haavanhoito / maksuasioista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt harmaana

Vieras
mies eilen leikkauksessa ja nyt pitkänpitkät haavanhoidot onkalohaavaan...itse hoitaja ja jonkun verran hoidan kotona ja muuten terveyskeskuksessa.tavarat ostettava itse ja yksi tärkeä pieni lappu maksaa 9,50 kappale ja mitään apuja ei saa...eli yhden päivän haavanhoito on n.15euroa
kysynpä miten ne luulee meidän pärjäävän?
joku sanoi että edellinen otsikko oli väärä..tulisiko nyt neuvoja?

eikö niitä tarvikkeita saa terveyskeksuksen kotisairaanhoidosta?
tää ei nyt ole sama asia, mutta meidän junnulle saatiin ainakin kaikki tarpeellinen sieltä, kun oli kotihoidossa pitkän sairaalassaolon jälkeen.

Eikö saa tk:sta lappuja? Oletko kysynyt? Mikä tuote teillä on käytössä? Kuka käytettävän tuotteen on päättänyt? Oletko kysynyt halvempaa vaihtoehtoa tilalle? Miten tuo onkalohaava on päässyt syntymään, jonkun leikkauksen jäljiltäkö?

olisiko normaalisti jäänyt sairaalaan hoidettavaksi? siinähän olisi sairaalan hoitopäivien mukaan laskutettu, johon kuitenkin olisi kaikki kuulunut: hoidot, ruuat, lääkkeet yms.
kela (tai vastaava instanssi) maksaa suuren osan sairaalan hoitopäivien kuluista ja itselle jää vain murto-osa maksettavaksi. voithän kysyä voiko niihin tarvikkeisiin saada jostain jotain korvausta, mutta toisaalta jos itse valitsee kotihoidon niin voi olla että itse on sitten vaan hoito hankittava ja maksettava.

haava ns.onkalohaava...eli eilen poistettii häntäluu fistelli ja siitä jäi iso haava joka jätettiin auki..suihkutellaa 2kertaa ja haavan hoito aluksi 1kerta päivässä..
kirurgin suunnittelema haavanhoito keittis,aquacell,taitokset,kalvot ja sidoslappu..hoito vaihtuu joskus sorbaktiin mut suht sama hinta ja halvempaa merkkii ei ole..

Mutta miks siihen on jäänyt sellainen onkalo? Eikö se olisi pitänyt se haava ommella kiinni leikkauksen jälkeen? Pitäisikö vielä kysyä siitä, onko siinä jokin paha virhe käynyt?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta miks siihen on jäänyt sellainen onkalo? Eikö se olisi pitänyt se haava ommella kiinni leikkauksen jälkeen? Pitäisikö vielä kysyä siitä, onko siinä jokin paha virhe käynyt?

ei ole virhe..tätä haavaa ei ommella siksi että sen annetaan kasvaa itse umpeen ni ei tulehdu niin helposti ku tikattu haava..itse olen hoitaja ja ihan oikein leikkaus tehty mut kulut kauhistuttaa

Juu, nuo fistelihaavat jätetään auki että pääsevät paranemaan pohjasta ensin. Onpas tosiaan kallis tuote. Kysyisin lääkäriltä/hoitajalta voisiko muuten hoitaa. Useat noista uusista haavanhoitotuotteista on kalliita ja ilmankin pärjää.Muistan kun opiskeluaikana noita sinus piloinidalis haavoja hoidettiin ihan vaan keittosuolataitoksilla ja paranivat kyllä.

