Haavaumat alapäässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kipuinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kipuinen

Vieras
Seksin harrastamisen aikana tulee haavaumia alapäähän jotka taas sattuvat ja kirvelevät.
Johtuuko se asennosta tai liian tiukasta alapäästä? Haavaumia tulee enemmän aukon alaosaan,lähelle välilihaa.Joskus vessapaperi tuntuu myös aiheuttavan haavaumia.
Mistä yleensä johtuu,että niitä tulee? Onko muilla ollut vastaavaa?

Mulla on ihan sama ongelma. Limakalvot on hieman kuivat ja vaikka olis kiihottunutkin, niin hankauksesta menevät kipeiksi. Mies on myös hieman runsaammin varusteltu, eli johtuu siitäkin. Huuhtelen paikat aina haalealla vedellä yhdynnän jälkeen ja laitan persikan värisessä tuubissa olevaa Essex-rasvaa, voitelen limakalvoja silloin tällöin muutenkin ko. rasvalla, että pysyisivät kuosissa.

Ei toivoakaan, että seksiä voitaisiin harrastaa joka päivä tai ees kerran viikossa, kun alapään pitää parantua ensin; hyvä, jos kerran kahdessa viikossa. :/

Vaihdoin juuri ehkäisyrenkaan pillereihin.Rengas vei kaikki halut pois ja seksin harrastaminen oli täysin pakko pullaa:(.Mies sanoi,että paikat on muuttunut tiukaksi, en tiedä johtuuko siitä renkaasta kun se ei ole levittämässä paikkoja.
Kiitos paljon vinkeistä jos ne auttaisi,että voisi harrastaa kivotonta seksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei e-pillereitä:
Oireet voivat johtua e-pillereistä. Minulla oireet katosivat e-pillereiden pois jättämisen jälkeen. Oireiden katoamiseen meni yli 6 kuukautta.
Mulla minipillerit teki saman myös: samanlaisia haavaumia tai melkeinpä rakkoja (kuin suussa aftat), kirveli yhdynnässä. Mies oli myös erittäin hyvin varusteltu mutta vain näiden pillerien ajan (minulet tms.), vaiva ilmeni.

No, mulla on rengas ja tiedostan sen, että ilman hormonalista ehkäisyä ongelma ei ollut näin paha, ts vaikka alapää ärtyi, niin palautui nopeasti.

Mutta olen melko varma, että limakalvojen kuivuminen johtuu juuri tästä renkaasta eli jos sitä haluaa käyttää ei auta muu kuin rasvailla. Öljyjä ja rasvoja syön muutenkin tosi paljon, mutta nekään eivät riitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei e-pillereitä:
Oireet voivat johtua e-pillereistä. Minulla oireet katosivat e-pillereiden pois jättämisen jälkeen. Oireiden katoamiseen meni yli 6 kuukautta.

Samat kokemukset, ns. normaalit e-pillerit (Yasmin) ja laastarit eivät sopineet, vaihdoin muista syistä minipillereihin (Cerazette) ja vaiva hävisi vähitellen. Kävin gynekologian pkl:lla vaivani takia ja siellä todettiin haavaumien johtuvan vain limakalvojen kuivuusongelmasta. Kun vaiva oli pahimmillaan, sain siihen hieman lievitystä Bepanthen-voiteesta ja Ceridal-öljystä, kannattaa kokeilla.

Vihdoinkin löysin kohtalotovereita, kiitos kovasti vinkeistä, joista on vähänkään ollut apua.

Olen käyttänyt nyt marras-joulukuusta lähtien Mercilon-nimisiä pillereitä. Viimeisten kolmen kuukauden aikana ( alkoi n. 4-5 kk. aloituksesta) on tullut haavoja, etenkin alapuolelle, välilihan alueelle. Ajoittain tämä on todella kivuliasta ja seksistä on tullut välillä lähestulkoon pakkopullaa.. Pitänee kokeilla noita voiteita, ja harkinnassa on ostaa liukkaria, ja kokeilla auttaisiko se.. Onko kenelläkään tästä kokemuksia?
Ajatuksena on ensin kokeilla kotikonstein, ja sitten ottaa yhteyttä lääkärillä..

Ihanaa kun löytyy kohtalontovereita! Minä syön Minuletia ja alapää on alkanut mennä tosi huonoon kuntoon. Toisessa ketjussa vinkattiin, että Vagifem-kapselit auttaisivat, vaikka ne onkin tarkoitettu vaihdevuosien hoitoon.

