★★★★★

Nimi ★ yritys aloitettu ★ monesko lapsi

@Saaga86 ★ 06/21 ★ 2.
@Kellyz ★09/21 ★ 3. (1. yhteinen)
@hermoilija_ ★ 12/21 ★ 1. yhteinen
@Dinaas ★ 03/22 ★ 1. ★ kkm 07/23
@Mollama ★ 05/22 ★ 3. ★ 3x km -23
@haaveillen ★ 11/22 ★ 1.
@marik91 ★11/22 ★ 1. ★ kohtukuolema 11/24
@Kerttumaaria ★ 01/23 ★ 1.
@Min204 ★ 03/23 ★ 2.
@Henskii ★ 05/23 ★ 3.
@Masunen ★ 06/23 ★ 2.
@Miemei ★ 08/23 ★3. (1. yhteinen)
@pineapplee ★ 09/23 ★ 3. (1. yhteinen)
@Puolijalopeura ★ 10/23 ★ 1.
@Neljäshaaveena ★ 01/24 ★ 4. (1.yhteinen)
@jauhopeukalo ★ 02/24 ★ 2. (1. yhteinen)
@toivonkipina1 ★ 02/24 ★ 1.
@Mötti ★ 04/24 ★ 3. (1. yhteinen)
@madddie ★ 04/24 ★ 3.
@Syystuuli38 ★ 04/24 ★ 4.
@Kultakataja ★ 04/24 ★ 1.
@Niisq ★ 05/24 ★ 2.
@Minnix ★ 05/24 ★ 3.
@KolmattaKehiin ★ 05/24 ★ 3.
@Keltainenkukka92 ★ 07/24 ★ 2.
@Heimi89 ★ 08/24 ★ 6. (1. yhteinen)
@Jennnuli ★ 10/24 ★ 3. (1. yhteinen)
@Misoka ★ 10/24 ★ 2.
@Hopeanopea ★ 11/24 ★ 2.
@Lunni~ ★ 11/24 ★ 6.
@Havu89 ★ 11/24 ★ 1.
@Ainoaksi ★ 12/24 ★ 1.
@gaoxiaojie ★ 01/25 ★ 1.
@jeshan ★ 01/25 ★ 4.
@Heidihuu ★ 1/25 ★ 3.lapsi (2.yhteinen)

★★★★★★★★★★★★★★★

16.1.2025 torstai

Nimi ★ Kiertopäivä

@Lunni~ kp 30/28-32
@Ainoaksi kp 28/29
@Min204 kp 28/23-30
@jauhopeukalo kp 25/28-30
@Heimi89 kp 21/25-26
@KolmattaKehiin kp 17/30-33
@Jennnuli kp 16/27-28
@gaoxiaojie kp 16/28-31
@Keltainenkukka92 kp 15/26
@Hopeanopea kp 12/28-30
@Heidihuu Kp 10/30-35
@Kultakataja kp 4/25-26

★★★★★★★★★★★★★★★

Piinailijat
Nimi ★ DPO

@Lunni~ DPO 12
@Havu89 DPO 12
@jauhopeukalo DPO 9
@Keltainenkukka92 DPO 3
@Jennnuli DPO 2

★★★★★★★★★★★★★★★

Plussanneet
Nimi ★ yritys aloitettu ★ monesko lapsi ★ plussa <3

@Andune ★ 02/24 ★ 2.★ 05/24
@Aronia88 ★ 04/24 ★ 3. ★ 05/24
@rimpsukka84 ★ 03/23 ★ 3. ★ 06/24
@Noups ★ 08/23 ★ 2. ★ 06/24
@Samovaari ★ 12/22 ★ 4. ★ 06/24
@Cara-mel ★ 01/24 ★ 3. ★ 06/24
@Ninzuca ★ 01/22 ★ ? ★ km 03/22 ★ 07/24
@burkei ★ 07/23 ★ 1. ★ 08/24
@possu. ★ 06/24 ★ 2. ★ 08/24
@heltsuli ★ 08/22 ★ 1. ★ 09/24
@Liilja ★ 09/24 ★ 4. ★ 09/24
@RLiisukka ★ 08/22 ★ 1. ★ ku 2/23★ 09/24
@Päivänsäde84 ★ 05/23 ★ 6. ★ 10/24
@taikinatonttu ★ 07/24 ★ 2. ★ 10/24
@kolmattakertaa ★ 09/24 ★ 3. ★ 10/24
@ToiveikasToivoton ★ 04/23 ★ 2. ★ 11/24
@Frija ★ 05/23 ★ 1. ★ 11/24
@Oliivi3 ★ 12/24 ★ 5. ★ 12/24
@Tyyn3 ★ 05/23 ★ 1. yhteinen ★ 12/24

Oon niin samaa mieltä! Ja kyllä, viitearvot muotoutuvat juurikin noin. Esimerkiksi lääkäreiltä kuten Esa Soppi ja Ilona Ritola löytyy hyviä kirjoituksia netistä aiheeseen liittyen, myös raudanpuutteen vaikutuksesta raskautumiseen.

