Haaveena digijärjestelmäkamera!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UHU
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

UHU

Aktiivinen jäsen
29.10.2008
1 563
0
36
Onko täällä jollakin kokemusta näistä?
Mikä merkki ja malli olisi hyvä? Mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota ostaessa? Edullisimmasta päästä.

Ihan ensimmäistä järkkäriä olisin hankkimassa..

Olikohan se Anttilassa vai Hobbarilla kun ois tarjouksessa Canonin perusjärkkäri kahdella objektilla, hintaa en tarkkaan muista, mut oiskohan ollu 450 kieppeillä.. Sitä mä kuolaan, vaan mistä rahat sais?!?

Mei haettiin tollanen Olympuksen E-520 kahdella objektilla (perus objekti ja sitten toinen kauempana olevia kohteita varten. Ei oo nää termit ihan hallussa, miksä noita oikeesti sanotaan) kun sattu vastaan tarjous (makso 500e koko paketti). mä oon ollu ihan tyytyväinen ja piisaa meidän käytössä hyvin (kuvauskohteena lähinnä lapset jotka juoksee pää kolmantena jalkana eestaas) ja kuvien laatu on kyllä ihan eri luokkaa vanhan pokkarin kanssa!

Kaupan sedän kanssa arvottiin Olympuksen ja Canonin kanssa ja hänen mukaansa noista kahdesta vaihtoehdosta Olympus oli paljon parempi vaihtoehto.

Osta canonin kamera..mulla itselläni on Canon 450D ja olen kyllä tyytyväinen siihen..tosin nyt on tullut paljon uusia malleja sen jälkeen!alle tonnin saat canonin ja siihen putkenkin.Muista kameroista ei ole kokemusta.
http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/index.asp

http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=1444&productId=469527&partNumber=2462448++malli&shopId=19652&findPath=true&compartmentId=20160&categoryId=20670&catalogId=1444&ddkey=ProductDisplay

Tuossa.

Meille tuli alkuviikosta eka digijärkkäri, canonin eos 500d tms... vaikuttaa hyvältä! tuossa on videokuvaustoimintokin. Jos ei sitä halua niin sitten paras olis eos450. Canon se on mikä kannattaa. Ei meille muuta edes suositeltu ja ehdotettu kun mietittiin ja kauan... itse ostettiin koneboxista...

Alkuperäinen kirjoittaja Muurarin Vaimo:
http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=1444&productId=469527&partNumber=2462448++malli&shopId=19652&findPath=true&compartmentId=20160&categoryId=20670&catalogId=1444&ddkey=ProductDisplay

Tuossa.

Kannattaikohan sitten ostaa tuo vai sama kamera kahdella putkella tuosta hobbyhallin linkistä? Nyt muuten linkinkin pitäis toimia :)

Tai ehkä tämä?
http://www.netanttila.com/webapp/wc...Id=19652&compartmentId=20160&categoryId=20670

Alkuperäinen kirjoittaja cupcake:
Meille tuli alkuviikosta eka digijärkkäri, canonin eos 500d tms... vaikuttaa hyvältä! tuossa on videokuvaustoimintokin. Jos ei sitä halua niin sitten paras olis eos450. Canon se on mikä kannattaa. Ei meille muuta edes suositeltu ja ehdotettu kun mietittiin ja kauan... itse ostettiin koneboxista...

Tuota eos450 en ole nähnyt myynnissä missään. Sitten jos on löytynyt, niin kalliimmalla kuin tuo 500d.

Mun yksi hyvä ystävä on ammattikuvaaja, se suositteli mulle (aloittelija) tuota Sonya, samalla hinnalla olis saanut hippasen huonomman Canonin, niin päätin kokeilla tätä ja tyytyväinen olen :)

Canon on kyllä myös hyvä ja mun mielestä aika helppo käyttää.

Sen verran kannattaa sitten miettiä, että tarvitseeko tuohon peruspakettiin ulkosen salaman, joka antaa epäsuoran valon. Paketissa olevat putket eivät ole mitenkään hirvittävän hyviä sisätiloihin ilman salamaa.

Mutta hyvin perusCanonilla varmasti pärjää. Itselläni on jo tosi vanha 10D. Ne muuten eivät ole MEGApixelit, jotka valokuvauksessa oikeasti merkitsevät :)

Alkuperäinen kirjoittaja BUBO:

Tuota eos450 en ole nähnyt myynnissä missään. Sitten jos on löytynyt, niin kalliimmalla kuin tuo 500d.

Juu, se siinä olikin. Kamera rajalassa tarjoukset oli molemmista ja tuo 450 tais olla vaan satasen halvempi kun 500, ni otettiin sitte toi 500d. ihan kauheesti siihen ei viel olla keritty tutustumaan mutta niin paljon parempia kuvia sillä saa jo ihan tavisjuttuja, kotona kuvia pojasta yms.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Sen verran kannattaa sitten miettiä, että tarvitseeko tuohon peruspakettiin ulkosen salaman, joka antaa epäsuoran valon. Paketissa olevat putket eivät ole mitenkään hirvittävän hyviä sisätiloihin ilman salamaa.