Hei!
Itselläni on ollut limakalvojen kuivuutta jo iät ajat, mutta aknen vuoksi en uskalla jättää e-pillereitä pois. Ensimmäistä kertaa rajun seksin jälkeen minullekin tuli näitä aftan näköisiä haavaumia, ja tässä pelon ja toivon sekaisin tuntein mietin, ovatko ne herpesrakkuloita vai vain näitä "vaarattomia" haavaumia. Muita herpekseen viittaavia oireita ei ole (ja toivon mukaan partnerini ei ole käynyt vieraissa), joten herpes tuntuu jotenkin vieraalta ajatukselta. Tuliko teille noita haavaumia useampia samaan aikaan?

hei
peseytyminen hyvin yhdynnän jälkeen ja vauvan talkki kuivatulle iholle on itselläni loistava ratkaisu.
hiertymät paraneekin todella nopeasti talkin ansiosta. paivä/pari, ja kaikki ok taas :)

Oma kokemukseni:

Kärsin noista haavaumista vuosia. Gyne sanoi aina, että se johtuun e-pillereistä, mutta minun oli pakko syödä niitä endometrioosin takia. Lopulta vaiva paheni niin, että päätin kuitenkin lopettaa pillerit ja kokeilla miten käy. Sinnittelin melkein vuoden ja mikään ei muuttunutkaan!

Sitten kävin ihotautilääkärillä muusta syystä ja tämä vaivakin yuli puheeksi. Siellä kuulin ensimmäistä kertaa taudista nimeltään tali-ihottuma. Se oireilee mm. niin, että tulee haavaumia alapäähän (useimiten "välilihaan" ja peppuvakoon). Ja siitäpä parantuminen sitten alkoi. Sain ohjeeksi pestä alapään Sebamedillä (tai muulla vähintään 5,5 ph saippualla...esim. Eucerin myös). Sain myös rasvaa nimeltään Pevisone. Ja näillä olen sitten saanut asian hoidettua ja helpotus on suunnaton!!! Toivon paranemisia myös teille muille, koska tiedän miten kamala tämä vaiva on...

minulla on nyt ilmentynyt myös haavaumia alapäässä, ne lähtee aivan emättimen aukolta ja tulee aivan ylös asti klitorikselle, haavat on pikkuhiljaa edenneet, ja aina kun ne tulee ylemmäs niin on alhaalta parantuneet, myös kutinaa, punoitusta ja virtsatessa kirvelyä on esiintynyt... myös klitoriksen päähän, aivan virtsaputken aukolle on tullut verihyytymä, ihan kuin sinne olisi tullut haava ja veri ei ole päässyt pois ja on hyytynyt sellainen pussi sinne.. voisiko johtua pillereistä, yasminellejä käytän jo kohta kolmatta vuotta, vai olisiko kuivunut limakalvot?

neuvoja vinkkejä, rasvoja yms ja niiden hintoja??

Mulla sama ongelma ja käytän yasminelle-e-pillereitä. Olen parikymppinen eikä seksihaluja ole muutenkaan, saati sitten kun tietää että tulee niitä haavaumia...ikävää, varsinkin avomieheni kannalta. Pessyt olen aina huolella yhdynnän jälkeen (vaikka sekin on ollut tuskaa kun kirvelee), mutta rasvaa en ole ikinä kokeillut..bepantheniä kaapista kyllä löytyy, ehkä kokeilen sitä seuraavaksi..

Hei,

luin tätä ketjua, koska aihe oli/on mullekin läheinen. Mulla tuli noin puoli vuotta sitten alapäähän, pääasiassa peräaukon ympärille ja välilihaan haavaumia ja hiertymiä, olivat todella kipeitä ja jo pelkkä suihkuttelu vedellä sattui. Joskus pissatessakin sattui, tuntui, että se kipu siirtyi paikasta toiseen, välillä sitä kutinaa ja kipua oli häpyhuulissakin, mutta vähempi.
Seksissä etenkin tapaapäin rakastellessa sattui välillä tosi ikävästi, kun siitin tai miehen käsi osui "sopivasti" välilihaan.

Kävin gynekologilla ja vaiva johtui kuulemma vain kuumasta ilmasta, paikat olivat muka hiertyneet ja sain neuvon tuuletella paikkoja ja laittaa jotakin kosteuttavaa voidetta. Olin ihmeissäni, sillä tunnen ja tiedän kehoni, eikä mulla ole ennenkään ollut tuollaista hikoiluongelmaa, olen aina "tuuletellut paikkojani" enkä käytä hiertäviä vaatteita.