Mulla laski toisen raskauskolmanneksen aikana hb 108 ja ferritiini 10 niin toinen lääkäri äitiyspolilta sano että ei saa infuusioo et ei siitä edes nouse ferritiini raskaana ja sit toinen lääkäri sieltä teki mulle lähetteen, kun tää ensin mainittu oli lomalla kun uusiks soittelin labroistani. Ja kyllä vaan nous hb 130 ja ferritiini 111 sitten. Ja kaikkein hulluinta et näitä ei edes seurata infuusion jälkeen äitiyspolilla, neuvolassakin ohjeena mitata vaan hb infuusion jälkeen, sain työterveydestä lähetteen et näin nousiko ferritiini ja kuinka paljon. Onhan se tosta varmasti laskenut, nuo otettiin suht pian infuusion jälkeen, ja sen jälkeen ollu verenmenetys synnytyksessä ja jälkivuodot, mutta tein sen ferritiini kotitestin yks päivä mikä näyttää onko se yli tai alle 30, ja mulla on ennen näyttänyt kyllä oikein se, niin on se sentään vielä yli 30. Tuo lääkäri joka teki infuusioon lähetteen, sanoi, että ferritiini 10 luuydin on jo oikeastaan tyhjä raudasta.

Ja tuli huomattua tuolla marraskuiset 2024 -ryhmässä kun vielä kirjoittelin, odotusaikana, että eri hyvinvointialueillakin eri käytäntöjä näissä asioissa. Ja ihan lääkärikohtaistakin ja sen sano jo neuvolan työntekijä mulle sillon, et pidä puolesi ja tehdään uus lähete jos olis eri lääkäri et saisin infuusion. Muistan marraskuisista et joillain ei ees mitattu ferritiiniä, mulla mitattiin jo alkuraskauden aikana neuvolassa, infuusion jälkeen ei. Ja jossain tosiaan vaan tuijotetaan sitä hb edelleen.

Vauva 2024

Ilmoitathan tietosi listalle ja päivityksesi punaisella, jos väri ei toimi, voit myös @-merkitä edellisen listan päivittäjän.

Lista päivitetään kerran päivässä. Kuka tahansa voi päivittää listan. Päivitä lista vastaamalla edellisen päivitetyn listan viestiin, poista [ ]-sulut teksteineen alusta ja lopusta, muokkaa kierto- ja piinapäivät ajantasalle. Selaa viestit läpi edelliseen listaan saakka, jotta listalle tulee käyttäjien ilmoittamat päivitykset oikein. Plussanneet siirtyvät YA-listalta plussanneiden listalle; muista ilmoittaa kun haluat siirtyä.

Kiertopäivä- ja piinalistalta voidaan poistaa, jos käyttäjä ei ole ollut aktiivinen vähään aikaan. Takaisin pääsee tottakai heti halutessaan!

★★★★★★★★★★★★★★★

Nimi ★ yritys aloitettu ★ monesko lapsi

@Saaga86 ★ 06/21 ★ 2.
@Kellyz ★09/21 ★ 3. (1. yhteinen)
@hermoilija_ ★ 12/21 ★ 1. yhteinen
@Dinaas ★ 03/22 ★ 1. ★ kkm 07/23
@Mollama ★ 05/22 ★ 3. ★ 3x km -23
@haaveillen ★ 11/22 ★ 1.
@marik91 ★11/22 ★ 1. ★ kohtukuolema 11/24
@Kerttumaaria ★ 01/23 ★ 1.
@Min204 ★ 03/23 ★ 2.
@Henskii ★ 05/23 ★ 3.
@Masunen ★ 06/23 ★ 2.
@Miemei ★ 08/23 ★3. (1. yhteinen)
@pineapplee ★ 09/23 ★ 3. (1. yhteinen)
@Puolijalopeura ★ 10/23 ★ 1.
@Neljäshaaveena ★ 01/24 ★ 4. (1.yhteinen)
@jauhopeukalo ★ 02/24 ★ 2. (1. yhteinen)
@toivonkipina1 ★ 02/24 ★ 1.
@Mötti ★ 04/24 ★ 3. (1. yhteinen)
@madddie ★ 04/24 ★ 3.
@Syystuuli38 ★ 04/24 ★ 4.
@Kultakataja ★ 04/24 ★ 1.
@Niisq ★ 05/24 ★ 2.
@Minnix ★ 05/24 ★ 3.
@KolmattaKehiin ★ 05/24 ★ 3.
@Keltainenkukka92 ★ 07/24 ★ 2.
@Heimi89 ★ 08/24 ★ 6. (1. yhteinen)
@Jennnuli ★ 10/24 ★ 3. (1. yhteinen)
@Misoka ★ 10/24 ★ 2.
@Hopeanopea ★ 11/24 ★ 2.
@Lunni~ ★ 11/24 ★ 6.
@Havu89 ★ 11/24 ★ 1.
@Ainoaksi ★ 12/24 ★ 1.
@gaoxiaojie ★ 01/25 ★ 1.
@jeshan ★ 01/25 ★ 4.
@Heidihuu ★ 1/25 ★ 3.lapsi (2.yhteinen)

