Haaveena vauva 2025

Huh, tänään ilmeisesti DPO 1 ja typerä mieli on hyvin toiveikas vaikka tiedostan, että menkat todennäköisesti alkavat viim. DPO7 kun meni niin myöhään tämä ovulaatio. Uusi viikko ja kohti uusia pettymyksiä! 😁 Mulla vaan joku typerä idea etten haluaisi kesävauvaa tai aivan loppuvuoden vauvaa. Jos on vara valita. Miten ihminen voikaan olla niin tyhmää että pelkää sekundaarista lapsettomuutta ja samalla takertuu epäollennaisiin yksityiskohtiin 🫣 mutta nyt olis mahdollisuus toukokuiseen ..
Tietty ihminen suunnittelee elämää etukäteen ja yleensä siihen pystyykin melko hyvin vaikuttamaan. Mut tää lapsiasia on kyl sellanen, että suunnitella voi, yrittää voi, mut lopputulos voi olla jotai muuta, niin kuin tässäkin ketjussa huomattu ikäerojen ja syntymäkuukausien kohdalla. Ite olin suunnitellut, että meille tulisi alkuvuoden tai kevään vauva, mut enää ei oo syntymäajalla yhtää väliä, nyt vaa toivon, että saisi joskus ja mielellään mahdollisimman nopeasti sen vauvan.

Tietääkö joku, pitäisikö mun itse nähdä jostain esim. Omakannasta, että julkinen puoli on saanut mun lähetteen yksityiseltä? Vihdoin ja viimein sain lähetteen julkiselle.
 
Tietty ihminen suunnittelee elämää etukäteen ja yleensä siihen pystyykin melko hyvin vaikuttamaan. Mut tää lapsiasia on kyl sellanen, että suunnitella voi, yrittää voi, mut lopputulos voi olla jotai muuta, niin kuin tässäkin ketjussa huomattu ikäerojen ja syntymäkuukausien kohdalla. Ite olin suunnitellut, että meille tulisi alkuvuoden tai kevään vauva, mut enää ei oo syntymäajalla yhtää väliä, nyt vaa toivon, että saisi joskus ja mielellään mahdollisimman nopeasti sen vauvan.

Tietääkö joku, pitäisikö mun itse nähdä jostain esim. Omakannasta, että julkinen puoli on saanut mun lähetteen yksityiseltä? Vihdoin ja viimein sain lähetteen julkiselle.
Minulla ei ainakaan näy omakannassa. Yritin samaa käydä sieltä katsomassa melkein päivittäin kunnes tuli infokirje kotiin sairaanhoitopiiriltä, että lähete on käsitelty. 🤭 Ihan typerää kun siellä omakannassa kumminkin on sellainen kohta kun lähetteet 🙈
 
  • Tykkää
Reactions: Tyyn3
Tietty ihminen suunnittelee elämää etukäteen ja yleensä siihen pystyykin melko hyvin vaikuttamaan. Mut tää lapsiasia on kyl sellanen, että suunnitella voi, yrittää voi, mut lopputulos voi olla jotai muuta, niin kuin tässäkin ketjussa huomattu ikäerojen ja syntymäkuukausien kohdalla. Ite olin suunnitellut, että meille tulisi alkuvuoden tai kevään vauva, mut enää ei oo syntymäajalla yhtää väliä, nyt vaa toivon, että saisi joskus ja mielellään mahdollisimman nopeasti sen vauvan.

Tietääkö joku, pitäisikö mun itse nähdä jostain esim. Omakannasta, että julkinen puoli on saanut mun lähetteen yksityiseltä? Vihdoin ja viimein sain lähetteen julkiselle.
Maisan puolella voisi näkyä?
 
Tuohon ikäero ja syntymäkuukausi asiaan. Olin aina haaveillut alle 2 v ikäerosta. Tuntuu, että monilla toinen raskaus alkaa nopeammin kun eka.