Ongelma vaan paheni syksyn myötä ja marraskuussa menin taas gynekologille, nyt erille. Kerroin murheeni ja tehtiin tutkimus; diagnoosi oli heti selvä: minulla on parantumaton LSA eli valkojäkälä ihottuma. Se ei ole sukupuolitauti ja se ei myöskään tartu toiseen ihmiseen. LSA:ssa ihon kollageenipitoisuus vähenee ja verenkierto heikkenee ja se aiheuttaa ihon ohenemisen. Iho kuivuu ja ei kestä oikein mitään mekaanista ärsytystä, sen pintaan tulee vaaleita läiskiä ja jotka voivat sitten haavautua ja haavojen reunoille tulee ikäänkuin valkoista jäkälää, siitä taudin suomenkielinen nimi. Häpyhuulien seudun iho voi muuttua harmahtavaksi ja joskus tauti asettuu elämään klitorikseen, jolloin klitoriksen koskettaminen tietenkin sattuu.

Lääkäri sanoi, että ei ihme, jos sattui ja oli selvästi pahoillaan, ettei hänen kolleegansa ollut tunnistanut tätä tautia. Tämähän on ihotautilääkärin alaa, ei niinkään gynekologinen sairaus. LSA:ta voi esiintyä muuallakin kehossa, raajoissa, kainaloissa, kasvoillakin. Sain lääkkeeksi kahden viikon kuurin vahvinta mahdollista, nelosluokan kortisonipitoista voidetta, sitä ei saa käyttää kun max. tuo kaksi viikkoa, koska se taas kauan käytettynä ohentaa lisää ihoa ja sehän ei ole tässä tarkoitus.

Käytin voidetta tunnollisesti kahden viikon ajan ennen nukkumaamenoa ja kutina ja kirvely väheni päivä päivältä ja haavat alkoivat parantua. Ihanaa, kun ei tarvitse olla koko ajan "rapsuttelemassa" salaa! Ei se vieläkään ole täysin parantunut, mutta melkein. Nyt jatkossa joudun kuulemma loppuelämäni voitelemaan pepunseutua/välilihaa ja tarvittaessa tietysti muitakin paikkoja A-vitamiinipitoisella hajuttomalla Bellavita -voitella, se hoitaa ja kosteuttaa ihoa ja A-vitamiinin pitäisi vahvistaa ihoa. Taudin kanssa pitää vaan oppia elämään, ei tässä muutakaan voi. Helpottaa jo se, kun tietää mistä on kyse ja että voin tehdä jotakin asialle. Seurantaa pitää tehdä kerran vuodessa gynellä, koska muutamalle prosentille LSA-potilaille voi kehittyä joskus pahanlaatuisia ihomuutoksia, mm. ihosyöpää.

Kun kysyin lääkäriltäni, että miksi mulle tuli tämä tauti, mulla on muuten hyvä ja terve iho, elän terveellisesti jne. niin lääkäri vastasi, että sitä kun ei tiedä kukaan, miksi nyt joillekin joku tauti tulee ja jollekin joku toinen.

Joten siksi vaan kerroin, kun en ainakaan minä ollut ikinä kuullutkaan moisesta taudista, joten en osannut sellaista edes epäillä! Kannattaa siis ehkä ottaa puheeksi tämänkin tauti, jos oireet ovat samantyyppiset kuin mulla.

PS. Se kortisonivoide oli ihan halpa, muutaman euron, mutta sitä ei saa ilman reseptiä, eikä Bellavitakaan paljon maksa (apteekista ilman reseptiä).

Alkuperäinen kirjoittaja minä myös;10344243:
minulla on nyt ilmentynyt myös haavaumia alapäässä, ne lähtee aivan emättimen aukolta ja tulee aivan ylös asti klitorikselle, haavat on pikkuhiljaa edenneet, ja aina kun ne tulee ylemmäs niin on alhaalta parantuneet, myös kutinaa, punoitusta ja virtsatessa kirvelyä on esiintynyt... myös klitoriksen päähän, aivan virtsaputken aukolle on tullut verihyytymä, ihan kuin sinne olisi tullut haava ja veri ei ole päässyt pois ja on hyytynyt sellainen pussi sinne.. voisiko johtua pillereistä, yasminellejä käytän jo kohta kolmatta vuotta, vai olisiko kuivunut limakalvot?

neuvoja vinkkejä, rasvoja yms ja niiden hintoja??