★★★★★★★★★★★★★★★

16.1.2025 torstai

Nimi ★ Kiertopäivä

@Lunni~ kp 30/28-32
@Ainoaksi kp 28/29
@Min204 kp 28/23-30
@jauhopeukalo kp 25/28-30
@Heimi89 kp 21/25-26
@KolmattaKehiin kp 17/30-33
@Jennnuli kp 16/27-28
@gaoxiaojie kp 16/28-31
@Keltainenkukka92 kp 15/26
@Hopeanopea kp 12/28-30
@Heidihuu Kp 10/30-35
@Kultakataja kp 4/25-26

★★★★★★★★★★★★★★★

Piinailijat
Nimi ★ DPO

@Lunni~ DPO 12
@Havu89 DPO 12
@jauhopeukalo DPO 9
@Keltainenkukka92 DPO 3
@Jennnuli DPO 2
@jeshan DPO 1

★★★★★★★★★★★★★★★

Plussanneet
Nimi ★ yritys aloitettu ★ monesko lapsi ★ plussa <3

@Andune ★ 02/24 ★ 2.★ 05/24
@Aronia88 ★ 04/24 ★ 3. ★ 05/24
@rimpsukka84 ★ 03/23 ★ 3. ★ 06/24
@Noups ★ 08/23 ★ 2. ★ 06/24
@Samovaari ★ 12/22 ★ 4. ★ 06/24
@Cara-mel ★ 01/24 ★ 3. ★ 06/24
@Ninzuca ★ 01/22 ★ ? ★ km 03/22 ★ 07/24
@burkei ★ 07/23 ★ 1. ★ 08/24
@possu. ★ 06/24 ★ 2. ★ 08/24
@heltsuli ★ 08/22 ★ 1. ★ 09/24
@Liilja ★ 09/24 ★ 4. ★ 09/24
@RLiisukka ★ 08/22 ★ 1. ★ ku 2/23★ 09/24
@Päivänsäde84 ★ 05/23 ★ 6. ★ 10/24
@taikinatonttu ★ 07/24 ★ 2. ★ 10/24
@kolmattakertaa ★ 09/24 ★ 3. ★ 10/24
@ToiveikasToivoton ★ 04/23 ★ 2. ★ 11/24
@Frija ★ 05/23 ★ 1. ★ 11/24
@Oliivi3 ★ 12/24 ★ 5. ★ 12/24
@Tyyn3 ★ 05/23 ★ 1. yhteinen ★ 12/24

Ja tuli huomattua tuolla marraskuiset 2024 -ryhmässä kun vielä kirjoittelin, odotusaikana, että eri hyvinvointialueillakin eri käytäntöjä näissä asioissa. Ja ihan lääkärikohtaistakin ja sen sano jo neuvolan työntekijä mulle sillon, et pidä puolesi ja tehdään uus lähete jos olis eri lääkäri et saisin infuusion. Muistan marraskuisista et joillain ei ees mitattu ferritiiniä, mulla mitattiin jo alkuraskauden aikana neuvolassa, infuusion jälkeen ei. Ja jossain tosiaan vaan tuijotetaan sitä hb edelleen.
Joo täälläpäin ei kovinkaan helposti oteta ferritiiniä. Neuvolasta joskus sanoi kun kysyin että hb pitää olla alle sata että lääkäri edes ottaa minkäänlaista kantaa asiaan..