Meillä nyt vika kierto että tulis tasan 2 v ikäeroa. Nyt huomaan ajattelevani, että olispa tylsä jos lasten syntymäpäivät olis ihan lähekkäin. Silti haluan vauvaa niin paljon, että yritetään täysillä myös tässä kuussa.

Aluksi, mulla oli unelma saada kevät vauva, noh ei tullu. Nyt unelma olis saada elokuun alun lapsi, mutta kun näitä ei voi suunnitella. Jos tulisi kesä/heinäkuinen niin ei mitään väliä. Kunhan saa vielä lisää lapsia, se olisi se suurin unelma <3
 
Tuohon ikäero ja syntymäkuukausi asiaan. Olin aina haaveillut alle 2 v ikäerosta. Tuntuu, että monilla toinen raskaus alkaa nopeammin kun eka.

Meillä nyt vika kierto että tulis tasan 2 v ikäeroa. Nyt huomaan ajattelevani, että olispa tylsä jos lasten syntymäpäivät olis ihan lähekkäin. Silti haluan vauvaa niin paljon, että yritetään täysillä myös tässä kuussa.

Aluksi, mulla oli unelma saada kevät vauva, noh ei tullu. Nyt unelma olis saada elokuun alun lapsi, mutta kun näitä ei voi suunnitella. Jos tulisi kesä/heinäkuinen niin ei mitään väliä. Kunhan saa vielä lisää lapsia, se olisi se suurin unelma <3
toisaalta älyttömän helppo pitää synttärit samalla kertaa! 😁 aiemmin mäkin toivoin lapsille ”omaa” synttäri kk, nyt oon alkanut ajatella just päinvastoin,näin Suurperheessä oikeasti helpottava jos ei tarvi järjestää juhlia joka kk vaan voi yhdistää😄👍
 
Dpo 13.. mä en oo päässyt näin pitkälle tyyliin ikinä kun oon näitä seurannut. Menkkajomottelee kovasti mutta vielä ei oo alkanut. Todellista piinaa! Jännittää! Su aamuna tein viimeksi negan, järki sanoo että raskaana en ole mutta kyllä mieli keksii kaikkea miksi vielä jännäillä 🤣🤷🏼‍♀️
 
Kp 13 ja ovistestissä plussa. Huomenna akupunktioon. Epätoivo ja toivo vaihtelevat yrittämisen suhteen ja suorittamisen makua on kyllä petihommissa. Mukavalta silti tuntuu, kun tulee hommailtua, on semmoista parisuhteen liimaa.

Nyt kun lapsella alkaa ilmetä uhma- eli tahtoikää niin tuntuu ihan hyvältä, että ei oo pientä tässä pyörimässä vielä. Mutta taitaa kaikessa olla puolensa..
 
Kp 13 ja ovistestissä plussa. Huomenna akupunktioon. Epätoivo ja toivo vaihtelevat yrittämisen suhteen ja suorittamisen makua on kyllä petihommissa. Mukavalta silti tuntuu, kun tulee hommailtua, on semmoista parisuhteen liimaa.

Nyt kun lapsella alkaa ilmetä uhma- eli tahtoikää niin tuntuu ihan hyvältä, että ei oo pientä tässä pyörimässä vielä. Mutta taitaa kaikessa olla puolensa..
Minkä ikäinen? Meillä 1v7kk ilopilleri ja vähän pelkään että uhma iskee kun(jos) on raskaana tai vauva syntyy ja sitten miettii että oliko tällainen ikäero viisasta 🤭
 
vierailija
Minkä ikäinen? Meillä 1v7kk ilopilleri ja vähän pelkään että uhma iskee kun(jos) on raskaana tai vauva syntyy ja sitten miettii että oliko tällainen ikäero viisasta
Niin siinä ainakin meillä kävi.. 😄 esikoisella oli tahtoikä pahimmillaan just kun toinen lapsi synty. Rankkaa oli alkuun, mutta kyllä siinä pakosta oppi sitten jonglööraamaan ja esikoisen kanssa välitkin saatiin paikattua. Rakoilivat siis sen reilut puoli vuotta vauvan syntymän jälkeen, oli synnytyksen jälkeistä masennusta myös.