Mulla alkoi muutama vuosi sitten tulla alapäähän todella kipeitä haavaumia.. pissaaminen oli yhtä tuskaa eikä seksiä voinut kuvitellakaan harrastavansa. Kävin lääkärissä ja epäilivät herpestä ja otettiin verikoe, mikä näytti negatiivista. Edelleen mulla haavoja ilmestyy alapäähän ja nimenomaan seksin jälkeen.. en pysty harrastamaan kauaa seksiä, kun paikkani alkavat kuivumaan ja alapää hiertyy tämän vuoksi. Välillä haavoja ilmestyy vessapaperillakin pyyhkimisestä.. Olenkin nyt alkanut miettimään, että onkohan mulla sitä herpestä vai ei, kun lääkäri sanoi, että se sitä kuitenkin olisi, vaikka verikoe näytti negaa.. Pillereistä mulla ei kuivuminen johdu, kun en niitä käytä, enkä kyllä muutamaan hormonaalista ehkäsyä.

Minulla tulee myös seksin harrastamisesta haavaumia alapäähän. Ei auta liukkaritkaan, kokeiltu on. Ja haavaumien parantumiseen menee minimissään 3 päivää.
Olen syönyt Yasminelle-pillereitä nyt kaksi vuotta. Luulenpa, että ongelma alkoi pillerien aloittamisesta (olisiko limakalvot ohentuneet).
Käytän välissä Ceridal-öljyä ja -voiteita, mutta eipä ne juurikaan auta.
Tätäkö on vain kestettävä ja kärsittävä..? Todella raivostuttavaa.

olen alaikäinen enkä ole harrastanut seksiä mutta olen herännyt yöllä (nyt n. 2-3 yötä peräkkäin) kovaan hikeen ja eilen illalla huomasin _sen_ aukon molemmilla puolilla valkoiset pienet sanoisinko läiskät ja sinne sattuu kun kävelen joten mikä asia voi olla kyseessä? En ole kertonut äidille läiskistä mutta hikisistä heräämisistä kyllä ja äidin kanssa pohdittiin että hikisyys voi johtua ibusal-lääkkeestä (minulla on ollut kuumetta nyt n. 5 pv) ja sen vaikutuksista, joten auttakaa! :(

Itselläni haavakierre alkoi (luultavasti) toistuvista hiivatulehduksista, joiden aikana limakalvoni olivat tosi huonossa kunnossa ja haavaumia tuli ilman mitään mekaanista ärsytystäkään. Nyt hiivaa ei ole ollut, mutta haavaumia edelleen. Ensiapuun käytin Bepanthenia ja alkuun se taisi hieman auttaakin kunnes totesin sen vaikutukseltaan liian tehottomaksi. Haavat eivät ehtineet parantua ja aukesivat aina yhdynnässä uudelleen, mikä teki tietysti seksin harrastamisesta kaikkea muuta kuin mukavaa. Keskustelin gynekologin kanssa joka neuvoi minua kokeilemaan ensin tiettyä kortisonivoidetta, sellaista tulehdusta lievittävää ja bakteereja tappavaa. Arveli, että minulla saattoi olla alapäässä joku tulehdus joka ei antanut haavaumien parantua kunnolla. Nyt olen käyttänyt sitä jonkin aikaa. Ja taas alku näytti hyvältä kunnes muutaman yhdynnän jälkeen sain taas haavaumia (ihan välilihan yläosaan, emättimen ulkopuolelle). Alkaa ollaa neuvoton olo. Täytyy varmaan käydä gynellä, koska en jaksa tämmöistä. Poikaystävääni käy sääliksi ja itse tunnen syyllisyyttä vaikkei vaivani minun vikani olekaan. Haluaisin päästä tästä, että kaikki voisi olla niinkun ennen ja seksin harrastamisesta voisi nauttia täysillä ilman, että tarvitsee miettiä *mahtaakohan se tällä kertaa sattua?* tai *kuinkahan monta yhdyntäkertaa paikat kestää tällä kertaa ennen ku haavaumia taas tulee?* Huokaus....
Ihanaa kuitenkin etten ole yksin vaivani kanssa : )

Itselläni on täysin sama ongelma kuin lunalla, aivan kuin olisin itse tuon tekstin kirjoittanut! Olen moneen kertaan käynyt eri lääkäreillä ja yksityisillä gyneillä, mutta ratkaisua ongelmaan ei tunnu löytyvän. Itselläni takana pitkä hiivakierre ja estolääkitys siihen kuukausittain, myös e-pillerit käytössä. Kumppanianikin on hoidettu Canestenilla eikä sukupuolitaudeista voi olla kyse, testit tehty kummallakin jo useampaan kertaan. Olen kokeillut lähes kaikkia apteekin itsehoitolääkkeitä ja voiteita, mm. Femiflor -kapseleita, Lactalia, Bepanthenia, Ceridalia, Vagisania, Aco -intiimivoidetta ym. ja liukkaria käytämme aina. Silti haavaumia tulee aina seksin jälkeen, vaikka tuntuisi ennen sitä että ne olisivat parantuneet. Haavaumat ovat ihan silmin nähtäviä ja kirveleviä ja kovin kipeitä. Tilanne on erittäin tukala ja turhauttava myös parisuhteen kannalta. Mikä avuksi? Onko kellään kokemuksia jostain limakalvoja vahvistavista tuotteista, esim. estrogeeniä sisältävistä voiteista/puikoista, kuulin että sellaisia voisi tarvittaessa käyttää myös nuoret naiset? (Itselläni on ikää 23v)

