Hei,
luin tätä ketjua, koska aihe oli/on mullekin läheinen. Mulla tuli noin puoli vuotta sitten alapäähän, pääasiassa peräaukon ympärille ja välilihaan haavaumia ja hiertymiä, olivat todella kipeitä ja jo pelkkä suihkuttelu vedellä sattui. Joskus pissatessakin sattui, tuntui, että se kipu siirtyi paikasta toiseen, välillä sitä kutinaa ja kipua oli häpyhuulissakin, mutta vähempi.
Seksissä etenkin tapaapäin rakastellessa sattui välillä tosi ikävästi, kun siitin tai miehen käsi osui "sopivasti" välilihaan.
Kävin gynekologilla ja vaiva johtui kuulemma vain kuumasta ilmasta, paikat olivat muka hiertyneet ja sain neuvon tuuletella paikkoja ja laittaa jotakin kosteuttavaa voidetta. Olin ihmeissäni, sillä tunnen ja tiedän kehoni, eikä mulla ole ennenkään ollut tuollaista hikoiluongelmaa, olen aina "tuuletellut paikkojani" enkä käytä hiertäviä vaatteita.
Ongelma vaan paheni syksyn myötä ja marraskuussa menin taas gynekologille, nyt erille. Kerroin murheeni ja tehtiin tutkimus; diagnoosi oli heti selvä: minulla on parantumaton LSA eli valkojäkälä ihottuma. Se ei ole sukupuolitauti ja se ei myöskään tartu toiseen ihmiseen. LSA:ssa ihon kollageenipitoisuus vähenee ja verenkierto heikkenee ja se aiheuttaa ihon ohenemisen. Iho kuivuu ja ei kestä oikein mitään mekaanista ärsytystä, sen pintaan tulee vaaleita läiskiä ja jotka voivat sitten haavautua ja haavojen reunoille tulee ikäänkuin valkoista jäkälää, siitä taudin suomenkielinen nimi. Häpyhuulien seudun iho voi muuttua harmahtavaksi ja joskus tauti asettuu elämään klitorikseen, jolloin klitoriksen koskettaminen tietenkin sattuu.
Lääkäri sanoi, että ei ihme, jos sattui ja oli selvästi pahoillaan, ettei hänen kolleegansa ollut tunnistanut tätä tautia. Tämähän on ihotautilääkärin alaa, ei niinkään gynekologinen sairaus. LSA:ta voi esiintyä muuallakin kehossa, raajoissa, kainaloissa, kasvoillakin. Sain lääkkeeksi kahden viikon kuurin vahvinta mahdollista, nelosluokan kortisonipitoista voidetta, sitä ei saa käyttää kun max. tuo kaksi viikkoa, koska se taas kauan käytettynä ohentaa lisää ihoa ja sehän ei ole tässä tarkoitus.
Käytin voidetta tunnollisesti kahden viikon ajan ennen nukkumaamenoa ja kutina ja kirvely väheni päivä päivältä ja haavat alkoivat parantua. Ihanaa, kun ei tarvitse olla koko ajan "rapsuttelemassa" salaa! Ei se vieläkään ole täysin parantunut, mutta melkein. Nyt jatkossa joudun kuulemma loppuelämäni voitelemaan pepunseutua/välilihaa ja tarvittaessa tietysti muitakin paikkoja A-vitamiinipitoisella hajuttomalla Bellavita -voitella, se hoitaa ja kosteuttaa ihoa ja A-vitamiinin pitäisi vahvistaa ihoa. Taudin kanssa pitää vaan oppia elämään, ei tässä muutakaan voi. Helpottaa jo se, kun tietää mistä on kyse ja että voin tehdä jotakin asialle. Seurantaa pitää tehdä kerran vuodessa gynellä, koska muutamalle prosentille LSA-potilaille voi kehittyä joskus pahanlaatuisia ihomuutoksia, mm. ihosyöpää.
Kun kysyin lääkäriltäni, että miksi mulle tuli tämä tauti, mulla on muuten hyvä ja terve iho, elän terveellisesti jne. niin lääkäri vastasi, että sitä kun ei tiedä kukaan, miksi nyt joillekin joku tauti tulee ja jollekin joku toinen.
Joten siksi vaan kerroin, kun en ainakaan minä ollut ikinä kuullutkaan moisesta taudista, joten en osannut sellaista edes epäillä! Kannattaa siis ehkä ottaa puheeksi tämänkin tauti, jos oireet ovat samantyyppiset kuin mulla.
PS. Se kortisonivoide oli ihan halpa, muutaman euron, mutta sitä ei saa ilman reseptiä, eikä Bellavitakaan paljon maksa (apteekista ilman reseptiä).
Alkuperäinen kirjoittaja minä myös;10344243:
minulla on nyt ilmentynyt myös haavaumia alapäässä, ne lähtee aivan emättimen aukolta ja tulee aivan ylös asti klitorikselle, haavat on pikkuhiljaa edenneet, ja aina kun ne tulee ylemmäs niin on alhaalta parantuneet, myös kutinaa, punoitusta ja virtsatessa kirvelyä on esiintynyt... myös klitoriksen päähän, aivan virtsaputken aukolle on tullut verihyytymä, ihan kuin sinne olisi tullut haava ja veri ei ole päässyt pois ja on hyytynyt sellainen pussi sinne.. voisiko johtua pillereistä, yasminellejä käytän jo kohta kolmatta vuotta, vai olisiko kuivunut limakalvot?
neuvoja vinkkejä, rasvoja yms ja niiden hintoja??