Älä ihmeessä tingi hoidon tiheydestä! Eihän tuo aquacell ole vielä Aquacell Ag? Se on kyllä kallis. Onko haava katteinen? Erittääkö paljon? Soita lääkärille ja kysy voisko vaihtaa jo Sorbactiin. Mun mielestä tuo Sorbact olisi järkevämpi hoito. Tuossa nykyisessä on vaan tuotetta tuotteen päällä. Ei kalvon päälle mitään sidoslappua enää tarvi! Ottaisin yhteyttä hoidon määränneeseen ihmiseen ja kysyisin perustelut valitulle hoidolle. Yleensä sellaiset löytyy, pitäisi ainakin. Voihan tässä hoidossa olla joku "juttu", jolle on hyvä syykin...

Noissa onkaloissa on periaate, että pohja "pestään" 1-2x/vrk keittiksellä (tai vedellä, riippuu tilanteesta) ja onkalo pidetään auki jollain sidoksella. Sorbact on myös bakteereja tappavaa. Jos eritys ei ole runsasta, voidaan käyttää keittiksellä kostutettuja taitoksia haavan kosteutta turvaamaan. Päälle pannaan joku imevä sidos ja kiinnitetään teipillä tai ihan vain pikkuhousuilla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Älä ihmeessä tingi hoidon tiheydestä! Eihän tuo aquacell ole vielä Aquacell Ag? Se on kyllä kallis. Onko haava katteinen? Erittääkö paljon? Soita lääkärille ja kysy voisko vaihtaa jo Sorbactiin. Mun mielestä tuo Sorbact olisi järkevämpi hoito. Tuossa nykyisessä on vaan tuotetta tuotteen päällä. Ei kalvon päälle mitään sidoslappua enää tarvi! Ottaisin yhteyttä hoidon määränneeseen ihmiseen ja kysyisin perustelut valitulle hoidolle. Yleensä sellaiset löytyy, pitäisi ainakin. Voihan tässä hoidossa olla joku "juttu", jolle on hyvä syykin...

Noissa onkaloissa on periaate, että pohja "pestään" 1-2x/vrk keittiksellä (tai vedellä, riippuu tilanteesta) ja onkalo pidetään auki jollain sidoksella. Sorbact on myös bakteereja tappavaa. Jos eritys ei ole runsasta, voidaan käyttää keittiksellä kostutettuja taitoksia haavan kosteutta turvaamaan. Päälle pannaan joku imevä sidos ja kiinnitetään teipillä tai ihan vain pikkuhousuilla.

kyllä on Ag..tämä hoito kuulemma aluksi ja sit sorbact...
huomenna taas terveyskeskus ni katotaa vaihtuuko..onhan senki hinta 12euroa paketti :(

Sanot siellä, että hoito vaihtuu ja piste. Tuo Ag on hopeasidos, sillä se maksaa. Hopea tappaa bakteerit. Mun mielestä noita geelityviä (siis aquacelejä) ei edes saisi onkalohaavoihin eikä fisteleihin laittaa. Meillä töissä ei ainakaan käytetä, oon sh kirurgisella vo:lla. Ei oo varmaa saako haavan pohjan puhtaaksi, jos geeliytyy hötöksi. On se Sorbact silti reilusti halvempaa. Eikä sitä varmaan yhteen haavaan saa pakettia kerralla tuhlattua mitenkään! Sanot että haluat kunnon perustelut miksi hopeasidoshoidon pitäisi vielä jatkua.

pitäisköhän sun sanoa, ettei voida hoitaa kotona? Silloin sen voisi käydä hoidattamassa polilla, jolloin ei tuotteet maksa. Mulla ainakin käy päivittäin haavahoidoissa immeisiä.
Kotihoidossa asiakas maksaa tuotteet jos ei hoito ole pitkäaikaista yli 3kk. Ag on kyl yliveto tuote ja siks ehkä alkuun laitettukin hoidoks. Sitä tosin ei tarvitse vaihtaa päivittäin vaan vasta sitten kun on geeliytynyt jos kuivana sen siihen laitat. Tuote siis imee nestettä ja pitää haavan sovivan kosteana parantuakseen. Joissakin tapauksissa ag:ta pidetään 3-4 vrk ja sitä vain kostutetaan välillä.