Mutta hyvin perusCanonilla varmasti pärjää. Itselläni on jo tosi vanha 10D. Ne muuten eivät ole MEGApixelit, jotka valokuvauksessa oikeasti merkitsevät :)

Tuon minäkin ymmärrän. Kun en ajatellut mitään seinänkokoisia suurennoksia alkaa tekemään :D

Joo salamalla tuleva suora valo on kammotus.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

Tuon minäkin ymmärrän. Kun en ajatellut mitään seinänkokoisia suurennoksia alkaa tekemään :D

Joo salamalla tuleva suora valo on kammotus.

Ukolla oli aikoinaan Canon järkkäri(filmi) ja sen kanssa tuli käytettyä salamaa. Tuohon meidän digijärkkäriin se ei sovi. Onneksi valoteho meidän laajakulmaobjektiivissa on paras mahdollinen, niin sisäkuvat onnistuvat useimmiten. Mutta se maksoi tonnin... Jouluna kaipaisi tunnelmavalon seuraksi kunnon salamaa.

Mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota ostaessa? Edullisimmasta päästä.

Ihan ensimmäistä järkkäriä olisin hankkimassa..

Kameravinkkejä oletkin jo saanut, joten heitän pari jatkoajatusta jotka perustuvat omiin kokemuksiini Canon-järkkärien kanssa.

Kuten nimikin sanoo, olet hankkimassa järjestelmää, johon kuuluu itse kameran lisäksi suuri joukko tarvikkeita (objektiivit, salamat, akkukahvat jne). Perehdy hiukan potentiaalisten merkkien koko valikoimaan. Muista myös, että voit nyt hankkia edullisen rungon ja myöhemmin hankkia saman merkin kalliimman rungon ja vanhat tarvikkeesi sopivat siihen suoraan.

Salamat: kameran omalla salamalla ei valitettavasti tee mitään. Salama on pienitehoinen eli etuala on kirkas ja kauempana oleva tausta jää pimeäksi. Lisäksi harva asia masentaa valokuvissa yhtä paljon kuin ns. heittovarjo eli kohteen taakse piirtyvä terävä varjo. Erilliset salamat tarjoavat enemmän tehoa, ja mikä parasta, tasaisemman valon mikäli salamapää on kääntyvä jolloin välähdyksen voi heijastaa katon kautta koko huoneeseen.

Objektiivit: Halpojen zoom-objektiivien valovoima on usein masentavan huono. Tällöin joudut jo normaalissakin huonevalaistuksessa turvautumaan salamaan tai pitkään valotusaikaan. Salama, vaikka olisi hyväkin, latistaa kuvaa ja pitkä valotusaika lisää tärähdysvaaraa. Tärähdysvaaraa voidaan minimoida kameran tai objektiivin kuvanvakaimella, mutta tämäkään ei auta mikäli kohde on liikkuvaista lajia (lapset, eläimet).

Valovoimaisen objektiivin paras puoli on lisäksi pieni syväterävyys. Tällöin voit ottaa kuvan, jossa kohde on tarkka, ja tausta tyylikkäästi sumea; tämä "repäisee" kohteen irti taustastaan ja kiinnittää katsojan huomion välittömästi kohteeseen.

Jos olisin itse kasaamassa pakettia, valitsisin ensin tietyt lisätarvikkeet ja sen jälkeen katsoisin mikä runko mahtuu budjettiin; Canon-maailmassa tarvikkeeni olisivat:

- Objektiivi Canon EF 50 f/1.8, n. 110 euroa

Ns. muovi-ihme. Kevyt, pieni, nopea ja erittäin valovoimainen objekti, lisäksi piirtokyky on ällistyttävän terävä erityisesti verrattuna zoom-linsseihin. Kiinteä polttoväli (eli ei zoom). Parhaat kuvani otan yleensä tällä, koska zoomin puuttuminen pakottaa miettimään kuvan rajaamista. Sisätiloissa tämä on kuitenkin vähän ahdas, joten tämän rinnalla voi pohtia myös linssiä EF 35 f/2.0.

- Salamavalo Canon Speedlite 270EX, n. 160 e.

Ominaisuuksien perusteella OK perussalama.

Nyt tonnin budjetista on jäljellä n. 730 euroa. Tällä voisi ostaa esim. EOS 500D + EF-S 18-55 -paketin (680 e).

Loppurahalla sitten toinen akku, muistikortti, kameralaukku jne.

Tämä paketti olisi melko suorituskykyinen kotona sopivaan kuvaamiseen tai ihmisten kuvaamiseen. Heikkoutena lyhyt zoom-linssi joten luontokuvaus ja yksityiskohtien poiminta ei oikein onnistu.

Toinen vaihtoehto voisi olla EOS 1000D (390 e) ja esim. Sigman 18-200 mm linssi (320 e). Tuo Sigman linssi ei ole erityisen vahva, mutta zoom-alue on huikea ja soveltuu siksi ns. yleislinssiksi vaikkapa matkoille.

Kakkosvaihtoehdossa ei oikein jää budjettia pikkutarvikkeille; joudut joka tapauksessa hiukan miettimään mitä haluat kuvata ja tehdä painotukset sen mukaan.

Yhteistyössä