Omaa napaa, täällä kp13 ja pitäisi varmaan ruveta vähitellen taas hommiin. Oletettu ovis vasta viikon päästä. Vähän uuvuttaa tää alkava syksy ja intoa ei ole enää niin paljoa kuin yrityksen ihan alussa. /kolmattakehiin
 
Kp23 ja ovistestissä ei näy niin kun yhtään mitään. Tai joo, maaaaaaailman haalein viiva, mutta jos se tuosta plussaksi tummuu niin ihmettelen. Ja olen ihan flunssassa, joten lippu on kyllä taiteltu laatikkoon melko visusti. Hieman ärsyttää. Seksiä onneksi on ihan riittämiin, joten jos ovuloin, siitä se tuskin jää kiinni.

Jotenkin sellainen kierron "turha" vaihe menossa, saatteko kiinni?
 
Kp 13 ja ovistestissä plussa. Huomenna akupunktioon. Epätoivo ja toivo vaihtelevat yrittämisen suhteen ja suorittamisen makua on kyllä petihommissa. Mukavalta silti tuntuu, kun tulee hommailtua, on semmoista parisuhteen liimaa.

Nyt kun lapsella alkaa ilmetä uhma- eli tahtoikää niin tuntuu ihan hyvältä, että ei oo pientä tässä pyörimässä vielä. Mutta taitaa kaikessa olla puolensa..
kaikessa on puolensa! Musta tuntuu että lapsilla on lähes aina joku ”vaihe” 😅 ja se miten isosisarus ottaa vauvan vastaan riippuu niin luonteesta myös. Pienet tottuu äkkiä
 
Täällä menossa kp 21/27 ja oletettavasti dpo 5 ja alavatsaa jomottelee. Ihmettelen joka kierrossa, kun alavatsan jomotus alkaa siinä dpo 8 viimeistään mistähän se johtuu. Tiputtelu alkaa yleensä dpo 10-11 ja menkat siitä parin päivän päästä. Onkohan keltarauhanen niin heikko, että menkat alkaa tehdä tuloaan jo viikko oviksen jälkeen. Jotenkin turhauttaa ja ärsyttää, että alavatsa on viikon kipeä ennen kuin vuoto kunnolla alkaa. Onko kellään vastaavaa kokemusta tai ajatusta mistä voisi johtua tai mikä avuksi?

En nyt sentään särkylääkettä joudu ottaa kuin menkkojen parina ekana päivänä. En usko kiinnittymisyritykseenkään, kun koskaan ei ole mitään haamun haamuakaan näkynyt. Vai voisko olla, ettei koskaan ehdi kiinnittyä ennen kuin vuoto alkaa... 🤔
 
Mulla on kans tuota luteaalivaiheen jomotusta alkanut tulla yrityksen aikana, mut välillä sitä on tyyliin joka päivä, välillä alkaa tolleen vasta viikko ovulaatiosta, välillä vasta päivä ennen menkkoja ja viime kierrossa ei jomottanut yhtään. Pelkään et se olis piilevän endometrioosin syytä, mutta ihmettelen kans, miksi jokainen kierto on oireiltaan niin erilainen. Esikoisesta jomotus oli raskauden oire: siihen aikaan jomotus tuli vasta menkkojen myötä, mutta plussakierrosta muutama päivä liian aikaisin, mistä aavistelin, että onnistuttiin.
 
Tietämätön täällä kysyy miten akupunktion toivotaan auttamaan raskautumisessa?