• Surullinen
Reactions: marik91
Itse pohti yrittäessä aina myös joka asiassa että jos oonkin sitten raskaana ym.. Mut tuo hyvin sujunut raskaus ja täysin yllätyksenä meitä kohdannut kohtukuolema opetti sen et ei kannata jossitella tai liikoja suunnitella, elämä voi heittää häränpyllyä ja yllättää milloin vaan, niin hyvässä kuin pahassa. Kuinka meilläkin oli jo suunniteltu vuoden lopun töihin paluun aikaiset hoitokuviot mun vanhempien kanssa ja muutto just joulukuussa vauvan vuoksi lähemmäs mun vanhempia ja minä ravasin koiran kans tyhjien vaunujen kans lenkillä et koira tottuu vaunuihin.. ja sit hups, kaikki vedettiin kerralla polvilleen, ja uusiks tulevaisuus.

En missään nimessä halua pelotella, mut ite tajus sen et ne kaks viivaa raskaustestissä ei todellakaan tarkoita aina et kaikki menee hyvin ja vauva tulee kotiin täysiaikaisena ja terveenä tai ollenkaan. Niin surullista kuin se onkin. Niin pointti ehkä et elämä on tässä ja nyt, ja suunniteltuja menoja voi perua ja sumplia ym 🩷 Muistan kuinka elämä pyöri kierto toisensa perään oviksen, piinapäivien, testailujen ympärillä, mut se ei saa olla pelkkää sitä 🩷

Just luin vanhoja merkintöjä ja viestejä täältä, tärppikierto oli eka kierto aikoihin kun en jaksanu ees uskoa plussaan ja en ees kytänny raskaus/pms oireita niin juuri silloin onnistuikin. Liekö sattumaa, mut just siinä kierrossa aloitin ubikinonin ja lisäsin rauta-annosta ja foolihappoa.
Oon tosi pahoillani sun menetyksestä 🥺❤
Oot kyllä täysin oikeassa, että pitäisi muistaa nauttia elämästä tässä yrityksen ohella ❤ ei vain piinailla ja murehtia tuleeko vauvaa vai ei. sun sanoista motivoituneena aion varata yhelle keikalle lipun mitä oon miettinyt!😄 Kun oon pähkinyt sitä että entä jos oonki raskaana ja en halua katsoa kännisiä ihmisiä selvin päin siellä 😆

• Rakkaus
Reactions: marik91
@Havu89 ootko vielä testannut/millon meinaat?

Mulla näköjään tiputtelu alkoi, todennäköisesti huomenna sitten kp 1 .

Lunni~
Mähän vannotin että en testaa ennenku menkat myöhässä.. ja pah! taas testasin etukäteen niinku viimeset kaks muutakin kiertoa 😂 eilen päivällä tuli joku mielenhäiriö ja pissasin tikkuun ja voi sitä harmituksen määrää kun oli nega 🙈 tänään pitäis sitten menkat pärähtää tai viimeistään huomenna.
Mulla oli pari pv voimakasta paineen tunnetta kohdussa, eilen illalla ehkä enemmän semmosta jomotusta, nyt ei oikein mitään tuntoja. Vielä jaksan vähän toivoa vaikka negan testasin. Oon toivoton tapaus 😄

Miulla tuntui eilen pientä nippailua vasemmalla alamahalla tai sitten se oli kohdun seudulla, en oikein tiedä. Luulin ensin että olisi suolistoperäistä mutta sitten se alkoi tuntua kuin lievät menkkakivut. Toki illalla mietin ettei vaan menkat ala. Olen tänään menossa sokerointiin ja se ei välttämättä tunnu kivalle näin loppukierrosta mutta tuleepahan tämäkin kokeiltua. Muuten tissit on edelleen kipeät, eilen salilla käydessä ei tuntunut yhtään hyvälle tehdä liikeitä mahallaan tai niin että joku laitteen osa painoi rintaa. Yritän silti malttaa viikonlopun yli, yritän malttaa ainakin tiistaihin tai jopa keskiviikkoon.

• Tykkää
Reactions: marik91 ja Havu89
Oon tosi pahoillani sun menetyksestä 🥺❤
Oot kyllä täysin oikeassa, että pitäisi muistaa nauttia elämästä tässä yrityksen ohella ❤ ei vain piinailla ja murehtia tuleeko vauvaa vai ei. sun sanoista motivoituneena aion varata yhelle keikalle lipun mitä oon miettinyt!😄 Kun oon pähkinyt sitä että entä jos oonki raskaana ja en halua katsoa kännisiä ihmisiä selvin päin siellä 😆
Ihana kuulla! 🩷 Ja itse mietin kans sillon kun oli keikkoja kesällä ja häitä ja ystävän kolmekymppiset et en varmaan jaksa selvinpäin katsella kännisiä, mutta yllätyin itsekin kuinka hyvin sit jaksoikin juhlia mukana masun kanssa!🙈😁

Yhteistyössä