Kävin jälleen kerran gynellä vaivani kanssa. Eri gynellä kuin ennen. Hän oli aivan toista mieltä kuin aiempi/aiemmat, jotka ovat olleen sitä mieltä, että hiivatulehduslääkkeitä ei voi syödä montaa viikkoa peräkkäin sillä ne ovat suht vahvoja lääkkeitä ja vahingoittavat ennen pitkää maksaa. Tämä gyne jolla nyt viimeksi olin, sanoi että nyt ehdottomasti syöt 8 viikon kuurin hiivaan. Eli Diflugania tai vastaavaa. Lisäksi hän neuvoi, että alapäätä kannattaa pestä Lactacyd nimisellä pesunesteellä ja alkuun limakalvoihin voi laittaa Trosycort emulsiovoidetta, joka on tarkoitettu sieni-ihottumien hoitoon. Ja lisäksi vaihdoin e-pillerini kaikista luonnonmukaisimpaan merkkiin: Zoely (ei ole ollut markkinoilla kuulemma vielä kovin kauaa. E-pillerithän voivat aiheuttaa hiivaa...
Lääkäri ehdotti ensin, että jättäisin e-pillerit kokonaan pois niin hiivakierre ja haavaumat paranisivat todennäköisesti nopeammin. Ja seksin harrastamisessa tulisi pitää kunnon tauko. Ja kun sen taas aloittaa, niin käytettäisi kumia ja runsaasti liukkaria.
Että näin. Lääkärin ehdotus ei oikeen saanut minulta kannatusta, ensinnäkin siksi, että en pysty luottamaan pelkän kondomin ehkäisytehoon. Pelkään sen rikkoutumista yms. Ja toiseksi, tuntui ettei poikaystäväni innostuisi alkuunkaan pitkästä tauosta seksin harrastamisessa. Oli meillä n.10 päivän tauko, mutta se ei riittänyt. Haavaumat kiusaavat jälleen.
Jostain estrogeenivoiteestakin olen kuullut, mutta gynen mukaan ihoa vahvistavia voiteita ei ole. Olen tosi ärsyyntynyt ja surullinen tilanteesta. Seksi on ihana asia ja siitä pitäisi pystyä nauttimaan. Mutta kun se näkyy olevan tällä hetkellä mahdotonta!!!

Olen täällä kirjoittanutkin pillereiden jälkeen alkaneista kuivuusongelmista.
Syön kipujen vuoksi harmonetteja, jotka nuorempana sopivatkin hyvin, nyt tekevät alakerrasta saharan!
Ja kamala jo esim.kävellä pitkä päivä töissä, kun tuntuu, että hiertyy jo siitä. Ja juurikin haavaumia herkästi ja tuntuu, että välillä oikeen turvotusta joissain kohdissa.
Eipä auta mitkään öljyt, rasvat!
Onko viisaampaa kokeilla eri pillerimerkkiä?? Femoden reseptin gyne kirjoitti. En ole vielä uskaltanut vaihtaa. Vai olisiko parempi koittaa olla hetki ilman mitään pillereitä??
Ja auttaako tuo femodenin hiukan suurempi estrogeenipitoisuus kuivuuteen?
Ja onko vaihdosta yleisesti jotain haittaa? Vai voiko sen tehdä tuosta vaan?

Onko muilla ollut vastaavaa?

Olen 20-vuotias tyttö ja minulla on haavaumia ja punaisia/valkoisia pikku näppyjä pillu täynnä :( pissatessa kirvelee välillä ja ei oikee kostukkaan helpolla enään... Meen gynelle n.viiikon päästä mutta pelottaa kamalasti :( pissattaaki aika useasti päivässä jne... Onko kellään samaa ongelmaa? Eka yhdyntä oli yli vuosi sitte ja toinen muutamaa päivää ennen juhannusta ja jälkimmäisessä yhdyssä käytettiin kondomia. Sit vielä että jääkö menkat pois jos on sukupuolitauti tai vastaava? En oo nukkunu kolmeen yöhön kunnolla,vastauksia omis kiva saada:)

Yhteistyössä