Täällä kp 21/25?? ja dpo2 ja huomaan kannustavani munasolua, ehdi ehdi kiinnittyä ennen menkkoja. Miten vauvakuume voi saada ihmisen näin sekaisin 🫣
Yritän vastata mututiedolla. Eli akupunktiolla hoidetaan kehoa, jotta olosuhteet olisi otolliset raskauden alkamiselle. Hoito on yksilöllistä. Olen käynyt nyt 5 kertaa ja ainakin mun pms oireet on lähes hävinneet, kun keväällä oli 2 vrk mieli mustaa myrkkyä täynnä ja tosi raskasta. Myös halukkuus on ihan eri tasoa kun aiemmin. Hyvää on tehnyt myös liikuntaharrastuksen aloitus. 😊
 
Mulla jomotteli nyt myös ehkä viikon ennen kun kk alkoi! Yleensä ei oo näin ollut, ja kuvittelin toki tuon jomottelun tarkoittavan kiinnittymistä/ raskautta .. 🤷🏼‍♀️ ihmettelen myös miten on niin erilaisia kierrot, mihinkään oireisiin ei voi luottaa 😂 kun seur kiekalla voi olla ihan eri.
 
  • Tykkää
Reactions: Min204
Näin oon ymmärtänyt kuitenkin, että munarakkulan kasvu, munasolun irtoaminen ja kiinnittyminen on kuitenkin niin "isoja" tapahtumia, että hyvin voivat tuntua kipuna. Samoin sitten kohdun kasvu myöhemmin. Että sikäli kipu ei autoomaattisesti kerro, että jotain on vialla. Ja oman haasteensa näiden tulkinnassa aiheuttaa se, että tuntemukset voikin tulla vaikka suolistosta tai vatsalaukusta syömisten takia :D
 
vierailija
Täälä myös jomottelee! Alkaa noin viikko ennen ovista ja jatkuu menkkojen loppuun asti. Eli suurimman osan kierrosta. On ehdottomasti pahentunut kun alettiin yrittää. Itse pelkään endoa myös ja varasin ajan lääkärille tästä syystä. Omat rahat ei riitä yksityiselle, eli julkisen jonoissa kärsivällisesti odotellaan ja toivotaan että kohdataan lopulta ammattilainen joka tuntee endometrioosin.
 
Oviksen aikaan ja pari päivää jälkeen tuntuu juilimista enemmän sivulla munasarjojen paikkeilla. Tämä viikon päästä alkava jomotus tuntuu kohdun alueella eli samanlaista kuin menkkakipu, mutta alussa tosi lievää. En tiedä tosta endosta, kun ultratessa ainakin kohtu on näyttänyt siistiltä. En tiedä sitten, jos se ei ultrassa näy. Ja tosiaan ollut tätä vajaan vuoden. Ennen yritystä ei ollut oikein mitään kipuja ennen vuodon alkua.
 
Endo ei aina näy ultrassa. Jos se on vatsalaukussa, se kai ilmenee vain vatsalaukun tähystyksessä tai leikkauksessa. Mutta en tiedä sen toimintamekanismista, että miten sekin silti voi haitata lisääntymistä. Monta kokemusta olen myös kuullut, että on joutunut kovien kipujen kanssa taistelemaan lääkärien kanssa, että he tutkis riittävästi ja saaneet sitten diagnoosin. Ja jos on piilevä endo, joka ei siis juuri oireile, se usein havaitaan vaan sattumalta jonkin leikkauksen tms operaation yhteydessä. Että tiedä näistä nyt sitten :D
 
Joo ei tullut kyllä aiemmin mieleen, että voisko olla endoa. Nyt lueskelin jotakin oireista. Täytyypä sanoa tästä jomottelusta seuraavalla kerralla lääkärille.
Vähän vaikea sanoa onko kovat menkkakivut, kun niihin on itse niin tottunut eikä ole mitään mihin verrata kuin omiin kokemuksiin. On ne kivut aina inhottavat ja vie energiat, mutta Buranan ja lämpöpussin avulla kyllä selviää toimintakykyisenä menkkojenkin aikana.
 

Yhteistyössä